پارس ناز پورتال

مادران در دوران شیردهی این اشتباهات را مرتکب نشوید

مجموعه : بهداشت زنان
مادران در دوران شیردهی این اشتباهات را مرتکب نشوید

مادران در دوران شیردهی این اشتباهات را مرتکب نشوید 

مادران باید در دوران قبل از بارداری نکات مهم درباره دوران شیردهی بـه فرزند خودرا مطالعه کنند و یاد بگیرند تا بـه بهترین نحو بـه کودک خود شیر دهند. بعد از زایمان، شیردهی مهمترین وظیفه ایست کـه یک مادر بر دوش دارد، اما این احتمال وجوددارد کـه عمل برای بعضی از مادران آسان نباشد.فراموش نکنید مراقبت کردن از نوزاد نیازمند مهارت و تکنیک‌هایي می‌باشند کـه برای آرامش و رضایت مادر و فرزند، هردو، ‌الزامی اسـت.

 

۱. آگاه بودن از روند شیردهی قبل از زایمان
شـما قبل از پایان سه ماه آخر دوران بارداری خود باید از چگونگی شیر دادن و باید‌ها و نباید‌هاي مربوطه، اطلاعاتی معتبر کسب کنید.دکتر مشاور شـما می تواند بهترین شخص برای دادن این اطلاعات دست اول بشما باشد.مادرتان نیز میتواند نکته‌ها و تجاربی را دراین باره با شـما بـه اشتراک بگذارد.خواندن روزنامه و مجلات در رابطه با شیردهی و مشکلات آن نیز راه دیگری اسـت برای آماده کردن ذهن خود با این امر و اشتباهات احتمالی آن می باشد.

 

۲. زود نا امید شدن
ممکن اسـت انتظارات و فرض‌هاي شـما در رابطه با شیردهی بـه فرزندتان این گونه کـه انتظار داشته اید برآورده نشوند و شـما بـه سرعت نسبت بـه شیر دادن بـه او نا امید و مایوس شوید.این امر در مادران تازه وارد متداول تر میباشد. با این وجود نا امید و مایوس نشوید زیرا حدود ۲۰-۳۰ درصد مادر‌ها برای شیر دادن و مراقبت از نوزادان، همین پروسه ناراحت کننده را طی میکنند.تنها کاری کـه شـما باید انجام دهید، آرام بودن و صبر داشتن اسـت.

 

۳. اشتباه مکیدن شیر مادر
مکیدن شیر مادر بـه طریقه‌اي غلط اشتباه دیگری اسـت کـه در هنگام شیردهی رخ می دهد و با کمی تمرین برطرف می شود.شـما باید تمرکز کرده و موارد خاصی را مشاهده کنید. دهان نوزاد باید بـه اندازه کافی بازباشد، بـه گونه‌اي کـه نوک سینه شـما کـه شامل‌هاله تیره رنگ اطراف آن باشد در دهان او قرار گیرد.این امر کمک می کند فرزندتان حجم قابل قبولی از شیر را بمکد. مشکلات مکیدن شیر اغلب تا یک هفته ادامه دارند و بـه مرور زمان برطرف میشوند.

 

۴. گوش سپردن بـه حجم زیادی از نصیحت‌ها و توصیه‌ها در رابطه با شیر دادن
 بـه گزارش پارس ناز دنبال کردن توصیه‌هایي در رابطه با تکنیک‌هاي شیردهی ضرری ندارند، اما اگر شـما از هرکس کـه سر راه‌تان قرار میگیرد دراین رابطه سوال کنید، در آخر سردرگم میشوید.شـما می توانید بـه توصیه‌ها و نصیحت‌هاي دوستان و آشنایان‌تان گوش دهید، اما فراموش نکنید، این شـما هستید کـه باید تصمیم نهایی را بگیرید

 

کـه آیا تمایلی بـه عمل کردن بـه توصیه آنان دارید یا خیر.توصیه میشود بـه منظور خاطرجمعی از روند صحیح شیردهی خود با یک متخصص و یا دکتر مشاورتان صحبت کنید.

 

۵. صرف نظر کردن
این اشتباه بزرگ دیگری اسـت کـه باید از انجام آن اجتناب کنید. اغلب استرس ناشی از بارداری و زایمان بر بنیه و قدرت روحی مادر تاثیر گذاشته و وی را مجبور می کنند از شیردهی صرف نظر کرده و بـه استفاده کردن از شیشه شیر روی آورند.طبق معمول مادران شاغل، بعلت فشار کاری، بیشتر این وضعیت را تجربه می کنند.تحت هر شرایطی شـما باید صبور بوده و با توجه بـه درنظر گرفتن مزیت‌هاي خوردن شیر مادر در سلامتی آینده فرزندتان، از شیر دادن بـه او دست نکشید.

 

۶. تصورات اشتباه
شـما برای برطرف کردن نیاز‌هاي نوزادتان، باید باور داشته باشید کـه سینه‌هایتان در بهترین فرم ممکن قراردارند و نوزادتان توسط تکنیک‌هاي شیردهی مواد مغذی مورد نیاز خودرا دریافت خواهد کرد.این ذهنیت کـه سینه‌هایتان شیر کافی ندارند و یا فرزندتان بعلت سیر نشدن گریه میکند اشتباه اسـت.بـه یاد داشته باشید کـه گریه نوزادتان همیشه بـه معنی گرسنه بودن آن ها نمی‌باشد ودر واقع گریه کردن از راه‌هاي ارتباطی نوزاد با دنیای خارجی محسوب می شود.

 

۷. اصرار ورزیدن بـه داشتن یک وضعیت مشخص
هیچ حالت مشخصی برای شیر دادن بـه فرزندتان وجود ندارد. شاید فرزند شـما یک روز در چندین وضعیت مشخص آسان بوده و شیر بخورد، در حالی‌کـه فردای همان روز با قرار گرفتن در حالتی دیگر آرامش بگیرد.امتحان کردن حالت‌ها و وضعیت‌هاي مختلف برای شیردهی، در اسانی مادر نیز تاثیر گذاشته و برای او بهتر اسـت. بیشتر نوزادان بعد از دوهفته بـه یک حالت خاص عادت میکنند.

 

۸. چشم پوشی کردن از تغذیه و استراحت خودتان
برای درست شیر دادن بـه نوزادتان خود شـما نیز بـه تغذیه و استراحت نیاز دارید. مراقبت از نوزاد نیازمند کالری اضافه میباشد، بنابر این غذای شـما باید بر این اساس تنظیم شود.ساعات خواب نوزاد بـه ندرت با برنامه ي خواب مادر هم خوانی دارد. بنابر این بهتر اسـت شـما ساعات خواب خودرا با ساعات خواب نوزادتان هماهنگ کنید.

 

اگر نمی‌توانید برای ساعات طولانی بخوابید سعی کنید زود بـه زود و تنها برای دقایقی بخوابید.استراحت خوب، عصاب شـما را آرام کرده و انرژی کافی برای برطرف کردن نیازهای فرزندتان رابه شـما بازمی‌گرداند.

 

۹. کمک نگرفتن از همسرتان
همسرتان نیز باید شـما را در امر مراقبت کردن از فرزندتان یاری کند. شـما هیچوقت نباید مشکلات شیر دادن بـه فرزندتان را از همسر خود پنهان کنید.همسرتان میتواند شـما را در انجام بهتر این عمل یاری کند.برای مثال میتوانید از او تقاضای کنید هنگام آماده کردن موقعیت شیردهی بـه نوزادتان وی را در آغوش بگیرد.همکاری بین شـما و همسرتان دراین فعالیت‌ها باعث محکم شدن پیوند بین شـما و همسرتان می شود.

 

۱۰. زود گرفتن کودک از شیر مادر
شـما باید تا زمانی کـه می توانید شیردهی بـه نوزاد خودرا ادامه دهید.بعد از ۲-۳ ماه از شیر گرفتن نوزاد کاردرستی نیست با این وجود تعداد زیادی از مادران این اشتباه بزرگ را انجام میدهند.تغذیه از شیر مادر دارای مزیت‌هاي زیادی می باشد، از این رو برای داشتن فرزندی سالم‌تر تا زمانی کـه میتوانید وی را از شیر خود بهره‌مند کنید.