پارس ناز پورتال

اوضاع تلویزیون در روزهای عزاداری محرم

مجموعه : اخبار سینما
اوضاع تلویزیون در روزهای عزاداری محرم

اوضاع تلویزیون در روزهای عزاداری محرم 

تلویزیون ایران در روزهای سوگواری محرم تقریباً تمامی ویژه برنامه هاي سابق خود را به حالت تعلیق درآورده هست و سریالهای تکراری اکران می‌کند. با شروع ماه محرم و تعطیلی مسابقه ها و جنگ هاي شبانه تلویزیون, شبکه هاي گوناگون برنامه جدیدی برای سرگرمی مخاطبان تدارک ندیده اند. در این شرایط بیشترین حجم کنداکتور تلویزیون را برنامه ها و سریالهای تکراری پرکرده هست.

 

پیش درآمد

با اتمام تمام مسابقه ها, تاکشوها و جنگ هاي شبانه, تلویزیون از روز اول محرم, کاملا سوت و کور شده هست. درواقع شبکه هاي گوناگون تلویزیون, عملا جایگزینی مناسب برای این برنامه ها تدارک ندیده اند و هیچ فکری نکرده اند که مخاطبان باید چه چیزی را از تلویزیون تماشا کنند.

 

درست هست که در ماه محرم, فضای تلویزیون تا حدی تغییر میکند و اکران خیلی از برنامه ها محدود میشود اما اینمحدودیت علت بر این نیست که شبکه ها کلا کرکره را پایین بکشند و تمام کنداکتورشان را از برنامه هاي تکراری پر کنند. در کل تلویزیون, دو سه تا سریال و برنامه اخیر روی آنتن رفته و سایر برنامه ها کاملا تکراری هست.

 

طبیعتا در ماه محرم هم می‌شود برنامه هاي اخیر و متنوع اما متناسب با این ایام فرآوری و مخاطبان را سرگرم کرد. مدیران تلویزیون هم از مدت ها گذشته میدانستند با این ایام رو به رو میباشند اما معلوم نیست چرا فکر خاصی برای برنامه سازی در این اساس نکرده اند؟ اوضاع برنامه هاي گوناگون تلویزیون را در دهه اول محرم بررسی می‌کنیم.

 

سریالهای اخیر

این شبها شبکه هاي یک, دو و سه در باکس هاي اصلی خودشان سه سریال روی آنتن فرستاده اند ک از قضا هر سه تای انها هم برای بار اول هست که روی آنتن می‌روند و تکراری نیستند. خب در این راستا به ویژه ایرادی به تلویزیون وارد نیست اما مسئله اینجاست که آیا با سه تا سریال که هیچ کدام شان درجه یک نیستند, می‌شود کنداکتور شبانه تلویزیون را پر کرد؟

 

طبیعتا اگر با سریالی الف ویژه یا درجه یک رو به رو بودیم, می توانستیم بپذیریم که تلویزیون تمام انرژی اش را روی آن گذاشته و امکان گذاشتن وقت و انرژی روی سایر آثار را نداشته اما سریال هایي که این شبها اکران میشوند, واقعا چنین خصوصیت هایي دارند؟

 

سریال “پرواز در بلندی صفر” با قصه اي کاملا کلیشه اي کارش را نخست کرده و جذابیت خاصی ندارد. سریال “شکوه یک زندگی” هم اثر کاملا متوسطی هست و هنوز جایگاه خاصی بین مخاطبان پیدا نکرده. شبکه سه هم دو شب گذشته سریال “نفس شیرین” را روی آنتن برده که آن هم شروع قابل توجهی ندارد.

 

برنامه هاي اخیر

با حذف تاکشوها و مسابقه ها و جنگ هاي شبانه, تنها برنامه سرگرم کننده جدیدی که تلویزیون روی آنتن فرستاده “هزار حکایت” هست. این برنامه هم با وجود دکور اخیر و جذابی که در این فصل بهره گیری کرده, به لحاظ انتخاب سوژه و درگیر شدن مجریان برنامه با قصه مهمانان, هنوز قدرت فصل اول را پیدا نکرده. با این که در فصل دوم دیگر از رقیبان سرسخت فصل اول هم خبری نیست و برنامه می‌تواند مجال بیشتری برای تظاهر داشته باشد اما چنین اتفاقی نیفتاده هست.

 

درواقع هنوز نمی‌شود انتظار داشت که مخاطبان بعنوان تنها برنامه سرگرم کننده تلوبزیون هر شب سراغ آن بروند و تماشایش کنند. گرچه شبکه آی فیلم هم با شروع هفته دفاع مقدس, برنامه “کافه فیلم” را با حضور امید روحانی روی آنتن فرستاده اما آن هم برنامه اي تخصصی هست

 

و مورد دقت عامه مردم قرار نمیگیرد. درواقع می‌شود گفت مخاطبانی که تا پیش از این با خندوانه, وقتشه یا مسابقه طفل شو و… سرگرم می‌شدند و اکنون جایگزین مناسبی برای آن ها ندارند.

 

تکراری ها

پیش از شروع ماه محرم هم می شد خیال زد که تلویزیون باز هم برای پرکردن آنتن اش دست روی سریال “مختارنامه” میگذارد. با وجود تمام مزاح هایي که درمورد اکران این سریال شده بود سرانجام این رخداد افتاد و شبکه تماشا آن را در کنداکتورش قرار داد. سایر شبکه ها هم دست از سر سریالهای تکراری که در دوره اي متناسب با حال و هوای محرم ساخته شده بودند برنداشتند.

 

آی فیلم “شب دهم” را اکران میکند. شبکه دو “یه تیکه زمین” را روی آنتن میفرستد و شبکه چهار هم “آخرین دعوت”. سریالهای “باران عشق“, “یلدا”, “وفا” و… هم که معمولاً در این جور مناسبت ها حضور دارند.

 

تلویزیون حتی دز اساس اکران برنامه ها هم دست به دامان تکراری ها شده. شبکه نسیم, برنامه هاي تکراری “نقش عشق” و “آوای عشق” را روی آنتن فرستاده, شبکه چهار برنامه هاي “یک فیلم یک تجربه” و “میراث مرثیه” را اکران میکند و خلاصه بازار اکران تکراری ها به طور کلی داغ هست. طبیعتا اگر شمار برنامه هاي اخیر تلویزیون بالا بود شمار چندان این تکراری ها به چشم نمی آمد.

 

ادامه دارهای پیروز

در این سوت و کوری تلویزیون فقط میشود به برنامه هایي دل خوش کرد که از گذشته وجود داشته اند و اکنون با شروع ماه محرم تغییر اوضاع داده اند. اکران برنامه “فرمول یک” هم چنان در شبکه یک ادامه دارد و میشود آن را تنها برنامه جالبی معرفی کرد که این شبکه از اول محرم در کنداکتورش دارد. شبکه دو کماکان به اکران “با صبح” و “نگی نگفتی” ادامه میدهد. منتها در بخش هایي از آن ها تفاوت هایي ایجاد شده که اصلا هم بد نیست.

 

برنامه “اکنون خورشید” هم کماکان برترین برنامه صبحگاهی تلویزیون هست و در این ماه تغییر خاصی نکرده هست. رضا رشیدپور با همان انرژی و هیجان مادام العمر برنامه را پیش می‌برد و کاملا سرگرم کننده هست. “کتاب باز” سروش صحت هم با این که از شروع هفته دفاع مقدس حال و هوای متفاوتی پیدا کرده

 

اما تلاش کرده مانند قسمت هاي پیش, جذابیتش را حفظ کند. در این بین برنامه هاي “به منزل بر میگردیم” و “خانواده یک” و… هم روی همان سبک و سیاق گذشته پیش می‌روند.

 

شب هاي سوت و کور

با اوضاع جدیدی که در تلویزیون به وجود آمده مخاطبان عملا از یک ساعتی به بعد دیگر برنامه اي برای تماشاکردن ندارند. شبکه یک ساعت 22:10 دقیقه اکران سریال “پرواز در بلندی صفر” را شروع میکند و بعد از اتمام آن یعنی از ساعت 23 به بعد دیگر برنامه خاصی ندارد.

 

شبکه دو بعد از اتمام سریال “شکوه یک زندگی” در ساعت 22:15, ساعت 23:45 هم به مناسبت هفته دفاع مقدس, یک فیلم سینمایی جنگی روی آنتن می فرستد و از این بابت اوضاع بهتری دارد.

 

شبکه سه بعد از آلبوم “نفس شیرین” از نزدیکیها ساعت 21:30 عملا برنامه سرگرم کننده دیگری برای تماشاکردن ندارد. شبکه پنج هم باکس شبانه اش را با سریال ژاپنی پرکرده و عملا مخاطبان زیادی را درگیر خودش نکرده هست. می‌ماند شبکه نسیم و برنامه “هزار حکایت” درواقع این تنها برنامه

 

سرگرم کننده اي هست که ساعت 23 به بعد اکران میشود. به هر حال در این اوضاع مخاطبان چاره اي ندارند جز این که دست به دامان شبکه هاي آی فیلم و تماشا و نمایش شوند.