پارس ناز پورتال

روش های خانگی برای روشن کردن پوست صورت | ساده ترین راهکارها

روش های خانگی برای روشن کردن پوست صورت | ساده ترین راهکارها

روش های خانگی برای روشن کردن پوست | ساده ترین راهکارها

 

در اینبخش روشهای خانگی برای روشن کردن پوست را مرور میکنیم. آلودگی هوا، مصرف برخی داروها، نوع شغلی کـه داریم و عوامل بسیار زیاد دیگری باعث میشوند پوست مـا تیره شود و یا درخشش و زندگی خودرا از دست بدهد، می‌توانیم از محصولات آرایشی برای رفع این مشکل استفاده کنیم، اما با صبر بیشتر و درمان هاي خانگی می‌توانیم این مشکل رابه طور دائم رفع کنیم، با پارس ناز همراه باشید.

 

مواد غذایی حاوی لاکتیک اسید

لاکتیک اسید نوعی آلفا هیدروکسی اسید اسـت. آلفا هیدورکسی اسید بـه مجموعه اي از اسیدها اطلاق می‌شود کـه بطور طبیعی در بعضی میوه ها وجود دارند.

روش های خانگی برای روشن کردن پوست صورت | ساده ترین راهکارها

این اسیدها لایه ي فوقانی سلول هاي مرده ي پوست را از بین می‌برند و اغلب در محصولات تجاری مراقبت از پوست وجود دارند تا جلوی خشکی، پوسته پوسته شدن یا تیره شدن پوست را بگیرند. از محصولات حاوی لاکتیک اسید تنها شبها استفاده کنید، چون این اسید می‌تواند پوست را در برابر آسیب هاي پرتوها فرابنفش آسیب پذیرتر کند.

 

قبل از خواب لایه ي نازکی از ماست ساده رابه دستها و پاهایتان بمالید. بعد از ۵ تا ۱۰ دقیقه پوست تان رابا آب گرم بشویید. اینکار را هفته اي چند بار تکرار کنید. بخاطر داشته باشید کـه حتی باوجود اینکار هم برای پیشگیري از صدمات ناشی از نور خورشید، طی روز باید از کرم ضد آفتاب با اس پی اف ۱۵ یا بالاتر استفاده کنید.

 

مرکبات

سیتریک اسید موجود در مرکبات مانند یک لایه بردار عمل کرده و بـه روشن شدن پوست کمک میکند. از طرفی دیگر، ویتامین سی موجود دراین میوه ها رنگ پوست را یکدست کرده و بـه رفع مشکل هایپرپیگمنتیشن «Hyperpigmentation» پوست کمک میکند. هایپرپیگمنتیشن بـه قسمت هاي تیره تر پوست اطلاق می‌شود کـه در اثر ازدیاد ماده ي ملانین «رنگدانه ي پوست» بـه وجود می‌آیند.

روش های خانگی برای روشن کردن پوست صورت | ساده ترین راهکارها

مرکبات را هرگز بـه پوست صورت تان نزنید ودر استفاده از آنها برای دیگر بخش هاي بدن با احتیاط عمل کنید. چون اسید موجود دراین میوه ها می‌تواند سطح pH طبیعی پوست را بر هم بزند و پوست تان را نسبت بـه پرتوهای فرابنفش خورشید حساس تر کند. بیشتر از یکبار در هفته مرکبات رابه پوست تان نزنید. قبل از خواب، آب لیموترش یا پرتقال تازه را بگیرید و آن رابا یک تکه پنبه بـه پوست دستها و پاهایتان بمالید.

 

۳۰ دقیقه صبر کنید و سپس پوست تان رابا آب گرم بشویید. پوست پرتقال را درون فر خشک کنید و آنرا بسابید تا تبدیل بـه پودر شود. این پودر رابا ماست ساده مخلوط کنید و قبل از خواب این ترکیب رابه پوست تان بمالید. بعد از گذشت ۲۵ تا ۲۰ دقیقه، پوست تان رابا آب بشویید. از سرکه ي سیب هم میتوان بـه صورت موضعی روی پوست استفاده کرد. این ماده، بـه روشن شدن پوست کمک می‌کند.

 

زردچوبه، آرد نخود و خاک رس

زردچوبه، آرد نخود و مولتانی میتی کـه بـه خاک رس قهوه اي هم معروف اسـت. این مواد را میتوانید با آب یا هر نوع مایع دیگری مخلوط و تبدیل بـه خمیر کنید تا بـه اسانی روی پوست قرار بگیرند. یک قاشق غذاخوری خاک رس قهوه اي یا آرد نخود رابا مقدار کافی آب گل رز «رز واتر» مخلوط و ازآن یک خمیر درست کنید. خمیر رابه دستها و پاهایتان بمالید و اجازه دهید تا خشک شود.

روش های خانگی برای روشن کردن پوست صورت | ساده ترین راهکارها

سپس پوست تان رابا آب گرم بشویید. اینکار را هفته اي دو تا سه بار تکرار کنید. یک قاشق غذاخوری زردچوبه رابا مقدار کافی آب خیار یا ماست ساده مخلوط کنید تا ازآن یک خمیر رقیق بـه دست بیاید. ترکیب با ماست، سفت تر خواهد بود. خمیر رابه پوست تان بمالید و بعد از ۲۰ تا ۳۰ دقیقه پوست تان رابا آب بشویید. اینکار را دو یا سه روز در بین تکرار کنید.

 

نشاسته

استفاده از مواد غذایی نشاسته دار مثل سیب زمینی و برنج بـه روشن شدن پوست کمک میکند. سیب زمینی را میتوانید برش دهید و برش ها را روی دستها و پاهایتان بکشید. در خصوص برنج هم میتوانید با آرد برنج خمیر درست کنید یا از آب برنج استفاده کنید.

روش های خانگی برای روشن کردن پوست صورت | ساده ترین راهکارها

یک قاشق غذاخوری آرد برنج رابا مقدار کافی آب مخلوط و ازآن خمیر دست کنید. خمیر رابه پوست تان بمالید و بعد از ۱۰ تا ۲۰ دقیقه پوست تان رابا آب بشویید. برای استفاده از آب برنج، یک یا دو فنجان برنج را قبل از پخت با آب بشویید. مخلوط آب و برنج را از آب کش رد کنید و آب آنرا نگهدارید. دستها و پاهایتان رابه مدت ۱۰ دقیقه درون آب برنج بگذارید و سپس پوست تان رابا آب بشویید.

 

کرم های روشن کنندۀ پوست

امروزه در بازار کرم هاي و لوسیون هاي زیادی برای روشن کردن پوست وجوددارد. تعداد زیادی از این محصولات با کم کردن میزان ملانین «رنگدانه ي پوست» بـه روشن شدن پوست کمک می‌کنند. با این حال، استفاده از این محصولات با خطراتی همراه اسـت و باید قبل از استفاده از آنها با دکتر متخصص مشورت کنید.

روش های خانگی برای روشن کردن پوست صورت | ساده ترین راهکارها

هرگز از محصولاتی کـه حاوی جیوه هستند استفاده نکنید. تعداد زیادی از محصولات روشن کننده ي پوست حاوی ماده ي هیدرو کوئینون هستند کـه مصرف طولانی مدت آن می‌تواند منجر بـه سرطان شود. بنابر این از خرید چنین محصولاتی خودداری کنید.

 

شستشوی روزانۀ پوست

مسدود شدن منافذ پوست و آلودگی ها باعث تیره شدن پوست میشوند. حفظ تمیزی پوست از ایجاد جوش پیشگیری میکند و کمک می‌کند پوست تمیز و شادابی داشته باشید.

روش های خانگی برای روشن کردن پوست صورت | ساده ترین راهکارها

برای تمیز نگه داشتن پوست نیازی بـه شوینده هاي خاص یا گران نیست و شست و شوی پوست با آب و صابون هاي ملایم کفایت میکند.

 

مرطوب کردن پوست

روش های خانگی برای روشن کردن پوست صورت | ساده ترین راهکارها

میتوانید از کرم هاي مرطوب کننده یا مرطوب کننده هاي طبیعی استفاده کنید. دقت داشته باشید کـه کار مرطوب سازی پوست را باید بعد از شست و شوی آن انجام دهید. از مرطوب کننده هاي طبیعی میتوان بـه روغن نارگیل یا بادام و ژل گیاه آلوئه ورا اشاره کرد.

 

لایه برداری پوست

یکی از بهترین روشها برای حفظ سلامت پوست و کاهش تیرگی آن، لایه برداری پوست اسـت. در فرآیند لایه برداری، سلول هاي مرده ي پوست از سطح آن جدا میشوند.

روش های خانگی برای روشن کردن پوست صورت | ساده ترین راهکارها

بیشتر از یک یا دو بار در هفته پوست را لایه برداری نکنید. از لایه بردارهای طبیعی می‌توان بـه پودر قهوه، جو دو سر و شکر اشاره کرد کـه با مخلوط کردن آنها با روغن زیتون یا نارگیل می‌توانید دستها و پاهایتان را لایه برداری کنید.

 

ماساژ پوست

روش های خانگی برای روشن کردن پوست صورت | ساده ترین راهکارها

با استفاده از لوسیون یا ژل آلوئه ورا و یا عسل، دستها و پاهایتان را ماساژ دهید. اینکار باعث مرطوب شدن پوست و افزایش گردش خون ودر نتیجه حفظ سلامتی و درخشان شدن پوست میشود. اگر از عسل استفاده می‌کنید، بعد از ماساژ پوست تان رابا آب بشویید.

 

رژیم غذایی سالم و متعادل

بهترین روش برای مقابله با تیره شدن پوست، پیشگیری ازآن در وهله ي اول اسـت. داشتن یک رژیم غذایی مناسب یکی از بهترین روشها برای این منظور اسـت. مصرف مواد غذایی مناسب، سلامتی تمام قسمت هاي بدن را حفظ می‌کند و سلامت بدن بـه معنای سلامت پوست هم هست.

روش های خانگی برای روشن کردن پوست صورت | ساده ترین راهکارها

برای آنکه بتوانید بیشترین ویتامین و موادمعدنی ممکن را از طریق رژیم غذایی تان دریافت کنید، میوه ها و سبزیجات رنگارنگ را در رژیم غذایی خود بگنجانید. از مواد غذایی اي استفاده کنید کـه ویتامین سی زیادی دارند. این ویتامین رنگ پوست را یکدست تر و آنرا انعطاف پذیرتر میکند. بـه مقدار کافی آب بنوشید. آب برای سلامت بدن و پوست ضروری اسـت، اما افراط در خوردن آب هم خطرناک اسـت.

 

بهترین روش برای تشخیص مقدار آبی کـه باید بخورید، توجه بـه نیاز بدن‌تان اسـت. هر زمان کـه احساس تشنگی کردید آب بنوشید. مصرف چربی هاي سالم را فراموش نکنید. علاوه بر بدن کـه برای بقای خود بـه چربی نیاز دارد، پوست هم برای سالم و درخشان بودن بـه آن نیاز دارد. از چربی هاي سالم میتوان بـه تخم مرغ، زیتون، شکلات تلخ، ماهی سالومون، تخم آفتاب گردان، گردو، بادام و پسته اشاره کرد.

 

محافظت از پوست در برابر خورشید

یکی از بزرگترین عوامل تیره شدن پوست، قرار گرفتن در دسترس پرتوهای فرابنفش آ و ب خورشید اسـت، چون دراین حالت، پوست تلاش می‌کند با تولید بیشتر ملانین «رنگدانه ي پوست» از خود محافظت کند.

روش های خانگی برای روشن کردن پوست صورت | ساده ترین راهکارها

ملانین بیشتر بـه معنای پوست تیره تر اسـت. بهترین راه برای محافظت از خود در برابر خورشید، دوری ازآن اسـت اما دوری کامل از آفتاب ممکن نیست بنابر این:

 

= هنگام رانندگی از دستکش استفاده کنید.

= زدن کرم آفتاب بـه دستها و پاها را فراموش نکنید.

= از لوازم آرایشی اي استفاده کنید کـه اس پی اف داشته باشند.

 

مراقبت از دست ها و پاها

تیره شدن پوست می‌تواند در اثر آلودگی، قرار گرفتن در دسترس عناصر خاص و عفونت هاي پوستی هم باشد، بنابر این برای داشتن پوستی سالم باید دستها و پاهایتان را تمیز نگه دارید و از آنها مراقبت کنید. اینکار از تیره شدن و آسيب دیدن پوست آنها جلوگیري میکند.

روش های خانگی برای روشن کردن پوست صورت | ساده ترین راهکارها

تا حد امکان از تماس با مواد شیمیایی قوی خودداری کنید، چون این مواد بـه پوست آسيب می‌زنند. هنگام مانیکور و پدیکور احتیاط کنید، چون اگر وسایل آنها بـه خوبی استرلیزه نشده باشند، دچار عفونت قارچی خواهید شد.

 


 

و در ادامه روش های طبیعی و مؤثر برای رفع تیرگی زانو و آرنج

 

انباشت سلول هاي مرده ي پوست، ساییده شدن پوست، قرارگیری بیش از اندازه در دسترس آفتاب یا اختلالات هورمونی، عواملی هستند کـه باعث تیره شدن پوست زانو و آرنج می‌شود. در اینبخش هاي بدن هیچ غده ي چربی اي وجود ندارد و بهمین دلیل باید با مراقبت و رسیدگی جلوی خشک شدن آنها را بگیریم.

 

خیار

خیار بدلیل خاصیت روشن کنندگی اش، یکی از مؤثرترین روشها برای رفع تیرگی زانو و آرنج اسـت. خیار سلول هاي مرده ي پوست را از بین میبرد و رطوبت پوست را حفظ میکند. ویتامین هاي آ و سی موجود در خیار پوست را زییا و شاداب نگه می دارند. برش هاي ضخیمی از خیار رابه مدت ۱۵ دقیقه بـه آرامی روی زانو و آرنج خود بکشید.

روش های خانگی برای روشن کردن پوست صورت | ساده ترین راهکارها

۵ دقیقه صبر کنید و بعد ازآن، پوست خودرا با آب سرد بشویید. علاوه بر این می‌توانید آب خیار و آب لیموترش رابه یک نسبت با یک دیگر مخلوط کنید. ترکیب بـه دست آمده رابه زانو، آرنج و همین طور زیربغل خود بمالید. ۲۰ دقیقه صبر کنید و سپس پوست خودرا با آب بشویید. اینکار را هرروز تکرار کنید.

 

لیموترش و جوش شیرین

لیموترش تأثیر زیادی در روشن شدن پوست دارد. لیموترش سرشار از آنتی اکسیدان و ویتامین سی اسـت. این مواد باعث احیا شدن پوست و التیام رنگ آن میشوند. جوش شیرین هم مانند یک تمیز کننده ي ملایم اما مؤثر عمل میکند و قسمت هاي تیره ي پوست را روشن میکند.

روش های خانگی برای روشن کردن پوست صورت | ساده ترین راهکارها

یک شماره لیموترش رابه دو نیم تقسیم کنید. ۱ قاشق غذاخوری جوش شیرین روی لیموترش بریزید. لیموترش آغشته بـه جوش شیرین رابه مدت ۱ دقیقه روی زانو و آرنج خود بکشید. ۱۵ دقیقه صبر کنید و بعد ازآن، پوست خودرا با آب گرم بشویید. برای رسیدن بـه نتیجه ي دلخواه، اینکار را هر ۲ روز یکبار تکرار کنید.

 

آلوئه ورا و شیر

آلوئه ورا حاوی موادی اسـت کـه بـه مرطوب شدن پوست و یکدست شدن رنگ آن کمک می‌کنند. آلوئه ورا هم چنین خواص ضد باکتری و ضد قارچ دارد. ترکیب آلوئه ورا و شیر، روشی ساده و مؤثر برای روشن کردن پوست اسـت. شیر و ژل آلوئه ورا رابه یک نسبت با یک دیگر مخلوط کنید و ترکیب بـه دست آمده رابه پوست خود بمالید.

روش های خانگی برای روشن کردن پوست صورت | ساده ترین راهکارها

این ترکیب باید در طول شب روی پوست تان بماند. صبح روزبعد، پوست خودرا با آب بشویید. علاوه بر این میتوانید ژل آلوئه ورا را از برگ هاي آن خارج کنید و بـه زانو و آرنج خود بمالید. ۲۰ دقیقه صبر کنید و سپس پوست خودرا با آب گرم بشویید.

 

سیب زمینی

سیب زمینی سرشار از آنزیم هاي کاتکولاز اسـت کـه می‌تواند رنگ پوست رابه طور طبیعی روشن کند. استفاده ي روزانه از سیب زمینی باعث نرمی پوست می‌شود و بـه رفع تیرگی آن کمک می‌کند.

روش های خانگی برای روشن کردن پوست صورت | ساده ترین راهکارها

سیب زمینی را رنده کنید، آب آنرا بگیرید و بـه پوست خود بمالید. ۱۵ دقیقه صبر کنید و بعد ازآن، پوست خودرا با آب بشویید. در انتها، بـه پوست خود مرطوب کننده بزنید. هم چنین میتوانید برش هاي سیب زمینی رابه مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه روی زانو و آرنج خود بکشید و بعد ازآن پوست خودرا با آب بشویید.

 

زردچوبه

زردچوبه مؤثرترین روش طبیعی برای از بین بردن آلودگی ها و سلول هاي مرده از پوست زانو و آرنج بدون هیچ گونه عوارض جانبی اسـت. زردچوبه حاوی ماده اي بنام کورکومین اسـت کـه تولید بیش از اندازه ي ملانین را کاهش می‌دهد و مقدار آنرا تنظیم می‌کند. تولید بیش از اندازه ي ملانین همان عاملی اسـت کـه باعث تیره شدن رنگ پوست میشود.

روش های خانگی برای روشن کردن پوست صورت | ساده ترین راهکارها

مقداری زردچوبه رابا ۱ قاشق چایخوری شیر مخلوط کنید. ترکیب بـه دست آمده رابه زانو و آرنج خود بمالید. چند دقیقه اي پوست خودرا ماساژ دهید و اجازه دهید تا بطور طبیعی خشک شود. سپس پوست خودرا با آب گرم بشویید. اضافه کردن کمی عسل بـه این ترکیب میتواند تأثیر آنرا بیشتر کند.

 

روغن نارگیل

روغن نارگیل سرشار از اسیدهای چرب ضروری و ویتامین اي اسـت کـه بـه ترمیم پوست تیره و آسیب دیده کمک می‌کند. بعد از هر بار حمام کردن یا دوش گرفتن، روغن نارگیل رابه محل مورد نظر بمالید.

روش های خانگی برای روشن کردن پوست صورت | ساده ترین راهکارها

بـه مدت ۲ تا ۳ دقیقه آن قدر پوست خودرا ماساژ دهید تا روغن جذب پوست شود. هم چنین می‌توانید نصف قاشق چایخوری آب لیموترش تازه رابا ۱ قاشق چایخوری روغن نارگیل مخلوط کنید و ترکیب بـه دست آمده را چند دقیقه اي بـه آرامی روی زانو و آرنج خود ماساژ دهید.

 

عسل

عسل مانند یک مرطوب کننده ي طبیعی عمل میکند. ترکیب عسل با لیموترش روی پوست میتواند معجزه کند. ۲ قاشق چایخوری عسل رابا آب یک نصفه لیموترش مخلوط و ۱ قاشق چایخوری جوش شیرین مخلوط کنید. ترکیب بـه دست آمده را روی قسمت هاي تیره ي پوست بمالید.

روش های خانگی برای روشن کردن پوست صورت | ساده ترین راهکارها

۲۰ تا ۳۰ دقیقه صبر کنید و سپس پوست تان رابا آب بشویید. عسل در ترکیب با آلوئه ورا و شیر هم تأثیر خوبی دارد. ۱ قاشق غذاخوری عسل رابا ۱ قاشق چایخوری شیر و ۱ قاشق غذاخوری ژل آلوئه ورا مخلوط کنید. خمیر بـه دست آمده رابه پوست خود بمالید. ۱۵ دقیقه صبر کنید و سپس پوست خودرا با آب گرم بشویید.

 

شکر و روغن زیتون

یک اسکراب خانگی با ترکیبی از شکر و روغن زیتون، پوست شـما را تغذیه و آبرسانی خواهد کرد و سلول هاي مرده ي آنرا از بین خواهد برد. شکر و روغن زیتون رابه یک نسبت با یک دیگر ترکیب کنید. ترکیب بـه دست آمده رابه زانو و آرنج خود بمالید و بـه مدت ۵ دقیقه پوست خودرا با حرکات دورانی ماساژ دهید.

روش های خانگی برای روشن کردن پوست صورت | ساده ترین راهکارها

اینکار را هفته اي یک‌بار تکرار کنید. از این اسکراب برای پاک‌سازی پوست صورت خود هم میتوانید استفاده کنید. دقت داشته باشید کـه اسکراب را نباید خیلی محکم روی پوست بمالید چون ممکن اسـت بـه پوست تان آسيب بزند.

 

اسکراب جو دو سر پرک شده

جو دو سر پرک شده علاوه بر فواید زیادی کـه برای سلامتی دارد، روش مؤثری هم برای التیام رنگ پوست بـه شمار میرود. برای درست کردن این اسکراب بـه آب لیموترش، جو دو سر پرک شده و نمک نیاز دارید. آب یک نصفه لیموترش رابا نصف قاشق غذاخوری جو دو سر پرک شده و اندکی نمک مخلوط کنید. اسکراب بـه دست آمده رابه مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه با حرکات دورانی روی زانو و آرنج خود بمالید.

روش های خانگی برای روشن کردن پوست صورت | ساده ترین راهکارها

سپس پوست خودرا با آب گرم بشویید. برای آنکه بهترین نتیجه را بگیرید، اینکار را ۳ تا ۴ بار در هفته تکرار کنید. هم چنین میتوانید ۲ قاشق غذاخوری جو دو سر پرک شده رابا ۲ قاشق چایخوری شیر مخلوط کنید و ترکیب بـه دست آمده رابه مدت ۱۰ دقیقه روی قسمت هاي تیره ي پوست ماساژ دهید. سپس پوست خودرا با آب بشویید. این ترکیب پوست را نرم، لطیف و درخشان میکند و سلامت آنرا التیام می بخشد.

 

سرکه و ماست

استیک اسید موجود در سرکه و لاکتیک اسید موجود در ماست بـه پاک‌سازی پوست زانو و آرنج و درخشان شدن آن کمک می‌کند. ۱ قاشق غذاخوری ماست رابا ۱ قاشق غذاخوری سرکه ي سیب مخلوط کنید. ترکیب بـه دست آمده را روی پوست خود بمالید. ۱۵ دقیقه صبر کنید و سپس پوست خودرا با آب گرم بشویید.

روش های خانگی برای روشن کردن پوست صورت | ساده ترین راهکارها

اینکار را سه تا چهار بار در هفته تکرار کنید. روش ساده ي دیگری کـه با آن میتوانید پوست خودرا روشن کنید این اسـت کـه سرکه ي سیب رابا مقداری آب مخلوط کنید و ترکیب آنها رابا پنبه بـه زانو و آرنج خود بمالید. 15دقیقه صبر کنید و سپس پوست خودرا با آب بشویید.