پارس ناز پورتال

ورزش یکی از بهترین روش های درمان کمردرد است

ورزش یکی از بهترین روش های درمان کمردرد است

ورزش یکی از بهترین روش های درمان کمردرد است

یکی از بهترین روش های درمان کمردرد ورزش میباشد چون ورزش تاثيرات مختلفي روي اعضاء بدن مي گذارد که اين تاثيرات داراي فوايد درماني زيادي هستند.شايد براي شما هم پيش آمده باشد که در حين کار ناگهان کمردرد گرفته ايد و از انجام دادن کار بازمانده ايد .

 

به گزارش مجله پزشکی پارس ناز به طور معمول کمردرد ها تدريجي شروع مي شوند و اغلب با صدمات فيزيکي به دنبال بلند کردن وسايل سنگين و يا فعاليت‌هايي سنگين ايجاد مي شوند که در آخر هم به کمر درد حاد و يا ديسک کمر منجر مي شوند.

 

ديسک کمر معمولا به دليل فشار اعصاب نخاعي و يا طناب نخاعي ايجاد مي‌شود اما موارد کمتر شايع، کمردرد ناشي از اختلالات استخواني مثل بيماري پاژت استخوان و يا سرطان استخوان و يا سرطان‌هايي که به استخوان‌ها هم دست‌ درازي کرده‌اند و ممکن است ايجاد شود به وجود مي ايد .

 

ورزش درمانی و کمر درد

بنا به اعتقاد بسياري از متخصصان پزشکي ورزشی و کارشناسان ورزشي ، سه نوع ورزش براي درمان و يا تسکين انواع کمردرد مفيد هستند

 

1.ورزش‌هاي قدرتي (Strengthening) که در آنها انقباضات متوالي عضلاني تا حدي انجام مي‌شوند که خستگي پديد آيد.

 

2.ورزش‌هاي کششي يا انعطاف‌پذيري (Stretching) که در آنها کشش‌هاي آهسته براي مدت خاصي به عضلات وارد مي‌شود.

 

3.ورزش‌هاي هوازي (Aerobic) که در آنها دستجات مختلف عضلات بصورت مداوم به تمرين و حرکت واداشته مي‌شوند.بايد توجه داشت براي پيشگيري از ايجاد آسيب جديد بايد ورزش‌ها را به آهستگي و اصولي انجام دهيم.

 

نکات مهم در درمان کمر درد با ورزش

1.ورزش منظم ، باعث کاهش وزن افراد چاق و رسيدن به وزن متناسب مي شود اين موضوع فشار وارد بر کمر را کم کرده و باعث درمان کمردردهايي ميشود که به خاطر اضافه وزن ايجاد شده اند.

 

2. ورزش باعث بيشتر شدن انعطاف بدني مي گردد انعطاف بدني ، توانايي حرکات در جهات مختلف را افزايش مي دهد و کمردر هاي حاصل از خشکي کمر را درمان مي کند

 

3. با انجام دادن تمرینات مخصوص و البته با مشورت پزشک متخصص و یا فیزیوتراپ مي توان عضلات شکم و کمر را تقويت کرد

 

ورزش یکی از بهترین روش های درمان کمردرد است

ورزش هاي مفيد براي درمان يا کم کردن کمر درد

 

پياده روي و دويدن آرام:

پياده روي نيز يک فعاليت جسمي بسيار مناسب است. بسيار ساده مي توان پياده روي کرد؛ چه مسير کوتاه باشد و چه طولاني، چه سرعت پياده روي زياد باشد و چه کم، فايده و تأثير خود را خواهد داشت. اگر پياده روي مي کنيد بايد تعداد گام هايتان را افزايش دهيد به جاي اينکه اندازه گام هايتان را بيشتر کنيد. در واقع هر چه طول گام بيشتر باشد، ميزان پيچ خوردگي در ستون مهره ها بيشتر خواهد بود.

 

شنا:

شنا بهترين ورزش براي کساني است که از کمردرد رنج مي برند. شنا نوعي درمان کامل براي مشکلات کمر است. وقتي که بدن در آب است، در حالت بي وزني است و از يک سري از قيد و بندها رها مي شود. در نتيجه ستون مهره ها تحت فشار و وزن بدن قرار ندارد.

 

انجام دادن حرکات در آب:

تمرینات بسیاری برای درمان کمر درد در آب موجود است که بسیار مفید است و بهتر است بیمار ابتدا روش صحیح انجام دادن این حرکات را زیر نظر مربی مربوطه آموزش ببیند و سپس به تنهایی انجام دهد. برای اجرای تمرینات در آب باید کل بدن تا زیر گردن در آب باشد به طوریکه سرشانه ها به طور کامل در آب باشد و پس از آن حرکات انجام شود.البته راه رفتن در آب با همین شرایط هم برای رفع کمردرد موثر است.

 

دوچرخه سواري :

دوچرخه سواري به شرطي مناسب است که موقعيتي مناسب براي قرارگرفتن بر روي دوچرخه داشته باشيد (تناسب بين اندازه دوچرخه و ارتفاع بدن) و هيچ مشکل خاصي براي سطح ستون مهره ها ايجاد نشود.

 

در اين موارد حتماً با پزشک تان مشورت کنيد، او مي تواند تمرينات و حرکات مناسبي به شما پيشنهاد کند. انواعی از دوچرخه ثابت های موجود در باشگاه های ورزشی دارای پشتی و تکیه گاه هست، که برای افراد مبتلا به کمردرد مناسب است.

 

از دیگر نکات حائز اهمیت در درمان کمر درد با ورزش توجه به این است که هرگز ورزش خود را با دويدن سريع و طولاني شروع نکنيد و دوي سريع را به طور کلی فراموش کنيد زيرا زماني که مي دويد، در هر گام ستون مهره ها 10 برابر وزن بدن را بايد تحمل کند. به علاوه موج هاي سختي در راستاي پاهاي شما بالا مي روند.

 

در نتيجه، ستون مهره ها در معرض درد قرار خواهد گرفت. اگر واقعاً اصرار داريد که بدويد، بايد احتياط کنيد و کفش هاي مناسبي بپوشيد که بتوانند از شدت شوک هاي وارده بر ستون مهره ها بکاهند. همچنین بدون مشورت با پزشک اقدام به دویدن نکنید.

 

منبع:باشگاه خبرنگاران