پارس ناز پورتال

این پسر نوجوان جانش را فدای مدرسه کرد (عکس)

مجموعه : مجله خبری روز
این پسر نوجوان جانش را فدای مدرسه کرد (عکس)
اعتزاز حسن، نوجوان پانزده ساله پاکستانی، برای حفظ مدرسه و همکلاس‌هایش جانش را فدا کرد.با چند نفری از دوستانش بیرون در مدرسه‌اشان در منطقه هنگو در ایالت خیبر پختونخوا ایستاده بودند که مردی را با جلیقه انفجاری می‌بینند که به سوی مدرسه‌اشان در حرکت است.اعتزاز به اعتراض دوستانش توجه نمی‌کند. جلو می‌رود تا جلوی حمله کننده را بگیرد.یکی از معلمان مدرسه دیده که اعتزاز مرد را دنبال می‌کند. بعد دیده که طرف خود را منفجر کرده و دانش‌آموز شجاع مدرسه را با خود به کشتن داده. او به اسوشیتد پرس گفته بود.

و پدرش مجاهد علی، به یک روزنامه پاکستانی گفت: "اعتزاز با این کار اشک مادرش را در آورد اما از اشک ریختن صدها مادر جلوگیری کرد.در زمان انفجار، حدود دو هزار نفری در مدرسه بودند. روز دوشنبه بود. بسیاری از مردم پاکستان فداکاری اعتزاز را بزرگ داشته‌اند و حتی برایش تقاضای اعطای بالاترین نشان نظامی را دارند.روزنامه‌نگاری به نام نسیم زهرا، در توئیتر نوشته که آنها می‌خواهند نشان حیدر به اعتزاز حسن اعطا شود.او و بسیاری دیگر از اعتزاز حسن به عنوان "شهید" نام می‌برند.هنوز معلوم نیست که این نشان به یک فرد غیرنظامی اعطا شود یا نه.

 


شری رحمان، سفیر پیشین آمریکا در توئیتر هم نوشته که باید به او مدال داد و نوشته که شجاعت او قلب آدم را از تپش وا می‌دارد.رویارویی مدرسه در ابراهیم‌زی است. منطقه‌ای شیعه نشین در ایالت خیبر پختونخوا است که اکثریت در آن با سنی‌هاست. ایالتی که خشونت در آن غریبه نیست.مدثر حسن بنگیش، درباره پسرعمویش با بی‌بی‌سی مصاحبه کرد. پسرعموی شهیدش"را پسری دلیر توصیف کرد و گفت: حمله کننده انتحاری، می‌خواست مدرسه و دانش‌آموزان را نابود کند. اما پسرعمویم کسی بود که جلویش را گرفت.

او با آنچه که از دوستان اعتزاز که شاهد ماجرا بودند شنیده بود ماجرا را تعریف کرد.گفت که دوستانش از او خواسته بودند جلو نرود. اما او رفت.گفته بود: می‌خواهم جلویش را بگیرم. می‌خواهد برود به مدرسه تا دوستانم را بکشد. حمله کننده که اعتزاز به دنبالش بود به مدرسه نرسیده ماشه مرگ را آزاد کرد، تا لابد بنا به اعتقادش شهید شود.پسرعمویش گفت که اعتزاز پیشتر گفته بود که همیشه برای کشورش آماده است.خانواده‌اش می‌گویند به جای عزا داری می‌خواهند بر عزت این حرکتش تمرکز کنند.مدثر پسر عمویش را قهرمان ملی خواند.

 

این پسر نوجوان جانش را فدای مدرسه کرد (عکس)

خشونت‌های فرقه‌ای او پسرعمویش را با ملاله یوسفزی مقایسه کرد. مثل خیلی‌ها دیگر که در شبکه‌های اجتماعی از او نوشته‌اند و از دولت خواسته‌اند او را بزرگ بدارند.کاربران توئیتر برای نام بردن از او برچسب‌هایی چون "یک میلیون اعتزاز" (#onemillionaitzaz) و "اعتزاز دلاور" (#AitzazBraveheart) به کار برده‌اند.همان ادبیاتی که برای نام بردن از ملاله به کار رفت و همان ادبیاتی که برای نام بردن از قربانی ماجری تجاوز در هند به کار رفت.
 
کسانی که خشونت علیه آنها سبب بحث درباره مسائل مهم دربگیرد.هنگو، نزدیک مناطق قبایلی نشین پاکستان است که استقلال نسبی دارد.طالبان و القاعده در این مناطق حضوری قوی دارند و خشونت علیه اقلیت شیعه در این منطقه بارها گزارش شده است.پسرعموی اعتزاز گفت که مردم این منطقه میهن دوستند و با شرایط سختی دست به گریبانند.او گفت که برای مقابله با این شرایط و جنگ‌ها و انفجارها…باید شجاعتی مثل اعتزاز داشت. ما به شجاعت او احترام می‌گذاریم.
 

اخبار افغانستان و جهان