پارس ناز پورتال

شرح مشکلات رایج تغذیه ای نوزادان

شرح مشکلات رایج تغذیه ای نوزادان

شرح مشکلات رایج تغذیه ای نوزادان 

مشکلات تغذیه ای ممکن است برای هر کودکی بوجود آید که در این میان توجه والدین لازم است تا از وی مراقبت های لازم را بعمل آورند. انواع مشکلات تغذیه ای در شیرخواران چگونه پدید می آیند ؟کواشیورکور و ماراسموس دو نوع عارضه مشکل ساز در سین کودکی هستند که برای درمان هریک بایدبه پزشک متخصص مراجعه کنیم دردشکم ،

 

استفراغ و تغذیه نامناسب از عوامل زمینه ساز این بیماری ها در کودکان هستند بهتر است در مورد علائم و نشانه های انواع اختلالات تغذیه ای در شیرخواران آشنا شوید .

 

◊ اختلالات تغذیه ای شیر خواران عبارتند از:

کواشیورکور
ماراسموس
نارسایی رشد
اسکوروی
راشی تیسم
حساسیت غذایی

 

◊ مشکلات تغذیه ای شیز خواران عبارتند از:
تکنیک های نامناسب تغذیه ای
بالا آوردن
کولیک

 

مشکلات تغذیه ای شیز خواران ماراسموس کواشیورکور علائم بالینی ماراسموس اختلالات تغذیه ای شیر خواران مشکلات تغذیه ای شیز خواران ماراسموس کواشیورکور علائم بالینی ماراسموس اختلالات تغذیه ای شیر خواران

 

Θ کواشیورکور
کمبود پروتئین توام با ذخیره کافی کالری،غذای عمده آنها نشاسته با کربوهیدرات است، کالری کافی فراهم می شود ولی فاقد پروتئین با کیفیت بالا است.

 

 اتیولوژی: چند عاملی، عوامل فرهنگی، روانی، عفونی،یک قارچ میکوتوکسین به نام aflatoxi در اتیولوژی این بیماری دخالت دارد.پاتوفیزیولوژی ناشی از کمبود کمی و کیفی پروتئین است. پروتئین عامل اساسی برای رشد بافت و ترسیم سلول است تمام سیستم های بدن را درگیر می کند ولی سلول های در حال رشد سریع (اپی تلیوم، مخاط) شدیداً دچار ورم می شود.

 

پوست فلس دار و خشک و نواحی فقدان پیگمان، سیستم ایمنی شدیداً مبتلا می شود (مستعد عفونت) کمبودهای مواد معدنی رایج بوده خصوصاً آهن، کلسیم و روی.کمبود ناگهانی روی در PEM دیده می شود که باعث ثبورات پوستی از دست دادن مو، پاسخ مختل ایمنی، حساسیت به عفونت نابینایی شبانه، تغییرات در رفتار عاطفی و کمبود اشتها.

 

در کواشیورکور موها باریک، خشک، شکننده و کور است.از دست دادن وزن توام با ادم ژنرالیزه ناشی از کاهش آلبومین غالباً آتروفی شدید عضلانی را می پوشاند.آب کل بدن افزایش، پتاسیم توتال و سدیم لذا علائم هیپوکلسی و هیپوناترمی وجود دارد.اسهال رایج است، ابتلا به HIV باعث مرگ و میرهای قابل توجه در این کودکان می شود.

 

مشکلات تغذیه ای شیز خواران ماراسموس کواشیورکور علائم بالینی ماراسموس اختلالات تغذیه ای شیر خواران مشکلات تغذیه ای شیز خواران ماراسموس کواشیورکور علائم بالینی ماراسموس اختلالات تغذیه ای شیر خواران مشکلات تغذیه ای شیز خواران ماراسموس کواشیورکور علائم بالینی ماراسموس اختلالات تغذیه ای شیر خواران

 

Θ ماراسموس
سوء تغذیه عمومی ناشی از کالری و پروتئین است. در ممالک توسعه نیافته در جریان خشک سالی خصوصاً در فرهنگ هایی که ابتدا افراد بالغ تغذیه می شوند و بعد کودکان دیده می شود.ماراسموس معمولاً سندرمی از محرومیت جسمی و عاطفی می باشد و محدود به نوای جغرافیایی که ذخایر غذایی محدود است نمی باشد.

 

⇐ ⇐ ⇐ در برخی موارد علایم بالینی کواشیورکور و ماراسموس هر دو وجود دارد. کودک دچار ادم، تحلیل رفتگی شدید و تاخیر رشد است.

 

ماراسموس با تحلیل تدریجی و آتروفی بافت های بدن خصوصاً چربی زیر پوست مشخص می شود. متابولیسم چربی کمتر از کواشیورکور مختل بوده لذا کمبود ویتامین A حداقل است یا وجود ندارد.

 

♦ عمدتاً علائم بالینی ماراسموس مشابه کواشیورکور است با تفاوت های زیر:
هیپو آلبومینمی و احتباس سدیم وجود ندارد، فاقد درماتوزی ناشی از کمبود ویتامین ها، نقص پیگمانتاسیون در پوست و مو کمتر است یا وجود ندارد.

 

متابولیسم نسبتاً طبیعی چربی و جذب لیپید، کوچک بودن اندازه سر، رسیوری آرام متعاقب درمان وجود دارد.سل، آلودگی انگلی و دیسانتری رایج است. سوء تغذیه مزمن ممکن است منجر به کاهش رشد مغز شود.

 

♦ درمان
درمان PEM شامل: فراهم کردن رژیم غذایی غنی از پروتئین، کربوهیدرات، ویتامین ها و مواد معدنی.هنگامی که PEM به علت اسهال باشد سه هدف درمانی: مایع و الکترولیت درمانی، آنتی بیوتیک ها و ضد اسهال ها، فراهم کردن تغذیه مناسب.