پارس ناز پورتال

تهیه مرغ بریان با پرتقال و آلوی جنگلی

مجموعه : آموزش آشپزی
تهیه مرغ بریان با پرتقال و آلوی جنگلی

در این روزهای سرد و برفی، موقعی كه از مقابل رستوران‌هایی كه مرغ بریان می‌فروشند، می‌گذرید، بوی خوش آن شما را سرمست كرده و دست و پاهایتان را سست می‌كند. مرغ بریان دستور آماده‌سازی آسانی دارد، اما باید مواظب دو نكته باشید، یكی اینكه مغز مرغ مانند پوست آن طعم‌دار باشد و دوم آنكه داخل مرغ مانند سطح خارجی آن كاملا پخته باشد. رسپی مرغ بریان كه برای این بخش در نظر گرفته شده است تمام این ویژگی‌ها را داراست.

مواد لازم:

 

 پرتقال      یك عدد
 مرغ درسته      یك عدد،‌حدود یك و نیم كیلوگرم
 پیازمتوسط      2 عدد
 روغن مایع      به میزان لازم
 آلوی خشك ترش      12 – 10 عدد
دانه فلفل سیاه     یك قاشق ‌چای‌خوری
پودر سیر     یك قاشق چای‌خوری
كره نرم‌شده     50 گرم
سبزیجات معطر خشك     2 قاشق چای‌خوری
نمك و فلفل     به میزان لازم


 
مزه دار کردن غذا:


یكی از روش‌هایی كه برای طعم‌دار كردن مرغ كاربرد زیادی دارد این است که مرغ را در مایه‌ای متشكل از آب، نمك و شكر می‌خوابانند. گوشت یا مرغی كه با این روش طعم‌دار می‌شو طعم‌دارتر است و بافت آن پس از پخت آب‌دار است.
مرغ درسته یا خردشده را با یك چاقوی كوچك سوراخ‌سوراخ كنید. تعداد این سوراخ‌ها در یك مرغ كامل در حدود 10 تا 12 عدد در نواحی گوناگون است.
در 2 لیتر آب 3 قاشق غذاخوری نمك و 2 قاشق غذاخوری شكر حل كنید و مرغ را به ازای هر نیم كیلو یك ساعت در آب و نمك بخوابانید. یعنی یك مرغ یك و نیم كیلوگرمی باید 3 ساعت در محلول طعم‌دار كردن قرار بگیرد. مرغ طعم‌دار شده را از روش معمول بریان كنید. دقت كنید كه باید مرغ را با چاقو سوراخ كنید و پوست آن باید سالم بماند.


روش تهیه

1 – مرغ را حداقل نیم ساعت قبل از پخت از یخچال خارج كنید تا دمای محیط را بگیرد. كره، پودر سیر، و سبزیجات خشك را با كمی نمك و فلفل مخلوط كنید.
2 – كره را در فضای بین پوست و گوشت مرغ قرار داده و مرغ را ماساژ دهید تا به صورت یكنواخت زیر پوست پخش شود. با چاقو چند سوراخ كوچك روی گوشت مرغ ایجاد كنید تا كره طعم‌دار داخل بافت مرغ شود.
داخل شكم مرغ را هم به كره آغشته كنید.

3 – 2 قاشق غذاخوری روغن را داغ كنید. یكی از پیازها را ساطوری كرده و 5 دقیقه روی شعله متوسط تفت دهید. آلوها و دانه‌های فلفل را اضافه كرده و كمی نمك و فلفل بپاشید. پس از یك دقیقه از روی شعله بردارید.
4 – پرتقال را ورقه ورقه كرده و با مایه پیاز و آلو مخلوط كنید. داخل شكم مرغ را با پرتقال و آلو پر كنید. پای مرغ را با نخ پرك ببندید تا مواد از داخل شكم مرغ خارج نشود. بهتر است شكم مرغ را هم با خلال دندان ببندید.
5 – یك ظرف نسوز را چرب كرده و مرغ را در آن قرار دهید. پیاز دوم را خلالی كرده و كمی روغن و نمك و فلفل روی آن بریزید و دور مرغ پخش كنید.

6 – مرغ را یك ساعت و نیم در طبقه وسط فر با دمای 200 درجه سانتی‌گراد بپزید. پس از یك ساعت مرغ را خارج كنید. از آب و روغن داخل ظرف روی مرغ بریزید، سپس آن را مجددا داخل فر گذاشته و دمای پخت نیم ساعت آخر را روی 180 درجه سانتی‌گراد قرار دهید. مرغ بریان را با نان یا برنج و سالاد سبز سرو كنید.

نکات:
1 – برای هر نیم كیلو مرغ نیم ساعت زمان پخت در نظر بگیرید.
2 – مرغ بریان باید پخته و آبدار باشد. پخت بیش از اندازه مرغ را خشك می‌کند و پخت كمتر از معمول باعث خامی مرغ و بوی زهم می‌شود.
3 – اگر مرغ را با جوجه‌گردان برشته می‌كنید یك ظرف گود زیر آن قرار دهید و هر 20 دقیقه از آب جمع شده در آن روی مرغ بدهید.
4 – می‌توانید به جای پرتقال از لیموترش یا نارنج استفاده كنید.