پارس ناز پورتال

پوسیدگی دندان نوزادان به خاطر شیر مادر

پوسیدگی دندان نوزادان به خاطر شیر مادر

پوسیدگی دندان نوزادان به خاطر شیر مادر 

شیر مادر می‌تواند منجر به ایجاد پوسیدگی دندان برای نوزادان شود. مادران باید به نکات زیر دقت لازم را برای سلامت دندان نوزاد داشته باشند. شیردهی به طفل نه فقط برای طفل خوب بوده بلکه به سلامت مادر و کاهش افسردگی بعد از زایمان و کاهش استرس نیز کمک میکند.

 

اما برخی مادران تصور میکنند شیر مادر برترین غذا برای طفل حتی بعد از دو سالگی هست، اما بر اساس تحقیقات اخیر مشخص شده شیردهی نوزاد بعد از دو سالگی موجب پوسیدگی دندان در آینده خواهد شد.در این پژوهش محققان شیردهی و مصرف قند را در 1129 طفل در برزیل ارزیابی کردند. سپس این کودکان در پنج سالگی توسط دندانپزشک برای پوسیدگی، افتادن دندان و ترمیم مورد معاینه قرار گرفتند.

 

نتایج نشان داد حدود 23.9 درصد از این کودکان پوسیدگی دندانی شدید و 48 درصد پوسیدگی سطحی دندان داشتند.محققان دریافتند کودکانی که دو یا بیش از دو سال از شیر مادر تغذیه کردند 2.4 برابر اکثر از دیگر کودکانی که کمتر از یک سال از شیر مادر تغذیه کرده بودند، پوسیدگی دندانی داشتند.

 

دلایل زیادی برای این رابطه وجود دارد. کودکانی که تا دو سالگی از شیر مادر تغذیه میکنند، در شب هنگام شیر میخورند و تمیز کردن دندان طفل بعد از شیردهی شبانه مشکل هست.شیردهی بین 12 تا 23 ماه موجب پوسیدگی شدید دندان نخواهد شد

 

نتایج نشان داد حدود یک چهارم کودکان 24 ماه یا حتی اکثر از این مدت از شیر مادر تعذیه کرده اند.شیردهی بیش از حد موجب افزایش خوردن مواد قندی می‌شود که نتیجه آن صدمه به دندان هاست. گرچه وی در این پژوهش همکاری نداشته اما تحقیقات مشابهی در این اساس داشته هست. به نظر وی بین پوسیدگی دندان با شیردهی هرروز و شبانه و مصرف شیرینی و شکلات رابطه وجود دارد.

 

گرچه در این پژوهش میزان تحصیلات والدین و درآمد و تاثیر آن بر سلامت دندان کودکان نیز ارزیابی شد و نتایج نشان داد تحصیلات و درآمد والدین نیز با سلامت دندان طفل مرتبط هست.