پارس ناز پورتال

انواع خاویار صادراتی ایرانی با بهترین قیمت

انواع خاویار صادراتی ایرانی با بهترین قیمت

تخم‌های ماهیان استورژن که با نام خاویار شناخته می‌شوند، یکی از مغذی‌ترین و گران‌ترین مواد غذایی در جهان هستند. در بین تمام خاویارهای جهان، خاویارهای درجه یک ایرانی از محبوبیت زیادی در سرتاسر دنیا برخوردار هستند.

 

در سال‌های اخیر، با توجه به ممنوع‌بودن صید ماهیان خاویاری از دریای خزر، مزارع پرورش این ماهیان در برخی نقاط کشور گسترده شده است که بهترین و مرغوب‌ترین خاویار را تولید می‌کنند.

 

برای خرید خاویار درجه یک ایرانی می‌توانید به فروشگاه‌های معتبر حضوری و آنلاین مراجعه کنید و با کمک کارشناسان آن‌ها، خاویار مناسب خود را انتخاب کنید. در این مطلب به صادرات انواع خاویارهای ایرانی می‌پردازیم و شما را با خصوصیات انواع خاویار آشنا می‌کنیم.

 

انواع خاویارهای صادراتی ایران

 

انواع خاویار صادراتی ایرانی از بهترین مزارع پرورش ماهی بدست می‌آیند. طبق گزارش خبرگزاری‌ها، انواع خاویار ایرانی از جمله خاویار بلوگا صادراتی در ۲۲ استان کشور تولید می‌شوند که در سال جاری حدود ۵/۵ تن از کل تولیدات، به ۳۳ کشور جهان صادر شده است.

 

هر چند، این حجم از صادرات نسبت به صادرات این محصول در سایر کشورها ناچیز است اما انتظار می‌رود در سال‌های آینده افزایش چشمگیری داشته باشد. از بین انواع خاویارهای ایرانی سه نوع اصلی صادراتی آن عبارتند از:

 

خاویار بلوگا صادراتی

خاویار بلوگا از ماهیان خاویاری بلوگا یا Huso huso به‌دست می‌آید. محل اصلی زندگی این ماهی‌ها عمدتاً دریای خزر است، اما می‌توان آن را در پیرامون دریای سیاه و گاهی در دریای آدریاتیک نیز یافت. خاویار بلوگا صادراتی گران‌ترین نوع خاویار در جهان است که از ایران یه سایر کشورها صادر می‌شود.

 

بلوگا، به همان اندازه که کمیاب و با ارزش است، به عنوان ملایم‌ترین خاویار نیز شناخته می‌شود. دانه‌های ریز آن، با رنگ‌های خاکستری روشن تا تیره، در دهان عطر و طعم فوق‌العاده لطیفی از خود به جای می‌گذارند.

 

خاویار آسترا

این خاویار دارای تخم‌هایی با اندازهٔ متوسط ​​(اندازهٔ استاندارد BB) است. رنگ دانه‌ها از خاکستری روشن تا قهوه‌ای تیره متغیر است و گاهی اوقات به رنگ قهوه‌ای طلایی نیز دیده می‌شود. خاویار آسترا طعمی آجیلی، شور و دریایی دارد.

 

خاویار سوروگا

اندازهٔ دانه‌های خاویار سوروگا نسبت به بلوگا و آسترا کوچک‌تر است. این محصول نسبت به بلوگا و آسترا نسبتا به وفور یافت می‌شود و قیمت ارزان‌تری نیز دارد. رنگ خاویار سوروگا از خاکستری روشن تا سیاه متغیر بوده و طعم آن کمی شبیه به بلوگا است؛ با این تفاوت که شورتر، غنی‌تر و بسیار شدیدتر حس می‌شود. طعم خامه‌ای و اقیانوسی را می‌توان تنها با یک قاشق کوچک از خاویار سوروگا چشید.

انواع خاویار صادراتی ایرانی با بهترین قیمت

قیمت انواع خاویار در بازار ایران و بازارهای جهانی

 

خاویار صادراتی ایرانی از با کیفیت‌ترین و مرغوب‌ترین انواع خاویار در جهان است و در سایر کشورها قیمت نسبتا بالایی دارد. همواره کمیاب‌بودن خاویار تأثیر معناداری در قیمت آن داشته است. به گفتهٔ برخی مسئولین هر کیلوگرم خاویار صادراتی ۱۰۰۰ تا ۱۳۰۰ یورو قیمت دارد و زمانی که به دست مصرف‌کننده می‌رسد قیمت آن به ۳۰۰۰ تا ۴۰۰۰ یورو افزایش می‌یابد.

 

سهم داد و ستد خاویار صادراتی در جهان از ۳/۴۱۳ میلیون دلار در سال ۲۰۱۷، ۴/۳۷ درصد افزایش یافت و در سال ۲۰۲۱ به ۹/۵۶۷ میلیون دلار رسید. هر چند سهم ایران از بازار جهانی صادرات و خرید خاویار ناچیز است، اما امیدواریم با حمایت‌های بیشتر در سال‌های آتی شاهد رشد بیشتر تولید و صادرات این محصول دریایی باشیم.

 

از بین تمام خاویارهای ایرانی خاویار بلوگا صادراتی به دلیل کمیاب‌بودن و عطر و طعم منحصر به‌فرد خود از سایر خاویارها ارزشمندتر است. انواع خاویار در بسته‌بندی‌های کوچک ۲۵، ۵۰ و ۱۰۰ گرمی در فروشگاه‌ها در دسترس است. قیمت هر قوطی ۵۰ گرمی خاویار از حدود «یک میلیون و پانصد هزار تومان» تا «دو میلیون و پانصد هزار تومان» متغیر است.

 

این تفاوت قیمت عمدتا به دلیل نوع خاویار، روش‌های پرورش ،کیفیت و برند تولید کننده، است. خاویار ارزان‌تر به معنای خاویار بی‌کیفیت‌تر نیست همانطور که قیمت بالاتر نیز به معنای مرغوبیت بیشتر نیست. هرچه ماهی کمیاب‌تر بوده و فرآیند پرورش آن سخت‌تر باشد، هزینهٔ آن نیز بیشتر خواهد بود.

 

بهترین نوع خاویار ایرانی کدام است؟

 

از قرن‌ها قبل ایران با حدود ۷۴۰ کیلومتر خط ساحلی دریای خزر بزرگترین تولیدکنندهٔ خاویار در جهان به شمار می‌رفت و منشاء بهترین نوع خاویار بود. اگر خاویار ایرانی توانسته است عنوان «بهترین خاویار جهان» را به خود اختصاص دهد، قطعا به‌خاطر محیط طبیعی و استثنایی دریای خزر، زیستگاه اصلی ماهیان خاویاری، است.

 

ماهیان خاویاری ایرانی در عمق ۹۰۰ متری آب‌های تمیز دریای خزر زندگی کرده و مرغوب‌ترین خاویارها را تولید می‌کنند. مسلما، ماهیان خاویاری که در دریا زندگی می‌کنند، بهترین خاویار را تولید می‌کنند اما با وجود خطر انقراض و ممنوعیت صید این گونه‌ها، امروزه بهترین خاویارها در سراسر جهان از مزارع پرورش ماهیان خاویاری به‌دست می‌آیند.

انواع خاویار صادراتی ایرانی با بهترین قیمت

در مجموع ۲۴ گونه ماهی خاویاری در جهان وجود دارد و از این تعداد، ۳ گونهٔ اصلی ایرانی لذیذترین و معروف‌ترین خاویارهای دنیا را تولید می‌کنند. بلوگا، آسترا و سوروگا سه نوع خاویار مرغوب ایرانی به شمار می‌روند که سرشار از انواع ویتامین مانند، B12‌ و D و همچنین روغن‌های مفید مانند امگا ۳ هستند و سیستم ایمنی را تقویت می‌کنند.

 

کیفیت‌ بالا، طعم منحصر به‌فرد و غنی‌بودن خایار بلوگا صادراتی ارزش این خاویار را در بین همتایان خود بیشتر کرده است. با این حال، تمام خاویارهای اصل تولید شده در ایران خواص زیادی برای سلامتی در سنین مختلف دارند.

 

البته «بهترین خاویار» به سلیقهٔ شخصی هر فرد بستگی دارد. برخی سوروگا را به آسترا ترجیح می‌دهند، برخی دیگر بلوگا را به سوروگا ترجیح می دهند، در هر صورت، بهترین خاویار از نگاه هر فرد متفاوت است.

 

خاویار اصل و مرغوب را از کجا می‌توانیم بخریم؟

 

خاویار یک غذای لذیذ باستانی است که در دل اسطوره‌ها و افسانه‌ها جای دارد و در طول تاریخ از خوراکی‌های مورد علاقهٔ شاهان و تزارها بوده است. امروزه نیز این غذای خوش طعم در بین افراد مختلف جایگاه ویژه‌ای دارد و اغلب در مهمانی‌ها، رستوران‌ها و هتل‌های لاکچری سرو می‌شود.

 

در گذشته‌های دورتر، خاویار فقط یک غذای اشرافی بود و اکثر مردم هرگز طعم آن را نمی‌توانستند بچشند؛ اما در حال حاضر، با وجود خاویارهای پرورشی می‌توان به انواع خاویار مرغوب در فروشگاه‌ها دسترسی داشت. هر چند، قیمت این محصول نسبت به سایر خوراکی‌ها گران‌تر بوده اما به دلیل غنی‌بودن کاملا به صرفه است و مصرف آن حتی به مقدار کم نیز فواید زیادی خواهد داشت.

 

خاویار با تخم ماهی تفاوت زیادی دارد، بنابراین، در زمان خرید باید از اصل بودن خاویار خود مطمئن باشید. فروشگاه‌ها و برندهای معتبر ایرانی راهی مطمئن برای خرید خاویار هستند.

 

شرکت‌های معتبر، خاویار کاملا بهداشتی و مرغوب را با بهترین و منصفانه‌ترین قیمت‌ در اختیار مشتریان خود قرار می‌دهند و هرگز تقلب نمی‌کنند. فروشگاه‌های اینترنتی مانند باهوخاویار محلی برای عرضهٔ مستقیم انواع خاویار در بسته‌بندی‌های شیک و بهداشتی هستند.