پارس ناز پورتال

عوارض احتمالی قطع مصرف قرص ضد بارداری

مجموعه : بهداشت زنان
عوارض احتمالی قطع مصرف قرص ضد بارداری

عوارض احتمالی قطع مصرف قرص ضد بارداری 

قرص های ضد بارداری که بصورت طولانی مدت مصرف می شوند اگر به طور ناگهانی کنار گذاشته شوند می توانند تغییراتی در بدن ایجاد کنند. مصرف قرص‌هاي ضد بارداری می‌ تواند مزایای زیادی برای بدن داشته باشد. چنین قرص‌هایي میتوانند پوست شما را تمیز کنند، عادت ماهیانه را تنظیم نمایند و از بارداری ناخواسته پیشگیری کنند.

 

اگر سال‌هاست که از این قرص‌ها بهره گیری می‌ کنید، ترک آن میتواند کمی نگران کننده باشد. گرچه وجود چنین نگرانی‌هایي قابل درک هست. اکثر افراد به خوبی نمیدانند بعد از قطع مصرف چنین قرص‌هایي چه اتفاقی در بدنشان رخ خواهد داد. خبر مفید این هست که اکثر افراد تفاوت زیادی را بعد از قطع مصرف تجربه نمی کنند. اما اگر شما جزو افرادی هستید

 

که قرص‌هاي ضد بارداری را به خاطر دلایل خاصی مصرف میکنند( همچون بهبود گرفتگی عضلات یا آکنه) ممکن هست بعد از قطع مصرف، متوجه بازگشت نشانه‌هاي قبلی خود شوید. اکثر تغییراتی که زنان در خود می‌بینند، به خاطر دلایلی هست که قرص ضد بارداری را برای آن مصرف می کردند. عوارض جانبی قطع مصرف داروهای ضد بارداری به نوع مریضی که در حال درمانش هستید

 

و دوز مصرف آن بستگی دارد. دو فردی که قرص کاملا یکسانی را مصرف می‌ کنند تجربه متفاوتی بعد از قطع مصرف خواهند داشت. با اینحال هنوز هم تغییرات رایجی بعد از قطع مصرف وجود خواهد داشت که اکثر افراد آن را تجربه میکنند. در این مطلب قصد داریم به همین موضوع بپردازیم.

 

ممکن هست بلافاصله باردار شوید:
نه، بدن شما برای پاکسازی خود از قرص ضد بارداری نیازی به زمان ندارد. در اکثر افراد زمان تخمک گذاری طبیعی یک یا دو ماه بعد از قطع مصرف آغاز می‌ شود. یکی از مطالعات انجام شده نشان می‌ دهد که ۲۰ درصد از زنان بعد از قطع مصرف چنین قرص‌هایي قادرند دوباره باردار شوند. اگر نمی‌ خواهید باردار شوید اطمینان حاصل کنید که از کاندوم یا سایر روش‌هاي پیشگیري از بارداری بهره گیری می کنید.

 

وزن شما ممکن هست در همان مقدار قبلی باقی بماند:
برای کاهش وزن نمی توانید مصرف قرص هاي ضد بارداری را متوقف کنید. اگرچه اکثر افراد بر این باورند که به هنگام مصرف این قرص ها دچار اضافه وزن میشوند اما تحقیقات علمی انجام شده هنوز ارتباطی بین مصرف این قرص‌ها و افزایش وزن پیدا نکرده هست. در یک بررسی انجام شده در سال ۲۰۱۴، دانشمندان به این نتیجه رسیدند که قرص هاي ضد بارداری تاثیر زیادی بر روی وزن ندارد. باید شواهد بیشتری برای این امر وجود داشته باشد.

 

پوست شما ممکن هست دچار آکنه شود:
قرص هاي ضد بارداریِ ترکیبی که متعارف ترین شکل این قرص هست معمولا ترکیبی از استروژن و پروژسترون هست. بهره گیری از این قرص ها باعث می شود در اکثر خانم ها آکنه موجود در پوست از بین برود زیرا چنین قرص هایي می توانند سطح آندروژن که هورمون ساخت کننده چربی در پوست هست را کاهش دهند. بعد از قطع مصرف، ممکن هست

 

متوجه ظاهر شدن آکنه بر روی پوست شوید. این موضوع اکثر در دوران عادت ماهیانه رخ میدهد. قطع مصرف ممکن هست نشانه هاي آکنه را دوباره به حالت اول برگرداند. اگر قصد دارید مصرف چنین قرص هایي را کنار بگذارید بهتر هست به دنبال روش‌هاي دیگر همچون بهره گیری از پاک کننده‌هاي مناسب، کاهش استرس و بهره گیری از مکمل‌هاي پروبوتیک‌دار برای درمان آکنه باشید.

 

ممکن هست ریزش موی اندکی داشته باشید:
تعویض قرص‌هاي ضد بارداری یا قطع مصرف آن می تواند تلوژن افلوویوم را تحریک کند. این مریضی شرایطی موقتی هست که در آن مو شروع به ریزش میکند. تلوژن افلوویوم معمولا در عرض شش ماه فروکش می‌ کند. در عرض شش ماه بدن می توانید خود را با نبود قرص ضد بارداری هماهنگ سازد. بعضی از زنانی که ریزش موی هورمونی دارند

 

ممکن هست بعد از قطع مصرف این قرص ها دوباره ریزش موی خود را تجربه نمایند.تنها چیزی که در این مورد می‌ توان بیان کرد این هست که ریزش مو یک شرایط پیچیده هست و اغلب به فاکتورهای مختلفی همچون استرس وابسته هست. به خاطر داشته باشید که اکثر افراد بعد از قطع مصرف این قرص‌ها، تاثیر زیادی بر روی موهای شان حس نخواهند کرد.

 

در مقابل، ممکن هست بعضی از افراد شاهد رشد موی بیشتری باشند اما این موضوع الزاما در سر رخ نمی‌ دهد. مو هاي تیره و زبر ممکن هست در نقاط ناخواسته اي همچون صورت، پشت و قفسه سینه ایجاد شود. این موضوع زمانی رخ می دهد که بدن آندروژن اضافی ساخت می کند.

 

عادت ماهیانه شما ممکن هست سنگین تر و نامنظم تر باشد:
یکی از مزایای بزرگ بهره گیری از قرص‌هاي ضد بارداری تنظیم عادت ماهیانه هست. این قرص‌ها اغلب عادت ماهیانه را سبک تر می کنند و درد ناشی از آن را می‌کاهند. زمانی که مصرف چنین قرص‌هایي را کنار می‌ گذارید،چندان جای تعجب و شگفتی نیست که عادت ماهیانه نامنظم و سنگین تری داشته باشید.

 

بعضی از افرادی که سال‌ها از این قرص‌ بهره گیری می‌ کنند، بر این باورند که چرخه قاعدگی منظمی دارند. اما زمانی که مصرف چنین قرص‌هایي را کنار می‌ گذارند تازه متوجه میشوند که این چرخه چندان هم منظم نبوده هست. بعد از دو یا سه ماه، عادت ماهیانه باید به حالت طبیعی خود برگردد. زمانی که مصرف این قرص‌ها را متوقف می کنید

 

یک اتفاق اخیر دیگر نیز رخ می‌ دهد و آن هم بروز سندرم پیش از قاعدگی هست. اکثر افراد برای بهبود نشانه هاي این سندرم از قرص‌هاي ضد بارداری بهره گیری می کنند.اگر شما نیز جزو این افراد هستید، نباید از بازگشت نشانه‌هاي آن بعد از قطع مصرف قرص، چندان متعجب شوید.

 

ممکن هست سطح ویتامین D شما افت کند:
مطالعه انجام شده نشان می دهد زنانی که مصرف این قرص‌ها را کنار می‌ گذارند سطح ویتامین D کمتری خواهند داشت این موضوع در افرادی که قصد بارداری دارند بسیار دردسرساز خواهد بود زیرا ویتامین D از اسکلت جنین در دوران بارداری حمایت می کند. اگر قصد بارداری دارید حتما به دکتر خود قطع مصرف این قرص را اطلاع دهید. همین طور مصرف هرروز ویتامین D را بررسی کنید تا مشاهده نمایید از غذا هاي غنی از ویتامین D همچون ماهی بهره گیری می کنید یا خیر.

 

پستان‌هاي شما ممکن هست کمی متفاوت شوند:
اکثر زنانی که مصرف این قرص‌ها را قطع میکنند در طول دوران قاعدگی خود دردی در پستان‌هایشان خواهند داشت. از آنجایی که قرص‌هاي ضد بارداری سطح هورمون‌ها را تنظیم میکند، ممکن هست این نشانه‌ها را برای بعضی از زنان تسکین ببخشد. به همین خاطر قطع مصرف چنین قرص‌هایي می تواند سینه شما را بعد از تخمک گذاری حساس تر نماید.

 

با اینحال حساسیت به لمس پستان ممکن هست یکی از عوارض جانبی مصرف این قرص باشد. زمانی که در حال مصرف این قرص ها هستید و سینه شما در بعضی از زمان‌هاي ماه به لمس حساسیت پیدا میکند، بهتر هست مصرف آن را متوقف کنید. برای این افراد، قطع مصرف این قرص ها می‌ تواند بافت طبیعی سینه را برگرداند و دیگر حساسیتی به لمس وجود نداشته باشد. همین طور ممکن هست تغییر اندکی در ظاهر سینه خود داشته باشید.

 

ممکن هست اکثر از گذشته دچار سردرد شوید:
نزدیک نیمی از افراد در طول دوران قاعدگی خود دچار سردردهای میگرنی می شوند. این موضوع اکثر به خاطر افت سطح هورمون استروژن در بدن هست. بعضی از داروهای ضد بارداری باعث میشود یک دوره از قاعدگی ایجاد نشود یا فاصله بین دوره‌ها اکثر گردد. افرادی که از چنین قرص‌هایي بهره گیری می‌ کنند بعد از قطع مصرف آن دچار سردرد‌هاي مکرری خواهند شد.

 

میل جنسی شما نیز ممکن هست تحت تاثیر قرار گیرد:
 به گزارش پارس ناز بعضی از افرادی که مصرف این قرص‌ها را قطع می‌ کنند ممکن هست تغییری در میل جنسی خود تجربه نمایند. این موضوع به خاطر تغییراتی هست که در ساخت هورمون‌ها رخ میدهد. زمانی که مصرف قرص هاي ضد بارداری متوقف میشود افراد افزایش قابل توجهی در میل جنسی خود تجربه خواهند کرد. اما باید به خاطر داشته باشید

 

که همۀ افراد با هم یکسان نیستند. برای بعضی از افراد رابطه جنسی می تواند بدون داشتن یک برنامه پیشگیرانه استرس زا باشد. کاهش خطر بارداری اجازه می دهد فرد لذت بیشتری از رابطه جنسی خود داشته باشد.