پارس ناز پورتال

گریه کردن روی روان انسان چه تاثیراتی دارد؟

گریه کردن روی روان انسان چه تاثیراتی دارد؟

گریه کردن روی روان انسان چه تاثیراتی دارد؟ 

گریه کردن مطمئنا تاثیرات زیادی روی انسان دارد،همه ي ما بعد از گریه کردن می‌توانیم بفهمیم که سبک تر شده ایم و احساس درونی و سنگین در ما کمتر شده هست. محققان دریافته‌اند که گریه کردن میتواند برای حفظ سلامت جسم و روان فایده داشته باشد. این فوائد با نخستین گریه نوزاد در زمان تولد شروع میشود و آثار آن بر سلامت، برای بزرگسالان نیز دیده شده.

 

اثرات گریه کردن بر بدن و روان به شرح زیر هست:
۱- خاصیت سم‌زدایی از بدن:
سه نوع گوناگون اشک وجود دارد که شامل اشک‌ غیرارادی، ‌اشک مداوم و اشک احساسی می شود. اشک‌هاي غیرارادی چشم‌ها را از آلودگی‌هایي همچون دود و غبار پاک می کند. اشک‌هاي مداوم چشم‌ها را نرم کرده و آن‌ها را در برابر عفونت‌ها حفظ میکند. اشک‌هاي احساسی هم فوائد بسیاری برای سلامتی دارند. درحالیکه اشک‌هاي مداوم حاوی ۹۸ درصد آب هست اشک‌هاي احساسی حاوی هورمون‌هاي استرس و دیگر مواد سمی هست.

 

۲- خاصیت خودتسکین دهندگی:
گریه کردن یکی از برترین مکانیزم‌ها برای خود تسکین دهندگی هست. بررسی‌ها نشان می دهد گریه کردن سیستم عصبی پاراسمپاتیک را فعال کرده که به آرام شدن بدن کمک می کند.

 

۳- تسکین درد:
گریه کردن برای مدت طولانی به ساخت اکسی‌توسین و مخدرهای درون‌زا منجر میشود. این ماده‌هاي شیمیایی کمک می کند درد جسمی و روحی فرد تسکین پیدا کند.

 

۴- جلب حمایت:
اگر احساس تنهایی میکنید گریه کردن روشی هست که اطرافیان را متوجه نیاز شما به کمک می کند. از زمان تولد، گریه کردن رفتار ضمیمه‌اي بوده و کاربرد آن به شکل‌هاي بسیاری برای جلب حمایت و دیگران بوده‌ هست.

 

۵- کمک به رهایی از غم و اندوه:
گریه کردن در زمان غم داشتن و اندوهگین بودن مهم هست و به فرد کمک می کند تا با واقعیت روبرو شده و از دست دادن اعضای خانواده یا دوست خود را راحت‌تر بپذیرد.

 

۶- حفظ تعادل احساسی:
گریه کردن تنها در واکنش به اتفاقات بد رخ نمی دهد و گاهی اوقات فرد به علت شادی، ترس یا مضطرب بودن گریه می کند. بررسی محققان دانشگاه ییل ایالات امریکا حاکی از آن هست که گریه کردن به این روش به حفظ تعادل احساسی فرد کمک می کند.

 

۷- کمک به تنفس نوزاد:
 به گزارش پارس ناز نخستین گریه نوزاد به هنگام تولد بسیار مهم هست. نوزاد داخل رحم اکسیژن مورد نیاز را از بند ناف دریافت میکند و به محض تولد، بدن فرآیند تنفس را به تنهایی انجام می دهد. در حقیقت نخستین گریه به ریه‌هاي نوزاد کمک میکند تا با زندگی در دنیا خارج از رحم سازگار شود.

 

۸- کمک به خواب نوزاد:
گریه کردن به نوزاد کمک می کند شب‌ها خواب بهتری داشته باشد. بنابر این گزارش، گریه کردن در واکنش به اتفاقی خوشحال یا ناراحت کننده طبیعی هست اما افراط در آن از وجود مشکلی جدی حکایت دارد و اگر در فعالیت روزمره تداخل ایجاد کند میتواند نشانه‌اي از افسردگی باشد که در این مواقع مراجعه به متخصص ضروری هست.