پارس ناز پورتال

حقایق جالب درباره قرص های روان گردان اکستازی

حقایق جالب درباره قرص های روان گردان اکستازی

حقایق دیدنی درمورد قرص هاي روان گردان اکستازی 

قرص هاي اکستازی متعارف ترین مواد روان گردان بین جوانان میباشند که میتوانند فرد را با مرگ ناگهانی نیز مواجه کنند. اما لذت و هیجان در اولویت مصرف کنندگان قرار دارد. 

 

MDMA «۳و۴ متیلن‌ دی‌اکسید – متآمفتامین» که به طور عمومی به اکستازی سرشناس هست، یکی از متعارف ترین داروهای مورد بهره گیری در پارتی ها و مهمانی ها در بین جوانان در سراسر جهان، به ویژه در کشور ایالات امریکا به شمار میرود.این دارو از خانواده آمفتامین و فنتیل‌آمین هست. با وجود آگاهی از عوارض مخرب این دارو، جوانان برای شادی و هیجان و فرار از افکار ناراحت کننده، به مصرف آن مبادرت می ورزند.

 

تاثیرات اکستاسی همانند شادی، هیجان و احساس صمیمیت با دیگران کاملا موقتی بوده و در طولانی مدت می‌تواند آثار مخربی روی ذهن و جسم مصرف کننده بر جای بگذارد.ام دی ام اي، موجب افزایش آزاد سازی «سروتونین»، «دوپامین» و «نورآدرنالین» در مغز شده و به همین دلیل شادی‌ آور هست و اضطراب فرد را تا حد زیادی کاهش می‌ دهد.

 

در این راستا و برای آشنایی اکثر با اکستازی از شما دعوت می‌کنیم تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

 

نام هاي خیابانی

اکستازی با نام هاي مولی، اکستازی، اکس تی سی، اکس، اي، آدم، حوا، صافی، آغوش، قرص عشق، سرعت عشاق و صلح نیز در بین مردم شناخته می‌شود.

 

کشف

حقایق جالب درباره قرص های روان گردان اکستازی

MDMA یا اکستازی اولین بار در سال ۱۹۱۲ میلادی در آزمایشگاه «مِرک» بعنوان داروی کاهش دهنده اشتها ساخته شد اما نتوانست مجوز قانونی برای ساخت را کسب کند. بعدها در ارتش برای سربازان مورداستفاده قرار می‌گرفت اما به علت تاثیرات منفی آمفتامین ها، پیش از سال ۱۹۸۵ میلادی، مصرف آن غیر قانونی اعلام شد

 

مخدر طراح

حقایق جالب درباره قرص های روان گردان اکستازی

اکستازی یکی از مخدرهای طراح «دیزاینر دراگ» هست که امروز در آزمایشگاه هاي زیرزمینی و با دستکاری ساختمان شیمیایی داروها آماده میشود. سازندگان این مخدر به منظور گرفتار نشدن در چنگال قانون، دستکاری هاي جزئی در فرمول شیمیایی این مواد انجام داده و یک مخدر اخیر می سازند. اکستازی دقیقا یکی از داروهایی هست که به این صورت کشف و ساخته شده هست.

 

پر مصرف ترین دارو

حقایق جالب درباره قرص های روان گردان اکستازی

در حال حاضر، پس از الکل، ماری جوانا و آمفتامین ها، اکستازی بیشترین آمار مصرف در بین جوانان را به خود اختصاص داده هست.

 

بمبینگ اند پلاگینگ

اکستازی را به دو صورت پودر و قرص مصرف می کننند. پودر را با زبان جذب میکنند و قرص را با آب قورت می‌دهند. بعضی افراد پودر را بسته بندی کرده و سپس قورت میدهند و بعضی دیگر آن را تزریق میکنند. روش اول را بمبینگ و روش دوم را پلاگینگ می‌گویند.

 

داروی مهمانی

ام دی ام اي بعنوان قرص مهمانی سرشناس هست که در تعداد زیادی از پارتی هاي پر جمعیت آمریکایی مرسوم هست. بعضی از مصرف کننده ها آن را «دومین تابستان عشق» نیز خطاب میکنند. اما این روزها شاهد ورود این دارو به حوزه هاي خصوصی تر و اجتماعات کوچک تر همانند مدارس، کالج ها و خوابگاه ها نیز هستیم.

 

دسته جدیدی از داروها

Empathogens یک دسته اخیر در بین داروهاست که تاثیرات آن نمونه اکستازی هست اما اثرات مخرب تری دارد.

 

روان گردان

حقایق جالب درباره قرص های روان گردان اکستازی

اکستازی موجب آزادسازی سروتونین در مغز میشود. سپس از جذب دوباره آن جلوگیری کرده و مغز مملو از این ماده شیمیایی میشود. به همین دلیل مصرف کننده دچار حس شادی بیش از اندازه و سرخوشی میشود. این فرایند موجب میشود تا فرد، رنگ ها و صداها را در بالاترین درجه حس کرده و صمیمیت زیادی با دیگران احساس کند.

 

پائین آمدن

حقایق جالب درباره قرص های روان گردان اکستازی

پس از تجربه هیجان و شادی چندان، فرد دچار تنزل احساس شده و اصطلاحا پائین می‌آید. از نشانه هاي داون شدن می‌توان به بدبینی، ترس، افسردگی، اضطراب و اختلال خواب اشاره کرد. این موارد زمانی احساس میشوند که سروتونین مغز به طور کامل از بین می‌رود.

 

موجب کاهش آب بدن میشود

سو مصرف MDMA در حرارت معمول بدن تاثیر گذاشته و موجب افزایش دمای بدن میشود. این امر موجب از دست رفتن آب بدن در نتیجه تعریق چندان می‌شود. گرچه اکستازی بدن را مجبور به ترشح هورمونی می‌کند که موجب توقف ادرار شده و از این رو نوشیدن آب چندان باعث از بین رفتن تعادل نمک در بدن می‌شود. این فرایندها موجب ایجاد اختلال در بدن و گاها موجب مرگ فرد می‌گردد.

 

داروهای ترکیبی متعارف

حقایق جالب درباره قرص های روان گردان اکستازی

در حال حاضر، مصرف کننده هاي اکستازی آن را با داروهای دیگر ترکیب کرده و نام هاي دلخواه خود را روی آن می گذارند. به طور مثال، «آبنبات» ترکیب اکس با ال اس دی هست یا مثلا «حرکت هیپی» به ترکیب اکس با داروی هذیان آور سیلوسیبین گفته میشود.

 

بامپز

«بامپز» اصطلاحی هست که برای مصرف دوباره اکس پیش از این که اثرات دوز مصرفی قبلی از بدن خارج شده باشد، به کار میرود. بامپز در اکثر موارد به اوردوز منجر می‌شود.

 

ترک اکستازی

ترک کردن اکستازی پس از یک دوره طولانی مصرف می‌تواند به افسردگی شدید در فرد منجر شود. نشانه هاي ترک این دارو شامل خستگی، افسردگی، نیاز به مصرف اکس، اضطراب و مشکلات خواب هست. مفید هست بدانید که این نشانه ها پس از یک هفته و در بدترین حالت، پس از یک ماه به طور کامل از بین می‌روند.

 

رفتارهای پر خطر

مصرف اکستازی موجب می‌شود تا فرد به انجام رفتارهای پر خطر مبادرت بورزد. روان گردان بودن اکس باعث میشود تا فرد به طور موقت توان تشخیص خطرات فعالیت هاي خود را متوجه نشده و مثلا از پشتبام یا از خودرو در حال حرکت به بیرون بپرد.

 

ویژگی هاي درمانی

 به گزارش پارس ناز با این که اکستازی بعنوان داروی زیان آور و پرخطر شناخته می‌شود اما محققان به دنبال کشف مزیت هاي آن به منظور درمان بعضی اختلالات همانند استرس و اضطراب در بیماران سرطانی میباشند.

 

عوارض بلندمدت

اکستازی روی سروتونین مغز و واکنش هاي ارتباطی فرد تاثیر میگذارد. گفته میشود که ام دی ام اي روی مغز تاثیرات مخرب داشته و در طولانی مدت می‌تواند موجب از بین رفتن حافظه و قدرت یادگیری فرد شود. از آنجا که در سیستم دمایی بدن نیز اختلال ایجا میکند، میتواند به مریضی هایي همانند هیپوترمی، مشکل کبد یا کلیه منجر شده و موجل انسداد رگ هاي قلبی بشود.