پارس ناز پورتال

چگونه همیشه حال خوب داشته باشیم؟ راهکارهای تضمینی

چگونه همیشه حال خوب داشته باشیم؟ راهکارهای تضمینی

چگونه همیشه حال خوب داشته باشیم؟ 

چگونه همیشه حال خوب داشته باشیم؟ در اینبخش با راه و روش هایي آشنا می‌شویم کـه می توانند ظرف 5 دقیقه حال شـما را خوب کنند. در زمان حساسی زندگی می کنیم، قیمت ها روز بـه روز افزایش پیدا می کنند، یک ویروس کشنده شیوع پیدا کرده اسـت و… دراین زمان تنها چیزی کـه می تواند باعث پیشرفت و امیدواری مان باشد، داشتن حال خوب و روحیه مثبت اسـت. در ادامه با مـا همراه باشید.

 

چگونه ظرف 5 دقیقه حالمان را خوب کنیم؟

شاید اینروزها بیشتر از همیشه بـه یک حال خوب نیاز داشته باشیم. زندگی اینروزها با رنگ و بوی کرونا چندین برابر حس خوب زندگی را از مـا گرفته اسـت. در تعداد زیادی از مواقع احساس می کنیم این زندگی با راه پُرپیچ و خمی کـه دارد، انگار پایش را برگلوی مـا فشرده ودر آن لحظه هیچ چیز جز یاس و ناامیدی بـه ذهنمان نمیرسد. اما خوب اسـت بدانید حس و حال خوب را خودتان باید بسازید.

چگونه همیشه حال خوب داشته باشیم؟ راهکارهای تضمینی

شاید بهمین اسانی نتوانیم تعریف دقیقی از حال خوب بیان کنیم چرا کـه مـا بـه تعداد تک تک انسانها می توانیم تعاریف جداگانه اي ازآن بیان کنیم. زمانی کـه بپرسیم حال خوب چیست هر فردی با توجه بـه موقعیت و سبک زندگی‌اش تعریفی از حل خوب می دهد و این بـه تعداد انسانها متفاوت اسـت اما یک اصل مهم وجوددارد و اینکه می توانیم خودمان حال خودمان رو خوب کنیم.

 

برای زندگی خود مرز تعریف کنید

هر کس مسئولیت‌ها و محدودیت‌هـای خودش را در زندگی دارد کـه باید هرروز بـه آن‌ها پایبند بماند. از سر کار رفتن گرفته تا مراقبت از خانواده، برنامه‌ي زندگی هر فردی با وظایف مختلف پر شده اسـت. اما متأسفانه خیلی از مواقع بخود می آییم و می بینیم کـه زندگی خودرا رها کرده‌ایم.

چگونه همیشه حال خوب داشته باشیم؟ راهکارهای تضمینی

مـا بیشتر اوقات در حال انجام کار‌ها و تقاضای‌هـای دیگران هستیم، بدون توجه بـه اینکه آیا زمان کافی برای انجام آن‌ها داریم یا خیر. اگر بـه این مرحله برسید کـه همیشه درگیر کاری باشید، چـه کار‌هـای خودتان، چـه کار‌هـای دیگران، آن وقت دیگر زمانی پیدا نمی کنید کـه بـه سلامت و بهداشت ذهن و روان خود برسید.

 

نه گفتن را بیاموزید

چگونه همیشه حال خوب داشته باشیم؟ راهکارهای تضمینی

در تعداد زیادی از اوقات مـا بـه این دلیل کـه نمیتوانیم بـه خواسته‌هـای غیر معقول و غیر ضروری دیگران نه بگوییم، شروع بخود خوری میکنیم. زمانی کـه مـا بتوانیم بـه این تقاضای‌هـای غیر معقول بـه اسانی نه بگوییم؛ عزت نفسمان بالا میرود و این بالا رفتن عزت نفس حس ارزشمندی و حال خوب را تقویت می کند.

 

مراقب بهداشت شخصی ‌تان باشید

مراقبت ازبدن و اختصاص کمی وقت «برای خودتان» بشما کمک میکند تا هم عالی بنظر برسید و هم احساس فوق‌العاده‌اي داشته باشید. دوش بگیرید، ناخن ‌هایتان را مرتب کنید، لباس تمیز بپوشید، مسواک بزنید، عطر بزنید، بـه پوستتان برسید و….

 

هیچ چیز کامل نخواهد بود

بـه دنبال استاندارد‌هـای واقعی باشید. از خودتان بپرسید چقدر کافی اسـت. بـه این فکر کنید کـه شاید انچه کـه انجام میدهید کافی باشد و نیاز بکار و تلاش بیشتر نباشد.

چگونه همیشه حال خوب داشته باشیم؟ راهکارهای تضمینی

بـه یاد داشته باشید کـه گاهی اوقات سناریو‌ها و آپشن‌هـای «غیر قطعی» بـه همان اندازه کـه برای رسیدن بـه آن‌ها یا تحقق‌شان تلاش می کنید و امید دارید کـه کامل باشند طبق معمول خیلی خوب یا تقریباً خوب هستند. بـه یاد داشته باشید در اغلب اوقات «کافی» بهتر از «کامل» اسـت و همین برای حال خوب کافی اسـت.

 

موسیقی آرامش ‌بخش گوش کنید

چگونه همیشه حال خوب داشته باشیم؟ راهکارهای تضمینی

تحقیقات متعددی نشان داده کـه گوش دادن بـه موسیقی کلاسیک در حین کار می تواند راندمان را بسیار بالا ببرد. موسیقی کلاسیک در واقع این قدرت را دارد تا ذهن شـما را نوازش کند و از شدت دلواپسی و تشویش بکاهد. اما اگر اهل موسیقی کلاسیک نیستید، بازهم توصیه میکنیم تا موزیک‌هایي آرام را برگزینید تا ذهنت ان لطافت را تجربه کند.

 

یک سیستم حمایتی بسازید

چگونه همیشه حال خوب داشته باشیم؟ راهکارهای تضمینی

متأسفانه تعداد زیادی از افراد سنگینی مشکلات روانی و ذهنی خود رابه تنهایی بر دوش می کشند و این مشکلات رابا دیگران در بین نمیگذارند. این افراد هرروز با چالش‌ها و مسائل ذهنی و روانی خود درگیر هستند و نمیتوانند آن رابا عزیزانشان در بین بگذارند، چرا کـه نمیخواهند آن‌ها را از این بابت ناراحت کنند. اما باید بدانید ضرر در بین نگذاشتن این مشکلات، بیشتر اسـت.

 

مدیتیشن انجام دهید

چگونه همیشه حال خوب داشته باشیم؟ راهکارهای تضمینی

یوگا و انجام سایر حرکت‌هایي کـه منجر بـه مدیتیشن می شود، آرامش رابه ذهن شـما می‌آورد. مدیتیشن حکم تنظیم کننده احساسات ذهن را دارد و می تواند در جنگ با افسردگی، استرس، بیخوابی، تشویش و مواردی مشابه بـه کمکتان بیاید. مدیتیشن رابا انجام تمریناتی کوتاه بـه مدت ۳ تا ۵ دقیقه در روز آغاز کنید و از تغییراتی کـه در درون شـما بـه وجود می آید، لذت ببرید.

 

از کار خود لذت بردن

اگر همواره در حال مسامحه و طفره رفتن از انجام کاری هستید و یا احساس میکنید برای انجام کاري تحت فشار هستيد، علامت اين اسـت کـه از کاري كه انجام مي‌دهيد لذت نمي‌بريد. اگر بـه هرحال ناچاريد اين كار را انجام دهيد، پس روي جنبه‌هـای لذت بخش آن تمركز كنيد.

 

ایجاد تعادل بین کار و زندگی

تداخل و ادغام زندگی کاری و اداری با زندگي خصوصي باعث اختلالات فيزيکي و عاطفي اسـت برنامه و زماني را براي توقف کار انتخاب کنيد و بـه آن پايبند باشيد. در خانه بکار فكر نكنيد و توجه خود رابه زندگي خانوادگي معطوف داريد.

 

وادار نباشید!

اجبار کردن و وادار بودن دو کلمه‌اي اسـت کـه انسان ذاتاً نسبت بـه آن‌ها حس خوبی را ندارد. باید‌ها و نباید‌هـای زندگی و محدود بودن انرژی را از شـما میگیرد. یعنی بعنوان مثال: یا دیگران شـما را وادار بـه انجام کاری میکنند یا خودتان وادار می شوید آنرا انجام دهید. این در حالی اسـت کـه شـما از انجام آن کار لذت نمی برید و برای شـما سخت و عذاب آور اسـت.

چگونه همیشه حال خوب داشته باشیم؟ راهکارهای تضمینی

این مسائل حال خوب رابه اسانی از شـما میگیرند. باید توجه داشت کـه مـا انسانیم و حق انتخاب داریم ودر اکثر موارد تصمیم گیرنده خود مـا هستیم. پس در موقعیت‌هایي کـه خودتان تصمیم گیرنده هستید و تاثیر مستقیم دارید کار‌هایي راکه شارژ شـما را کاهش می دهند و از انجام آن‌ها هیچ لذتی بشما دست نمی دهد دوری کنید.

 

خواب کافی داشته باشید

برای اینکه بـه لحاظ جسمانی حال خوبی داشته باشید، نباید از کیفیت و میزان خواب‌تان غافل شوید. کمبود خواب باعث میشود احساس خستگی و بدخلقی داشته باشید و سطح انرژی بدن تان هم پایین بیاید. دقیقا نقطه‌ي مقابل یک احساس خوب و خارق‌العاده! اگر نمی توانید هشت ساعت خواب شبانه داشته باشید، دستکم هفت ساعت بخوابید.

 

خودتان را با دیگران مقایسه نکنید

یکی از کار‌هایي ک حال مـا را بد می کند مقایسه دائمی و اشتباه خودمان با دیگران اسـت. بـه هیچ وجه نباید خودتان رابا دیگران مقایسه کنید چرا کـه هیچ کسی شرایط زندگی یکسانی با شـما ندارد کـه مقایسه شـما درست باشد. زمانی مقایسه کردن صحیح اسـت کـه هردو فرد در شرایط کاملا یکسان بوده اند چـه از لحاظ استعداد چـه از لحاظ امکانات و…

چگونه همیشه حال خوب داشته باشیم؟ راهکارهای تضمینی

از مقایسه کردن بـه این شکل بپرهیزید کـه عزت نفس شـما را کاهش میدهد چراکه مقایسه ناصحیحی اسـت و تنها انتظارات را از خودتان افزایش میدهد و موجب دلسرد شدن شـما از خودتان می شود.

 

فقط شـما نیستید کـه مشکل دارید

نخست بـه یاد داشته باشید کـه مشکلات برای همه ی اسـت. دوم اینکه مشکلات فقط مختص بشما نیستند و همه ی کمابیش مشکلاتی شبیه بشما دارند. شـما باید یاد بگیرید کـه چگونه از پس مشکلات بربیایید حتی اگر در لحظه این مشکلات سخت و غیر‌قابل حل بیایند.

 

از سختی ‌های زندگی نترسید

چگونه همیشه حال خوب داشته باشیم؟ راهکارهای تضمینی

یکی از جنبه‌هـای مهم سلامت، سالم ماندن در شرایطی اسـت کـه زندگی سخت می شود. عده اي از مردم توان رویاررویی با مشکلات را ندارند و قادر نیستند از پس مشکلات زندگی برآیند. چنین افرادی ممکن اسـت در شرایط سخت زندگی، بـه رفتار‌هـای ناسالمی مانند مصرف مواد مخدر روی آورند و بتدریج بـه دام اعتیاد افتند.

 

مدیریت استرس

مدیریت استرس از تاثیرگذارترین مسائل مربوط بـه سبک زندگی سالم اسـت. زندگی مـا مملو از موقعیت‌هـای نامناسب اضطراب‌زا و پراسترس اسـت. انسانی کـه بـه دنبال سلامت روان اسـت قطعا دراین موارد بـه دنبال را‌ه‌هـای مناسب نظارت استرس خود خواهد گشت.

چگونه همیشه حال خوب داشته باشیم؟ راهکارهای تضمینی

آگاهی از مهارت و تکنیک‌هـای ایجاد آرامش «مانند ریلکسیشن» و مدیریت استرس بـه مـا کمک خواهد کرد کـه نگاه واقع بینانه بـه خودمان و دنیای اطراف مان داشته باشیم و برخی مشکلات را بپذیریم و آن‌هایي کـه قابل حل هستند را برطرف کنیم.

 

آموختن مهارت ‌های تازه

برای هوشیارسازی ذهن خود بهتر اسـت ذهن‌تان رابه فراگیری مهارت‌هـای تازه مشغول کنید. برخی ایده‌ها میتوانند بشما کمک کنند ذهن خود رابه چالش بکشید؛ یک زبان خارجی بیاموزید، نحوه نواختن یک ساز را آموزش ببینید و تمرین کنید، مشغولیت جدیدی برای خودتان دست و پا کنید، تفریح یا سرگرمی جدیدی مثل یوگا، نویسندگی یا نقاشی را شروع کنید.

 

با خیال آسان نفس بکشید

ابتدا چشم‌هایتان را ببندید. تنفس رابه صورت شکمی آغاز کنید و بعد از پر شدن شکم تنفس سینه‌اي را دنبال نمایید کـه در آن بخش سینه‌اي پر می شود. بعد ازآن هوا را دربخش بالای سینه تا استخوان ترقوه وارد شش‌هـای خود کنید. پس از پایان دم نوبت بـه بازدم میرسد. برای مرحله بازدم نیز بـه ترتیب هوا را از بخش بالای سینه، سینه و شکم از ریه‌هـای خود خارج کنید.

چگونه همیشه حال خوب داشته باشیم؟ راهکارهای تضمینی

مادامی کـه هوا از بینی شـما وارد و خارج می‌ شود حرکتش را در شکم، سینه و بالای سینه احساس کنید. تا جای ممکن عضلات خودرا منبسط کرده و آرامش را در تمام اندام‌هایتان جاری کنید. سعی کنید حرکت هوا را در بدن خود مانند موج ‌هـای اقیانوس تجسم کنید. این تمرین را برای چند دقیقه در روز انجام دهید.