پارس ناز پورتال

علت میگرن قاعدگی گلوله‌ ای بر شقیقه خانم ها چیست؟

مجموعه : بهداشت زنان
علت میگرن قاعدگی گلوله‌ ای بر شقیقه خانم ها چیست؟

زنان سه برابر بیشتر از مردان دچار سردردهای میگرنی میشوند، اما میگرن قاعدگی فقط شقیقه زنان را نشانه میرود. به گزارش پارس ناز میگرن قاعدگی تقریبا هیچ تفاوتی با میگرن های معمول ندارد و تنها فرق آن این كه طی زمانی خاص از چرخه قاعدگی زنان رخ میدهد.سردرد معمولا دو روز قبل از آغاز خونریزی یا همزمان با تغییرات سطح هورمون شروع و گاه به گونه‌ای شدید و گسترده می‌شود كه فرد تا سه روز پس از قاعدگی نیز از انجام كارهای روزمره عاجز شده، با وجود پناه بردن به داروهای مسكن اثری از بهبودی نمی‌بیند، اما در برخی افراد با اولین خونریزی واژینال به اتمام می‌رسد.

در واقع اگر دو سوم چرخه‌های قاعدگی با سردردهای خاص میگرنی همراه باشد، می‌توان گفت فرد به میگرن قاعدگی مبتلاست. علائم و نشانه‌های میگرن عبارت است از: درد شدید، كوبنده و ضربه‌وار در سر، احساس تهوع، استفراغ، حساسیت به نور و صدا و همچنین وجود هاله در دید.هاله دید علامت هشداردهنده‌ای است كه به طور معمول قبل از شروع میگرن رخ می‌دهد و تاری دید، هجوم جرقه‌ها و نقطه‌های چشمك‌زن یا كور، اختلال بینایی و مانند آن را شامل می‌شود. بین نیم تا یك روز پیش از حمله میگرن قاعدگی، این اختلال بینایی كه اغلب بین 20 تا 30 دقیقه طول می‌كشد، ماشه درد را در سر زنان درگیر می‌چكاند.

طول ابتلا به هر دوره میگرن و ادامه آن از چهار تا 72 ساعت متفاوت است اما میگرن قاعدگی ممكن است فرصت‌های استراحت و بی دردی كمتری به زنان درگیر بدهد و پس از آن تا دوره بعدی یعنی از روز چهارم تا دوازدهم به سراغ فرد نمی‌رود. میگرن قاعدگی از آغاز دوران بلوغ سراغ دختران می‌آید و اغلب تا 40 سالگی دست از سرشان برنمی‌دارد.

محققان عرصه پزشكی، سردردی را كه هفته پیش از قاعدگی شروع می‌شود و تا دو یا سه روز به آغاز خونریزی ماهانه با شدت و ضعف دیده می‌شود، «سندرم پیش از قاعدگی» نه میگرن قاعدگی می​دانند. از نشانه‌های این سندرم بی‌ثباتی خلقی، تغییر در اشتها، احساس خستگی، وجود درد در اطراف سینه و به ویژه پستان است.

غیر از درمان دارویی، برخی پزشكان خواب و استراحت كافی در روزهای نزدیك به آغاز دوره، رعایت بعضی از پرهیزهای غذایی مبتلایان به میگرن معمولی همچون نخوردن اغذیه كنسروی، ترشی، فلفل، پنیر، كافئین، ماهی، میگو و… را طی این دوران، در كاهش اثرات و استفاده از بعضی قرص‌های ضدحاملگی، خالی ماندن معده، حذف وعده‌های غذایی، پرخوری، بی‌نظمی و بی خوابی را در افزایش سردرد یادشده موثر دانسته‌اند، اما افراد متفاوتند و برای درمان یا كاهش اثرات آن باید به پزشك مراجعه كنند و از اقدامات خودسرانه برحذر باشند.