پارس ناز پورتال

انجام تست پاپ اسمیر و سلامت دهانه رحم

مجموعه : بهداشت زنان
انجام تست پاپ اسمیر و سلامت دهانه رحم

انجام تست پاپ اسمیر و سلامت دهانه رحم 

تست پاپ اسمیر برای مطمئن شدن از سلامت دهانه رحم ضروری هست،مي دانیم که اندام تناسلی خانم ها بسیار آسیب پذیر هست. با این که در سال‌هاي جدید مریضی‌ها و عفونت‌هاي زنان افزایش یافته، هنوز تعداد زیادی از خانم‌ها درمورد تست‌ها و چک‌آپ‌هاي ضروری برای پیش گیری از ابتلا به مریضی‌هاي جدی آگاهی ندارند.

 

در سال جدید مي‌توانید این روند را تغییر داده و به خودتان اکثر اهمیت دهید و با انجام تست‌هايِ ضروریِ زنان، از سلامتی خود مطمئن شوید. تست پاپ‌اسمیر یکی از همین تست‌هاي ضروری هست.خیلی از خانم‌ها با شنیدن نام این تست، تصور مي‌کنند باید مراحل پیچیده‌اي را انجام دهند و درمورد‌ي انجام آن اطلاعی ندارند.

 

بنابر‌این ما در گفتگو با دکتر نسرین زارع‌پور، دارای بورد تخصصی جراحی زنان، زایمان و نازایی، از او درمورد‌ي ضرورت انجام تست پاپ‌اسمیر و نحوه‌ي انجام آن پرسیدیم.

 

اهمیت انجام تست پاپ‌اسمیر

تست پاپ ‌اسمیر بعنوان یکی از تست‌هاي غربالگری مریضی‌هاي دهانه‌ي رحم انجام مي‌شود. ویژگی بسیار مهم این تست این هست که در حدود 80 درصد در کاهش سرطان دهانه‌ي رحم موثر هست.

 

روشی ساده اما موثر

تست پاپ‌اسمیر بسیار راحت انجام مي‌شود و معمولا درد ندارد. این تست اغلب در همان معاینه‌ي معمولی انجام مي‌شود، به این صورت که متخصص زنان، با بهره گیری از یک برس نرم پلاستیکی، سلول‌هاي دهانه‌ي رحم را بر مي‌دارد و درون ظرفی مي‌ریزد که حاوی مایع نگه‌دارنده هست. در مرحله‌ي بعد، این ظرف به آزمایشگاه فرستاده شده

 

و از سلول‌هاي داخل آن مشابه‌برداری صورت مي‌گیرد. سپس این مشابه‌ها در زیر میکروسکوپ بررسی مي‌شوند که معمولا این رَوَند یک هفته طول مي‌کشد.در این مشابه‌ها هرگونه تغییر سلولی بررسی مي‌شود به‌طوری که در تعداد زیادی از موارد مي‌توان با بهره گیری از نتایج این بررسی‌ها، تغییرات پیش‌اساس‌ي سرطان دهانه‌ي رحم را در مرحله‌اي که به راحتی قابل درمان هست تشخیص داد.

 

کِي تست پاپ اسمیر انجام دهیم؟

نخستین تست پاپ‌اسمیر در افراد متاهل، معمولا در 21 سالگی انجام مي‌شود. سپس تا 29 سالگی این تست باید هر دو سال یکبار انجام شود. در صورتی که 3 بار نتیجه‌ي این تست منفی بود، پس از 30 سالگی هر سه سال یک بار انجام مي‌شود. پس از ٦5 تا ٧٠ سالگی در صورتی که دکتر تشخیص دهد، این غربالگری متوقف مي‌شود.

 

خانم‌هایي که بالاتر از 30 سال سن دارند، بهتر هست همراه تست پاپ اسمیر از نظر HPV «ویروس پاپیلوم انسانی» هم بررسی شوند. تست HPV بر روی همان مشابه‌ي پاپ اسمیر انجام مي‌شود و توجه تست را افزایش مي‌دهد.

 

زمان طلایی برای انجام تست پاپ اسمیر

بهتر هست تست پاپ‌اسمیر در مرحله‌ي بعد از قاعدگی و در زمانی که خانم‌ها دچار عفونت نباشند، انجام شود. همین طور برای این که نتیجه‌ي تست دقیق‌تر باشد، خانم‌ها نباید گذشته از انجام آن، از کرم‌هاي واژینال و دوش بتادین بهره گیری کنند و همین طور گذشته از انجام تست هم باید از نزدیکی با همسر‌شان پرهیز کنند. خانم‌هایي که مي‌خواهند برای بارداری اقدام کنند باید تست پاپ‌اسمیر را گذشته از بارداری انجام دهند.

 

خانم‌ها قلب تپنده خانواده میباشند و هرچه به وجود خود و سلامتیشان اهمیت بدهند، خانواده سالم‌تری پرورش مي‌دهند و فرزندانشان هم یاد مي‌گیرند برای سلامتی خود ارزش قائل شوند.

 

ویروس پاپیلوم انسانی

HPVیا ویروس پاپیلوم انسانی، ویروسی شایع هست که تعداد زیادی از مردان و زنان به آن مبتلا مي‌شوند. تقریباً 100 نوع ویروس HPV وجود دارد که برخی از انواع آن فقط دستگاه تناسلی را آلوده مي‌کنند و باعث ایجاد زگیل تناسلی مي‌شوند. انواع دیگری از HPV پس از مدتی طولانی مي‌توانند منجر به سرطان دهانه‌ي رحم شوند.

 

همۀ‌ي گونه‌هایHPV که باعث زگیل روی دست‌ها یا پا‌ها مي‌شوند باعث به وجود آمدن زگیل دستگاه تناسلی یا تغییرات سلول‌هاي سرویکس نمیشوند. همین طور ویروس‌هاي HPVدستگاه تناسلی، در دیگر نقاط بدن مریضی ایجاد نمی کنند.