پارس ناز پورتال

انشا با موضوع عید فطر برای تمام مقاطع تحصیلی

انشا با موضوع عید فطر برای تمام مقاطع تحصیلی

انشا در مورد عید فطر برای تمامی مقاطع 

دراین پست چند انشا در مورد عید فطر برای تمامی مقاطع را مرور میکنیم. عید سعید فطر یکی از بزرگ ترین عیدهای مسلمانان می‌باشد، اگر می‌خواهید یک انشا جذاب بنویسید و نمره خوبی کسب کنید، می‌توانید درباره عید فطر انشا بنویسید. بهمین منظور در ادامه این مطلب چند انشای زیبا درمورد عید فطر را آورده ایم تا بتوانید بهترین را برای خودتان انتخاب کنید. با مـا همراه باشید.

 

انشا در مورد عید فطر به زبان کودکانه

امروز صبح از خواب بیدار شدم و دیدم پدر و مادرم در خانه نیستند، از خواهر بزرگترم سوال کردم آنها کجا هستند و او گفت کـه پدر و مادر برای خواندن نماز عید فطر بـه مسجد محل رفته اند. اما زیاد طول نکشید کـه انها بـه خانه برگشتند و بر خلاف هرروز کـه روزه بودند و تا شب چیزی نمی خوردند مادرم شروع بـه آماده کردن صبحانه کرد و باهم صبحانه خوردیم.

انشا با موضوع عید فطر برای تمام مقاطع تحصیلی

مادرم کـه انگار سوالات مرا از چشمانم خوانده بود شروع بـه صحبت کرد و گفت : “عزیزم خدا از مـا مسلمانان خواسته اسـت کـه ماه مبارک رمضان را روزه بگیریم و پرستش کنیم و کارهای نیک انجام دهیم. روزه گرفتن یعنی این‌کـه از اذان صبح تا اذان مغرب چیزی نخوریم و البته روزه داری فقط این نیست و خیلی از کارهای دیگر مثل دروغ گفتن، مسخره کردن دیگران و غیبت هم روزه ي مـا را باطل می کنند.

 

انشا عید فطر کودکانه

مـا یک ماه بـه مهمانی خدا می‌رویم و روزه میگیریم ودر آخر این یک ماه جشنی می‌گیریم کـه بـه آن عید فطر می‌گوییم، دراین روز بزرگترها دیگر روزه نمی‌گیرند و می‌توانند غذا و آب و هر چیز دیگری کـه خواستند بخورند و خداوند دراین روز پاداش یک ماه روزه داری رابه مـا می‌دهد همچنین در روز عید فطر خداوند بـه دعاهای مـا خوب گوش میدهد و بـه موقع انها را برآورده می کند.

 

در روز عید فطر مسلمانان خیلی خوشحال هستند چون موفق شدند کـه ماه رمضان را روزه بگیرند و بـه خدا نزدیک تر شوند. یکیدیگر از کارهایی کـه مـا در عید فطر انجام می‌دهیم این اسـت کـه در شب عید فطر بـه نیازمندان کمک میکنیم. بعد از این‌کـه حرف هاي مادرم بـه پایان رسید در دلم دعا کردم کـه مـن هم بتوانم وقتی بزرگ شدم روزه بگیرم و خدا را پرستش کنم تا روز عید فطر را جشن بگیرم و خدا از مـن راضی باشد.

 


 

انشا درباره عید فطر و اعمال واجب

فطر، عید اولیاء الله و روزه دارانی اسـت کـه گوی سبقت را از دیگران ربوده اند ودر این روز فرا خوانده شوند تا جوایز و هدایان را دریافت کنند. عید فطر یکى از دو عید بزرگ اسلامى اسـت کـه درباره آن احادیث و روایات بیشمارى وارد شده اسـت. مسلمانان روزه‏ دار کـه ماه رمضان رابه روزه گذرانده و از خوردن و آشامیدن و بسیارى از کارهاى مباح دیگر امتناع ورزیده ‏اند،

انشا با موضوع عید فطر برای تمام مقاطع تحصیلی

اکنون پس از گذشت ماه رمضان در اولین روز ماه شوال اجر و پاداش خودرا از خداوند می ‏طلبند; اجر و پاداشى کـه خود خداوند بـه آنان وعده داده اسـت. روز اول ماه شوال را بدین سبب عید فطر خوانده‏ اند کـه دراین روز، امر امساک و صوم از خوردن و آشامیدن برداشته شد و رخصت داده شد کـه مومنان در روز افطار کنند و روزه خودرا بشکنند.

 

فطر و فطور بـه معناى خوردن و آشامیدن اسـت و گفته شده اسـت کـه بـه معناى آغاز خوردن و آشامیدن نیز هست. بهمین دلیل اسـت کـه پس از اتمام روز و هنگام مغرب شرعى در روزهاى ماه رمضان، انسان افطار می کند، یعنى اجازه خوردن، پس از امساک از خوردن بـه او داده می ‏شود. مـن این عید بزرگ را خدمت همه ی ي شـما عزیزان تبریک و تهنیت عرض میکنم و از خداوند متعال، قبولی طاعات و عبادات شـما را خواستارم.

 


 

انشا درباره عید فطر کلاس سوم ابتدایی

عید فطر روز اول ماه شوال ودر پایان ماه رمضان اسـت. عید فطر از مهمترین جشن‌ها و اعیاد مسلمانان اسـت. در کشور هـای اسلامی، عید فطر از جمله اعیاد بسیار مهم محسوب میشود و طبق معمولً با تعطیلی رسمی همراه اسـت. دراین روز، روزه حرام اسـت و مسلمانان نماز عید برگزار می کنند. پرداخت زکات فطره دراین روز بر مسلمانان واجب اسـت.

انشا با موضوع عید فطر برای تمام مقاطع تحصیلی

در ایراناز سال ۱۳۹۰ با تصویب مجلس شورای اسلامی و تایید شورای نگهبان عید فطر دو روز «روز عید و روزبعد» تعطیل اسـت. عید فطر یکی از دو عید بزرگ در سنت اسلامی اسـت کـه درباره آن احادیث و روایات بیشمار وارد شده اسـت. مسلمانان روزه دار کـه ماه رمضان رابه روزه داری بپا داشته و از خوردن و آشامیدن و تعداد زیادی از کارهای مباح دیگر امتناع ورزیده اند،

 

اکنون پس از گذشت ماه رمضان در اولین روز ماه شوال اجر و پاداش خودرا از خداوند می طلبند، اجر و پاداشی کـه خود خداوند بـه آنان وعده داده اسـت. با توجه بـه این‌کـه مـا مسلمان هستیم، می بایست در روز عید فطر بـه علاوه جشن و شادی، بـه برادران و خواهران مسلمان مان هم کمک کنیم تا همه ی دراین روز شاد باشند و با کمک بـه یک دیگر و تجدید عهد، جامعه را از فقر دور کنیم.

 


 

انشا کوتاه درباره عید سعید فطر

کلمه «فِطر» در لغت، بـه معنای روزه نبودن اسـت کـه از ریشه فَطر بـه معنای شکافتن، ابتدا و اختراع گرفته شده اسـت. کلمه «انْفَطَرَتْ» در آیه اول سوره انفطار از همین ریشه اسـت. و نیز گفته شده «تَفَطَّرَتْ» و «انْفَطَرتْ» بـه یک معنا اسـت و «افطار» و «عید فطر» نیز از همین ریشه اسـت؛ زیرا روزه‌دار دهانش را در وقت مغرب و روز عید فطر بر خوردنی‌ها و آشامیدنی‌ها باز می کند.

انشا با موضوع عید فطر برای تمام مقاطع تحصیلی

ازآن‌جاییکه شرط اعلام ماه شوال با رویت هلال ماه بـه وقوع می‌پیوندد. همواره در کشور هـای مسلمان، بر حسب موقعیت مکانی آن کشور، رویت هلال ماه اول ماه شوال و روز عید فطر متغیر اسـت. بـه صورتی کـه ممکن اسـت بـه‌طور مثال در عربستان سعودی روز دوشنبه روز عید اعلام شود اما در ایران روز سه شنبه روز عید فطر اعلام شود.

 

مهم ترین عمل در روز عید فطر، نماز عید فطر اسـت. نماز عید بعد از طلوع آفتاب تا ظهر روز عید اسـت. این نماز باید بـه جماعت خوانده شود و بـه عقیده شیعه در زمان غیبت مستحب اسـت خواندنش. در روز عید فطر همچنین باید کمک هایي آماده کنیم تا بـه دست نیازمندان برسد، پیامبر مـا توصیه کرده کـه هر مسلمان باید بـه دیگری کمک کند تا همه ی بتوانند دریک سطح زندگی کنند و خوشبخت باشند.

 


 

انشا خاطرات عید فطر برای تمامی مقاطع

شب عید فطر با دو تا از دوستام ،سمانه و پری میریم مسجد کـه یه نماز پنجاه رکعتی بخونیم ولی هر چی فکر میکنم اسم نمازو یادم نمیاد فقط یادمه بیست و پنج تا دو رکعتی باید میخوندیم. مـن و سمانه تصمیم میگیریم پریو سر کار بزاریم تصورشو بکن…تـو چله ي زمستون..یه شب سرد….آب مسجد سرد… بـه پری گفتیم باید برا هردو رکعت یه وضو بگیری!!

 

گفت جدی؟ گفتیم آره. گفت بیاین پس باهم وضوهامونو بگیریم.گفتیم نه مـا تـو خونه گرفتیم. خلاصه وایساد بـه وضو گرفتن… یکی… دو تا… سه تا… قشنگ یادمه داشت میلرزید از سرما. ولی همان‌ گونه با صلابت وایساده بود بـه وضو گرفتن ! مـا هم ترکیده بودیم از خنده…منتهی حفظ ظاهر می‌کردیم.

انشا با موضوع عید فطر برای تمام مقاطع تحصیلی

حدود وضوی بیست و دومی و اینا بود کـه یه خانمی کـه داشت مسجدو جارو میزد و اتفاقا از اقوام پری اینا بود. با جاروش اومد. گفت: پری چرا سر تا پا تـو خیس کردی؟ پری گفت دارم بیست پنج تا وضومو می‌گیرم واسه نماز ! خانومه گفت:کی گفته بیست و پنج تا وضو باید بگیری؟ پری گفت اینا خانوم ها روشو کرد بـه مـا. مـن دقیقا یه برق قرمز تـو چشاش دیدم.

 

فک کنم خون جلو چشاشو گرفته بود ! فقط یادمه جاروشو کـه آورد بالا مـن نصف راهو تا خونمون دویده بودم!! خلاصه بعد اون ماجرا دیگه جرئت نکردیم بی مامانامون بریم مسجد هر وقتم میرفتیم تا چشمون میوفتاد بـه خانومه پشت مامانامون قایم میشدیم چقد خوبه کـه بزرگ شدیم ! این بود انشای مـن. امیدوارم کـه خوشتان آمده باشد.

 


 

انشا درمورد عید فطر در کرونا

صبح عید صحنه‌هاي دیدنی جذابی را می ‌شد نظاره کرد، عده‌اي همراه با خانواده با فرش و سجاده در دست بـه سمت محل برگزاری نماز جمعه می‌دویدند. در برخی اماکن مقدسه بعلت کثرت جمعیت گاهی دو تا سه بار مراسم نماز جماعت برگزار میشد تا خواب مانده‌ها و جامانده‌ها نیز بـه این مراسم نماز باشکوه برسند. البته گردش مالی نسبتاً خوبی دراین روز برای امور خیریه و اماکن مقدسه بـه وجود می آید.

انشا با موضوع عید فطر برای تمام مقاطع تحصیلی

گاهی کار بـه اختلاف نظر در هزینه‌کرد آن میان امنای مربوطه پیش می آید. بخش دیگری از روز عید فطر مردم در برخی محله‌ها بـه دیدن بستگانِ افراد تازه درگذشته می‌رفتند کـه البته این سنت حسنه در دوران دفاع مقدس و بعد ها برای پاسداشت مقام شهدا کـه بـه خانه ها آن‌ها مراجعه می کردند و یاد شهیدان را گرامی می‌داشتند، رواج یافت.

 

از دیگر سنت‌هاي عیدفطر سرزدن بـه بیماران بستری در خانه ها یا بیمارستان‌ها اسـت کـه تعداد زیادی از افراد مقید بـه این امر بوده و هستند اما امسال بیماری کرونا تمام اجتماعات را تحت تأثیر خود قرار داد و آن طور کـه اخبار حکایت میکنند، تعداد زیادی از اماکن متبرکه، مساجد و شهرها کـه وضعیت سفید ندارند این نماز بسیار با صفا، پر ازدحام و دارای نوستالوژی خاص در حافظه مردم را برگزار نمیکنند.

 

انشا با موضوع عید فطر و کرونا

هرچند باید افسوس خورد کـه کرونا اجتماعات معنوی کـه از نیازهای اصلی بشر بوده رابه تعطیلی کشانده اما برای حفظ سلامت و بهداشت خود، جامعه و کمک بـه کادر درمانی کشور کـه گویا تاکنون هزاران نفرشان بیمار شده و بیش از یکصد نفر از پزشکان حاذق، مجرب و متعهد جان خودرا بر سر این پیمان و قسم خود گذاشته اند، باید از برگزاری نماز جماعت چـه در عید فطر و چـه در نمازهای واجب و هر اجتماع دیگری خودداری کنیم.

 

کرونا همان‌ گونه هست؛ اگر بـه سبب مشغله کار و زندگی نمیتوانیم در خانه بمانیم لااقل وسایل بهداشتی بـه‌خصوص ماسک را تهیه و فاصله فیزیکی را رعایت کنیم تا مدیون دیگران نشویم. نماز عید فطر مستحب اسـت اما کمک بـه پیش گیری از انتقال بیماری بـه افراد حق الناس بوده و واجب اسـت!!! باید بیش از پیش مراقب باشیم…”

 


 

عید فطر برای چه کسی عید است؟

یکی از تفاوت هاي اعیاد دینی مثل عید فطر و عید قربان با اعیاد ملی مثل عید نوروز این اسـت کـه عید نوروز برای همه ی عید اسـت، چون عید طبیعت اسـت؛ عید تقویمی اسـت. از این جهت برا ي همه ی یکسان عید اسـت؛ چون سال برای همه ی نو می شود و طبیعت برای همه ی یکی و یکسان اسـت ؛ اما عید فطر چنین نیست کـه برای همه ی عید باشد. عید فطر مثل جشن پایان سال تحصیلی یا جشن فارغ التحصیلی اسـت.

انشا با موضوع عید فطر برای تمام مقاطع تحصیلی

پایان سال تحصیلی برای کسیکه مدرسه نرفته و درس نخوانده یا اگر مدرسه رفته مردود شده یا تجدید شده، روز جشن و شادی نیست؛ بلکه روز حسرت و احساس محرومیت اسـت. جشن شادی برای کسانی اسـت کـه با موفقیت سال تحصیلی را گذرانده اند و بر کارنامه آنها مهر قبولی خورده اسـت. عید فطر روز عید روزه دارانی اسـت کـه با موفقیت وظیفۀ بندگی خودرا دراین ماه انجام داده اند.

 

عید کسانی اسـت کـه دراین آزمون معنوی سربلند و موفق بیرون آمده اند. روز جشن کسانی اسـت کـه از مهمانی خدا برگشته اند و از خوان آسمانی برخوردار شده اند. بنا بر این عید فطر برای همه ی عید نیست؛ فقط برای اهل تسلیم عید اسـت. “الذی جعلته للمسلمین عیدا.” و جالب اسـت کـه این دعا هم در عید فطر و هم در عید قربان خوانده می شود.

 

از همین جهت اسـت کـه در دعا وارد شده کـه از خدا بخواهیم در پایان ماه مبارک رمضان مـا را از مرحومین قرار دهد نه از محرومین؛ یعنی از قبول شدگان نه از مردودشدگان. چنین نیست کـه بـه صرف روزه داشتن ظاهری و امساک از مفطرات ظاهری، غایت مطلوب حاصل شده باشد. اساس در پرستشْ باطن اسـت و احوالی مثل نیت و اخلاص و توبه و طهارت امور باطنی هستند.

 


 

انشا درمورد موفقیت در ماه رمضان

یک معیار برای سنجش موفقیت در ماه رمضان و این‌کـه بدانیم تا چـه اندازه از این ماه بهره برده ایم، این اسـت کـه ببینیم آیا مـا بعد از ماه رمضان نسبت بـه قبل از ماه رمضان فرق کرده ایم یا نه و چـه اندازه فرق کرده ایم. اگر اخلاق مـا، تعهد مـا، مسئولیت پذیری مـا، وجدان کاری مـا، وظیفه شاسی مـا، پرستش مـا، انفاق و خدمت مـا رشد یافته و بهتر و بیشتر شده، معلوم می شود مـا از برکات این ماه برخودار بوده ایم و بـه میزان آن تغییر بهره برده ایم.

انشا با موضوع عید فطر برای تمام مقاطع تحصیلی

اما اگر خدا نکرده حال مـا و رفتار مـا و خلقیات مـا با پیش از ماه رمضان تفاوتی نکرده، معلوم می شود اتفاقی برای مـا دراین ماه نیفتاده اسـت. شبیه این مطلب در مورد حج قابل طرح اسـت. اگر کسی پس از بازگشت از حج، انسان بهتری شده باشد معلوم می شود حجش مثمر ثمر بوده اسـت، وگرنه ظاهراً فقط در حد یک سفر توریستی و تفریحی ازآن استفاده کرده اسـت. «تعرف الاشجار باثمارها»؛ درخت رابا میوه اش می شناسند.

 

قرار بود روزه مـا رابه رنج گرسنگان واقف سازد و کاری برای آنها بکنیم. منظور این نیست کـه فقط حالشان را حس کنیم، بلکه منظور این اسـت کـه پس از این گامی در راه التیام زندگی آنها بردارم. قرار بود روزه تمرین مقاومت وایستادگی در مقابل خواسته ها باشد. آیا در مقابل خواسته هاي نفسانی مقاوم تر شده ایم؟ اگر هیچ فرقی نکردیم، نه در بعد انفاق، نه در حال پرستش، نه در دوری از معصیت، باید بسیار نگران باشیم!

 

انشا: «دستاوردهای ما در عید فطر»

باید بـه این فکر کنیم کـه آیا اصلا دستاوردی داشته ایم؟ درست اسـت، روزه گرفتیم، اما آیا قبول هم شد؟ چـه بسا کلاسی را شرکت میکنیم و امتحان هم میدهیم، اما آیا همه ی همیشه در امتحانات قبول می‌شوند؟ برای همین اسـت کـه در روز اول ماه رمضان از خدا می‌خواهیم کـه خدای روزه ام را دراین ماه هم چون روزۀ روزه داران واقعی قرار بده و پرستش مرا چونان پرستش پرستش کنندگان راستین قرار بده:

 

« اللهمَ اجْعلْ صِیامی فـیه صِیـام الصّائِمینَ و قیامی فیهِ قیامَ القائِمینَ.» ودر روز آخر ماه رمضان از خداوند میخواهیم: «اللهمّ اجْعَلْ صیامی فیهِ بالشّکْرِ والقَبولِ علی مـا تَرْضاهُ ویَرْضاهُ الرّسولُ …» خدایا روزه ام را بپذیر این گونه کـه روزه ام مورد خوشنودی تـو و پسند رسول تـو باشد.