پارس ناز پورتال

آیا واقعا می توان قبل از بارداری جنسیت را تعیین کرد؟

آیا واقعا می توان قبل از بارداری جنسیت را تعیین کرد؟

آیا واقعا می توان قبل از بارداری جنسیت را تعیین کرد؟ 

شمار زیادی از تبلیغات امروزه عنوان می کنند که میتوان با بهره گیری از روش هایي جنسیت جنین را گذشته از اقدام به بارداری تعیین نمود. مساله این هست که تعیین جنسیت گذشته از لقاح،‌ تا چه حد صحت دارد و تبلیغات متعارف در این باره که حتی گاهی اوقات در میان بعضی از پزشکان وجود دارد، چقدر کارساز میباشند.

 

مکرر دیده می شود بانو‌ها در مراجعه به متخصصان زنان و زایمان، متقاضی اقدام به بارداری برای تولد جنسیت خاصی میباشند.مساله این هست که تعیین جنسیت گذشته از لقاح،‌ تا چه حد صحت دارد و تبلیغات متعارف در این باره که حتی گاهی اوقات در میان بعضی از پزشکان عمومی و پزشکان متخصص و طب سنتی وجود دارد، چقدر کارساز میباشند.

 

ما برای این بانو‌هایي که مراجعه میکنند چند مساله را از نظر علمی مطرح می کنیم و به انها می گوییم که هر خانمی دو کروموزوم X و هر مردی یک کروموزوم X و یک کروموزوم Y دارد.اگر مرد کروموزوم Y را به زن بدهد، فرزند پسر خواهد شد و در صورت دادن کروموزوم X، فرزند دختر متولد میشود. در این جا باید گفت در این که مرد کدام کروموزوم را به زن بدهد، چیزی نمی تواند دخالت کند.

 

گفتگو‌هایي که شنیده میشود که مثلاً خوردن فلان غذا، فلان دارو و یا فلان ویتامین گرانقیمت، داشتن نزدیکی در زمانی خاص و شستشوی واژن با محلول سرکه یا جوش شیرین و محلول‌هاي اسیدی یا قلیایی، باعث متولد شدن نوزاد دختر یا پسر میشود، اصلا در آمدن نوع خاصی از کروموزوم به سمت بانو و تولد فرزند دختر یا پسر کارساز نیست.‌

 

این موارد فقط خرافات میباشند که باعث صرف خرج‌هاي بالا در مردم و گیج شدن آن ها میشوند.ولی قانون ژنتیک چیز دیگری هست؛ 50 درصد لقاح‌ها با کروموزوم Y هست که باعث تولد فرزند پسر می شود و 50 درصد لقاح‌ها با کروموزوم X هست که باعث تولد فرزند دختر می شود، بنابراین هیچ عاملی در این اساس قانون ژنتیک را نمی‌شکند.

 

فقط یک مورد اثبات شده هست که زندگی در جوامع شهری پر استرس، باعث افزایش هورمون استرس در بدن میشود و به میزان مقداری لقاح پسر «مذکر» را بالا میبرد.این موردی هست که در کتاب ویلیامز هم با استناد به مقالات معتبر آورده شده هست وگرنه در خود این کتاب پافشاری شده هست که چیزی جنسیت گذشته از لقاح را تغییر نمیدهد، چه برسد به موارد پیش‌پا افتاده‌اي مثل فلان داروی گیاهی یا فلان عرق گیاهی یا … .

 

تعیین جنسیت‌هاي تضمینی!!

بدبختانه این بازاری که در مورد تعیین جنسیت گذشته از لقاح متعارف شده و به ویژه گفته می شود این تعیین جنسیت‌ها تضمینی هست، عملا نوعی کلاه‌برداری مثلاً علمی هست که متعارف شده و بدبختانه از ندانستن مردم سوء‌بهره گیری می شود.مثلاً به ده نفر که متقاضی فرزند پسر میباشند، گفته میشود فرزند شما به صورت تضمینی پسر خواهد شد! طبق قانون ژنتیک از این ده نفر، پنج فرزند پسر متولد میشود.

 

والدین این نوزادان که خرج زیادی را متقبل شده بودند، فکر می کنند این معجزه دکتر بوده که فرزندشان پسر شده هست، اما پنج نفری که جنس نوزادشان دختر بوده، معترض می شوند اما طبق توافق‌نامه‌اي که دکتر با انها داشته هست، نمیتوانند حتی پول‌شان را پس بگیرند.گاهی اوقات هم پول‌شان پس داده می شود ولی حق شکایت ندارند.

 

از دکتر‌تان تقاضای فرزند تندرست داشته باشید

بنابراین پزشکان همه ي وقت باید به مردم متذکر شوند که تقاضای فرزند تندرست داشته باشید، جنسیت گذشته از لقاح با این موارد قابل تعیین نیست.تنها شگرد علمی شناخته شده برای تعیین جنسیت گذشته از لقاح، شگرد «PGD «pregestational diagnosis هست که برای کاشت انجام می شود.

 

یعنی از گذشته از این که جنین در رحم بانو کاشته شود، از یک یا دو سلول تست ژنتیک به عمل می آید و معلوم می شود که XX هست یا XY و بر حسب تقاضا، سلول مورد نظر را برای آن بانو لقاح می کنند و می‌کارند که این عمل هم خرج بالایی «بین 15 تا 20 میلیون» دارد و هم این که کاشت تا 35 درصد می گیرد و ممکن هست سقط شود، بنابراین فقط در خانواده‌هایي انجام می شود که در یک جنسیت خاص، مریضی خاصی دارند.

 

مثلاً در خانواده‌اي که همه ي فرزندان پسر، مبتلا به هموفیلی میباشند «چون هموفیلی وابسته به جنس هست»، PGD انجام میگردد و یک جنین تندرست دختر برای این بانو کاشته میشود.یا مثلاً در موارد ماسکولار دیستروفی، PGD انجام میشود. بنابراین بیشترین کاربرد PGD برای مریضی‌هاي وابسته به جنسی هست که انتقال پیدا میکنند، نه این که خانواده‌اي هوس کنند پسر دار شوند و یا برای دختر دار شدن پافشاری داشته باشند.

 

در این بین عده زیادی سودجو، سوء‌بهره گیری می کنند و هم خرج کلانی دریافت میکنند و هم این که هدف مورد نظر خانواده فراهم سازی نمی شود، مثلاً فرزند پسر می خواستند، اما دو دختر دوقلو متولد میشوند!!

 

هر چه خدا بخواهد، همان می شود…

حتی خداوند در قرآن فرموده که به هر کس بخواهد دختر میدهد و به هر کس بخواهد پسر میدهد، بنابراین خداوند تمایز جنسیتی قائل نشده هست و اگر به فرض، فرزند پسر خیلی بهتر از فرزند دختر بود، آیا خداوند به پیغمبر خود پسر نمی‌داد؟ و آیا این که فکر میکنند نسل از پسر می ماند، آیا نسل پیغمبر خدا منقرض شد؟