پارس ناز پورتال

راهنمای خرید انواع هالوژن سقفی

راهنمای خرید انواع هالوژن سقفی

از آنجایی که برای گذراندن زمان، در خانه و یا محل کار داشتن نور مناسب و روشنایی حائز اهمیت است، لامپ‌ها را می‌توان جز تجهیزات اولیه برای تولید نور مناسب معرفی کرد. در بازار برق و روشنایی با وجود اینکه لامپ‌ها از نظر فناوری انواع مختلفی دارند، از قدیم تا به امروز لامپ‌هایی برای خرید تقاضای بالایی داشتند که کمترین میزان انرژی مصرفی را تولید کنند.

 

یکی از لامپ‌های کم مصرفی که بیشتر از دیگر انواع لامپ‌ها شناخته شده و تقاضا خرید برای آن بالاست، لامپ هالوژن نام دارد. از آنجایی که لامپ‌های هالوژن دارای انواع مختلفی هستند و با توجه به تفاوت‌هایی که این نوع لامپ‌ها با یکدیگر دارند، دارای نام‌های متفاوتی از یکدیگر هستند؛ اما به طور عامیانه مردم آن را فقط با نام هالوژن می‌شناسند.

 

درست است که لامپ‌های هالوژن دارای انواع مختلفی هستند اما ساختار داخلی یکسانی دارند که از رشته‌هایی از جنس تنگستن و یک گاز فشرده هالوژن تشکیل شده‌اند. زمانی که انرژی برق وارد لامپ هالوژن می‌شود، گاز هالوژن منجر به داغ شدن سیم تنگستن می‌شود و نتیجه این عملیات تولید نور سفید یا زرد رنگ توسط لامپ است. در ادامه کاربرد و نحوه نصب انواع هالوژن سقفی و در آخر، درباره خرید انواع هالوژن سقفی صحبت خواهیم کرد.

 

مزایا استفاده از لامپ‌های هالوژن

از آنجایی که تولید هالوژن‌ها حاصل پیشرفت تکنولوژی است پس قطعا از مزایای بسیاری برخوردار است. دانستن مزایای استفاده از لامپ‌های هالوژن، در خرید این نوع لامپ به ما کمک می‌کند.

 

کیفیت نور

هالوژن‌ها یکی از لامپ‌هایی هستند که از کیفیت نور بالایی برخوردارند و به خوبی می‌توانند نور را پخش کنند به همین دلیل گزینه مناسبی برای استفاده در هر مکانی هستند.

 

ابعاد مناسب

به دلیل داشتن ابعاد کوچک و مناسب این نوع لامپ‌ها، می‌توان در تمامی موقعیت‌ها به راحتی از آن‌ها استفاده کرد. به کارگیری این نوع لامپ‌ در پروژکتورها یکی از کاربردهایی است که ابعاد مناسب آن‌ها را به خوبی نشان می‌دهد.

 

قابلیت تنظیم نور

این نوع لامپ‌ها برخلاف دیگر انواع لامپ دارای قابلیت کاربردی کم یا زیاد کردن نور هستند که به شما کمک می‌کند میزان نور مورد نیاز محلی که از لامپ‌ها در آن استفاده می‌شود را برای تامین روشنایی، تنظیم کرد.

 

کم مصرف بودن

پایین بودن توان مصرفی لامپ‌ هالوژن باعث می‌شود که پس از استفاده از این نوع لامپ‌ها، دیگر نگران هزینه‌های جانبی نبود؛ زیرا به نسبت دیگر لامپ‌های موجود در بازار هزینه برق کمتری دارند.

 

انواع هالوژن

هالوژن‌های جدید همگی براساس تکنولوژی ال ای دی ساخته می‌شوند، اگرچه مشابه هالوژن‌ها قدیمی هستند اما از نظر عملکردی بسیار بهتر هستند. هالوژن‌های جدید وابسته به نوع ساختار و فناوری به کاررفته در آن به سه دسته تقسیم می‌شوند که در ادامه علاوه بر ساختار هر نوع مزایا و معایب هرکدام را بررسی می‌کنیم.

راهنمای خرید انواع هالوژن سقفی

لامپ هالوژن SMD

دلیل انتخاب نام SMD برای این نوع هالوژن این است که در آن از تکنولوژی SMD استفاده شده یعنی لامپ‌هایی با تراشه‌هایی پایه کوتاه که بدون سوراخ کردن برد و فقط با لحیم کاری بر روی برد الکتریکی نصب شده‌اند و با عبور جریان برق، نور مناسب را تولید می‌کنند.

 

مزایا استفاده از SMD

* قابلیت تنطیم زاویه نور دارد.

* اشعه مادون قرمز و بنفش در این نوع لامپ وجود ندارد.

* پس از روشن شدن حرارت کمی را از خود ساطع می‌کند.

* به دلیل ابعاد کوچکی که دارد در سقف‌های کم عمق نیز قابل استفاده است.

* تعداد دفعات روشن و خاموش شدن این لامپ باعث خرابی لامپ نمی‌شود.

* به علت ساختاری که دارند، میزان ایجاد سایه را کاهش می‌دهد.

* دارای پوششی مات و همگن است همین امر موجب می‌شود که اجزای داخلی لامپ دیده نشود.

* کنارهم قرار گرفتن لامپ‌ها بر روی برد در این نوع هالوژن باعث شده است که پرتو نور به صورت گسترده و وسیع‌تر ایجاد شود.

 

معایب SMD

این نوع از هالوژن به دلیل پیشرفتی که در تکونولوژی ساخت و تولید لامپ‌ هالوژن بکارگرفته شده ‌‌است، دارای هیچگونه معایبی نیست و با توجه به کاربردهایی که دارد می‌توان از آن در مکان مناسب با آسودگی خاطر استفاده کرد.

راهنمای خرید انواع هالوژن سقفی

لامپ هالوژن COB

ساختار چیدمان چیپ‌های الکترونیکی LED بر روی برد الکتریکی مختص لامپ COB است. به طوری که تمامی چیپ‌های ال ای دی کوچکی که مسئولیت تولید نور را برعهده دارند، به صورت فشرده بر روی برد در کنار یکدیگر جای می‌گیرند و یک مرکز نورانی را تشکیل می‌دهند.

 

مزایا استفاده از COB

* قابلیت تنظیم نور را داراست.

* دارای انرژی مصرفی پایینی است.

* طول عمر بیشتری نسبت به دو نوع لامپ هالوژن دیگر دارد.

* کنار هم قرار گرفتن LEDهای نور، موجب شده است شدت نور در این نوع لامپ متمرکزتر از دیگر انواع آن باشد.

* حداقل گرما را تولید می‌کنند پس خنک کننده کمتری بر روی آن جایگذاری شده و همین امر موجب کاهش وزن لامپ شده است.

 

معایب COB

* محدود بودن رنگ‌های نور در این نوع لامپ هالوژن از معایب COB محسوب می‌شود. رنگ‌های سفید، یخی، آفتابی، قرمز، سبز، آبی و صورتی بازه انتخابی رنگ نور این لامپ‌ها است.

 

لامپ هالوژن LED

در بازار برق و روشنایی هالوژن LED را با عنوان هالوژن سقفی می‌شناسند و با کنار هم قرار گرفتن دیودها و با عبور جریان برق در بین آن‌ها در این نوع لامپ، روشنایی حاصل می‌شود. به طوری که میزان روشنایی لامپ وابسته به تعداد دیودهای قرار گرفته شده در لامپ است یعنی هرچه تعداد دیودها بیشتر باشد، پرتو نور ساطع شده از لامپ بیشتر است.

 

مزایا استفاده از LED

* قابلیت تنطیم زاویه تابش نور را دارد.

* دارای طیف نور رنگی متنوعی است.

* قابلیت مصرف برای طراحی دکوراتیو را دارد.

* نوردهی یک لامپ LED 18 وات با یک لامپ رشته‌ای 100 وات برابر است، می‌توان نتیجه گرفت که میزان نور لامپ‌های LED بسیار بالاست.

* مانند هر دو نوع دیگر هالوژن‌ها، گرمای کمی را تولید می‌کنند، دارای طول عمر بیشتری به نسبت لامپ‌های قدیمی موجود در بازار هستند و مقدار انرژی مصرفی پایینی نیز دارند.

 

معایب LED

* به دلیل وجود مس در این نوع لامپ‌ها در صورت شکستن به دلیل آسیب‌زا بودن آن توصیه می‌گردد با تماس مستقیم دست باقی مانده آن را لمس نکنید و رها سازی این لامپ شکسته شده در محیط زیست آسیب‌زا است.

راهنمای خرید انواع هالوژن سقفی

هنگام خرید لامپ هالوژن سقفی به این نکات توجه کنید

در ادامه به بررسی نکاتی که باید برای خرید یک هالوژن خوب به آن‌ها توجه کنید، می‌پردازیم. لازم است این نکته را خاطرنشان کنیم که فراگرفتن نکات و توجه به آن‌ها، هزینه‌ای را که برای خرید هالوژن می‌خواهید بپردازید، مشخص می‌کند.

 

شدت نور

شدت نور همان عاملی است که باعث می‌شود روشنایی در فضاهای مختلف متفاوت باشد. با کمیتی به نام لومن محاسبه می‌شود و مقدار شار نوری است که بر واحد سطح تابیده می‌شود. به عبارت دیگر می‌توان گفت که شدت نور یک لامپ به مساحتی که لامپ روشن می‌کند و به میزان شار عبوری از لامپ بستگی دارد.

 

با این تفاسیر هرچه میزان مساحت روشن شده با لامپ بیشتر باشد، شدت نور در آن محل بیشتر است و برعکس این قضیه هم صدق می‌کند. در لامپ‌های هالوژنی شدت نور به شکل ظاهری و تعداد LEDهای بکاررفته شده در هالوژن بستگی دارد. لازم به ذکر است که معمولاً شدت نور در انواع مختلف هالوژن معمولا بین 500 تا 1000 لومن متغیر است.

 

دمای رنگ

اندازه‌گیری دمای رنگ یک لامپ را نباید با میزان دمای تولید شده لامپ در هنگام روشن بودن اشتباه گرفت. در حقیقت فاکتورِ دمای رنگ را برای بررسی میزانِ تمایل به سفیدی و یا زردی نور ایجاد شده توسط لامپ تعریف کرده‌اند. کاربران عادی با دانستن این فاکتور در هنگام خرید می‌توانند انتخاب کنند لامپ مورد نظر چقدر به رنگ سفید یا زرد نزدیک باشد.

 

واحد اندازه‌گیری دمای رنگ، درجه کلوین تعریف شده و هرچه دمای رنگ بالاتر باشد، رنگ نور سردتر شده و به سمت سفید متمایل می‌شود، دمای رنگ نور سفید تقریباً بیشتر از 5500 کلیون است. برخلاف نور سفید با دمای رنگ بالا، رنگ نور زرد دمای رنگ پایین‌تر از 5500 کلوین دارد و نتیجه می‌گیریم که هرچه دمای رنگ پایین‌تر باشد، رنگ نور گرم‌تر شده و به رنگ زرد میل می‌کند. دمای رنگ در هالوژن‌ها بین 2700 تا 6500 درجه کلوین متغیر است.

 

توان مصرفی

میزان مصرف انرژی تمامی وسایل الکترونیکی از فاکتورهای مهمی است که در هنگام خرید آن را باید چک کرد و مورد توجه قرار داد. واحد اندازگیری توان مصرفی وسایل اکترونیکی وات است و هرچقدر میزان توان مصرفی بالاتر برود، میزان مصرف انرژی نیز بیشتر می‌شود. معمولاً لامپ‌های هالوژن مورد استفاده در خانه و محل کار دارای توان ده وات هستند. این نکته را در نظر داشته باشید که هرچه میزان توان مصرفی بیشتر باشد، قیمت لامپ انتخابی بیشتر و مصرف برق آن نیز بیشتر می‌شود.

 

طول عمر

طول عمر لامپ‌ها را با واحد ساعت محاسبه می‌کنند ولامپ‌های رشته‌ای که امروزه تغییرات زیادی در تولید آن‌ها به وجود آمده است دارای طول عمری دوهزار ساعت هستند، این در حالی است که لامپ‌های هالوژن مرغوب و استاندارد طول عمری بین هشت‌هزار تا سی‌هزار ساعت دارند. با یک مقایسه به راحتی درمیابیم که لامپ‌های رشته‌ای به نسبت هالوژن‌های ال ای دی، از طول عمر بسیار پایین‌تری برخوردار هستند.

 

در هنگام خرید لامپ هالوژن سقفی باید در نظر داشته باشید لامپ انتخابی شما دارای طول عمر چند ساعت است. اما این نکته را فراموش نکنید که خرید لامپ هالوژنی اصل با طول عمر بالا و قیمت گران، از نظر هزینه در بلند مدت به صرفه‌تر از خرید لامپ رشته‌ای است.

راهنمای خرید انواع هالوژن سقفی

انواع کاربرد و نصب هالوژن سقفی

نوع نصب و کاربرد لامپ هالوژن وابسته به نوع خریداری شده، توکار و یا روکار بودن آن متفاوت است. لامپ هالوژن را می‌توان در سقف‌های نام برده در زیر استفاده کرد:

 

* سقف‌های رابیتس

* سقف‌های کناف

* سقف‌های موزائیکی

* سقف‌های سرامیکی

* سقف‌های فلزی

* سقف‌های کامپوزیت

* سقف‌های آجری

* سقف‌های چوبی

* سقف‌های MDF

 

نصب هالوژن سقفی

نصب هالوژن سقفی در هریک از این نوع سقف‌هایی که در بالا نام برده شده، متفاوت است. مثلا برای نصب هالوژن در سقف‌های رابیتس باید قبل از نصب رابیتس و گچ کاری روی آن، سیم کشی برای هالوژن انجام شده و پس از آن غلاف هالوژن جایگذاری شود. در این حالت پس از اتمام مراحل ساختمانی،لامپ هالوژن به نسبت سوکتی که دارد نصب و مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

قرارگیری و نصب هالوژن در سقف‌های کناف، آجری، موزائیکی و سرامیکی هم مانند سقف‌های رابیتس است یعنی باید قبل از عملیات ساخت کناف و سقف آجری، موزائیکی و سرامیکی، سیم کشی انجام شود و البته که در سقف‌های آجری بر اساس ابعادی که چراغ هالوژن دارد، می‌‌توان لوله PVC قرار داد.

 

نصب چراغ هالوژن در سقف‌های MDF، فلزی و کامپوزیت بر خلاف نمونه‌های قبلی نیاز به سیم کشی قبل از مراحل ساختمانی ندارد و عملیات سیم کشی بعد از اجرای سقف انجام می‌شود. این عملیات با گردبرهای مخصوص برای هر سقف اجرا می‌شود، با توجه به ابعاد لامپ هالوژن، سقف را سوراخ می‌کنند و با استفاده از سوکتی که برای نصب هالوژن وجود دارد، عملیات قرارگیری هالوژن در سقف پایان می‌پذیرد.

 

کاربرد هالوژن سقفی

از هالوژن‌های سقفی می‌توان به صورت منبعی برای تولید نور تزئینی یا برای تولید روشنایی با توان مصرفی پایین استفاده کرد و به راحتی شدت نور را در ساعات مختلف از روز کاهش یا افزایش داد. چراغ‌های سقفی را می‌توان در اتاق خواب، اتاق محل کار، آشپزخانه، راهروها، در حمام و سرویس بهداشتی، تزئیین نمای ساختما‌ن‌ها و به طور کلی برای نورپردازی در فضای داخلی ساختما‌های مسکونی و یا تجاری استفاده کرد.

 

برای مثال برای مکان‌هایی با سقف‌های کوتاه چراغ سقفی هالوژنی با برش 6 سانت، گزینه مناسبی برای نصب هستند.

 

خرید اینترنتی انواع هالوژن

کاملا بستگی به شما دارد که با توجه به نکات گفته شده کدام چراغ هالوژن را برای خرید انتخاب می‌کنید. اگر به دنبال هالوژنی برای روشنایی و نصب به صورت توکار و یا روکار هستید که آپشن تغییر رنگ را نیز به همراه داشته باشد SMDها گزینه مناسبی برای انتخاب هستند. اگر برای روشنایی نور به صورت تک رنگ، متمرکز و با حداکثر شدت نور نیاز دارید، مدل‌های COB را مورد بررسی قرار دهید.

 

برای خرید آنلاین انواع هالوژن و چراغ‌های سقفی به وبسایت آرتا الکتریک مراجعه کنید. آرتا الکتریک بازار برق و روشنایی است و بهترین برندهای لامپ را در رنگ نورها، توان‌ها و سرپیچ‌های مختلف با بهترین قیمت به سراسر ایران ارسال می‌کند.