پارس ناز پورتال

دلایل عدم کاهش چربی ها با ورزش و رژیم

مجموعه : رژیم و تغذیه
دلایل عدم کاهش چربی ها با ورزش و رژیم

دلایل عدم کاهش چربی ها با ورزش و رژیم 

ورزش و رژیم مطمئنا می توانند در کاهش چربی ها و کاهش وزن کارساز باشند اما برخی عادت هاي نادرست اگر وجود داشته باشند عملا بقیه موارد بی تاثیر میباشند. مقدار چربی دور کمرتان می تواند پیش درآمد طیف گسترده‌اي از مریضی‌ها و دشواری های برای سلامتی باشد مثل مریضی‌هاي قلبی و عروقی, دیابت نوع دوم و انواع سرطان‌ها.

 

چربی چندان شکم, یک دشوار تقریباً همگانی هست اما عوارضی که این چربی‌هاي ایجاد میکنند فراتر از شکل ظاهر و آسان نبودن در شلوار جین‌تان هست؛ در واقع مقدار چربی دور کمرتان میتواند پیش درآمد طیف گسترده‌اي از مریضی‌ها و دشواری های برای سلامتی باشد مثل مریضی‌هاي قلبی و عروقی, دیابت نوع دوم و انواع سرطان‌ها.

 

احتمالاً هم تمام تلاش را میکنید تا از شر این چند کیلوگرم چربی اضافی خلاص شوید اما نتیجه‌اي نمی گیرید. چند عامل اصلی وجود دارد که می تواند تعیین کند تلاش و تقلای شما برای کاستن از چربی‌هاي شکم‌تان تا چه اندازه تاثیرگزار باشد.

 

غذا هاي اشتباهی میخورید
تغذیه, بخش مهمی از نبرد شما در مقابل چربی‌هاي شکم‌تان هست. احتمالاً ندانید غذاهایی میباشند که تمایل دارند بعنوان چربی دور کمرتان خودشان را نمایان کنند. مثلاً غذاهایی که محتوای سدیم بالایی دارند مثل غذا هاي کنسروی, اسنک‌هاي نمکدار و گوشت‌هاي دودی شده یا تولید شده. غذا هاي سرشار از کربوهیدارت‌هاي تصفیه شده مثل نان سفید, شکر, کیک‌ها و کلوچه‌ها نیز چربی‌هاي شکم‌تان را اکثر می کنند.

 

ضمنا اگر غذا هاي پُر از چربی‌هاي اشباع شده چندان مصرف کنید, مثل پنیر, خامه و گوشت‌ قرمز پُرچرب, در واقع بدن تان را انباشته از چربی شکمی میکنید. خوشبختانه رژیم‌هایي وجود دارد که به شما کمک می کنند این نوع غذاها را حذف کرده و عادت‌هاي درست‌تری در تغذیه در پیش بگیرید. مثلاً جایگزین کردن کرده با روغن زیتون, استیک با سالمون و خداحافظی با نمکدان سر سفره, تغییرات کوچکی میباشند که میتوانند تاثیرات بزرگ بگذارند.

 

اشتباهی ورزش می کنید
حتماً نقش مهم ورزش در بازرسی وزن و سلامتی را می دانید و عجیب نیست که ورزش در غلبه بر سایز در حال افزایش ِ دورکمر نیز نقش بزرگی داشته باشد. اما شمار زیادی از آنهایی که مرتبا به باشگاه می‌‌روند و به سختی هم تمرین میکنند, درگیر انجام تمرینات اشتباه میباشند.

 

ورزش‌هاي هوازی مثل پیاده روی, دو و دوچرخه سواری, تمرینات بی‌نظیری میباشند اما برای این که بتوانید چربی‌هاي شکم‌تان را به خوبی هدف بگیرید, باید ترکیبی از تمرینات هوازی و تمرینات مقاومتی انجام دهید. دلیلش هم این هست که افزایش توده‌ي عضلانی به شما کمک می کند کالری بیشتری بسوزانید.

 

پس اگر چه طرفدار الیپتیکال هستید یا از رکاب زدن لذت میبرید, اما حتماً تمرینات مقاومتی مثل اسکوات, شنا روی زمین و بهره گیری از باندهای مقاومتی را هم در برنامه بگنجانید.

 

دارید پیر می شوید
سن, تنها یک شماره هست اما می تواند تاثیر منفی بر عددی که ترازو نشان میدهد داشته باشد. شمار زیادی از افراد با افزایش سن, از سرعت متابولیسم‌شان کم شده و کم جنبش میشوند, این حالت میتواند منجر به از دست دادن توده‌هاي عضلانی شده و چربی بیشتری را در بدن‌شان انباشته کند. زنان بعد از رسیدن به سن یائسگی اکثر در معرض گردهمایی چربی اطراف میان تنه‌شان میباشند.

 

مطالعات نشان داده افت میزان استروژن در بدن زنان, موجب مجدد اکران شدن چربی از ران‌ها و باسن, مستقیما به طرف شکم می شود. اگر میخواهید با این فرم ناخواسته مبارزه کنید, باید به تمرینات هوازی مثل پیاده روی تند, شنا و دوچرخه سواری همراه با تمرینات قدرتی ادامه دهید. علتی وجود ندارد که در این سال‌های جذاب از عمرتان, اندامی جذاب و ایده آل نداشته باشید.

 

خیلی استرس دارید
خیلی استرس دارید؟ تنها نیستید. وقتی مدام احساس استرس و اختلال و پریشانی میکنید, تمایل‌تان به خوردن غذا هاي پرکالری و چاق کننده اکثر می شود. زیرا زمانی که استرس دارید بدن تان در شرایط «جنگ و گریز» قرار می گیرد و هورمونی به اسم کورتیزول ترشح میشود.

 

کورتیزول در واکنش به استرس, نقش مهمی دارد اما بر خلاف اجدادمان که ندرتا با استرس مواجه میشدند, ما در زندگی امروز دچار استرس مزمن هستیم و این یعنی واکنش بدن به استرس هرگز خاموش نیست!بنابراین کاملا منطقی هست که میل به غذاهایی داشته باشیم که سریع‌ترین منابع انرژی بوده و عمدتا هم پُر از شکر و چربی‌اند,

 

زیرا این شیوه‌ي بدن, برای سوخت گیری و فراهم سازی منابع ناشی از تحت استرس بودن هست. اگر جزو افرادی هستید که مدام استرس دارید, باید به دنبال راههای تندرست‌تری برای مدیریت استرس خود باشید, راههایی غیر از خوردن! مثل یوگا, تنفس عمیق, مدیتیشن, ذهن اطلاع و از همۀ مهمتر, ورزش کردن.

 

چندان مینشینید
هر روز چقدر مینشینید؟ احتمالا مقدار زمانی که در روز نشسته هستید خیلی اکثر از آن چیزی هست که فکر میکنید و دشوار اینجاست که عواقب این طولانی نشستن‌ها می تواند خوفناک باشد. ساعت‌هاي طولانی نشستن نه تنها منجر به افزایش فشار خون, بالا رفتن کلسترول,

 

دیابت نوع دوم, دشواری های کمر و کاهش عملکرد ادراک و شناخت می شود, بلکه میتواند چند کیلو به وزن‌تان اضافه کند, مخصوصا گردهمایی چربی دور کمرتان را اکثر کند. نشستن باعث سرکوب شدن آنزیمی مهم می شود که به دفع چربی از خون کمک میکند.

 

بنابراین اگر هدف‌تان کاهش سایز کمرتان هست باید از هر فرصتی برای بلند شدن از جای خود و حرکت کردن بهره گیری کنید. استفاد از پله‌ها به جای بالابر, دورتر پارک کرد اتومیبل و بهره گیری از میز ایستاده هم راههای خوبی برای آب کردن چربی‌هاي شکم میباشند.

 

چندان نوشابه رژیمی می خورید
احتمالاً فکر کنید با انتخاب نوشابه‌هاي رژیمی بعنوان یک نوشیدنی مناسب, از کالری مصرفی‌تان کم می کنید و از وزن‌تان می‌کاهید. اما تحقیقات نشان داده تصویر این موضوع درست هست! مخصوصا وقتی پای چربی دور کمر به میان می آید. طبق تحقیقات انجام شده, هر چه نوشابه‌ي رژیمی اکثر مصرف کنید,

 

وزن بیشتری اطراف شکم‌تان اضافه خواهید کرد. پس به جای نوشابه‌هاي رژیمی بهتر هست به دنبال جایگزین‌هاي بدون کالری باشید که فوایدی برای سلامتی‌تان داشته باشند. احتمالاً خوشایندتان نباشد اما برترین نوشیدنی از هر لحاظ, آب هست.

 

به اندازه‌ي کافی نمیخوابید
کمبود خواب داشتن, مسئله‌اي هست که امروزه افراد زیادی با آن درگیرند و با وجود این که 7 تا 9 ساعت خواب شبانه, پیشنهاد‌اي مادام العمر هست اما 40 درصد از بزرگسالان نهایتا 6 ساعت اکثر نمی خوابند. کسر خواب داشتن نه تنها احساس خستگی و بیحالی و اختلال در بر دارد بلکه تحقیقات نشان داده می تواند بدن تان را در معرض افزایش چربی در ناحیه‌ي دور کمر قرار بدهد.

 

بنابراین اگر کمبود خواب داشتن برای شما یک فرمایش عادی شده, وقت آن هست که تغییری در عادات خود بدهید و خواب را در الویت قرار دهید تا بدنتان به میزان کافی استراحت کرده و از چیزهایی که نیازی به آن ها ندارد خلاص شود که مهم‌ترین انها, چربی شکم‌تان هست. شرایط یک خواب بینظیر و با کیفیت را برای خود فراهم کنید و مفید بخوابید.