پارس ناز پورتال

با کودکانی که گریبان گیر ایدز میشوند چکار کنیم

با کودکانی که گریبان گیر ایدز میشوند چکار کنیم
 
كودكانی كه مبتلا بـه عفونت HIV می باشند اغلب اوقات در طول دوران جنینی و یا در هنگام تولد دچار این مریضی شده ودر حقیقت مادر٬ مریضی خود رابه كودك انتقال می‌دهد.

بیشتر كودكانی كه مبتلا بـه عفونت HIV می باشند، در بدو تولد طبیعی بنظر می‌آیند محققان مركز كنترل مریضی‌ها، 3 الگوی كلی را برای این مریضی در كودكان ارائه داده اند.

1» نسبت 1/4 كودكان مبتلا بـه عفونت HIV در 1.5 «یک و نیم» سالگی دچار علایم مریضی می‌شوند و رشد مریضی دراین كودكان نسبتا سریع می باشند.

 

2» دومین گروه كودكانی هستند كه دارای دوره هاي تهاجمی از ایدز می باشند. این كودكان دارای علایم گذرا و خفیفی از مریضی بوده و تا سن 3 تا 5 سالگی زنده میمانند؛ ولی در كل نیمی از كودكانی كه مبتلا بـه عفونت HIV می باشند تا قبل از سن 3 سالگی فوت میکنند.

 

3» گروه سوم كودكانی هستند كه تا سنین آغاز نوجوانی زنده خواهند ماند. بنابر دلایل ناشناخته دوره هاي مریضی دراین افراد خفیف تر می باشد و بهمین دلیل مریضی این كودكان تا قبل از سنین 9 تا 11 سالگی تشخیص داده نمیشود.

 

پزشكان هیچ امیدی ندارند تا كودكان مبتلا بـه عفونت HIV بتوانند بر مریضی خود غلبه نمایند.
كودكان مبتلا بـه ایدز تا قبل از مرگشان، عمدتا از اختلالاتی مانند عفونت ریه «سینه پهلو»،‌ عفونت شدید سینوسها، ‌كندی رشد و مشكلات ذهنی رنج می‌برند. بعلاوه این افراد از عوارض مصرف داروهای ضد ویروس نیز در امان نخواهند بود.

علایم عفونت HIV در كودكان با علایم این عفونت در افراد بزرگسال متفاوت می باشد. عفونت HIV در نوزادان موجب عفونت باكتریال و بیماریهای ریوی میگردد كه این مشكلات در افراد بزرگسال دیده نمی‌شود.
عفونت HIV درنوزادان، سیستم عصبی مركزی «مغز و نخاع» را درگیر می‌نماید. بطور كلی این كودكان از رشد عادی برخوردار نیستند. رشد كودكان مبتلا ممكن اسـت متوقف شده و دچار نارسایی رشد گردند. این كودكان در راه رفتن دچار مشكل می باشند و از مشكلاتی مانند حالت جنون كه در افراد بزرگسال دیده میشود، رنج میبرند.
این كودكان دچار گیجی، كاهش حافظه و عدم تمركز هستند. بعضی از بیماریهای فرصت طلب مانند ساركوم كاپوسی در كودكان دیده نمی‌شود.

هرچند كه ایدز نهمین علت مرگ و میر كودكان محسوب میشود ولی اگر این روند ادامه پیدا كند، بیشترین علت مرگ و میر در كودكان مریضی ایدز خواهد بود.

تعداد پسران و دختران مبتلا بـه ایدز تقریباً بـه یك اندازه می‌باشد. 54% كودكان مبتلا بـه ایدز پسر و 46% بقیه دختر می باشند. ولی تعداد مبتلایان بـه ایدز در بین نژادها با رنگ پوستهای متفاوت مساوی نیست. تعداد كودكان مبتلا بـه ایدز در بین افراد سفید پوست در آمریكا كمتر از كودكان سیاه پوست آمریكایی و آمریكای لاتین می‌باشد. در پایان دسامبر 1992 ‌از 4249 نفر كودك زیر 13 سال امریکایی مبتلا بـه ایدز، 54%سیاه پوست، %34 سرخ پوست و تنها 20% این افراد سفید پوست بوده اند.

 
منبع: تبیان