پارس ناز پورتال

معرفی دمنوش برای گرمازدگی روزهای تابستانی

معرفی دمنوش برای گرمازدگی روزهای تابستانی

معرفی دمنوش برای گرمازدگی روزهای تابستانی 

برای پیشگیري از گرمازدگی در روزهای تابستانی می توان سراغی از گیاهان خوب دارویی گرفت و از دمنوش انها بهره گیری نمود. گرمازدگی یا هایپرترمی، به معنی افزایش بازرسی نشده دمای بدن و ناتوانی در دفع حرارت بدن هست. حمام کردن، شنا، پوشیدن لباس هایي با جنس نازک و گشاد، ورزش هاي سبک، قرار نگرفتن زیر نور مستقیم خورشید، مصرف خوردنی ها و آشامیدنی هایي با مزاج سرد و تر از دیگر عوامل پیشگیری از بروز گرمازدگی هست.

 

دستیار طب سنتی دانشکده طب سنتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان گفت: افراد هنگام گرمازدگی از گرفتن دوش آب سرد و قرار گرفتن در معرض باد کولر به علت وارد شدن شوک به بدن خودداری کنند.وی از خشک شدن دهان، زبان، گلو، گیجی و سردرد، نفس نفس زدن، نبض ضعیف و سریع، ضعف و بی حالی، گرفتگی و درد عضلات،

 

ادرار زرد و تیره، صورت برافروخته که کم کم رنگ پریده می شود و بروز اختلالات روانی بعنوان علائم گرمازدگی نام برد و ادامه داد: یکی از شش اصل ضروری حفظ سلامتی و تندرستی در طب سنتی، دقت به تغییر فصل آب و هوا یا همان تدابیر فصول هست که برای پیشگیری از گرمازدگی بایستی تدابیر مربوط به فصول گرم سال به ویژه تابستان را رعایت کرد.

 

افراد با مزاج گرم و خشک اکثر در معرض گرمازدگی قرار دارند بنابراین این افراد باید از تمام خوردنی ها و آشامیدنی هایي که حرارت بدن را بالا میبرد و موجب خشکی می‌شوند پرهیز و حتی المقدور از غذا هاي آب پز شده ساده بدون ادویه بهره گیری کنند.

 

برای پیشگیری از گرمازدگی، نهار باید کم و سبک میل شود زیرا هوا در میانه روز بسیار گرم و قوه هاضمه نیز ضعیف هست. بنابراین غذای تناول شده در وسط روز نباید سنگین باشد و به طور کلی وعده هاي خوراکی باید سبک و زودهضم انتخاب شود و آش آلو، سوپ جو، آش غوره، آب دوغ خیار انتخاب هاي مناسبی در این اساس میباشند.

 

افراد مستعد گرمازدگی باید استراحت کافی داشته باشند تا مزاجشان خنک شود و اگر استراحت کافی نداشته باشند بدن اکثر به سمت گرمی و خشکی می‌رود و رطوبت بدن کاهش پیدا می‌کند.آب آلبالوی تازه یا دمنوش آلبالوی خشک بخصوص اگر ترشمزه باشد، در رفع تشنگی و کاهش حرارت بدن طی روزهای گرم سال خوب و نوشیدن آن به جای آب یا چای، به‌ویژه برای افراد مبتلا به فشارخون بالا سودمند هست

 

حمام کردن، شنا، پوشیدن لباس هایي با جنس نازک و گشاد، ورزش هاي سبک، قرار نگرفتن زیر نور مستقیم خورشید، مصرف خوردنی ها و آشامیدنی هایي با مزاج سرد و تر «برای افراد گرم مزاج» از دیگر عوامل پیشگیری از بروز گرمازدگی هست. میل کردن تخم شربتی، خاکشیر، شربت نعناع، هندوانه،

 

خیار یا شربت خیار با سکنجبین، شربت آبلیمو، آلبالو، گلاب، به لیمو، تخم خیارین «خیار، کدو، خربزه، هندوانه»، دم کرده عناب و زرشک به همراه شکر و دوغ ترش نیز برای درمان گرمازدگی مناسب میباشند. همین طور مالیدن روغن بنفشه به بدن و سر برای پیش گیری از گرمازدگی و سردرد خوب هست.

 

سالمندان، کودکان، مادران باردار و شیرده و افرادی که از داروهای مدر «ادرارآور»، آرام‌بخش، ضدجنون و خواب آور بهره گیری می‌کنند و همین طور بیماران قلبی عروقی بیش از دیگران در معرض ابتلا به گرمازدگی میباشند.پیشنهاد می شود افراد از مصرف بی رویه آجیل و مغزها خودداری کنند زیرا موجب افزایش حرارت بدن می شود. بهره گیری از روغن هاي گیاهی مثل زیتون و نارگیل نیز برای آشپزی پیشنهاد می شود.

 

اکثر مردم از فصول گرم سال برای مسافرت بهره گیری میکنند و این افراد باید خود را از حرارت مستقیم نور خورشید دور نگهدارند بخصوص سر و سینه خود را بپوشانند. در حین سفر نیز، خوردن عصاره میوه جات و قاووت جو و بوییدن گل سرخ که آرام‌بخش هست و از بروز تنش هاي عصبی در اثر گرما پیشگیري می‌کند خوب هست

 

رفع تشنگی و گرمازدگی با دمنوش و آب آلبالوی ترش
آب آلبالوی تازه یا دمنوش آلبالوی خشک بخصوص اگر ترشمزه باشد، در رفع تشنگی و کاهش حرارت بدن طی روزهای گرم سال خوب و نوشیدن آن به جای آب یا چای، به‌ویژه برای افراد مبتلا به فشارخون بالا سودمند هست.

 

طبیعت آلبالو مثل میوه هایي چون انار و سیب و پرتقال بسته به این هست که چه مزه‌اي داشته و در چه مرحله اي از رسیدگی باشد. آلبالوی ترش و نیمرس، مزاجی سرد و خشک و آلبالوی شیرین و رسیده طبیعتی مایل به گرمی و تری معتدل دارد.

 

به گفته وی هر چه یک خوردنی شیرین‌تر باشد درجه گرمی آن اکثر هست، به این ترتیب میوه هایي مثل آلبالو و انار و سیب تا وقتی ترش و سفت و نرسیده باشند، اغلب، اثرات سردی‌آور و خشکی‌زا بر بدن افراد دارند و هنگامی که شیرین و نرم و رسیده شوند، اثرات گرمی‌بخش و تری‌آور معتدل خواهند داشت.

 

آلبالو، بخصوص اگر مایل به ترشی باشد در کاهش تشنگی مؤثرتر و برای مقابله با گرمازدگی و رفع علائم آن کارآمد هست، برای این منظور میتوان آن را به صورت خام یا به صورت شربت کم‌شیرین مصرف کرد. گرچه بهره گیری از شربت ترکیبی آلبالو و سکنجبین برای کاهش تشنگی و علائم گرمازدگی بهتر هست. همین طور آلبالوی ترش و شیرین در رفع دل‌آشوبه، تهوع و تلخی دهان ناشی از برگشت صفرا به معده نیز بسیار سودمند هست.

 

به‌تازگی محققان دانشگاه نورث آمبریا در انگلستان طی مطالعه‌اي پی برده اند افرادی که ۶۰ سی‌سی آب آلبالوی نسبتاً ترش و مخلوط با کمی آب را بنوشند، پس از ۳ ساعت فشارخونشان ۷ درصد کاهش می‌یابد و همین میزان کاهش فشارخون برای کم شدن خطر سکته تا ۳۸ درصد و کاهش مریضی قلبی تا ۲۳ درصد کافی هست.

 

اثر ضد فشارخون آب آلبالوی ترش احتمالاً مربوط به اسیدهای فنولیک در این میوه هست که به منظور غلبه بر حرارت بدن، مصرف آن به کسانی پیشنهاد می شود که دچار پرفشاری خون میباشند. غذاهایی مثل آلبالوپلو و خورش آلبالو نیز همین خصوصیات را دارند.