پارس ناز پورتال

عفونت قارچی دلیل اصلی خارش واژن خانم ها

مجموعه : بهداشت زنان
عفونت قارچی دلیل اصلی خارش واژن خانم ها

عفونت قارچی دلیل اصلی خارش واژن خانم ها 

عفونت قارچی می تواند در محیط حساس واژن به خوبی رشد کند و تعداد زیادی از خانم ها میباشند که با خارش واژن که نشانه این عفونت ها هست مواجه میباشند. خارش در هر جای بدن باعث ناراحتی می شود. اما هنگامی که خارش در نقاط حساس مثل واژن اتفاق میوفتد باعث ناراحتی بیشتری می شود. اکثر خارش هاي منطقه تناسلی نگران کننده نیستند اما به علت اینکه احتمال عفونت وجود دارد، بهتر هست با دکتر خود ملاقات کنید.

 

چه عواملی باعث خارش و سوزش واژن می شود؟
دلایل زیادی برای خارش و سوزش واژن وجود دارند که عبارتند از:

 

باکتری هاي واژن
وجود باکتری هاي سالم در واژن کاملا طبیعی هست. اما رشد باکتری هاي اشتباه در واژن باعث عفونت می شود. اضافه بر خارش واژن، علائم دیگر مثل تورم، سوزش، ترشحات و بوی ماهی نیز دیده می شود.

 

مریضی هاي مقاربتی
کلامیدیا، سوزاک، تریکومونا، زگیل ناحیه تناسلی و تبخال ناحیه تناسلی باعث خارش و علائم دیگر می شود.

 

عفونت قارچی
حدود سه چهارم خانم ها در طول زندگی دچار عفونت قارچی میشوند. عفونت قارچی زمانی اتفاق میوفتد که قارچ در واژن رشد می‌کند. بارداری، نزدیکی جنسی، آنتی بیوتیک و سیستم ایمنی ضعیف در خانم ها باعث عفونت قارچی میشوند. اضافه بر خارش، در عفونت قارچی شاهد ترشحات سفید، غلیظ و پنیری هستیم.

 

یائسگی
کاهش ساخت استروژن در سال هاي انتهایی باروری خانم باعث نازک شدن دیواره هاي واژن و خشک شدن انها می شود. این مسئله باعث خارش می شود. نازک شدن دیواره واژن در خانم هاي شیرده نیز اتفاق میوفتد.

 

محرک هاي شیمیایی
تعدادی از مواد شیمیایی مثل کرم ها، کاندوم، مواد شوینده، صابون، دستمال توالت و نرم کننده ها باعث خارش واژن می شود.

 

تصلب بافت لیچان
این مریضی نادر باعث تشکیل نقاط سفید رنگ روی پوست در نزدیکی واژن می شود. این نقاط باعث زخم شدن واژن می شود. این مریضی اکثر پس از یائسگی در خانم ها اتفاق میوفتد.

 

درمان سوزش و خارش واژن
معمولا خارش واژن به صورت خود به خود بهبود می یابد اما اگر بدتر شود یا دوباره برگردد باید با دکتر تماس بگیرید و به دکتر مراجعه کنید. دکتر آزمایش لگن را انجام می دهد. همین طور مشابه اي از ترشحات را مورد آزمایش قرار می دهد تا علت مشکل را پیدا کند.

 

طریقه درمان خارش واژن به علت ایجاد آن بستگی دارد:
باکتری هاي واژن و مریضی هاي مقاربتی با بهره گیری از آنتی بیوتیک درمان میشوند.عفونت هاي قارچی با بهره گیری از قرص هاي ضد قارچ درمان می‌ شوند. این داروها به صورت کرم یا روغن به داخل واژن تزریق میشوند یا به صورت غذایی مصرف میشوند. اگر قبلا به خاطر عفونت قارچی به دکتر مراجعه نکرده اید حتما پیش از مصرف قرص به دکتر مراجعه کنید.

 

خارش مربوط به یائسگی با بهره گیری از کرم استروژن یا قرص هاي آن درمان می شود.سایر انواع خارش با بهره گیری از کرم ها یا لوسین هاي استروئید درمان می شود. به طوری که تورم کاهش می یابد. همین طور خارش نیز کاهش می یابد. این قرص ها برای درمان تصلب بافت لیچان نیز بهره گیری می‌ شوند.

 

آیا روشهای درمانی خانگی برای درمان سوزش و خارش واژن وجود دارد؟
 به گزارش پارس ناز راه هاي درمان خانگی سوزش و خارش واژن در ادامه ذکر شده هست:از پدهای معطر، دستمال ها، کرم ها و اسپری هاي معطر بهره گیری نکنید.به صورت منظم منطقه تناسلی را تمیز کنید و بشویید اما بیش از یک بار در روز از صابون بهره گیری نکنید. بیش از یک بار باعث خشکی منطقه تناسلی می شود.

 

همۀ وقت} از جلو تا عقب منطقه تناسلی را پس از حرکات روده بشویید.

لباس زیر پنبه اي بپوشید و هر روز لباس زیر خود را عوض کنید.

پوشک نوزاد دختر را به طور مرتب تعویض کنید.

 

از کاندوم در طول نزدیکی جنسی بهره گیری کنید تا از انتقال مریضی هاي مقاربتی جلوگیري شود.اگر واژن شما خشک هست از مرطوب کننده مخصوص واژن بهره گیری کنید. پیش از نزدیکی جنسی از روغن پایه آب بهره گیری کنید.تا زمانی که علائم شما بهبود نیافته هست از نزدیکی جنسی پرهیز کنید.خود را نخارانید.