پارس ناز پورتال

کاهش فعالیت داعش در توییتر

کاهش فعالیت داعش در توییتر

کاهش فعالیت داعش در توییتر 

فعالیت گروه تروریستی داعش سال قبل بسیار پر رونق و زیاد بود طوری که صحنه های قتل چند خبرنگار خارجی در دنیای مجازی غوغایی به پا کرد. تا همین چندوقت پیش، داعش یکی از فعال ترین گروه‌های تروریستی در شبکه‌های اجتماعی به شمار می‌رفت و همین مساله باعث شده بود تا هم دولت های مختلف و هم خود شبکه‌های اجتماعی تلاش کنند جلوی حضور این گروه را بگیرند.

 

حالا به نظر می‌رسد این تلاش ها، دست کم در توئیتر نتیجه داده و میزان حضور داعش در این شبکه ی اجتماعی در طول دو سال گذشته ۴۵ درصد کاهش یافته است.البته شکی نیست بخشی از این کاهش به دلیل تغییر شرایط خود این گروه و افول قدرت شان در منطقه است و بخش دیگری از آن را هم باید ناشی از مهاجرت داعشی ها به شبکه‌های اجتماعی دیگر دانست.

 

اما به هر حال، تا جایی که به آمارها مربوط می شود، روند پاک سازی توئیتر را می‌توان نسبتاً موفقیت آمیز دانست.

 

توئیتر در ماه فوریه اعلام کرده بود از اواسط سال ۲۰۱۵ به بعد، بیش از ۱۲۵ هزار اکانت متعلق به این گروه تروریستی را حذف کرده است و هم چنان بر مقابله ی خود با این گروه اصرار می ورزد. از سوی دیگر دولت ایالات متحده هم از عزم خود برای مقابله با حضور عناصر داعش در شبکه‌های مجازی خبر داده بود.

 

حالا هم مقامات دولتی آمریکا و هم مدیران توئیتر، این آمار را نشانه ای از پیروزی خود در نبرد برای تسخیر شبکه‌های اجتماعی قلمداد می کنند.

 

اما این پایان داستان نیست. آمارهای مورد بررسی هنوز بسیار ناقص اند و معلوم نیست چه تعداد از تروریست هایی که از توئیتر بیرون انداخته شده اند، راهشان را به شبکه‌ها اجتماعی دیگر باز کرده اند. هم چنین آماری از میزان حضور داعشی ها در شبکه‌های اجتماعی دیگر مانند فیسبوک و حتی نرم‌افزارها پیام رسانی مانند تلگرام در دسترس نیست.

 

خصوصا آنکه استفاده از این قبیل نرم‌افزارها، هم ایمنی بیشتری را برای آن‌ها به همراه دارد و هم امکان برقراری ارتباط مستقیم تر و اثرگذارتری را ممکن می سازد.

 

به هر حال جنگ با تروریسم به جهان مجازی هم رسیده و هرچند خسارات آن با جنگ در جهان واقعی زمین تا آسمان تفاوت دارد، اما پایان دادن جنگ واقعی بدون پاک کردن جهان اطلاعات از نفرت، خبر از بروز جنگ‌های دیگری در آینده‌ای نزدیک می دهد.

 

از سوی دیگر به نظر می‌رسد هنوز برقراری توازن میان مبارزه با نفرت و ترور از یک‌سو و نقض آزادی بیان از سوی دیگر محل اختلاف دولت ها و گروه‌های مدافع آزادی است. به همین دلیل چندان دور از ذهن نیست اگر جنگ با تروریست های جهان مجازی حتی بیشتر از جنگ با تروریسم در جهان اینترنت طول بکشد.