پارس ناز پورتال

توافق تهران و واشنگتن

مجموعه : مجله خبری روز
توافق تهران و واشنگتن

 یکی از باتجربه ترین دیپلمات های آمریکا که اخیرا با مقامات ایرانی در نیویورک دیدار کرده، می گوید پس از دیدار با ایرانی ها دریافتم که امکان توافق با حسن روحانی رئیس جمهور و معاوناش بر سر مسائل کلیدی از جمله برنامه هسته ای ایران  وجود دارد.

 رایان کروکر سفیر سابق آمریکا در عراق و افغانستان گفت: شما با دشمنان صلح می کنید نه با دوستانتان.

وی افزود: ایران دشمن ماست اما به نظر می رسد که اکنون امکان بهبود روابط با این کشور وجود دارد.

کروکر که هم اکنون رئیس دانکشده خدمات دولتی و عمومی دانشگاه تگزاس است در میان آمریکایی هایی بود که برای دیدار با هیات ایرانی در سازمان ملل دعوت شده بود.

کروکر می گوید: آنچه در آن جلسه شنیدم، آن بود که ایران متقاعده شده است که تهران و واشنگتن در شش و نیم سال گذشته در حال بازی باخت باخت بودند و به راهی جدید نیازمندند.

وی می افزاید: آنچه جالب است آن است که ایران معتقد است، در مذاکرات باید توجه کمتری به تعداد سانتریفیوژهای این کشور و میزان غنی سازی اورانیوم شود. به بیان دیگر، ایرانی ها می خواهند مقدار اورانیومی که تصور می کنند برای آنها ضروری است را در اختیار داشته باشند.

سفیر سابق آمریکا در عراق ادامه داد: در مقابل، ایرانی ها می گویند قوانین بین المللی در مورد غنی سازی اورانیوم را می پذیرند و تنها تا حدی اورانیوم غنی می کنند که برای مقاصد صلح امیز باشد.

کروکر در خصوص گمانه زنی ها در مورد دیدار روحانی و اوباما در حاشیه سازمان ملل گفت: مقامات ایرانی به من گفتند که دو طرف بر روی برگزاری چنین دیداری توافق کرده بودند اما پس از مدتی دو طرف تصمیم گرفتند که بهتر است آن را به تاخیر بیاندازند چراکه زمان کافی برای اینکه اتفاق مهمی در این دیدار بیافتد وجود نداشته است. /انتخاب