پارس ناز پورتال

بهترین راهکار هنگامی که کودکتان بی اشتها است

بهترین راهکار هنگامی که کودکتان بی اشتها است

بهترین راهکار هنگامی که کودکتان بی اشتها است 

هنگامی که کودک شما اشتها برای غذا خوردن ندارد معمولا کلافه می‌شوید،اما باید بدانید که برای غذا خوردن کودک راهکارهایی وجود دارد. 

 

1. کودک از 9 تا 12 ماهگی دوست دارد که در فرآیند غذا خوردن دخیل باشد و خودش نیز در این امر مشارکت کند. پس بهتر هست که موقع غذا دادن به کودک یک قاشق نیز در اختیار او بگذاریم. قاشقی نرم که به لثه هایش آسیب نرساند تا همزمان که ما به او غذا می‌دهیم بتواند در ظرف غذایش کمی بازی کند یا به غذا دست بزند.

 

2. واکنش کودک در این سن نسبت به غذا آن گونه هست که سعی می‌کند آن را بریزد، به صورت یا دستانش می مالد و از اینکار بسیار لذت میبرد یا غذا را در دستش فشرده و له میکند. در مقابل این رفتارها بهتر هست تصویر العمل خاصی نشان ندهیم چون او در حال شناخت غذا و طی کردن روند تکامل هست.

 

این رفتارها طبیعی هست و نیازی به ناراحتی یا عصبی شدن شما نیست. با خودتان فکر نکنید کودک تان چقدر کثیف غذا می‌خورد زیرا این رفتارها باید اتفاق بیفتد تا با طی این مراحل کودک شما کم کم روش صحیح غذا خوردن را بیاموزد.

 

3. تا 12 ماهگی با دقت به این که ما به بچه تغذیه تکمیلی می‌دهیم، اضافه کردن انواع ادویه خصوصا نمک به طور کامل ممنوع هست. بهتر هست از شکر نیز در غذای کودک بهره گیری نکنید و تنها در صورت تمایل برای درست کردن فرنی کمی شکر به آن بیفزایید.

 

4. بچه ها معمولا آرام تر از بزرگسالان غذا میخورند بنابراین انتظار نداشته باشید که کودک مثل شما پی در پی قاشق را به دهان بگذارد. فواصل زمانی میان قاشق ها را باید اکثر در نظر بگیرید و فرصت کافی برای جویدن و بلعیدن در اختیار او بگذارید.

 

5. بچه هاي آرام غذای بیشتری نسبت به بچه هاي فعال یا بیش فعال میخورند. زیرا کودکانی که فعالیت بالایی دارند یا دچار مشکل بیش فعالی میباشند، چندان از حد به محیط اطراف معطوف میباشند و نمی‌توان مدت طولانی فرآیند غذا دادن به آن ها را ادامه داد بلکه باید غذا را در حجم کمتر و زمان کوتاه تر با تعداد دفعات اکثر به این دسته از کودکان خوراند.

 

6. در کودک زیر یک سال که غذای کمکی نیز مصرف میکند، ممکن هست کمی بی اشتهایی نسبت به انواع تغذیه تکمیلی ایجاد شود. این موضوع به چند علت ایجاد می‌شود؛

 

داروی بی اشتهایی کودک

باید زمان و مکان مناسبی را برای غذا دادن به کودک گزینه کنید

 

5 علت بی اشتهایی کودک
– یکنواختی غذا: در اغلب موارد مادران به طور پی در پی از یک نوع غذا که کودک نسبت به آن واکنش مثبتی دارد بهره گیری میکنند، بعنوان مثال، ممکن هست بچه چون دو هفته فرنی را خورده هست دیگر آن را نخورد. مادر میتواند با ایجاد وقفه، یک هفته آن غذا را به کودک ندهد و غذای دیگری را جایگزین کند یا این که شکل آن را عوض کند.

 

بعنوان مثال در مورد فرنی اگر قبلا فرنی غلیظ را با قاشق به او می داده هست حالا می‌تواند آن را با شیر گاو یا شیر خودش مخلوط کرده و کمی رقیق کند و با شیشه شیر با کودک بدهد.

 

– اجبار یا بی توجهی: غذا دادن به کودک یک امر مهم هست و باید با بذل دقت و اهمیت کافی انجام شود. اگر مادر به علت بی حوصلگی غذا را با زور و اجبار به کودک بخوراند یا در هنگام غذا دادن به او دقت و محبت کافی نثار فرزندش نکند باعث ایجاد بی میلی و دلزدگی کودک از فرآیند غذا خوردن می‌شود.

 

– کمبود آهن: به گزارش پارس ناز  این فاکتور مهم نیز میتواند باعث ایجاد بی اشتهایی در کودک شود. بی میلی کودک به غذا ممکن هست ریشه در کمبود آهن داشته باشد که ما از آن بی خبریم، در این مورد باید با دکتر کودک تان مشورت کنید.

 

– خستگی: وقتی کودک شما مفید نخوابیده باشد انتظار نداشته باشید میلی هم به غذا داشته باشد. بهتر هست ابتدا اجازه دهید کودک مفید استراحت کند و سپس غذا دادن به وی را امتحان کنید.

 

– زمان و مکان نامناسب: باید زمان و مکان مناسبی را برای غذا دادن به کودک گزینش کنید. زمان بهتر هست اثبات باشد و یک روال همیشگی را طی کند که بدن کودک به آن عادت کند. خوردن غذا در محیطی که دمای مطلوب ندارد و بیش از اندازه گرم یا سرد هست روی اشتهای کودک تاثیر می‌گذارد. حالا که به فصل بهار نزدیک میشویم اگر بتوانید کودک را به فضای آزاد ببرید و به او غذا بدهید تاثیر بسیاری در اشتها و میل و رغبت او خواهد داشت.