پارس ناز پورتال

نکات بهداشتی مهم در دوران قاعدگی خانم ها

مجموعه : بهداشت زنان
نکات بهداشتی مهم در دوران قاعدگی خانم ها

نکات بهداشتی مهم در دوران قاعدگی خانم ها 

بهداشت قاعدگی زنان یکی از نکات مهمی هست که هر زنی باید در طول زندگی انها را مورد دقت قرار دهد تا سلامت باشد.زمان قاعدگی از مهم‎ترین دوره‌هاي زندگی هر خانمی هست. بروز نخستین قاعدگی در دختران جوان نباید سبب ترس و نگرانی آن‌ها شود.

 

مادر و خواهر بزرگ‎تر, اولیای مدرسه و معلمان بهداشت می‌‏توانند درمورد این موضوع با نوجوانان صحبت و نگرانی و ترس انها را برطرف‌ کنند و به آن‎ها توضیح دهند که قاعدگی بیماری نیست.

 

اهمیت بهداشت نوجوانی و تاثیر آن در آینده!

بلوغ دختران با زمان قاعدگی آن‎ها همراه هست, دراین زمان به علت باز بودن دهانه رحم و وجود خون در محیط دستگاه تناسلی, رعایت قضایا بهداشتی بسیار مهم هست چون درصورت رعایت نکردن پیشنهاد ‏هاي بهداشتی, امکان ایجاد عفونت و عوارضی مثل نازایی در آینده وجوددارد؛ بنابر این دقت به نکات بهداشتی و رعایت آن‌ها دارای اهمیت هست:

 

* در زمان قاعدگی از نوار بهداشتی بهرهگیری کنید.

 

* این نوارها را مرتب عوض کنید و حتما نوار بهداشتی مصرف شده را در کاغذی بپیچید ودر سطل در دار بیندازید.

 

* تا حد امکان از پنبه و دستمال بهرهگیری نکنید. اگر وادار به بهرهگیری از پنبه شدید, سعی کنید که حتما یک گاز تمیز روی پنبه قرار دهید.

 

* شست وشو و طهارت در زمان عادت ماهیانه نه تنها زیان ندارد, بلکه بسیار لازم هست.

 

* برای شست وشوی این ناحیه بهرهگیری از آب تمیز کفاف می‌کند و نیازی به بهرهگیری از مواد ضدعفونی کننده یا صابون و … نیست. فراموش نشود که تمیز بودن دستها و کوتاه بودن ناخن ها بسیار مهم هست.

 

* حمام کردن در زمان قاعدگی لازم هست و به رفع کسالت و خستگی کمک میکند.

 

البته به ذکر داشته باشید که از نشستن کف حمام خودداری و به شکل ایستاده حمام کنید.

 

* بعلت فاصله کم مقعد با دستگاه تناسلی و مجرای خارج شدن ادرار, امکان انتقال آلودگی وجوددارد. دقت به این موضوع می‌تواند در پیشگیری از انتقال عفونت نقش داشته باشد؛ بنابر این باید هنگام شست وشو اول ناحیه تناسلی و بعد مقعد شسته شود. به این ترتیب از انتقال آلودگی از قسمت مقعد به قسمت فرج پیشگیری می‌شود.

 

* سعی کنید بعد از شست وشو با دستمال تمیز خودرا خشک کنید. یادتان باشد خیس بودن لباس زیر می‌تواند اساس ساز بروز عفونت باشد.

 

* از لباسهای زیر نخی بهرهگیری کنید و عوض کردن هر روز آنرا فراموش نکنید. آنها را جدا از سایر لباس ها بشویید ودر آفتاب خشک کنید.

 

* یادتان باشد قاعدگی نه تنها یک بیماری نیست بلکه روندی طبیعی و لازم هست گرچه مقدور هست قاعدگی با کمی درد و ناراحتی همراه باشد, اما وجود درد در روزهای اول قاعدگی موضوعی طبیعی قلمداد می‌شود.

 

* برای کاهش درد و کم کردن ناراحتی هاي دوره قاعدگی میتوانید از داروهای مسکن مثل ایبوپروفن, ایندومتاسین و مفنامیک اسید و … با تجویز دکتر یا ماما بهرهگیری کنید. بهتر هست 72*48 ساعت گذشته از آغاز قاعدگی از این داروها بهرهگیری کنید.

 

* همانطور که میدانید گرما باعث شل شدن عضلات میشود و می‌تواند از انقباض عضلانی که باعث درد میشود, جلوگیري کند. بنابر این بهرهگیری از کیسه آب گرم یا حوله گرم میتواند در تسکین درد خوب باشد.

 

* دراین ایام از مصرف چندان نمک, شکر, قهوه و چای خودداری کنید. استراحت کافی نیز میتواند به تسکین درد کمک کند.

 

* انجام فعالیت ها و ورزش هاي عادی و سبک دراین زمان منعی ندارد.

 

* همه ی وقت حول و حوش آغاز قاعدگی, نوار بهداشتی در کیف خود داشته باشید تا درصورت نیاز ازآن بهرهگیری کنید.

 

* سعی کنید که خشمگین نشوید. عصبانیت باعث ترشح موادی در بدن می‌شود که می‌تواند انقباض عضلانی ودر نتیجه درد را بیشتر کند.

 

اهمیت بهداشت روانی بلوغ دختران

این دوره از زندگی مقدور هست به علت تغییر و تحولات سریعا در رشد جسمی و روانی و اجتماعی, با آلبوم اي از نگرانی ها, هیجان ها و بحران هاي خاصی همراه باشد که برای رویارویی یا کنار آمدن با انها و سازگاری با موقعیت اخیر ودر نتیجه برخورداری از یک زندگی تندرست, پرنشاط و سودمند,

 

باید به نکاتی در اساس بهداشت روانی دقت کرد. دراین اساس پیشنهاد ها و مهارت هاي رویارویی با اختلالات روانی در دوره بلوغ به نوجوان کمک میکند تا این دوره رابا آرامش روانی بیشتری طی ودر برخورد با مشکلات بهتر و آگاهانه تر عمل کند.

 

– ترس یکی از اوضاع هیجانی در دوره نوجوانی هست که بطور زیاد خیالی هست «یعنی بیشتر ساخته ذهن هست» و مانع از فعالیت هاي نوجوانان می‌شود و رشد اجتماعی آنان را تحت تاثیر قرار میدهد.

 

برای رفع این اوضاع, باید تدریجی موفقیت ها و سنجیدن هاي مثبت و خوشایند جای گزین حوادث هراس انگيز شود.

 

– یکیدیگر از اوضاع روانی دراین زمان, خشم هست که مقدور هست بیشتر به دنبال برخورد با والدین و مربیان در اساس وظایف و تکالیف منزل و مدرسه و فعالیت هاي اجتماعی بروز کند. مشورت با افراد آگاه و مطمئن مثل یک روانشناس با سنجیدن, به رفع مشکل کمک زیادی میکند. ورزش و مطالعه نیز راه دیگری برای به دست آوردن آرامش هست.