پارس ناز پورتال

توصیه های امتحانی برای دانشجویان و دانش آموزان

توصیه های امتحانی برای دانشجویان و دانش آموزان

توصیه های امتحانی برای دانشجویان و دانش آموزان 

فصل امتحانات فرا رسیده هست و برای مطالعه بهتر و بازدهی بالاتر دانش آموزان در فصل امتحانات پیشنهاد هاي طلایی برای شما داریم.سال هاست که با فرا رسیدن خرداد ماه، تعداد زیادی از دانش آموزان و دانشجویان درصدد جدی گرفتن اکثر دروس خود بر می‌آیند. اگرچه آشنایی و بهره گرفتن از راهکارهای به دلیل سپردن بهتر مطالب موثر میباشند

 

اما بهتر هست این حقیقت را نیز به دلیل داشته باشیم، ورود حجم فراوانی از مطالب که باید در فاصله زمانی ۴ ماه و نیم با گذر از حافظه کوتاه مدت، در حافظه طولانی مدت جای میگرفتند، آن هم در طول مدت کوتاه، نظام مغز را با اختلال مواجه می‌کند.

 

از این موضوع نیز آگاهی دارید که عواملی چون ضریب هوشی، شرایط محیطی، اوضاع خانوادگی و اقتصادی، نوع تغذیه و شرایط اقلیمی نیز تاثیرات فراوانی در روند یادگیری دارند. با تمام این‌ها اگر از بهره هوشی متوسطی نیز برخوردار باشید، بهره گیری از راهکارهای ارائه شده در این نوشته به منظور افزایش یادگیری، برای تان کارآمد خواهند بود.

 

گرچه این احتمال وجود دارد که تکنیک هاي برشمرده، برای تمام افراد کارآیی یکسانی نداشته باشند اما شاید بعضی از این راهکارها در کنار روشهای شخصی که خود انها را به کار می‌گیرید، تغییر چشمگیری در روند یادگیری تان به وجود آورد. این تکنیک ها را با هم مرور خواهیم کرد:

 

۱- از خودکارها یا هایلایترهای رنگی بهره گیری کنید

بهره گیری از خودکارها یا هایلایترهای رنگی در هنگام مطالعه میتواند در به دلیل سپردن بهتر مطالب به شما کمک کنند.

 

۲- مطالبی که مطالعه می‌کنید در تلگرام با دوستان تان به بحث و تبادل بگذارید

در تلگرام با دوستان خود بعضی از سئوال هاي درسی را به چالش بکشید. اگر قادر به پاسخگویی به انها نبودید، به دنبال پاسخ صحیح بگردید. در چنین گفتگوهای آنلاینی از صحبت در مورد حواشی پرهیز کنید.

 

۳- برای تمرکز بهتر از موسیقی هاي مناسب بهره گیری کنید

خصوصا اگر از اختلالاتی چون بیش فعالی رنج میبرید، بهره گیری همزمان از موسیقی هاي مناسب، به افزایش تمرکزتان منجر خواهد شد.

 

۴- در فواصل درس خواندن، مکان حضور خود را تغییر دهید

اگرچه کتابخانه ها برترین مکان برای مطالعه به شمار می‌آیند اما گاهی لازم هست به مکان هاي دیگری چون کافی شاپ رفته و روند مطالعه خود را پیگیری کنید.

 

۵- صدای خود را در هنگام مطالعه مطالب ضبط کنید که در آینده بتوانید دوباره آن ها را بشنوید

بعضی از دانشجویان بر این باورند، زمانی که صدای ضبط شده خود را میشنوند، مطالب را بهتر به دلیل می سپارند.

 

۶- گاهی نیز استراحت کنید

مطالعات و پژوهش هاي فراوان انجام پذیرفته نشان داده، ساعات طولانی درس خواندن، بدون اندکی استراحت کردن، نتیجه معکوسی را به همراه خواهد داشت.

 

۷- زمانی که استرس دارید، دست از مطالعه بردارید

گاهی استرس حاصل از نتیجه آزمون سبب می‌شود، تمرکز خود را از دست بدهید و نتوانید به خوبی مطالعه کنید. بنابراین بهتر هست در چنین زمان هایي دست از مطالعه کردن برداشته و به خود بگویید، این تنها یک آزمون هست و جریان را برای خود ساده تر بگیرید.

 

۸- از راهکارهای بصری کمک بگیرید

برای به دلیل سپردن فهرستی از مطالب، از تصویر هاي کوچک در کنار مطالب بهره گیری کنید. با انجام اینکار، در زمان حضور در آزمون و در مواقعی که ذهن تان کاملا خالی می‌شود، تصویر هاي برای به دلیل سپردن مطالب به کمک شما خواهند آمد.

 

۹- تغذیه مناسب در این دوران را جدی بگیرید

بعضی از دانش آموزان و دانشجویان بر آن باورند که با غذا خوردن بیش از اندازه احساس خواب آلودگی می‌کنند. اما زمانی که به جای خوردن غذا هاي پرحجم، میوه ها را جایگزین میکنند، حس بهتری دارند.

 

۱۰- یادداشت برداری کنید

خصوصا در مورد آزمون هاي کتبی با یادداشت برداری، در هنگام پاسخ دادن به سوالات، پاسخ را بهتر به دلیل خواهید آورد.

 

۱۱- فراموش نکنید که نمره اي که از آزمون دریافت می‌کنید، نشانگر تمامی عملکرد شما نخواهد بود

عمده هم نگران نمره دریافتی خود نباشید. اگر نمره شما پایین هم باشد، جهان به اتمام خود نخواهد رسید. بنابراین با مشاهده نمره خود شوک نشوید.