پارس ناز پورتال

تشریح اوضاع مادر و جنین در هفته بیست و چهارم بارداری

تشریح اوضاع مادر و جنین در هفته بیست و چهارم بارداری

تشریح اوضاع مادر و جنین در هفته بیست و چهارم بارداری 

با هم نگاهی خواهیم داشت به وضعیت مادر و جنین در دوران بارداری و هفته بیست و چهارم و مراقبت هاي لازم را کاملا تشریح میکنیم. 16 هفته آینده، هفته‌هاي مهمی برای شما خواهد بود چرا که باید به فکر جور کردن اسباب و اثاثیه برای این نی‌نی کوچولویتان باشید

 

که زورش را به گونه‌اي عجیب و غریب با مشت و لگدهایش نشان میدهد.او این روزها حسابی عصبانی هست. به تدریج جایش کوچک میشود و تلاشش برای خروجی از این فضای کوچک اکثر

 

وضعیت جنین در هفته بیست و چهارم بارداری
در این هفته اگر وی را مشاهده نمایید میخندید. گریم او اکثر شبیه پیرمردها و پیرزن‌هاست خاطر این شباهت هم پوست چروکیده اوست. این که چرا چنین گریمی برای او گزینش شده به این بر می گردد که ذخایر چربی به مقدار کافی زیرپوستش ذخیره نشده و رشد پوست او اکثر از درازاست. مفید قرار هست که این هفته چین‌هایي روی کف دست و بندهای انگشتش ایجاد شود.

 

او برای آنکه بتواند خودش را توی رحم شما جا کند به صورت خمیده خوابیده هست. با آنکه جایش حسابی تنگ هست، اما ناقلا مفید بلد هست که چگونه خودش را توی دل شما جا کند. او همین حالا ماکت یک نوزاد هست و با آنکه هنوز لاغر و استخوانی هست، اما با افزایش ذخیره‌هاي چربی در بدنش وضعیت بهتری خواهد یافت.

 

کیسه‌هاي هوایی او به‌تدریج در حال شکل‌گیری هست و او می تواند نفس بکشد. بله درخت تنفسی او کم‌کم شاخه و برگ‌هایش را توی ریه هایش پهن میکند و ماده اي به نام «سورفاکتانت» ساخت می کند تا جنین بتواند در آینده از هوایی که کیسه‌هاي ریه جمع و خالی میکند لذت ببرد. حالا دایه پیر او جنین اکسیژن را به او می رساند و جای نگرانی هم وجود ندارد.

 

مهم ترین قسمت بدن او یعنی مغزش شبانه‌روز در حال فعالیت هست و چین‌خوردگی‌هاي مغز او ساختار اصلی خود را پیدا می کند.

 

قد: 36.6 سانتی متر
وزن: 780 گرم

 

وضعیت مادر در هفته بیست و چهارم بارداری 

احتمالا شکمتان به اندازه یک توپ فوتبال بزرگ شده و به اندازه 5 سانتیمتر بالاتر از ناف قرار گرفته هست. چشمان شما در این زمان حساسیت بیشتری نسبت به نور از خود بروز میدهد و حتی ممکن هست دچار عارضه خشکی چشم شود.

 

مراقبت هاي بارداری در هفته بیست و چهارم بارداری
آزمون‌هاي دوران بارداری مهم هست، غربالگری گلوکز «GCT» معمولا در طول هفته 24 تا 28 انجام می شود. این تست نشان می دهد که آزمایش نشان میدهد که شما به دیابت دوران بارداری مبتلا شده‌اید یا نه؟

 

شما برای انجام دادن تست گلوکز یک نوشیدنی شیرین می خورید و سپس یک ساعت بعد50 گرم گلوکز میزان قند خون شما سنجیده میشود اگر سطح قند خون شما بالاتر از حد معمول 130 یعنی میلی گرم در دسیلی تر بود تست‌هاي دیگر انجام خواهید داد.

 

یکی از آزمایش‌ها تست تحمل گلوکز«GTT» بدهید. دیابت بارداری با بهره گیری یک رژیم خوراکی مناسب و ورزش قابل نظارت هست. اما گاهی مصرف دارو هم مثل انسولین برای مادر تجویز می شود.
وضعیت جنین در هفته بیست و چهارم بارداری

 

تغذیه در هفته بیست و چهارم بارداری
شما به راحتی میتوانید برای تغذیه بارداری خود برنامه ریزی کنید. ما در این جا چند اصول را برای شما آورده‌ایم.کیف، کشو، اتومبیل و یخچال خود را از مواد خوراکی سالم مثل کراکر گندمی، سیب، ماست کم چرب، پنیر یا آجیل پر کنید.سه وعده غذای کم و اسنک‌‌هایي سالم را برای میان وعده خود آماده کنید تا مطمئن شوید که مواد مغذی لازم را دریافت می کنید.

 

در فواصل منظمی در روز غذا هاي مغذی بخورید تا از گرسنگی شدید که می تواند منجر به ویار شود، پیشگیري کنید.مواد خوراکی خود را از میان این 5 گروه گزینه کنید: حبوبات، سبزیجات، میوه، لبنیات و مواد سرشار از پروتئین. سعی کنید مواد خود را در هر میان وعده حداقل از دو گروه گزینه کنید. کودک و بدن شما باید مواد خوراکی مختلفی را برای فراهم کردن پروتئین، کربوهیدرات، چربی، ویتامین و مواد معدنی به دست آورد.

 

به مقدار چندان آب بنوشید. زیرا برای ساخت بافت‌هاي اخیر، کمک به هضم غذا و تشکیل مایع آمنیوتیک لازم هست. شما باید حداقل 10 لیوان آب در روز بنوشید. برای راحتی اینکار، یک بطری پر از آب را همۀ وقت} در کنار خود نگه دارید.