پارس ناز پورتال

آموزش تهیه افطاری ته چین بادمجان

مجموعه : آموزش آشپزی
آموزش تهیه افطاری ته چین بادمجان

آموزش تهیه افطاری ته چین بادمجان 

تهیه ته چین بادمجان بدون گوشت , مناسب برای یک افطاری بدون گوشت ! ته چین یکی از غذا های خیلی خوشمزه و اعیانی بـه حساب می آید. از وقتی ته چین اختراع شد، بعد از آن انواع مختلفی از آن پیشنهاد شد. در این پست نوعی دیگر از ته چین که ته چین بادمجان است را بـه شما آموزش می‌دهیم.

 

مواد لازم براي 3-2 نفر:

3 عدد زرده تخم‌مرغ
2 ق س ماست چكيده
450 گرم برنج
150 گرم روغن
50 گرم گردو
2 عدد بادمجان متوسط
2 ق م زعفران آب‌كرده
100 گرم زرشك
1 ق م آبليموي تازه
2 ق س شكر
مقداري خلال پسته و بادام براي تزئين
نمك بـه مقدار لازم

آموزش تهیه افطاری ته چین بادمجان

طرز تهیه:

1. بادمجان‌ها را پوست كنده و حلقه‌اي خرد كنيد. مقداري نمك زده و در آبكش بگذاريد تا حدود نيم ساعت بمانند كه تلخي انها گرفته شود. بعد از اين مدت بادمجان‌ها را با دستمال خشك كنيد و در روغن داغ خوب سرخ كنيد. بعد از سرخ شدن هر دو طرف بادمجان‌ها،آنها را روي يك تكه دستمال آشپزخانه بگذاريد تا روغن اضافي انها گرفته شود.

 

2. برنج را شسته و در يك قابلمه آب‌جوش بجوشانيد و طبق معمولً آبكش كنيد. گردوها را خرد كنيد و آماده كناري بگذاريد. زرشك را با كمي روغن تفت دهيد. شكر را بـه ميزان دلخواه بـه آن اضافه كنيد و هم بزنيد. بعد از برداشتن از روي حرارت، آبليمو را بـه زرشك اضافه كنيد و كناري  بگذاريد.

 

نكته: شكر را بـه ميزان دلخواه اضافه كنيد. اگر دوست داريد ته‌چينتان شيرين‌تر باشد مقدار شكر را اضافه كنيد. درواقع مقدار شكر مصرفي بـه ذائقه شما بستگي دارد.

 

3. در يك كاسه زرده‌های تخم‌مرغ را بريزيد، بـه آن ماست و زعفران آب‌كرده اضافه كنيد و با چنگال خوب بـه هم بزنيد تا مخلوط يكدستي داشته باشيد. برنج آبكش شده را در اين كاسه ريخته و با مواد خوب مخلوط كنيد.

 

4. ظرفي كه مي‌خواهيد ته‌چين را در آن درست كنيد آماده و چرب كنيد. بهتر است ظرفتان تفلون و نچسب باشد كه بتوانيد ته‌چين را بعد از پخت بـه راحتي و بـه صورت قالبي از ظرف جدا كنيد. بادمجان‌های سرخ شده را در ته ظرف بچينيد و لايه بعدي را زرشك بريزيد. البته مقداري زرشك براي انتهاي كار و تزئين ته‌چين كنار بگذاريد.

 

5. برنج مخلوط شده با مايه ماست و زعفران و تخم‌مرغ را روي مواد در تابه يا قالب مورد نظر ريخته و خوب با پشت قاشق  روي سطح آن را فشار دهيد تا فشرده شود. روي ظرف را با فويل آلومينيوم بپوشانيد و با چنگال يا نوك تيغه چاقو چند سوراخ در آن ايجاد كنيد تا بخار غذا هنگام پخت خارج شود.

 

6. ظرف را در فر كه از قبل با درجه حرارت 180 درجه سانتي‌گراد گرم كرده‌ايد روي طبقه وسط قرار دهيد و بـه مدت 15 دقيقه حرارت دهيد تا برنج خوب دم بكشد و بپزد. بعد از اينكه ته چين پخت آن را از فر درآورده و بگذاريد خنك شود. بعد آن را برگردانده و با خلال پسته و بادام و مقداري زرشك كه كنار گذاشته‌ايد، تزئين كنيد.