پارس ناز پورتال

در چه مواقعی باید به دندان پزشک مراجعه کنیم؟

در چه مواقعی باید به دندان پزشک مراجعه کنیم؟

در چه مواقعی باید به دندان پزشک مراجعه کنیم؟ 

در برخی از شرایط بحرانی برای دندان ها باید به دندان دکتر مراجعه نمود تا برای پیش گیری از آسیب هاي اکثر اقدام گردد. هر شش ماه یک‌بار نزد دندانپزشک رفتن, نه تنها وجود ندان هاي تندرست و تبسم زیبای شما را تضمین میکند, بلکه از نظر سلامتی, شما را در اوضاع خوبی قرار میدهد.

 

تشخیص زودهنگام و پیشگیری از مریضی هاي مربوط به دندان کمک می‌کند تا دچار دشواری های جسمانی جدی تری نشوید. بنا به پیشنهاد انجمن دندانپزشکی کانادا اضافه بر معاینه هاي شش ماه یک‌بار, باید دست کم روزی دو بار دندان ها و زبان تان را مسواک بزنید و هر روز نخ دندان بکشید.

 

اما مراقبت از دندان ها چرا تا این اندازه مهم هست؟ تحقیقات نشان داده هست که عفونت موجود در دهان وارد جریان خون شده و به اندام ها و سیستم ایمنی بدن نفوذ میکند. بهداشت نامناسب دهان و پوسیدگی دندان و مریضی پریودنتال که بر اثر عفونت و التهاب در لثه و استخوان اطراف دندان ها به وجود می‌آید, موجب یک سری مریضی از جمله تنفسی و قلبی میشود. بنابراین خیلی مهم هست که بدانید چه موقعی باید به دندانپزشک مراجعه کنید.

 

کرم خوردگی دندان ها

مصرف چندان شکر و غذایی هاي شیرین می‌تواند موجب فرآوری سوراخ در دندان ها شود. در حقیقت مصرف شکر در کنار غفلت از بهداشت دهان منجر به کرم خوردگی دندان می‌شود. هم‌چنین اگر بیش از اندازه غذا و نوشیدنی هاي اسیدی مثل آب لیمو مصرف کنید, دندان تان دچار پوسیدگی می‌شود. کرم خوردگی ها گذشته از اینکه به عصب برسند و موجب دندان درد شوند باید درمان شوند.

 

خشکی دهان

عدم نم دهان, محیط دهان را برای پوسیدگی دندان حاضر می‌کند. آب دهن نقش مهمی در حذف باکتریها و خرده هاي غذا از روی دندان بازی می‌کند و هم‌چنین غلظت PH دهان مان را متعادل نگه می دارد. اگر به خشکی دهان مبتلا هستید, حتماً به دکتر تان مراجعه کنید و با دارو دشوار خشکی دهان را برطرف سازید.

 

نفس بدبو

90-80 درصد از بدبویی نفس از وجود باکتری هاي باقی باقیمانده در دهان به وجود می‌آید. این باکتریها تشکیل ترکیبات سولفور فرار که بسیار بدبود و شبیه بوی تخم مرغ گندیده هست می‌دهند. هر چه شمار باکتری هاي موجود در دهان اکثر باشد, نفس فرد بدبوتر می‌شود. راهکار این دشوار بسیار راحت و آن هم مسواک زدن و نخ دندان کشیدن هست. گرچه زبان هم باید شسته شود.

 

اگر به طور مرتب نخ دندان نکشید, خرده غذاهایی که باقی می مثل, محیطی فوق العاده برای ساخت مثل باکتری هاي ویرانگر فراهم می‌کنند. اگر بوی نفس تان همۀ وقت} بد هست, خاطر آن را حتماً ریشه یابی کنید. در اینگونه مواقع معمولاً احتمال سه دشوار وجود دارد آبریزش از پشت بینی که اخلاط پشت حلق جمع می‌شوند, مریضی و عفونت لثه و یا دشواری های روده اي.

 

اگر نفس تان بدبوست, حتماً به دندانپزشک تان مراجعه کنید تا او دشوار اصلی را تشخیص دهد و چنانچه لازم باشد به متخصصان دیگر مثل گوارش و یا حلق و گوش و بینی ارجاع دهد.

 

مریضی لثه

اگر لثه هاي تان قرمز و متورم شده و هنگام مسواک زدن, روی مسواک تان لکه هاي خون میبینید, به احتمال چندان لثه تان مریض شده هست. ژنتیک میتواند در ایجاد مریضی لثه نقش داشته باشد اما مهم‌ترین عامل مریضی هاي لثوی, بهداشت نامناسب دهان و دندان هست. مریضی لثه اگر بدون درمان باقی بماند موجب جمع شدن باکتری در دهان میشود که آن نیز به بافت لثه و استخوان هاي اطراف دندان آسیب میزند.

 

وقتی مریضی پیشرفته شود, موجب عقب نشینی لثه و از دست دادن استخوان, ایجاد لکه روی دندان و در انتها از دست دادن دندان ها میشود. گرچه این اتمام دشواری های نیست. عفونت موجود در دهان وارد جریان خون شده و ساخت مریضی هاي جدی دیگری مثل تورم قلب کرده و به دیگر اندام هاي بدن آسیب می‌رساند.

 

تبخال

تاول هاي تبخالی و یا آفت دهان, کوتاه مدت میباشند و زود مفید میشوند اما اگر پس از گذشتِ دو تا سه هفته بهبود نیافتند, حتماً نزدِ دکتر بروید. این نوع زخم ها اگر به مدت طولانی باقی بمانند, علائم مریضی هایي چون برفک و سرطانِ دهان هست. دندان دکتر با بررسی این زخم ها متوجه جدی بودن یا نبودن آن ها میشود.