پارس ناز پورتال

درباره خاصیت های گیاه دارویی آنخ

درباره خاصیت های گیاه دارویی آنخ

درباره خاصیت های گیاه دارویی آنخ 

گیاه دارویی آنخ یا کاکوتی از خانواده گیاه آویشن می باشد و برای دستگاه گوارشی انسان خاصیت هاي دارویی بسیار مفیدی دارد. 

 

خواص گیاه دارویی آنخ
آنخ «anekh» یا کاکوتی گیاه کوهی و اتومبیل که در خراسان شمالی در بین کرمانج ها و ترک ها به نام آنخ شناخته میشود و در بین فارس ها به کاکوتی مشهور هست.امروزه کمتر کسی را در شمال خراسان سراغ داریم که با گیاه آنخ آشنا نباشد یا بهتراست بگویم در شمال خراسان خانواده اي را پیدا نمی‌کنیم که با گیاه آنخ آشنا نباشد !این گیاه هم خانواده ي گیاه آویشن می باشد و از تیره ي نعنائیان می باشد .

 

گیاه کاکوتی که کردهای خراسان به آن آنخ یا آنوخ میگویند ، در شمال خراسان در بین ترک ها و فارس ها ي این استان هم با نام کردی آن یعنی آنخ شناخته شده هست .آنخ در تعداد زیادی از کوهستان هاي شمال خراسان به وفور یافت میشود و مردمان زیادی را در فصل بهار به کوهستان ها برای جمع آوری آنخ می کشاند .

 

خواص درمانی گیاه آنخ
این گیاه هم خاصیت داروئی دارد و هم خاصیت خوراکی . کاکوتی اغلب در درمان اختلالات گوارشی نظیر اسهال و دل پیچه کار برد دارد .در شمال خراسان اکثر آنخ را به همر اه چای دم میکنند و آن گونه طعم خوبی را به چای اضافه می کند و بعضی اوقات هم آنخ را به تنهایی دم میکنند.

 

که این روش هم بسیار مورد استقبال هست. و آب جوش ، رنگ سبز و خوش بویی را به خود می‌گیرد.این گیاه چند ساله هست وبوته هاي آن پرپشت و ارتفاع آن بین 20 تا 50 سانتی متر می باشد و در آذربایجان به آن کهلیک اُتی و یا کلکوتی«به معنای علف کبک» میگویند .

 

آویشن اکثر در بیماریهای تنفسی بهره گیری می‌گردد ولی کاکوتی اغلب در درمان اختلالات گوارشی نظیر اسهال و دل پیچه کار برد دارد . چوپان ها و کوه نوردان کاکوتی تازه را جمع آوری می‌کنند و چای آن را گوارا ترین نوشیدنی میدانند. کاکوتی را از آن جهت به دوغ اضافه می‌کنند که اثرات سوء گوارشی آن نظیر دل درد و دل پیچه کاهش می‌دهد.

 

کاکوتی دارای گل هاي بنفش هست”از برگ هاي خشک شده و خردشده کاکوتی بعنوان طعم دهنده در دوغ بهره گیری میشود.بهره گیری از این گیاه کمی هم بعنوان ادویه در غذاها کاربرد دارد و عطر آن بسیار نزدیک به آویشن و Oregano هست و بعضی از دوغ هاي بسته بندی شده در ایران این ادویه را دارند.

 

از آنجا که آنخ یا همان کاکوتی گیاهی هست که هیچگونه عوارض جانبی ندارد و بسیار ارزان و در دسترس هست مصرف آن را به شما پیشنهاد می‌کنیم.چای کاکوتی بعد از غذا نه تنها مثل چای سیاه آهن بدن را دفع نمی‎کند بلکه هضم غذا را آسان می‎‎کند.
خواص کاکوتی,خاصیت کاکوتی,خواص درمانی کاکوتی

 

. کاکوتی اغلب در درمان اختلالات گوارشی نظیر اسهال و دل پیچه کار برد دارد

 

خواص آنخ « کاکوتی »:
1- طبع آن گرم هست
2- مقوی معده یک ساعت بعد غذا دم کرده میل شود
3- صفرا بر صبح وعصر به جای چایی میل شود
4- باد شکن .خلط اور.
5- مقوی قلب به صورت جوشانده میل شود
6- برای درمان تب مالت بسیار خوب هست
7- باعث جذب غذا میشود تاثیر منفی برروی آهن غذا ندارد
8- کسانی که بدن ضعیف دارند از حمام کاکوتی بهره گیری کنن
9- تقویت کننده نیروی جسمی
10- درمان کننده سرماخوردگی

 

11- برای سیاه سرفه 5 گرم کاکوتی را در 300 سی‎سی آب جوشانده و دم کرده روزی 3 فنجان بنوشند.

 

12- چای کاکوتی بعد از غذا نه تنها مثل چای سیاه آهن بدن را دفع نمی‎کند بلکه هضم غذا را آسان می‎کند.

 

13- اشخاصی که رماتیسم دارند می‎توانند از کاکوتی بهره گیری کنند به صورت حمام یعنی 100 گرم کاکوتی در 3 لیتر آب جوشانده در وان ریخته داخل وان بنشینید.

 

حالا که به خاصیت هاي بسیار آنخ پی بردید ، پیشنهاد میکنیم حداقل هفته اي 3-44 نوبت بجای چای معمولی و چای سیاه از این گیاه بهره گیری کنید . همین طور بعنوان تفریح و ورزش نیز می‌توانید به کوهستان با خانواده سری بزنید و کاکوتی جمع کنید مطمئنا روحیه تان بسیار شاداب خواهد شد .