پارس ناز پورتال

چای سبز بیشترین بهره برای زنان

چای سبز بیشترین بهره برای زنان
 
چای سبز

چای سبز فواید زیادی دارد . چای سبز پیشگیری كننده از حمله قلبی و سرطان شناخته شده است و یك تونیك ( تقویت كننده ) بسیار مفید است. این چای دارای خاصیت ضد چربی (از هر نوع آن )و مقوی اعصاب بوده و قدری نیز خاصیت تب بری دارد.چای سبز باعث تقویت معده شده و ضمن دفع سموم بدن، نفخ معده را نیز برطرف می كند . چای سبز باعث تقویت حافظه شده و برای افراد افسرده یك داروی ضد افسردگی است. زیرا نوشیدن چای سبز باعث نشاط و سرزندگی می شود

 

بیشترین بهره برای زنان

در پی یك مطالعه فواید چای سبز ظاهرا برای زنان بیشتر بود.

 

زنانی كه روزانه پنج فنجان یا بیشتر چای سبز می نوشیدند – در مقایسه با كسانی كه یك فنجان یا كمتر مصرف می كردند – كمتر با خطر مرگ در اثر بیماری قلبی روبرو بودند.

 

اما در این مطالعه رابطه ای میان مصرف چای سیاه و كاهش خطر مرگ در اثر بیماری قلبی نیافت

 

خواص كلی چای سبز :


كاهش وزن

: پلی فنولهای چای سبز فعالیت آمیلاز بزاق(آنزیم تجزیه كننده قندها) را مهار می‌كند. جالب است بدانید كه چای بدون داشتن عوارض خطرناك داروهای كاهنده وزن میتواند موجب كاهش وزن، اندازه دور كمر و تری گلیسرید خون مبتلایان به چاقی شود

 

پوسیدگی دندان:

عصاره برگ چای سبز دارای اثرات ضد میكروبی است و از ایجاد پلاك و پوسیدگی دندان جلوگیری می‌كند.

 

حفاظت از قلب

دانشمندان ماده ای شیمیایی را در چای سبز شناسایی كردند كه در حفاظت از قلب در برابر آسیب های مختلف موثر است.

 

كارشناسان “موسسه بهداشت كودكان انگلیس” در مطالعه روی تركیبات چای سبز موفق به شناسایی ماده ای شیمیایی به نام “اپیگالوكاتچین سه گالیت” شدند كه می تواند مرگ سلول ها را پس از حمله قلبی یا سكته كاهش دهد. این دانشمندان اعلام كردند: ماده شیمیایی موجود در چای سبز مانع از فعالیت پروتئینی به نام “استات یك” می شود كه پس از رویدادهای استرس آمیز نظیر حمله قلبی یا سكته در درون سلول فعال می گردد.

 

“اپیگالوكاتچین سه گالیت” همچنین روند بهبود سلول های قلبی را سرعت می بخشد و موجب كاهش صدمه به آن می شود. از طرفی یكی از عوامل اصلی امراض و حمله های قلبی، وجود كلسترول بالا در خون انسان است.

 

چای سبز علاوه بر داشتن ویتامین های A و C (آنتی اكسیدان های قوی)، باعث كاهش كلسترول در خون نیز می گردد كه این موضوع خطر احتمال حمله قلبی و امراضی از این قبیل را پایین می آورد.

 

كاهش تری گلیسیرید

كاتچین موجود در چای سبز، فعالیت آنزیم لیپاز را (آنزیم مسئول هضم چربی ها) در لوزالمعده مهار می كند، در نتیجه، شكستن چربی با سرعت بسیار كمی صورت می گیرد و چربی خون با سرعت كمی بالا می رود.

 

با توجه به این كه افزایش تری گلیسیرید خون بعد از مصرف هر وعده غذایی یك عامل خطر در بروز بیماری قلبی است ، مصرف چای سبز در بین وعده های غذایی روشی مناسب جهت كاهش تری گلیسیرید خون است.

 

كاهش فشار خون

مصرف نیم تا 5/2 فنجان چای سبز در روز احتمال بروز پُرفشاری خون را تا 46 درصد كاهش می دهد.

 

جلوگیری از دیابت

چای سبز قادر است از عوارض ناشی از دیابت مانند آب مروارید و بیماری های كلیوی به طور معجزه آسایی جلوگیری كند. چای سبز با مهار كردن فعالیت آنزیم آمیلاز بزاق و روده كه مسئول هضم نشاسته است، باعث می شود كه نشاسته با سرعت آهسته تری بشكند و در نتیجه قند خون با سرعت كمی بالا برود.

 

پیشگیری از بیماری های ایمنی خودكار بدن( با استفاده از چای سبز)

پژوهش گران اعلام كردند مصرف چای سبز از ابتلا به بیماری های ایمنی خودكار بدن جلوگیری می كند. تحقیقات پژوهش گران دانشكده پزشكی ژورژیا حاكی از آن است كه مصرف چای سبز علاوه بر مؤثر بودن در كاهش ابتلا به سرطان، باعث محافظت افراد در برابر بیماری های ایمنی خودكار بدن می شود. چای سبز از گسترش آنتی ژن هایی كه می توانند موجب تحریك ایمنی بدن شوند جلوگیری می كند. نتایج تحقیقات حاكی از آن است وجود ماده ای موسوم به EGCG در چای سبز باعث متوقف شدن التهاب و تاثیرات آن بر روی پوست و سلول های مترشحه بزاق می شوند. در یك اختلال ایمنی خودكار، موسوم به سندرم شوگرن (Sjogren)، سلول های مترشحه بزاق، هدف قرار گرفته و باعث خشكی دهان می شوند و در اختلالی دیگر، پوست ارگان هدف واقع شده و فرد مبتلا به سل جلدی می گردد.

 

شایان ذكر است تحقیقات بیشتر بر روی حیوانات در حال انجام است و تاثیر مفید چای سبز در پیشگیری از آرتریت نیز مشخص شده است.

 

موارد منع مصرف:

اعتقاد بر آنست كه قبل و بعد از دریافت فرآورده‌های آهن و در شیرخواران نباید از چای سبز یا تركیبات پلی فنول آن استفاده نمود. شواهد موجود حاكی از آنست كه مقادیر بیش از ??? میلی لیتر در روز با سوخت و ساز آهن تداخل نموده و موجب كم خونی می‌شود. شواهدی مبنی بر منع مصرف در حاملگی وجود ندارد با اینحال باید با پزشك مشورت نمود. مصرف چای سبز در دوران شیردهی توصیه نمی‌شود.

 

تداخلات دارویی:

افزایش اثر متی سیلین و بنزیل پنی سیلین، تشدید اثر آسپیرین و سایر داروهای

ضد انعقاد مانند وارفارین (ویتامین K موجود در چای سبز میتواند بر ضد اثرات وارفارین عمل نماید).

 

عوارض:

مصرف بیش از حد كافئین كه در چای سبز و بعضی از عصاره های آن وجود دارد در بعضی از افراد باعث علائمی مانند عصبانیت، بیخوابی و بیقراری می‌شود. افرادی كه دارای بیماری فشار چشم هستند نباید استفاده كنند و افرادی كه میگرن دارند میزان مصرف كمی باید داشته باشند .

.

طریقه دم كردن چای سبز :

به ازای هر فنجان آب یك قاشق مرباخوری چای سبز استفاده می شود . آب به هیچ عنوان نباید در حال جوشیدن باشد . چای سبز را توی فنجان یا قوری میریزیم و در آنرا میگذاریم . ( روی حرارت نباشد ) بعد از 5 دقیق صاف میكنیم . اگه از نوع كیسه ایی استفاده می كنید كیسه را دربیارید و وقتی سرد شد روی چشم كمپرس كنید كه برای رفع خستگی چشم مفیده . .

 

معطر كردن چای

برای معطر كردن چای می توان به آن مقداری گل یاس، گل سرخ، گل بهار نارنج، نعنا، هل، لیموی خشك یا تازه، چند پر زعفران( بسته به علاقه و ذائقه ) را به صورت تركیبی یا به تنهایی اضافه كرد.