پارس ناز پورتال

بعد از انجام ایمپلنت دندان چه اقداماتی لازم است؟

بعد از انجام ایمپلنت دندان چه اقداماتی لازم است؟

ایمپلنت دندان با قرار دادن ریشه‌هایِ فلزی دندان مصنوعی در فک انجام می‌شود. این ایمپلنت‌ها با استخوان فک شما پیوند می‌خورند و به دندانپزشک یا جراح دهان و دندان اجازه می‌دهند دندان‌های جایگزینی به نام تاج را بر روی آن قرار دهند.

 

اگر یک یا چند دندان دائمی و طبیعی خود را از دست داده‌اید، ایمپلنت دندان می‌تواند یک گزینه مناسب در پیش روی شما باشد. دندان‌های مصنوعی مورد استفاده در این روش طوری ساخته شده‌اند تا مانند دندان‌های طبیعی شما به نظر رسند و عملکرد بالایی به عنوان دندان داشته باشند.

بعد از انجام ایمپلنت دندان چه اقداماتی لازم است؟

ایمپلنت دندان که در واقع یک عمل جراحی محسوب می‌شود، ممکن است عوارض جانبی‌ به همراه داشته باشد.  اگر چه عمل جراحی ایمپلنت دندان درصد موفقیت بالایی دارد، اما برای همه مناسب نیست. این جراحی همچنین امکان ایجاد عوارض طولانی مدت را دارد.عوارض ایمپلنت دندان می‌تواند شامل موارد زیر باشد.

 

عوارض شایع مانند:

* عفونت

* تحلیل لثه

* شل شدن ایمپلنت دندان

* آسیب عصبی یا بافتی

* و عوراض نادری مثل

* مشکلات مربوط به سینوس

* آسیب ناشی از فشار

 

چاره چیست؟

معمولا اقدامات و مراقبت‌هایی برای پس از جراحی ایمپلنت دندان توصیه می‌شوند که عوارض ایمپلنت دندان را کاهش دهند. این اقدامات در ادامه متن آورده شده‌اند.

 

* داشتن همراه

عوارض کوتاه مدت ناشی از بی حس کننده‌ها و آرام بخش‌ها شامل سرگیجه، احساس ضعف، لرز و… است. بنابراین برای اطمینان بیشتر بهتر است همراهی با خود داشته باشید تا پس از جراحی ایمپلنت دندان شما را تا خانه همراهی کند. همچنین بهتر است پس از خروج از مطب یا کلینیک، خودتان رانندگی نکنید.

 

* مدیریت درد و تورم در قسمت دهان 

تجربه مقدار کمی خونریزی ، تورم و درد در چند ساعت و حتی چند روز پس از جراحی دهان طبیعی است. با این حال، می‌توانید در طی دو روز شاهد بهبودی باشید. پس از جراحی ایمپلنت دندان ممکن است بزاق دهانتان را به رنگ قرمز مشاهده کنید. این مسئله‌ای طبیعی است و به طور معمول در طی یک روز پس از مدت زمان جراحی، مشکل برطرف می‌شود و بزاق شما به حالت طبیعی باز می‌گردد. در صورت ادامه یافتن خونریزی پس از 24 ساعت، بهتر است با پزشک خود تماس بگیرید.

 

معمولاً احساس درد و ناراحتی اغلب با مسکنی مانند ایبوپروفن قابل کنترل است که به کاهش تورم نیز کمک می‌کند. در خواست تجویز داروهای ضد درد و مسکن از پزشک خود نیز می‌تواند ایده خوبی باشد. به منظور کنترل تورم، می‌توانید در 24 ساعت اولیه به طور متناوب تکه یخی را روی ناحیه ایمپلنت قرار دهید. بیماران ممکن است پس از جراحی ایمپلنت به آنتی بیوتیک نیاز داشته باشند. تکمیل دوره کامل استفاده از آنتی بیوتیک‌ها و مصرف به موقع آن‌ها، برای به حداقل رساندن خطر عفونت و نارسایی ایمپلنت دندان بسیار مهم است.

 

* خوردن و آشامیدن

لازم است که شما تا چند روز پس از هر گونه جراحی دهان و دندان، به خوردن غذاهای نرم مانند سوپ پایبند باشید و در چند روز اول، از افراط و تفریط در مصرف این موارد زیر پرهیز کنید:غذاهای بسیار گرم، بسیار سرد یا اسیدی، تند و پر ادویه و سفت. بعد از 3 الی 4 روز، احتمالاً می‌توانید به یک رژیم غذایی عادی برگردید، اما تا زمانی که محل ایمپلنت کاملاً بهبود نیابد  از گاز زدن و خوردن مواد سفت مثل آجیل و تخمه در آن ناحیه خودداری کنید.

 

* بهداشت دندان 

بهداشت مناسب دهان و دندان برای یک فرایند بهبودی موفق، بسیار ضروری است، اما قطعاً شما قصد ندارید که با تمیز کردن بیش از حد، فرآیند بهبودی را مختل کنید. پس بهتر است به دستور‌العملی که در ادامه آورده شده، عمل کنید تا مشکلی پیش نیاید. در روز جراحی بهتر است با احتیاط مسواک بزنید و نخ دندان بکشید. روز بعد می‌توانید چند بار در روز و به خصوص بعد از غذا خوردن به آرامی با یک محلول آب نمک شستشو دهید. بعد از چند روز، ممکن است لازم باشد به جای مسواک، با استفاده از نوک گوش پاک کن و یک محلول تمیز کننده مناسب، اطراف ایمپلنت و پایه را با دقت تمیز کنید.

بعد از انجام ایمپلنت دندان چه اقداماتی لازم است؟

* پرهیز از سیگار کشیدن

اکیداً توصیه می‌کنیم حداقل برای دو هفته پس از جراحی، سیگار کشیدن را کنار بگذارید؛ سیگار کشیدن بهبودی را به تأخیر می‌اندازد، باعث افزایش درد می شود و ممکن است موجب خونریزی و عفونت در محل جراحی شود.

 

* پرهیز از مشکلات احتمالی

یکی از دو دلیل اصلی عدم موفقیت ایمپلنت‌ها به دلیل ضربه ناشی از فشار بیش از حد یا اعمال نیروی ناشی از گاز زدن مواد سفت در محل ایمپلنت باشد. به همین دلیل، مهم است که از خوردن غذاهای سفت و سخت خودداری کنید و سعی کنید در این قسمت نجوید، حتی اگر تاج دندان موقت دارید. اگر از دندان قروچه رنج می‌برید، ممکن است برای محافظت طولانی مدت به یک وسیله مانند “محافظ دندان قروچه” نیاز داشته باشید.

 

بهداشت مناسب دهان و دندان مسئله بسیار مهمی است که می‌تواند در موفقیت طولانی مدت ایمپلنت دندان تأثیر بگذارد. بلافاصله پس از عمل کاشت، بیماران باید دستورالعمل‌های دقیق تمیز کردن را دنبال کنند و چند روز پس از جراحی از فعالیت شدید خودداری کنند. همیشه بهداشت دهان و دندان را به درستی انجام داده و برای معاینه و بررسی منظم به دندانپزشک خود مراجعه کنند.

 

قصد انجام ایمپلنت دندان دارید اما نمی‌دانید به کجا مراجعه کنید؟

با قابلیت ویزیت مجازیِ در وب اپلیکیشن کلینیک دندانپزشکی دکتر سریتا به راحتی و بدون نیاز به مراجعه حضوری ویزیت شوید. تنها کافیست به وبسایت این کلینیک به نشانی اینترنتی https://drserita.com مراجعه کرده و به بخش سامانه ویزیت مجازی وارد شوید.

 

پس از ثبت درخواست و ارسال تصاویر مربوطه، در خصوص صحبت در مورد جزئیات، و دادن مشاوره در مورد زمان حضور و مسائل مربوط به خدمات مورد نظرتان، مشاورین مربوطه با شما تماس خواهند گرفت. همچنین شما می‌توانید مقالات ارزشمند و مفیدی در مورد انواع مختلف خدمات دهان و دندان در این سایت بخوانید و علاوه بر آگاهی بیشتر در مورد خدمات مورد نظرتان، اطلاعات عمومی خود را نیز بالا ببرید.