پارس ناز پورتال

معرفی عظیم ترین کشتی های موجود در دنیا

معرفی عظیم ترین کشتی های موجود در دنیا

معرفی عظیم ترین کشتی های موجود در دنیا 

بزرگترین کشتی هاي موجود در جهان که شاید با دیدن انها از نزدیک وحشتناک به نظر آیند را در این پست معرفی می‌کنیم.برای این که شما عزیزان بزرگترین کشتی هاي جهان را بشناسید ما در این بخش لیستی از بزرگترین کشتی هاي جهان را به شما معرفی خواهیم کرد کشتی هاي بزرگی که بسیار مدرن و شیک می باشند

 

  در این مطلب قصد داریم به معرفی بزرگترین کشتی هاي جهان بپردازیم. فهرست بزرگترین کشتی هاي جهان که در ادامه شاهد آن خواهید بود، بر زمینه طول کلی «LOA» این ابر کشتی ها مرتب شده اند.

معرفی عظیم ترین کشتی های موجود در دنیا

همین طور به اطلاعات دیگری از قبیل تناژ وزن مرده و تناژ ناخالص نیز اشاره شده هست. اگر همچنان قصد دارید با بزرگترین کشتی هاي جهان آشنا شوید، در ادامه با تکرا همراه باشید.پیش از هر چیز لازم هست مقدمه اي درمورد بعضی از اطلاعاتی که در این ابر کشتی ها به آنها اشاره میکنیم، بیان کنیم.

 

طول کلی «LOA یا Overall Length»: عبارت هست از حداکثر طول محاسبه شده کشتی از ابتدایی ترین نقطه تا انتهایی ترین نقطه آن.تناژ وزن مرده «DWT یا Deadweight Tonnage»: عبارت هست از حداکثر وزن «جرم» قابل حمل توسط کشتی که حمل این مقدار از جرم، باعث به خطر افتادن ایمنی کشتی نخواهد شد.تناژ ناخالص «GT یا Gross Tonnage»: عبارت هست از یک مقیاس غیرخطی از حجم کلی ورودی یک کشتی.

 

این اطلاعات، جزء بنیادی ترین سنجه هایي میباشند که برای مقیاس بزرگی و عظمت یک کشتی باری و یا کشتی مسافربری مورد بهره گیری قرار می‌گیرند.

 

بزرگترین کشتی هاي جهان

فهرست عظیم ترین کشتی هاي جهان که در ادامه آن را دیدن خواهید کرد، شامل رکورداران فعلی، تک کشتی هاي ساخته شده و یا یک کلاس بخصوص از کشتی هاست. همین طور در این فهرست، کشتی هایي که از دور خارج شده و دیگر نمی‌توان آنها را بر پهنه اقیانوس ها یافت نیز به چشم میخورد.

 

۱. کشتی سی وایز بزرگ «کشتی Seawise Giant»

معرفی عظیم ترین کشتی های موجود در دنیا

کشتی سی وایز بزرگ «Seawise Giant» که پیش تر با عناوین بیشماری همچون Happy Giant، Jahre Viking، Knock Nevis، Oppama و در نهایت Mont شناخته می شد، یک کشتی نفت کش غول پیکر و بزرگترین کشتی ساخته شده جهان هست. طول کلی «LOA» این نفت کش غول پیکر به ۴۵۸.۴۶ متر می‌رسد

 

و بنابراین با اختلاف نسبتا چندان، لقب بزرگترین کشتی جهان را از آن خود کرده هست. تناژ وزن مرده کشتی غول پیکر سی وایز بزرگ به ۵۶۴ هزار و ۶۵۰ تن «DWT» می‌رسد و تناژ ناخالص آن ۲۶۰ هزار ۸۵۱ جی تی هست.بزرگترین کشتی جهان از سال ۱۹۷۹ تا سال ۲۰۰۹ میلادی در اقیانوس به پادشاهی خود ادامه داد و الان نیز از دور خارج شده هست.

 

۲. کشتی هاي کلاس ابر تانکر بتیلوس «Batillus»

معرفی عظیم ترین کشتی های موجود در دنیا

کشتی هاي کلاس بتیلوس به خوبی می‌توانند جانشینی برحق برای کشتی سی وایز بزرگ بعنوان بزرگترین کشتی جهان باشند. این کلاس از کشتی هاي نیز در دسته ابر غول هاي نفت کش قرار میگیرند و در حال حاضر تنها ۴ فروند از این کشتی ساخته شده هست. طول کلی ابرکشتی هاي این کلاس به ۴۱۴.۲۲ متر میرسد؛ حدودا ۴۴ متر کمتر از سی وایز بزرگ!

 

تناژ وزن مرده کشتی هاي کلاس بتیلوس ۵۵۳,۶۶۱ – ۵۵۵,۰۵۱ DWT و تناژ ناخالص آنها، ۲۷۴,۸۳۷ – ۲۷۵,۲۷۶ GT هست. این کشتی ها از سال ۱۹۷۶ تا سال ۲۰۰۳ میلادی که از دور خارج شدند، بر روی اقیانوس هاي جهان شناور بودند. شایان ذکر هست که این کشتی ها در زمان خود از لحاظ تناژ ناخالص، غول پیکرترین کشتی جهان بودند.

 

۳. کشتی Esso Atlantic و کشتی Esso Pacific

معرفی عظیم ترین کشتی های موجود در دنیا

این کشتی ها از نظر طول کلی در رتبه سوم بزرگترین کشتی هاي جهان جای گرفته اند. این دو کشتی نیز همچون کشتی هاي سی وایز بزرگ و کشتی هاي کلاس بتیلوس، در دسته کشتی هاي نفت کش غول پیکر جای میگیرند. طول آنها با هم برابر و ۴۰۶.۵۷ متر هست.

معرفی عظیم ترین کشتی های موجود در دنیا

تناژ وزن مرده این دو کشتی غول پیکر ۵۱۶,۴۲۱ – ۵۱۶,۸۹۱ DWT و تناژ ناخالص انها، ۲۴۷,۱۶۰ – ۲۴۷,۱۶۱ GT هست. این کشتی ها در سال ۱۹۷۷ به آب انداخته شدند و آخرین جابه‌جایی خود را نیز در سال ۲۰۰۲ به سرانجام رساندند. همین حالا این دو کشتی نیز از دور خارج شده اند.

 

۴. کشتی برزان «Barzan»

معرفی عظیم ترین کشتی های موجود در دنیا

کشتی برزان «Barzan» که تا امروز ۶ مشابه از آن ساخته شده هست، در رده چهارم عظیم ترین کشتی هاي جهان جای گرفته هست. این کشتی با ۴۰۰ متر طول کلی و با اختلاف ۶.۵۷ متری نسبت به کشتی هاي Esso Atlantic و Esso Pacific، این جایگاه را از آن خود کرده و در دسته کشتی هاي باری قرار میگیرد.

 

تناژ وزن مرده کشتی برزان ۱۹۹,۷۴۴ DWT و تناژ ناخالص آن ۱۹۵,۶۳۶ GT هست. این کشتی از سال ۲۰۱۵ میلادی ساخته شده و الان بر پهنه اقیانوس ها در حال تردد هست.

 

۵. کشتی پایونیرینگ اسپیریت «روح پیشگام یا Pioneering Spirit»

معرفی عظیم ترین کشتی های موجود در دنیا

کشتی Pioneering Spirit در دسته کشتی هاي غول پیکر جرثقیل جای می‌گیرد و از منظر طول کلی نیز توانسته با ۳۸۲ متر طول، خود را بعنوان پنجمین کشتی برزگ جهان معرفی کند. همین طور کشتی روح پیشگام پیش تر با عنوان Pieter Schelte نیز شناخته می شد.

 

تناژ وزن مرده این کشتی برابر با ۵۰,۰۰۰ DWT و تناژ ناخالص آن ۴۰۳,۳۴۲ GT هست. بنابراین اگر بخواهیم این ابرکشتی ها را از منظر تناژ ناخالص مرتب کنیم، کشتی Pioneering Spirit با اختلاف بسیار زیادی در بالاترین جایگاه فهرست بزرگترین کشتی هاي جهان جای خواد گرفت.

 

کشتی پایونیرینگ اسپیریت نیز در سال ۲۰۱۵ میلادی ساخته شده و بنابراین برای مدت بسیار زیادی این ابرکشتی را در فهرست عظیم ترین کشتی هاي جهان دیدن خواهیم کرد.

 

۶. کشتی هاي کلاس TI

معرفی عظیم ترین کشتی های موجود در دنیا

کشتی هاي کلاس TI که بعنوان تانکرهای نفتی مورد بهره گیری قرار میگیرند، با ۳۸۰ متر طول در جایگاه ششم بزرگترین کشتی هاي جهان و گرچه بعنوان سومین کشتی بزرگ جهان که الان نیز مورد بهره گیری قرار میگیرند، جای گرفته اند.تناژ وزن مرده کشتی هاي کلاس تی آی ۴۴۱,۸۹۳ DWT و تناژ ناخالص آنها ۲۳۴,۰۰۶ GT هست. این کشتی ها در سال ۲۰۰۲ میلادی ساخته شده و همان طور که اشاره شد، الان نیز مورد بهره گیری قرار می‌گیرند.

 

شایان ذکر هست که به جهت بین المللی بودن آنها، به این کشتی ها، کلاس TI «Tankers International» لقب داده اند. اسامی این چهار کشتی عبارت هست از: TI Africa، TI Asia، TI Europe و TI Oceania.

 

۷. کشتی Valemax

معرفی عظیم ترین کشتی های موجود در دنیا

کشتی Valemax در دسته کشتی هاي فله‌بر «Bulk Carrier» جای میگیرد. این کشتی که تا به امروز ۶۶ فروند از آن ساخته شده با داشتن ۳۶۰ تا ۳۶۲ متر طول، جایگاه هفتم بزرگترین کشتی هاي جهان را از آن خود کرده هست.تناژ وزن مرده کشتی Valemax چهارصد هزار DWT و تناژ ناخالص آن دویست هزار GT هست. این کشتی از سال ۲۰۱۱ تا به امروز در حال بارگیری و بهره گیری هست.

 

۸. کشتی هاي کلاس Oasis

معرفی عظیم ترین کشتی های موجود در دنیا

تا به امروز ۴ فروند از کشتی هاي کلاس Oasis ساخته شده هست. این کشتی ها با داشتن ۳۶۰ تا ۳۶۲ متر طول هم اندازه کشتی Valemax بوده و بنابراین می‌توان کلاس Oasis را نیز در جایگاه هفتم عظیم ترین کشتی هاي جهان در نظر گرفت. شایان ذکر هست که کشتی هاي کلاس Oasis در دسته کشتی هاي کروز جای میگیرند و بنابراین این کشتی ها لقب بزرگترین کشتی مسافربری جهان را نیز از آن خود کرده اند.

 

تناژ وزن مرده این کشتی ها ۱۵,۰۰۰ DWT و تناژ ناخالص آنها ۲۲۵,۲۸۲ – ۲۲۶,۹۶۳ GT هست. بزرگترین کشتی مسافربری جهان در سال ۲۰۰۹ میلادی به آب انداخته شد و الان نیز در حال مسافرگیری و بهره گیری هست.

 

۹. کشتی Queen Mary 2

معرفی عظیم ترین کشتی های موجود در دنیا

کشتی Queen Mary 2 یا QM2 با داشتن ۳۴۵ متر طول کلی، بعنوان هشتمین کشتی بزرگ جهان لقب گرفته هست. کشتی مسافربری QM2 در دسته کشتی هاي اقیانوس پیما قرار گرفته و بنابراین جایگاه دوم بزرگترین کشتی مسافربری جهان را نیز در دست گرفته هست.تناژ وزن مرده این کشتی ۱۹,۱۸۹ DWT و تناژ ناخالص آن ۱۴۸,۵۲۷ GT هست. این کشتی از سال ۲۰۰۳ تا امروز در حال خدمت رسانی هست.

 

۱۰. کشتی Q-Max

معرفی عظیم ترین کشتی های موجود در دنیا

کشتی Q-Max نیز با ۳۴۵ متر طول کلی، همانند Queen Mary 2، هشتمین کشتی غول پیکر دنیاست. این کشتی در دسته کشتی هاي حامل گاز طبیعی مایع «LNG» قرار داد.تناژ وزن مرده کشتی کیومکس ۱۲۸,۹۰۰ DWT و تناژ ناخالص آن ۱۶۳,۹۲۲ GT هست. این کشتی در سال ۲۰۰۸ ساخته شده و همین حالا نیز مورد بهره گیری قرار میگیرد.