پارس ناز پورتال

تاثیر کاهش وزن شدید در دوران قاعدگی زنان

مجموعه : بهداشت زنان
تاثیر کاهش وزن شدید در دوران قاعدگی زنان

تاثیر کاهش وزن شدید در دوران قاعدگی زنان 

باید بدانید که کاهش وزن شدید خانم ها می تواند روی دوران قاعدگی آنان تاثیرگذار باشد و شدت و طول زمان آن را تحت تاثیر قرار دهند. هر 28 روز خانم ها دچار تغییرات احساسی هورمونی و پریود می‌ شوند. قاعدگی نشانه این هست که یک زن باردار نیست. اگر این چرخه قطع شود به چه معناست؟ اگر دوره قاعدگی تان بدون این که انتظارش را داشته باشید جا بیفتد چه؟

 

دلایل متعددی ممکن هست باعث چنین اختلالی شوند. آیا کاهش وزن می تواند یکی از مواردی باشد که روی قاعدگی تان تاثیر می گذارد؟

 

آیا کاهش وزن می تواند روی قاعدگی تاثیر بگذارد؟

پروژسترون و استروژن دو هورمون اصلی میباشند که روی چرخه قاعدگی خانم ها تاثیر می گذارند. استروژن به کامل شدن تخمک ها گذشته از تخم گذاری و رشد و کامل شدن پوشش داخلی رحم کمک می‌ کند. پروژسترون از سوی دیگر به طور زیاد ساخت دیواره داخل رحم را نظارت می‌ کند و در طول بارداری به رشد و تثبیت دیواره ي آن کمک می‌کند.

 

اگر بارداری اتفاق نیفتد، سطح سلول هاي پروژسترون افت میکند و دیواره رحم می ریزد که همان قاعدگی هست.بنابراین آیا کاهش وزن می تواند روی قاعدگی تاثیر بگذارد؟ کاهش وزن بالا می تواند باعث شود قاعدگی تان عقب بیفتد. کاهش وزن به علت رژیم گرفتن یا اختلال تغذیه اي می تواند باعث ایجاد نوساناتی در غده تیروئید شود

 

که به نوبه خود منجر به کاهش این هورمونهای ساخت مثلی می‌ شوند. همین باعث از دست دادن قاعدگی می شود، شرایطی که به آن آمنوره ثانویه می گویند. آمنور با کاهش 10 درصد از وزن بدن در مدت زمانی کوتاه ممکن هست اتفاق بیفتد. این یعنی کاهش پنج کیلو در کسی که وزن فعلی اش 54 کیلو هست و منجر به چنین اتفاقی می شود.

 

خانم هایي که کمبود وزن دارند به اندازه کافی استروژن ساخت نمی‌ کنند. بعلاوه اگر به اندازه کافی چربی نداشته باشید سلول ها قادر نخواهند بود کلسترول را تبدیل به استروژن کنند. به خاطر داشته باشید برای ساخت دیواره رحم و منظم شدن قاعدگی به استروژن کافی نیاز دارید. بنابراین خانم هایي که چربی کمی در بدن خود دارند کمتر پریود می‌ شوند و مدت زمان بیشتری بدون تخمک گذاری باقی می مثل.

 

اضافه کردن وزن می تواند تاثیری روی قاعدگی داشته باشد؟

همانگونه که در بالا خواندید کاهش وزن می تواند روی قاعدگی تاثیر بگذارد اما آیا درمورد اضافه شدن وزن هم همینطور هست؟ پاسخ این سوال نیز بله هست. اما چگونه این اتفاق رخ می دهد؟ استروژن ضعیف که استرون نام دارد می تواند از ترکیبات کلسترول اساسی موجود در چربی ها تشکیل شود. خانم هاي چاق یا دارای اضافه وزن

 

که چربی اضافه زیادی دارند واحد تشکیل استرون کوچکی دارند که تاثیری استروژنیک روی غدد دارند. این استروژن اضافی می تواند باعث اختلال در قاعدگی شود. خانمی که اضافه وزن بالا دارد، ممکن هست ماه ها تخمک گذاری نکند حتی با وجود این که پوشش داخل رحمی در حال انباشته شدن باشد. این مرحله تا جایی ادامه پیدا می‌کند

 

که پوشش بی ثبات شود. در نتیجه یک خانم در این شرایط ممکن هست قاعدگی بسیار سنگین و شدیدی را به همراه خونریزی تجربه کند.

 

آیا قاعدگی روی وزن تاثیر می گذارد؟

چرخه قاعدگی یک خانم می تواند روی کاهش و افزایش وزن او تاثیر بگذارد. با این حال برعکس این نیز ممکن هست پیش بیاید. اکثر به نظر می رسد در این موعد بخصوص از ماه خانم ها مقدار وزن اضافه میکنند. با این حال ممکن هست قاعدگی علت تغییر در وزن نباشد. ممکن هست ارتباط ثانویه چرخه قاعدگی باعث افزایش یا کاهش وزن شود و تاثیر مستقیم نباشد.

 

سندروم پیش از قاعدگی (PMS ) با هوس خوراکی و بالا رفتن اشتها خود را نشان می دهد که می تواند روی وزن تاثیر بگذارد. تحقیقات نشان داده خانم ها در فازهای گوناگون قاعدگی کالری بیشتری مصرف میکنند. بعضی خانم ها همین طور ورم کردگی را تجربه می‌ کنند که یکی از علائم موقت PMS هست و باعث می شود وزن بالاتر برود.

 

غذا هاي نمکی باعث احتباس مایعات در بدن میشوند که به صورت موقت باعث بالا رفتن اعداد روی ترازو می شود. بسیار مهم هست که در طول قاعدگی و بعد از آن از غذاهایی که خیلی نمکی میباشند بهره گیری نکنید. به برنامه خوراکی خود مقدار زیادی میوه و سبزیجات اضافه کنید و همین طور مقدار زیادی آب بنوشید تا احساس ورم کردگی کاهش پیدا کند.

 

دیگر عواملی که می توانند روی قاعدگی تاثیر بگذارند:

به غیر از کاهش و افزایش وزن، موارد دیگری نیز میباشند که می توانند روی چرخه قاعدگی تاثیر بگذارند و این موارد عبارتند از:

 

1- داروها: گاهی اوقات داروها با قاعدگی تداخل پیدا می‌ کنند. اگر در پی بهره گیری از یک دارو دچار مشکلاتی در قاعدگی شدید حتما با دکتر صحبت کنید.

 

2- استرس: چرخه و تکامل قاعدگی گاهی ممکن هست به علت سطح استرس بالا دچار اختلال شود. به تعویق افتادن تخمک گذاری ممکن هست باعث پریود دیرهنگام شود. اگر اصلا تخمک گذاری نکنید ممکن هست به کلی قاعدگی را از دست بدهید.

 

3- ورزش: چربی پایین بدن یا استرس وارد شده روی بدنتان به علت فشار بالای ورزش ممکن هست باعث تداخل در چرخه قاعدگی تان شود.

 

4- مریضی تیروئید: تیروئید کم کار می تواند باعث تغییر در ساخت بعضی هورمونهای خاص شود و در نتیجه قاعدگی انجام نشود.

 

5- تغییر در شیفت کاری: اگر خیلی ناگهانی شیفت کاری خود را از روز به شب تغییر دهید و یا کارتان طوری بود که دائم در حال تغییر شیفت بودید، ممکن هست تغییراتی در چرخه قاعدگی تان نیز صورت بگیرد.

 

6- شیردهی: هورمون هایي که ساخت شیر کمک می‌ کنند می توانند گاهی تخمک گذاری را متوقف کنند یا کم کم باعث ایجاد اختلال در چرخه قاعدگی شوند و قاعدگی را متوقف می‌کنند.

 

7- پیشگیري از بارداری: نامرتب بودن قاعدگی همین طور می تواند به علت پیش گیری از بارداری باشد. بعضی از داروهای ضد بارداری خونریزی را تغییر می دهند طوری که گویا قاعدگی تان عقب افتاده و بعضی نیز باعث میشوند قاعدگی تان یک یا چند ماه و حتی یک سال عقب بیفتد.

 

8- داروهای ضدافسردگی یا ضد روان پریشی: داروهای ضد افسردگی و ضد روان پریشی باعث افزایش ساخت هورمون پرولاکتین میشوند که با دیگر هورمونهای مربوط به چرخه قاعدگی تان تداخل به وجود می آورد.

 

9- سیگار کشیدن: سیگار کشیدن ممکن هست سطح پروژستورن، استروژن، تستوسترون و دیگر هورمون هایي که چرخه تان را تنظیم میکنند کاهش دهد. خانم هایي که سیگار می کشند PMS بیشتری را تجربه میکنند و نسبت به غیر سیگاری ها چرخه کوتاه تر و نامنظم تری دارند.

 

10- دیگر عوامل: به گزارش پارس ناز  دیگر عواملی که باعث قاعدگی نامنظم یا قطع آن میشوند عبارتند از مشکلات ارگان لگن مثل سندروم آشرمن، سندروم تخمدان پلی کیستیک، روشهای نظارت بارداری، مسافرت، بهره گیری از داروهای غیرمجاز، مشکلات هورمونی که با مشکلات هورمونی قاعدگی تداخل پیدا می‌کنند. نارسایی زودرس تخمدان ناشی

 

از اشعه درمانی، شیمی درمانی یا جراحی روی شکم یا لگن و مریضی هایي نظیر مریضی هاي کبدی، سل، دیابت و سندروم روده تحریک پذیر هم تاثیر دارند.