پارس ناز پورتال

نکات مراقبت از سالمندان در منزل

نکات مراقبت از سالمندان در منزل

چکیده : چگونه می توانید به بهترین شکل ممکن از سالمند خود مراقبت کنید؟ در این مقاله شما را به طور کامل با مهمترین نکات مراقبت از سالمندان آشنا می کنیم.

 

آیا شما نیز تصمیم گرفته اید از سالمند عزیز خود در منزلتان مراقبت کنید؟در این صورت پیشنهاد می کنیم در ادامه این مقاله ما را همراهی نمایید تا شما را با مهمترین نکات مراقبت از سالمندان آشنا کنیم.

 

از طرفی جا دارد این نکته را در همین ابتدا به شما بگوییم که در صورت نیاز به استخدام یک پرستار سالمند در کرج، می توانید از خدمات بهترین شرکت پرستاری در کرج استفاده نمایید و مراقبت از سالمند خود را به حرفه ای ترین شکل ممکن به پرستارانی دلسوز و با تجربه بسپارید.

 

نکات مراقبت از سالمندان

آشنایی با نیازهای سالمندان

 

فرقی نمی کند که عزیزان ما دارای چه سن و سالی باشند، در هر صورت ما به دلیل علاقه ای که به آن ها داریم خودمان را موظف به مراقبت از آن ها می دانیم. باید بگوییم همانطور که کودکان نیاز به مراقبت و نگهداری دارند، سالمندان نیز از این قاعده مستثنی نیستند.

 

به همین دلیل نیاز است که با شناخت روحیات و احتیاجات آن ها، اقدامات لازم را برای نگهداری از این عزیزان انجام دهیم. بنابراین قبل از این که به بحث مراقبت از سالمندانوارد شویم، لازم میدانیم که نکاتی را درباره درک نیازهای آن ها با شما در میان بگذاریم.

 

همه ما می دانیم که پیری یکی از اتفاقات عادی است که هر یک از ما با گذشت زمان به آن دچار می شویم. پیر شدن تنها نمود ظاهری ندارد بلکه با گذشت زمان و سالمند شدن، نیازهای روانی افراد نیز تغییر می کنند.

 

بنابراین پیش از آن که بخواهیم مسئولیت نگهداری و مراقبت از سالمندان را قبول کنیم، حتما باید نیازهای جسمی و روانی این عزیزان را بشناسیم. زیرا تنها در این صورت است که می توانیم رفتارهای آن ها را درک کنیم.

 

در ادامه با بررسی جنبه های گوناگون مراقبت از این افراد، سعی می کنیم شما را به طور کامل با نکات مراقبت از سالمندان آشنا کنیم. نیاز های سالمندان به طور کلی در دسته های زیر قرار می گیرند که در ادامه آن ها را بررسی می کنیم:

نیازهای غذایی

نیازهای بهداشتی

نیازهای های دارویی و درمانی

نیازهای روحی و روانی

نیازهای اجتماعی

نکات مراقبت از سالمندان در منزل

درک کردن نیازهای سالمندان

نگهداری از سالمندان  مراقبت های غذایی

 

یکی از مهمترین نکات مراقبت از سالمندان مربوط به تغذیه آن ها می شود. در واقع با پا به سن گذاشتن افراد، بخش زیادی از ذخایر غذایی بدن از دست می رود. به همین دلیل نیاز است که این افراد مواد غذایی متنوع و تازه را مصرف کنند.

 

باید به این موضوع توجه نمایید که سالمندان همچون جوانان دارای اسکلت بدنی محکم نیستند و بدن آن ها به مرور زمان تحلیل می رود و بیماری هایی همچون پوکی استخوان، فشار خون، دیابت، یبوست، چاقی، چربی خون و … به سراغ آن ها می آید.

 

بنابراین حتما باید موادی از گروه های غذایی سالم در رژیم آن ها گنجانده شود. همچنین به دلیل داشتن مشکلات مربوط به دهان و دندان یا برخی از بیماری های گوارشی، ممکن است سالمند شما نتواند غذاهای سفت را به آسانی مصرف کند. در این صورت حتما باید یک رژیم غذایی سرشار از غذاهایی با هضم راحت را برای او در نظر بگیرید.

 

برای نگهداری از سالمندان به بهترین شکل ممکن حتما باید تمامی دستورات غذایی را با مشورت یک پزشک دریافت کنید و غذاهای فرد را با رعایت دستورهای غذایی ذکر شده توسط پزشک آماده نمایید. به طور کلی برای مراقبت های غذایی از سالمند خود، حتما باید به نکات زیر توجه نمایید:

 

توجه به دستورات تغذیه ای پزشک

مصرف متعادل مواد کافئین دار

خودداری از آماده کردن غذاهای شور، پر چرب، سفت و …

مصرف غذاهای مقوی و سرشار از ویتامین و مواد معدنی

جلوگیری از مصرف بیش از حد غذا پیش از خواب توسط سالمند

توجه به میزان غذای خورده شده و تعداد وعده های مصرفی

 

نگهداری از سالمندان  مراقبت های بهداشتی

 

یکی دیگر از نکات مراقبت از سالمندان مربوط به مراقبت های بهداشتی آن ها می شود. در واقع این عزیزان نیز همچون ما نیاز به رعایت موارد بهداشتی دارند تا ضمن داشتن احساس پاکیزگی، از ابتلا به عفونت ها و آلودگی های پوستی دور بمانند.

 

اما مسئله اینجاست که با توجه به ناتوانی های برخی از سالمندان، ممکن است برای انجام اموری همچون حمام رفتن، تعویض لباس، گرفتن ناخن ها و … نیاز به کمک داشته باشند. در این صورت شما به عنوان فردی که مراقبت از آن ها را بر عهده گرفته اید، موظف هستید در حفظ آراستگی به این عزیزان کمک نمایید.

 

از طرفی برخی از سالمندان به دلیل ناتوانی های حرکتی یا بی اختیاری در دفع و ادرار، نیاز به پوشک دارند. در این صورت شما باید به صورت دوره ای پوشک آن ها را نیز تعویض نمایید و از پاکیزه بودنشان اطمینان حاصل کنید.

 

ممکن است در انجام این کارها نیاز به کمک داشته باشید که در این صورت می توانید از افراد با تجربه و دوره دیده بخواهید در این راه همراه شما باشند. بدین منظور تنها کافی است از طریق راه های ارتباطی با مجموعه دنیای آرامش تماس حاصل نمایید تا شما را به طور کامل در این زمینه راهنمایی کنند. به طور کلی نیازهای بهداشتی سالمندان را می توان در دسته های زیر قرار داد:

 

تعویض پوشک و پاکیزه نگه داشتن بستر سالمندان

استحمام

تعویض لباس ها

کوتاه کردن موهای سر و صورت

شستن دست ها به صورت مرتب

گرفتن ناخن ها

شستشوی دهان و دندان ها

 

مراقبت های دارویی و درمانی از سالمندان

 

مراقبت های دارویی جزو مهمترین نکات مراقبت از سالمندان هستند که باید به آن ها توجه داشته باشیم. بنابراین اگر مسئولیت نگهداری از سالمند خود را بر عهده گرفته اید، حتما باید داروهای مصرفی او را به خوبی بشناسید و حواستان به مصرف مرتب داروها توسط سالمند باشد.

 

توجه داشته باشید که برخی از بیماری ها نسبت به سایرین حساسیت بالاتری دارند و نیاز است که مراقبت های درمانی بیشتری از سالمندان بیمار صورت گیرد. به عنوان مثال آلزایمر و زوال عقل یکی از بیماری هایی است که معمولا با افزایش سن به سراغ افراد می رود.

 

نگهداری از این افراد نیازمند مراقبت های ویژه است. به طوری که علاوه بر مراقبت های دارویی و درمانی، باید به صورت مدام آن ها را تحت نظر داشته باشید.از طرفی باید این نکته را نیز به دیگر نکات مراقبت از سالمندان اضافه کنیم که این عزیزان علاوه بر رعایت برنامه دارویی، باید به صورت دوره ای به پزشک خود مراجعه نمایند تا روند درمان آن ها مورد بررسی قرار بگیرد.

 

اگر برای بیماری های گوناگون سالمند خود به چند پزشک متخصص مراجعه می کنید حتما باید توجه داشته باشید که داروهای دریافت شده با یکدیگر تداخل نداشته باشند و حتما نظر پزشک را در این مورد جویا شوید. با توجه به نکات گفته شده، در این بخش به عمده ترین مراقبت های دارویی و درمانی که باید از سالمند خود انجام دهید اشاره می کنیم:

 

چکاپ های دوره ای

مصرف منظم داروها

توجه به عدم تداخل دارویی سالمندان

مراقبت های درمانی از سالمندان مبتلا به بیماری های خاص (همچون آلزایمر و زوال عقل)

نکات مراقبت از سالمندان در منزل

مراقبت از سالمند

 

نگهداری از سالمندان  مراقبت های روانی و معنوی

 

از جمله جنبه هایی که برخی از مراقبان سالمندان به آن بی توجه هستند، نیازهای روانی این افراد است. در واقع از مراقبت های جسمی و فیزیکی سالمندان همچون خوراک و دارو و … که بگذریم، سالمندان نیاز به مراقبت های روحی و عاطفی هم دارند.

 

به طوری که یکی از شایع ترین بیماری های دوران پیری، افسردگی است. بنابراین حتما نیاز است که با توجه کردن به این عزیزان، به آن ها کمک کنیم تا بتوانند سلامت روانی خود را حفظ کنند. از جمله احساساتی که می توانند با ورود به دوره سالمندی به سراغ این افراد بیایند می توان به موارد زیر اشاره کرد:

 

استرس و اضطراب ناشی از احساس نزدیکی به مرگ

دست و پنجه نرم کردن با مشکلات خواب

احساس سربار و اضافه بودن

احساس نا امیدی و نداشتن انگیزه برای ادامه زندگی

طرد شدن و تنهایی

 

برای رفع این احساسات نیاز است که با توجه به شرایط سالمند خود، سرگرمی های مناسب را برای اوقات فراغت او در نظر بگیرید. یکی از نکات مراقبت از سالمندان مربوط به در نظر گرفتن نیاز آن ها به سرگمی است.

 

شما می توانید با مشغول کردن این عزیزان به برخی از فعالیت های ذهنی، علاوه بر جلوگیری از پر شدن ذهن آن ها با افکار آزاردهنده، به آن ها کمک کنید تا توانایی های ذهنی خود را ارتقا بدهند.

 

همچنین فعالیت هایی همچون ورزش کردن (با توجه به توانایی های سالمند و پس از مشورت با پزشک)، می توانند برای سلامت جسمی و روانی آن ها بسیار مفید باشند. اگر فکر می کنید در این راه نیاز به متخصصانی کارآزموده دارید، می توانید روی کارشناسان حرفه ای مجموعه دنیای آرامش حساب کنید.

 

مراقبت از سالمندان – نیازهای اجتماعی

 

ما انسان ها موجوداتی اجتماعی هستیم که زندگی کردن بدون داشتن ارتباط با سایر انسان ها برایمان بسیار سخت است. بنابراین به عنوان یکی از نکات مراقبت از سالمندان، باید به نیاز آن ها به روابط اجتماعی اشاره کنیم. مشکل اینجاست که بسیاری از آن ها به دلیل آلودگی هوا نمی توانند زمان زیادی را خارج از منزل بگذرانند.

 

همچنین مشکلات حرکتی گوناگون همچون زانو درد و مشکلات جدی تر، باعث یکجا نشین شدن بسیاری از آن ها شده است. بنابراین یکی از مهمترین نیازهای آن ها بدون پاسخ باقی مانده است.

 

برای رفع این مشکل می توان آن ها را در جلسات دوره ای برای وقت گذرانی با هم سن و سال هایشان شرکت داد. همچنین نیاز است که زمان کافی را در طول روز برای صحبت با آن ها صرف نمایید. اگر فکر می کنید به دلیل دغدغه های کاری زمان کافی را برای این کار در اختیار ندارید، پرستاران مجموعه دنیای آرامش می توانند به عنوان یک همدم در کنار سالمندان شما باشند.

 

آیا برای مراقبت از سالمند خود نیاز به کمک دارید؟

 

با توجه به تمام نکات مراقبت از سالمندان که در این مطلب ذکر شد، اگر احساس می کنید برای مراقبت از سالمند خود نیاز به کمک دارید، می توانید راه های زیر را امتحان کنید:

 

1- استفاده از خدمات خانه سالمندان

خانه سالمندان کرج به عنوان یک مرکز تخصصی مراقبت از سالمندان به ارائه خدمت می پردازد. این مرکز با داشتن شناخت کافی از نیازهای گوناگون این عزیزان و با در اختیار داشتن متخصصان حرفه ای در زمینه نگهداری از سالمندان، محیطی گرم و دوستانه را برای نگهداری از آن ها فراهم آورده است. بنابراین در صورتی که فکر می کنید نمی توانید در منزلتان از سالمند خود مراقبت کنید، سپردن عزیزتان به این مجموعه یک تصمیم درست به نظر می آید.

 

2- استخدام پرستار در منزل

یکی دیگر از راه هایی که می تواند مسیر نگهداری از سالمند را برایتان هموارتر کند، استخدام یک پرستار در منزل است. شما می توانید با شناسایی مراکز معتبر ارائه دهنده این خدمات، از دانش و تخصص یک پرستار حرفه ای برای نگهداری از سالمند خود استفاده کنید.

 

دنیای آرامش یکی از شناخته شده ترین مراکزی است که سال ها است در این حیطه فعالیت دارد. کارشناسان حرفه ای این مرکز می توانند شما را در نگهداری هر چه حرفه ای تر از سالمندان یاری کنند و آرامش را به دنیای سالمندان عزیز شما بیاورند.

 

خدمات ارائه شده در این موسسه به اندازه ای حرفه ای و دلسوزانه است که با دریافت این خدمات دیگر به سراغ سایر مراکز نخواهید رفت. برای کسب اطلاعات بیشتر تنها کافی است از طریق راه های ارتباطی با کارشناسان دنیای آرامش تماس حاصل نمایید.