پارس ناز پورتال

علت درد واژن دختر هنگام دخول چیست؟ | دلیل درد واژن خانم ها هنگام رابطه جنسی چیست

مجموعه : حذف شده است
علت درد واژن دختر هنگام دخول چیست؟ | دلیل درد واژن خانم ها هنگام رابطه جنسی چیست

علت درد واژن دختر هنگام دخول چيست؟ 

درد هنگام رابطه جنسي براي دختر خانم هاي جوان امري رايج است، اين درد مي تواند دلايل بسياري داشته باشد که براي هرکدام درمان خاصي وجوددارد. خونريزي واژن بعد از نزديكي با زن ممکن است به 7 دليل متفاوت روي دهد و تعداد زيادي از خانم ها ممکن است علت خونريزي واژن بعد از نزديكي را ندانند در صورتي که به دنبال راه درمان خونريزي واژن بعد از نزديكي هستيد

 

در ادامه علت خونريزي واژن بعد از نزديكي زنان را بيان خواهيم کرد. در حاليکه علل بالفعل جدي براي خونريزي واژينال وجوددارد، با اين حال بسياري عوامل جزئي‌تر نيز وجوددارد که مي تواند علت خونريزي واژن بعد از نزديكي يا بين دوره‌هاي ماهانه شود. نکته مهم اين است که درمان براي هر شخص به يافته‌ها و دليل اصلي خونريزي بستگي دارد؛ بنابر اين يکي از مهمترين اقدامات کليدي براي رفع مشکل و پيشگيري از ابتلا به بيماري‌هاي حادتر،

علت درد واژن دختر هنگام دخول چیست؟ | دلیل درد واژن خانم ها هنگام رابطه جنسی چیست

جدي بودن در امر درمان و ايجاد حس خاطرجمعي است. پس در درجه اول بايد به اين نکته توجه کرد که از هر نوع خونريزي غير منتظره در هر جايي ازبدن و هم چنين واژن نبايد به سادگي عبور کرد و از درمان چشم پوشي نمود.همچنين بايد به خاطر سپرد که اگر سلامت جنسي برايتان مهم است ودر رابطه با سلامت جنسي خود دچار نگراني شده‌ايد،

 

دکتر شما بايد نخستين فردي باشد که از مشکل آگاه ميشود. به ياد داشته باشيد از آنجا که دلايل مختلفي براي خونريزي واژن بعد از نزديكي و يا بين عادات ماهيانه وجوددارد و هرکدام نيازمند درمان‌هاي متفاوتي مي‌باشند، از به کارگيري هر گونه درمان خانگي و يا بر اساس تجربه و پيشنهاد دوستان و آشنايان اکيدا بپرهيزيد ودر نخستين فرصت به دکتر متخصص خود مراجعه کنيد.

 

خونريزي واژن بعد از نزديكي ناخوشايند است، اما دلايل متعددي براي اين موضوع وجوددارد. نخستين نکته مهم اين است که نبايد خونريزي واژينال بعد از نزديكي را ناديده گرفت. همان گونه که خونريزي غير منتظره از هر بخش ازبدن هرگز نبايد ناديده گرفته شود، خونريزي واژينال نيز دراين مورد استثنا نيست.

 

چه ميزان خونريزي مشاهده شده در حد لکه‌اي روي لباس زير شما باشد و يا جريان غير منتظره‌اي که نياز به نوعي حفاظت بهداشتي دارد. با توجه به اين موضوعات، در ادامه به 7 علت خونريزي واژن بعد از نزديكي اشاره خواهيم کرد.

 

خونريزي واژن بعد از نزديكي به دليل آندومتريوز

آندومتريوز هم ميتواند مسبب خونريزي واژينال شود. عده اي از زنان مبتلا به آندومتريوز خون ريزي‌هاي نامنظم يا لکه بيني را گزارش ميکنند، اما اين طبق معمول ويژگي غالب آندومتريوز نيست و مهم است که قبل از مرتبط دانستن خون ريزي‌هاي غير منتظره واژينال با اين بيماري، ديگر علل شايع خونريزي واژن بعد از نزديكي را بررسي کرد. توصيه مي شود دراين موارد با دکتر متخصص مشورت کنيد و از ايشان بخواهيد تا آزمايشات لازم را انجام دهند تا ببينند چه چيزي سبب خونريزي ميشود.

 

يائسگي علت اصلي خونريزي واژن بعد از نزديكي

سن هم مي تواند عامل خونريزي واژينال يا خونريزي واژن بعد از نزديكي باشد. با افزايش سن و به خصوص بعد از يائسگي، پوست واژن بتدريج رطوبت و قابليت ارتجاعي خودرا از دست داده و هم چنين نازک‌تر ميگردد که کليه اين عوامل ميتواند علت خونريزي واژن بعد از نزديكي باشد. بنابر اين اگر نزديک دوران يائسگي هستيد، خونريزي ميتواند بعلت اين امر باشد. اما با اين حال بهتر است که يک بررسي سريع براي رد هر گونه علت جدي تر داشته باشيم.

علت درد واژن دختر هنگام دخول چیست؟ | دلیل درد واژن خانم ها هنگام رابطه جنسی چیست

خونريزي واژن بعد از نزديكي به دليل پوست حساس

حساس بودن پوست بدن و يا وجود هر گونه پوليپ پوستي نيز ممکن است دليل خونريزي واژن بعد از نزديكي باشد؛ زيرا اين وضعيت ميتواند در اثر تماس‌هاي پوستي حين رابطه نازک‌تر شده و موجب خونريزي گردد. با مراجعه به متخصص زنان مي توانيد در رابطه باوجود و يا عدم وجود پوليپ‌هاي پوستي در رحم مطلع شويد. گاهي اوقات يک پوليپ کوچک بر روي گردن رحم ميتواند پس از رابطه جنسي خونريزي کند.

 

خونريزي واژن بعد از نزديكي با خوردن قرص ضدبارداري

مصرف قرص‌هاي ضدبارداري جديد، فراموش کردن قرص‌هاي پيشگيري از بارداري و يا تغيير در روش پيشگيري از بارداري ميتواند منجر به خونريزي غير منتظره شود، اما اين تنها دليل مشاهده خونريزي نيست. زماني مي توانيد اين عوامل را دليل اصلي خونريزي واژن بعد از نزديكي بدانيد که از عدم وجود هر گونه عفونت واژينال مطمين باشيد.

 

هم چنين اگر خونريزي درست پس از تغيير در روش پيشگيري از بارداري اتفاق بيفتد، مي توان انتظار داشت که دليل آن تغيير روش در پيشگيري بوده است؛ اما اگر بعد ازآن نيز خونريزي واژينال مجدد تجربه کرديد حتماً بايد با دکتر متخصص مشورت کنيد.

 

سرطان دهانه رحم علت اصلي خونريزي واژن بعد از نزديكي

گاهي دلايل بالفعل جدي براي خونريزي واژينال وجوددارد. يکي از دلايل خونريزي واژن بعد از نزديكي ميتواند بدليل تغييرات يا اختلالات در گردن رحم و يا دهانه رحم باشد. اين تغييرات ممکن است بعلت تغييرات سلولي يا رشد غير عادي سلولي از جمله سرطان باشد. در اينگونه موارد انجام سونوگرافي جهت معاينه ظاهر رحم و آزمايشات اسمير بسيار توصيه ميشود.

 

خونريزي واژن بعد از نزديكي به دليل بارداري

حاملگي زودرس نيز ميتواند منجر به خونريزي غيرقابل انتظار شود. بنابر اين اگر شما متوجه هر نوع خونريزي بين دوران قاعدگي و يا در هنگام رابطه جنسي شديد يک آزمايش بارداري نيز توصيه مناسبي است. آزمايش بارداري بعلت خونريزي نامعلوم براي تشخيص بارداري زودرس و شناسايي

 

احتمال حاملگي خارج رحمي که نياز به درمان فوري دارد، بسيار مهم است. شما مي توانيد آزمايش حاملگي را در خانه انجام دهيد، اما بهتر است که اينکار را در آزمايشگاه انجام دهيد تا بتوانيد درصورت نياز از اقدامات اورژانسي بهره برده و هم چنين اگر نتيجه تست بارداري منفي بود نسبت به يافتن علت خونريزي اقدام کنيد.

 

عفونت واژينال دليل خونريزي واژن بعد از نزديكي

به عقيده متخصصان يکي از دلايل خونريزي واژن بعد از نزديكي وجود انواع عفونت‌ها است؛ بنابر اين با ديدن هر نوع خونريزي غيرمنتظره مراجعه به دکتر ضروري است. البته بايد خاطر نشان کرد که تعداد زيادي از عفونت‌هاي واژينال و دستگاه ادراري توسط آنتي بيوتيک‌ها قابل درمان هستند، بنابر اين بهتر است با آسودگي خاطر و هرچه زودتر به متخصص مربوطه مراجعه کرد. همچنين جهت جلوگيري از ابتلا به اين نوع عفونت‌ها چکاپ‌هاي دوره‌اي و رعايت بهداشت فردي و جنسي ضروري بنظر ميرسد.

علت درد واژن دختر هنگام دخول چیست؟ | دلیل درد واژن خانم ها هنگام رابطه جنسی چیست

1. چرا رابطه جنسي دردناک است و چه کاري مي توان در مورد آن انجام داد؟

شما حسش را داريد و شريکتان هم آماده است، پس براي رفتن به تخت تان برنامه مي چينيد. ولي وقتش که مي رسد حسش ميکنيد –يک درد مبهم، خارش پوست يا سوزشي که هيچ دليل مشخصي ندارد. شما مثل هميشه در حال لذت بردن از رابطه جنسي هستيد ولي ناگهان دردتان مي‌گيرد، ممکن است اين درد برايتان گيج کننده يا نگران کننده باشد.

 

به گفته دکترآليسا دويک Alyssa Dweck متخصص مامايي و مشکلات واژن در نيويورک: ” درد هنگام رابطه جنسي يکي از سوالات رايج بيماران است، ولي بيشتر اوقات، عامل اين درد موقتي بوده و قابل درمان است. ” در حقيقت کنگره متخصصان زنان و زايمان ايالات امريکا اعلام کرده که 75 درصد زنان در مقاطعي از زندگي تجربه رابطه جنسي دردناک را داشته اند. با خواندن اين مقاله مي توانيد باعللي که باعث ايجاد درد هنگام رابطه جنسي مي شود آشنا شده و به راه حل رفع اين مشکل دست پيدا کنيد.

 

2. قسمت خارجي واژن «مهبل» بيش از حد تحريک شده است

علت احتمالي: محصولات مراقبت شخصي.سوزشي که در اثر مصرف بيش از حد اين محصولات ايجاد مي شود سوزش عشقي نيست که کسي در آرزوي آن باشد. ولي اگر سوزش و قرمزي در لب بيروني يا فرج شما جلوي لذت بردنتان را گرفت، حساسيت بدن‌تان به محصولات مراقبت شخصي که دراين منطقه «واژن» استفاده کرده‌ايد را سرزنش کنيد.

 

– مثل صابون، شامپوي بدن، روغن ماساژ يا حتي دستمال دستشويي. به گفته دکتر دويک Dr. Dweck ” رنگ، عطر و ساير افزودني ها دراين محصولات مي تواند موجب التهاب واژن يا پوست اطراف آن شود. “

 

راه حل: به گفته دکتر دويک: با ترک استفاده از اين محصولات ، اندام شما به سرعت التيام يافته و ظرف يکي دو روز التهابش فروکش ميکند. « استفاده از کرم يا لوسيون ممکن است باعث بدتر شدن التهاب شود » سپس محصولات حاوي افزودني هاي شيميايي که براي بهداشت واژن استفاده ميکنيد رابا اقلام طبيعي جاي گزين کنيد.

 

3. خارش يا سوزش و وجود ترشحات

علت احتمالي: عفونت.ترشح مي تواند بعلت عفونتي باشد که باعث درد شده. بخشي از مشکل: اين‌که تشخيص دهيد چه عفونتي جلوي زندگي جنسي شما را گرفته است.

 

– احتمال اول: به گفته دکتر دويک اگر ترشح سفيد، غليظ و فوق العاده خارش دار است احتمالا عفونت قارچي است، رشد بيش از حد مخمرهايي که بطور معمول در واژن تکثير مي‌شوند.

 

– احتمال دوم: باکتري واژينال، که طبق معمول مايل به خاکستري است، ترشحات آبکي بوده و بوي ماهي ميدهند.

علت درد واژن دختر هنگام دخول چیست؟ | دلیل درد واژن خانم ها هنگام رابطه جنسی چیست

– احتمال هاي ديگر: ازين ها که بگذريم بيماري هاي مقاربتي نظير سوزاک gonorrhea يا کلاميديا chlamydia که اغلب هيچ نشانه اي ندارند اما ميتوانند باعث ايجاد درد لگني و ترشحات زرد مايل به سبز شوند.

 

راه حل: به توصيه دکتر دويک براي معاينه به پزشکتان مراجعه کنيد. با اين‌که در هر گوشه کناري مي توانيد يک کرم براي درمان عفونت قارچي پيدا کنيد ولي بهتر است از راه درست وارد شده و براي دکترتان توضيحات لازم را ارائه کنيد تا از درمان خود مطمئن شويد.

 

4. واژن «مهبل» شما بسته ميماند

علت احتمالي : واژينيسموس Vaginismus ، به گفته دکتر راکوئل دارديک Raquel Dardik، استاديار زنان و زايمان در مرکز دکتري NYU Langone: اگر دخول صرفا دردناک و غيرقابل تحمل است واژنتان خودش را جمع کرده و مي تواند نشانه شرايطي کمتر شناخته شده به نام واژينيسموس باشد.

 

مشخصه هاي آن دردناک بودن، انقباض غير ارادي عضلات واژن است که علت آن هنوز ناشناخته است، هر چند ممکن است در نتيجه يک آسيب جسمي يا روحي در گذشته باشد مثل سوء استفاده جنسي. ” مثل اين است که واژن شما روي پيام، وارد نشو، تنظيم شده باشد. “

علت درد واژن دختر هنگام دخول چیست؟ | دلیل درد واژن خانم ها هنگام رابطه جنسی چیست

راه حل:

از دکتر خود به صورت خاص در مورد واژينيسموس مشورت بخواهيد –در غير اينصورت ممکن است علت جمع شدن واژن رابه استرس يا اضطراب و يا شرم ربط دهد. ولي واژينيسموس واقعي است و قطعا قابل درمان. به گفته دکتر دارديک ” ما به زنان تمريناتي ميدهيم که به ريلکس کردن عضلات کف لگن کمک کرده و آسان تر مي‌توانند با اين مشکل کنار بيايند. “

 

5. واژنتان مثل صحرا خشک است

علت احتمالي: استرس، دارو يا هورمون ها.خشکي واژن يکي از شايع‍‌ترين دلايلي است که زنان هنگام رابطه جنسي لذتي ندارند. عوامل زيادي سبب اين مشکل ميشوند. از قبيل استرس، اضطراب يا مصرف داروهايي از قبيل آنتي هيستامين ها که باعث خشک شدن غشاي مخاطي مي‌شوند. به گفته دکتر دويک ” خشکي واژن مي تواند در نتيجه کاهش طبيعي سطح استروژن بعد از تولد فرزند، حين شيردهي يا نزديک شدن به دوران يائسگي باشد. “

 

راه حل:

از لوسيون هاي روان کننده مبتني بر سيليکون براي تامين روان بودن طبيعي واژن استفاده کنيد تا زماني که استرستان از بين رفته يا سطح استروژنتان به حالت نرمال برگردد. اگر خشکي واژن بعلت نزديک شدن به دوران يائسگي –يا يائسه شدن – بود، کاهش استروژن مي تواند دائمي باشد. ولي دليلي ندارد که خشکي واژن هميشگي بماند. مي تواند با پزشکتان در مورد گزينه هايي مانند استفاده از کرم واژينال استروژني مشورت کنيد.

 

6. در اواسط رابطه در پهلوها احساس درد مي‌کنيد

علت احتمالي: کيست هاي تخمدان.درد تير کشنده بسيار شديد قبل از ارگاسم مي تواند نشانه کيست تخمدان باشد که شريکتان حين رابطه تصادفي به آن ضربه وارد کرده. به گفته دکتر دارديک ” وجود يک کيست پر از مايع در تخمدان غيرمعمول نيست و اگر لمس شده يا فشاري به آن وارد شود حتي از طريق واژن ممکن است درد بگيرد. “

 

راه حل:

اگر حين رابطه ضربه اي حس کرديد حتماً با پزشکتان مشورت کنيد – به خصوص اگر يائسه هستيد، کيست ها مي‌توانند زنگ خطر جدي باشند. اما براي زنان جوان، بعيد است که داشتن کيست تخمدان نگران کننده باشد. به گفته دکتر دارديک ” اکثريت قريب به اتفاق کيست ها خوش خيم و دوره اي هستند و خود بخود از بين مي‌روند. “

 

7. هنگام رابطه جنسي شريکتان برجستگي اي داخل بدن شما حس ميکند

علت احتمالي: فيبروئيد ها.کيست تخمدان تنها چيزي نيست که شريک زندگيان به صورت تصادفي به آن برخورد کند. درد شديدي که بالاتر از واژن احساس مي‌کنيد ممکن است نشانه اي از فيبروئيد رحمي باشد – يک توده عضلاني که در رحم رشد مي‌کند. در مطالعه اي درسال 2014 در مجله دکتري جنسي عنوان شد

 

زناني که فيبروئيد رحمي دارند نسبت به ديگران سه برابر بيشتر رابطه جنسي دردناک را تجربه کرده اند. به گفته دکتر دويک ” فيروئيد احتمالا به سمت واژن رشد ميکند و هنگام رابطه جنسي آلت شريکتان به آن ضربه وارد ميکند. ” ساير نشانه هاي فيبروئيد شامل خون ريزي در اواسط چرخه قاعدگي، قاعدگي شديدتر و احساس پري در ناحيه زير شکم است.

علت درد واژن دختر هنگام دخول چیست؟ | دلیل درد واژن خانم ها هنگام رابطه جنسی چیست

راه حل:

گاهي اوقات فيبروئيد کوچک بوده و خود بخود ناپديد مي شود و اگر عوارضي نداشته باشد پزشکان ترجيح مي‌دهند کاري به آنها نداشته باشند. ولي اگر در رحمتان فيبروئيد ساخته شد و به زندگي جنسيتان لطمه وارد کرد در مورد عمل جراحي با حداقل عوارض براي برداشتن آن مشورت کنيد.

 

 

علت احتمالي: اندومتريوز Endometriosis ، از يک درد مبهم تا يک درد جدي، درد عمومي در هر نقطه از واژن ممکن است تنها سرنخ از ابتلاي شما به آندومتريوز باشد. اين وضعيت زماني رخ ميدهد که بافت آندومتر « لايه داخلي رحم » به خارج رحم مهاجرت کرده ودر ساير قسمت هاي بدن رشد کند مثل تخمدانها يا لوله فالوپ «لوله رحم يا لوله فالوپ Fallopian tubeبخشي از دستگاه تناسلي زنانه‌ است.

 

اين عضو دو لوله ساده‌است که در دو طرف انتهاي فوقاني رحم قراردارند. انتهاي اين لوله از طرف تخمدان باز است.». به گفته دکتر دارديک:” اين بافت مانند چسب به ساير اندام ها مي چسبد ودر آن محل جاي خود ثابت ميکند. اين عدم انعطاف پذيري مي تواند باعث درد آن عضو هنگام رابطه جنسي شود. “

 

راه حل:

اگر دکتر تشخيص داد که مبتلا به آندومتريوز هستيد، راه حل داريد: مي توانيد با استفاده از دارو رشد بافت را تحت بازرسي نگه داريد و درد رابه حداقل برسانيد. عمل جراحي هم براي برداشتن بافت غده کمک کننده است.

 

9. دخول عميق گاهي اوقات درد ديوانه کننده اي دارد

علت احتمالي: چرخش رحم.اگر تنها زماني که شريکتان دخول عميق دارد، درد را تجربه ميکنيد احتمالا رحم شما به سمت عقب چرخيده. به گفته دکتر دويک ” رحم بطور معمول به صورت مستقيم ودر تراز با بقيه بدن در وسط قرار دارد، ولي بعضي از زنان به صورت طبيعي با چرخش آن به سمت عقب لگن بدنيا مي‌آيند که رابطه جنسي باعث حرکت بيشتر ودر نتيجه ايجاد درد مي شود. اين حالت عجيب در بدن روي سلامتي يا بارداري تاثيري ندارد. “

علت درد واژن دختر هنگام دخول چیست؟ | دلیل درد واژن خانم ها هنگام رابطه جنسی چیست

راه حل:

براي پيشگيري از هر گونه ضربه از دخول عميق بپرهيزيد يا اين‌که زن در بالا قرار بگيرد تا بتواند عمق دخول را نظارت کند.

 

10. عود درد لگن

علت احتمالي: زايمان.پرينه perineum منطقه اي بين فرج و مقعد است. گاهي اوقات پزشکان اين محل حساس و پر از عصب را موقع زايمان براي پيشگيري از پاره شدن، برش ميزنند، به اين جراحي اپيزوتومي episiotomy گفته مي شود. به گفته دکتر دويک: اغلب زناني که تحت جراحي اپيزوتومي قرار گرفته اند به خوبي زخمشان التيام پيدا ميکند ولي بعضي افراد همان‌ گونه دراين ناحيه احساس درد دارند حتي پس از اين‌که متخصص زنان و زايمان به آنها مجوز داشتن رابطه جنسي را ميدهد.

 

راه حل:

به دکتر خود مراجعه نماييد . احتمال اين‌که بشما پيشنهاد جراحي ترميم اپي زياتومي episiotomy بدهد زياد است.

 

11. در تمام سطح واژن احساس سائيدگي مي کنيد

علت احتمالي: رابطه جنسي بيش از حد.مي‌دانيد که زياده روي در رابطه جنسي منجر به سائيدگي ديواره واژن خواهد شد؟ اين همه ي سايش خارجي و داخلي را در واژن درنظر بگيريد که باعث ايجاد نشانه هايي از جراحت در آن مي شود. که مي تواند نشانه زياده روي دريک چيز خوب باشد. به گفته دکتر دويک ” داشتن رابطه جنسي شديد و زياد دريک دوره کوتاه مدت مي تواند احساس خشکي و سائيدگي در شما ايجاد کند. “

 

راه حل:

سائيدگي ها رابا خشک نگه داشتن اطراف و پوشيدن لباسهاي گشاد، آزاد بگذاريد. در عرض يک روز يا کمي بيشتر همه ي چيز به روال عادي برخواهد گشت.

 

درد در هنگام مقاربت يکي از موارد «اختلال در عملکرد جنسي» به حساب مي‌آيد. بهتر است ابتدا يک عملکرد جنسي طبيعي را تعريف کنيم. عملکرد جنسي طبيعي شامل ذهن «تفکر و احساس» و بدن «شامل اعصاب، جريان خون و سيستم غدد درون ريز» مي‌باشد و به پاسخ جنسي مي انجامد. پاسخ جنسي شامل تمايل ، تحريک ، ارگاسم و استراحت مي شود:

 

تمايل خواست فرد براي انجام فعاليت جنسي است. تمايل ممکن است با تفکر و خيال، حرف زدن ، صدا درآوردن ، بوئيدن يا لمس کردن به وجود آيد. تحريک به تهييج جنسي گفته مي شود. اين مرحله باعث افزايش جريان خون در اندام تناسلي خواهد شد. در زنان ، تحريک به بزرگ شدن کليتوريس، تراکم خون در ديواره واژن و افزايش ترشحات واژن منجر خواهد شد.

علت درد واژن دختر هنگام دخول چیست؟ | دلیل درد واژن خانم ها هنگام رابطه جنسی چیست

ارگاسم به قله يا حداکثر تهييج جنسي اطلاق مي شود . در زنان، ارگاسم به انقباض ريتميک عضلات دربرگيرنده واژن مي انجامد. همچنين عضلات تمام بدن و نيز لگن منقبض مي‌شوند. استراحت مرحله اي که به دنبال ارگاسم وجوددارد ودر آن فرد احساس خوشبختي و آرامش کرده و عضلات ريلکس خواهند شد. اکثر زنان ميتوانند پس از يک ارگاسم به تحريکهاي بعدي هم پاسخ داده و به ارگاسم برسند.

 

عملکرد جنسي تحت تاثير عوامل فيزيکي و رواني قرار دارد. اين عملکرد تحت تاثير فرهنگ، احساسات، سن، تجربه هاي جنسي قبلي، استفاده از داروها و يا وجود اختلالات ديگر نيز مي باشد. اختلال عملکرد جنسي مي تواند وجود درد هنگام نزديکي يا اختلال در هر يک از مراحل تمايل، تحريک يا ارگاسم باشد. حدود 30 تا 50% زنان در دوره اي از زندگي جنسي اين اختلال را تجربه مي کنند.

 

به درد هنگام نزديکي Dyspareunia «ديس پاروني» گفته مي شود . درد ديس پاروني ممکن است سطحي بوده ودر ناحيه اندامهاي جنسي «ولو يا ورودي واژن» احساس شود و يا عميق بوده ودر اثر فشار بر اندامهاي داخلي به وجود آيد . درد ممکن است سوزشي، تيز يا کرامپي باشد.

 

دردهاي سطحي هنگام نزديکي علل مختلفي دارند . هنگاميکه زنان براي نخستين بار نزديکي مي کنند، لايه نازکي که ورودي واژن را پوشانده «پرده بکارت» هنوز وجوددارد و ممکن است بر اثر عبور آلت مرد پاره شده و درد و مقداري خون ريزي ايجاد کند. هنگاميکه واژن به اندازه کافي ليز و لزج نشده باشد، نزديکي ممکن است

 

دردناک باشد «لزج سازي ناکافي طبق معمول در نتيجه عدم آماده سازي زن «حذف مراحل تمايل و تحريک» يا بدليل کاهش استروژن مثلاً پس از يائسگي مي باشد». التهاب يا عفونت در دستگاه تناسلي «مثلاً در ولو، واژن يا غدد بارتولين» يا عفونت ادراري مي تواند نزديکي را دردناک کند. ساير علل عبارتند از: جراحت ناحيه تناسلي مثلاً استفاده نامناسب از ديافراگم يا کلاهک سرويکس ، واکنش آلرژيک به فومهاي ضد بارداري يا ژل ها و لاتکس کاندومها،

 

وجود يک نقص مادرزادي «مثل پرده بکارت ضخيم يا اختلال در ديواره واژن» و انقباض ناخواسته عضلات واژن «واژينيسموس». نزديکي در زناني که بتازگي اعمال جراحي در محدوده اندام تناسلي داشته اند نيز با درد همراه است . استفاده از آنتي هيستامينها بطور موقت واژن را خشک کرده و باعث درد در هنگام نزديکي مي شود .

 

هنگام شيردهي نيز بدليل کاهش استروژن واژن خشک تر مي شود.در زنان با افزايش سن، لايه پوشاننده واژن بدليل کاهش استروژن نازک شده و خشک تر مي شود ودر نتيجه نزديکي را دردناک ميکند؛ به اين حالت واژينيت آتروفيک گفته مي شود .

 

احساس درد عميق پس از نزديکي ممکن است بدليل عفونت سرويکس «گردن رحم»، رحم يا لوله هاي فالوپ باشد. ساير علل عبارتند از آندومتريوز، بيماريهاي التهاب لگن، تومورهاي لگني يا باندهاي چسبندگي که پس از عفونت يا جراحي به وجود مي‌آيد. ليگامانها، عضلات و ساير بافتهايي که رحم را در جاي خود نگه مي دارند ممکن است ضعيف شده و باعث حرکت رحم به سمت واژن شود؛ چنين تغيير وضعيتهايي ممکن است به درد پس از نزديکي منجر شود.

 

عوامل رواني مي توان باعث هردو نوع درد سطحي و عميق شوند. مثلاً عصبانيت يا عدم پذيرش شريک جنسي، ترس از رابطه نامشروع يا حاملگي، تصوير ذهني منفي از رابطه جنسي يا خاطرات ناراحت کننده جنسي «تجاوز جنسي در گذشته» مي‌توانند دليلي براي نزديکي دردناک باشند. با اين حال تشخيص عوامل رواني کمي مشکل مي‌باشد.

 

تشخيص بر اساس علايم صورت ميگيرد: چه زمان و کجا درد آغاز مي شود و از چه زماني نزديکي دردناک شده است. براي اين منظور مي بايست هنگام مراجعه به دکتر تاريخچه دکتري و جنسي را شرح داد و به دنبال آن دکتر معاينه لگني را انجام خواهد داد.

 

تا حل مشکل مي بايست از نزديکي اجتناب نمود ولي روابطي که شامل دخول به واژن نميشوند را مي توان ادامه داد. براي کاهش دردهاي سطحي مي تواند از پمادهاي بي حس کننده استفاده نمود و کلا استفاده از مواد لزج کننده «لوبريکان» مفيد مي‌باشد. لوبريکانها با اساس آبي بهتر از لوبريکانهاي روغني هستند

 

چون انواع روغني باعث خشکي واژن شده و مي‌توانند به لاتکس ابزار پيشگيري از بارداري مثل کاندوم يا ديافراگم آسيب برسانند . انجام کارهايي که باعث تحريک مي شود قبل از انجام دخول، لزج سازي واژن را التيام مي بخشد. دردهاي عمقي را نيز مي تواند با تغيير وضعيت نزديکي التيام بخشيد مثلاً وضعيتهايي که زن بر مقدار دخول بازرسي داشته باشد و يا دخول با عمق کمتر مفيد خواهد بود.

 

درمان در ساير علل تخصصي بستگي بعلت آن دارد. اگر علت نازکي و خشکي واژن مثلاً پس از يائسگي باشد، استفاده از پمادهاي استروژني يا استفاده خوراکي آن کمک کننده است. عفونتها و التهاب ها با استفاده از آنتي بيوتيکها، داروهاي ضد قارچ و ساير داروهاي مناسب درمان ميشوند . جراحي براي برداشتن کيستها و آبسه ها ، بازکردن پرده بکارت ضخيم يا ترميم اختلالات آناتوميک بکار ميرود .

 

علت درد واژن دختر هنگام دخول چيست؟ | دليل درد واژن خانم ها هنگام رابطه جنسي چيست