پارس ناز پورتال

آموزش درست کردن خورش نخود فرنگی

مجموعه : آموزش آشپزی
آموزش درست کردن خورش نخود فرنگی

آموزش درست کردن خورش نخود فرنگی 

خورش نخود فرنگی مزه بسیار خوبی دارد، می‌توانید آن را به راحتی در منزل درست کنید و از مزه مفید آن در کنار خانواده لذت ببرید. برای پخت و پز در خانواده هایي با جمعیت کمتر، افروختن آتش و بهره گیری از اجاق هاي گلی، همه ي وقت مقرون به صرفه نبود پس خوالیگران خانگی و کدبانوان از اجاق هاي کوچک نفتی بهره گیری میکردند.

 

در سنت ایرانی اجاق نقشی عمیق در گرد هم آمدن خانواده و تداوم آن دارد، چنان که توان باروری و فرزندآوری نیز به اجاق تعبیر گشته. تا پیش از اینها اجاق، آتشدان، تشگاه یا تژگاه، اهمیتی فراوانی در بین ایرانیان داشته و روشن بودن اجاق نشان بضاعت و بی نیازی و سیری بوده هست.

 

در مطبخ هاي قدیمی ایرانی، آتشدان هاي گلین می ساختند، به این وجه که در کف زمین گودال کم عمقی حفر میکردند و سه دیوار گلی به دورش می ساختند و در سوراخ آتش می فروختند و بر بامش دیگ می گذاشتند. تا شصت، هفتاد سال پیش در شهر تهران مطبخ ها به همین شکل بود. امروز هم در بسیاری

 

از روستاها می‌توان اجاق هایي مثل این‌ها را دید. گرچه اجاق هاي فلزی دیگری هم در منزل هاي اعیان به کار گرفته میشدند که مردم انها را اجاق فرنگی می خواندند، اتاقک هاي فلزی با تزیینات فرنگی که آتشدانی برای افروختن آتش و سوراخی در بالا برای نهادن دیگ بر آن داشتند.

 

برای پخت و پز در خانواده هایي با جمعیت کمتر، افروختن آتش و بهره گیری از اجاق هاي گلی، همه ي وقت مقرون به صرفه نبود پس خوالگیران خانگی و کدبانوان از اجاق هاي کوچک نفتی بهره گیری می‌کردند که به «سه فتیله» اشتهار پیدا کردند. این اجاق هاي کوچک قابلیت بهره گیری در گوشه اتاق ها را هم داشتند

 

و دیگر نیازی نبود که کدبانو زحمت رفتن به مطبخ و دیگ و دیگ بر بار گذاشتن را متحمل شود. در همان اتاق نشیمن، تابه اي در سر سه فتیله می گذاشتند و پیاز و بادمجان و گوشتشان را سرخ می‌کردند و خورش را جا می انداختند.آتش ملایم سه فتیله خورش را جاافتاده و خوش آب و رنگ و خوش مزه به دست می داد. اگر فصل زمستان بود، برنج و خورش و آش و آبگوشت را بر سر بخاری علاءالدین می گذاشتند و به یک کرشمه دو کار بر می آمد.

 

هم اتاق گرم می شد و هم خوراک اهل منزل جا می افتاد و آماده می شد؛ اما برای این شیوه آشپزی وقت و زمان بیشتری نیاز بود، کدبانوی ارجمند مکرم می بایست صبح زود مقدمات کار را آماده میکرد تا سر ظهر ناهاری جاافتاده و مقبول بر سر خوان بگذارد. بقیه غذا را هم بر سر بخاری گرم نگه می داشتند تا انها که نرسیده اند برسند و خوراکی نرم و گرم بخورند.

 

بعد از این دوره و در سال هاي پایانی دهه چهل اندک اندک اجاق ها از نفتی و هیزمی و زغالی به اجاق هاي گازی تغییر کردند. سوختشان با سیلندرهای گاز بود و تنظیم آتششان به راحتی با یک شیر انجام می شد و از این جهت پرطرفدار خوالگیران خانگی و غیرخانگی قرار گرفتند. آنقدر بهره گیری از اجاق گازی معمول و مرسوم شد که دیگر همگان به اجاق «گاز» می‌گفتند. شرکت هاي ایرانی هم دست به فرآوری اجاق هاي رومیزی و کوچک و بزرگ زدند.

 

هنوز در برخی از منزل ها اجاق هاي قدیمی بوتان که سوخت مصرفی شان از گاز سیلندری به گاز شهری تغییر پیدا کرده، دیده می‌شوند. در کشور ما که از موهبت فراوانی سوخت هاي فسیلی بهره مند هست، اجاق گاز معمول ترین وسیله پخت و پز و پرطرفدار ترین آن هاست.

 

تصور می‌کنیم که منبعی لایزال دارد و قیمتش هم که از باد هوا ارزان تر هست، پس به هر میزان که دلمان بخواهد مصرفش می‌کنیم؛ اما در کشورهای یکه گاز گران هست، وسایل دیگری- اکثر برقی- برای پخت و پز معمول شده هست.از آخرین فناوری هاي موجود در آشپزخانه ها، اجاق هاي «اینداکشن» هست که با نیروی برق و گرچه

 

در ظروفی مخصوص میتوان بر آنها خوراک پخت. آنها با صرف مقداری انرژی، آب را به سرعت به جوش می آورند و خوراک ها را می پزند. برای آن که خوراک ایرانی بر سر این اجاق ها بپزیم، مقداری تمرین احتیاج داریم، اما این اجاق ها سوخت مصرف نمیکنند و آلودگی ندارند و پاک و پاکیزه اند.

 

از خورش هاي سریعی که می‌توان بر سر این اجاق ها یا هر اجاق دیگری پخت، خورش نخودفرنگی هست. نیم کیلو گوشت چرخ کرده- از هر نوع فرقی ندارد- ابتیاع فرمایید. پیازداغی فراهم کنید و گوشت را در آن مفید سرخ کنید. زردچوبه و فلفل سیاه و نمک و آبغوره و رب گوجه فرنگی و یک قوطی نخودسبز به آن اضافه کنید و کمی صبر کنید تا جا بیفتد، بعد با کته اي نرم و گرم بر سر سفره ببرید.