پارس ناز پورتال

راهنمای ساده و کاربردی برای خرید کامپیوتر

راهنمای ساده و کاربردی برای خرید کامپیوتر

اگر به‌دنبال کامپیوتر شخصی هستید و نیازی به جابه‌جا کردن آن ندارید، کامپیوتر رومیزی یا دسکتاپ می‌تواند انتخاب هوشمندانه و ارگونومیکی باشد. نگاه کردن به مانیتور دسکتاپ فشار کمتری در مقایسه با لپ‌تاپ به گردن و کمر شما می‌آورد.

 

از نظر هزینه و عملکرد، در یک قیمت مشابه کامپیوتر دسکتاپ می‌تواند سرعت بالاتری را برای شما به ارمغان بیاورد. حال اگر به‌دنبال خرید کامپیوتر هستید یا حتی اگر هنوز شک دارید و نمی‌دانید خرید لپ‌تاپ برای شما به‌صرفه‌تر است یا کامپیوتر خواندن این صفحه به شما کمک خواهد کرد.

راهنمای ساده و کاربردی برای خرید کامپیوتر

قبل از خرید کامپیوتر به این سوال‌ها جواب دهید!

احتمالا مهم‌ترین نکته‌ای که لازم است به آن دقت کنید بودجه مدنظر شماست. چون زمانی که می‌خواهید یک کامپیوتر اسمبل کنید با این نکته روبه‌رو می‌شوید که محدودیتی در بالا بردن عملکرد یک کامپیوتر دسکتاپ وجود ندارد.

 

پس حتما این نکته را درنظر داشته باشید که برای چه هدفی می‌خواهید کامپیوتر بخرید؛ هدف شما تهیه یک سیستم قدرتمند برای گیمینگ و بازی است؟ آیا برای رفع نیازهای ساده و روزمره خود به یک سیستم کامپیوتری نیاز دارید یا این سیستم ابزار کار شما خواهد بود؟ در این صورت شغل شما چیست؟ تا زمانی که به این سوال‌ها جواب نداده‌اید اقدام به خرید نکنید!

 

لپ‌تاپ بهتر است یا کامپیوتر؟

این سوال یک پاسخ مشخص ندارد! همه چیز وابسته به نیاز شماست. لپ‌تاپ و کامپیوتر هر کدام ویژگی‌های مثبت و منفی مختلفی دارند، لازم است شما به نیاز خود و انتظاری که از سیستم موردنظر دارید دقت کنید. یک لپ‌تاپ فضای کمتری اشغال می‌کند، سبک و قابل‌حمل است و هر جایی که باشید می‌توانید از آن استفاده کنید.

 

اگر بودجه شما محدود است و انتظار زیادی از لپ‌تاپ یا کامپیوتر ندارید می‌توانید با بودجه‌ای پایین، لپ‌تاپ مناسبی را تهیه کنید. از طرف دیگر با وجود اینکه لپ‌تاپ‌ها تقریبا غیرقابل ارتقا هستند، کامپیوترهای رومیزی دست شما را در این زمینه کاملا باز می‌گذارند.

 

مسئله دیگری که شاید در نگاه اول کوچک به نظر بیاید اما در درازمدت می‌تواند آزاردهنده باشد مسئله شارژ کردن لپ‌تاپ است. اگر بیشتر اوقات در یک مکان ثابت هستید و نیازی به جابه‌جا کردن سیستمی که با آن کار می‌کنید ندارید احتمالا خرید کامپیوتر برای شما گزینه مناسب‌تری است.

 

چون دیگر لازم نیست نگران شارژ لپ‌تاپ یا حتی عملکرد باتری آن باشید. نکته مهم‌تر این است که می‌توانید سیستمی را دقیقا مطابق نیاز خود اسمبل کنید. علاوه‌بر این شما امکان این را دارید که در ابتدا کامپیوتر خود را تهیه کنید و هر زمان که نیاز داشتید با صرف هزینه بیشتر کامپیوتر خود را ارتقا دهید.

 

نکات مهم برای انتخاب لپ‌تاپ یا کامپیوتر

برای نهایی کردن تصمیم خود درمورد اینکه لپ‌تاپ برای شما کاربردی‌تر است یا یک کامپیوتر رومیزی، به موارد زیر دقت کنید:

 

هزینه: شما گزینه‌های متنوعی از نظر هزینه برای خرید یک کامپیوتر رومیزی دارید. درواقع می‌توانید با هزینه کمتری یک سیستم مناسب اسمبل کنید، چون نقطه شروع قیمت در کامپیوترها عموما پایین‌تر از لپ‌تاپ‌هاست و یک لپ‌تاپ قدرتمند قیمت بالاتری خواهد داشت.

 

امکان حمل: کامپیوترهای رومیزی برای استفاده در یک مکان مشخص طراحی شده‌اند و از هیچ‌کدام از انواع آن نمی‌توان انتظار قابل‌حمل بودن داشت. پس درصورتی که به جابه‌جا کردن کامپیوتر خود نیاز دارید به سراغ خرید یک لپ‌تاپ مناسب بروید.

 

پردازنده: به‌صورت کلی می‌توان گفت کامپیوترهای رومیزی پردازنده‌های بزرگ‌تر و قدرتمندتری نسبت به لپ‌تاپ‌ها دارند. لپ‌تاپ‌های گیمینگ می‌توانند عملکرد مشابهی با کامپیوترها داشته باشند اما با قیمت بالاتر.

 

حافظه داخلی: کامپیوترهای رومیزی می‌توانند چندین درایو حافظه داخلی داشته باشند، درحالی‌که بیشتر لپ‌تاپ‌ها فقط برای یک درایو داخلی فضا دارند. البته امکان داشتن حافظه خارجی برای هر دوی آن‌ها وجود دارد.

 

اسمبل کردن و راه‌اندازی: کامپیوتر رومیزی دست‌وپاگیرتر از لپ‌تاپ است، هرچند استفاده کردن از آن کار سختی نیست ولی هم فضای خیلی بیشتری اشغال می‌کند هم در شروع استفاده نیاز به اسمبل کردن دارد.

 

اندازه صفحه نمایش: مانیتور کامپیوترهای رومیزی می‌تواند ۱۹ اینچ یا حتی بزرگ‌تر باشد. اما در لپ‌تاپ‌ها با توجه به قابل‌حمل بودنشان کوچک بودن مانیتور یک ضرورت و اندازه آن‌ها از ۱۰ تا ۱۷ اینچ است.

 

قابلیت ارتقا: بیشتر اجزای یک کامپیوتر رومیزی قابل تعویض هستند که این امکان توسعه و ارتقای آن را خیلی ساده‌تر می‌کند. حافظه و هارددیسک تنها اجزای یک لپ‌تاپ هستند که امکان تعویض دارند.

 

تعمیر کردن: به‌طور مشخصی تعمیرکردن کامپیوتر ساده‌تر از لپ‌تاپ است. باز کردن و پیدا کردن قطعات لازم یک لپ‌تاپ می‌تواند کار سختی باشد درحالی‌که قطعات یک کامپیوتر رومیزی را می‌توان به‌سادگی پیدا کرد. بزرگ بودن کامپیوتر هم کار تعمیر کردن آن را ساده‌تر می‌کند.

راهنمای ساده و کاربردی برای خرید کامپیوتر

به‌صرفه‌ترین راه برای خرید کامپیوتر

در شرایطی که روزبه‌روز قیمت قطعات، اجزای کامپیوتر و لپ‌تاپ‌ها بالاتر می‌رود، بهتر است خرید محصولات موردنظرتان را به جمع شدن پس‌انداز وابسته نکنید! اما چگونه می‌توان آن‌ها را زودتر خریداری کرد؟ در پاسخ می‌توان گفت خرید اقساطی کامپیوتر به‌صرفه‌ترین راه موجود است اما بیشتر اوقات گرفتن وام و خرید اقساطی کار ساده‌ای نیست.

 

در چنین وضعیتی شرکتی مثل «ازکی‌وام» می‌تواند به شما کمک کند. ازکی‌وام بستری برای مقایسه و انتخاب طرح‌های اعتباری است، درواقع با ازکی‌وام شما می‌توانید برای گرفتن اعتبار اقدام کنید و در سریع‌ترین زمان ممکن محصول موردنظرتان را به‌صورت قسطی بخرید. به این ترتیب هم زودتر به چیزی که می‌خواهید می‌رسید و هم از مزایای بازپرداخت طولانی‌مدت بهره‌مند می‌شوید.