پارس ناز پورتال

بهترین روش های مقابله با حس آزار دهنده تنهایی

بهترین روش های مقابله با حس آزار دهنده تنهایی

بهترین روش های مقابله با حس آزار دهنده تنهایی 

شمار زیادی از اوقات هست که ما حس تنهایی میکنیم، به گوشه اي گناه برده و معمولاً افکار منفی سراغمان می‌آید و خود را شماتت می‌کنیم. گاهی اوقات حتی اگر اطرافتان شلوغ باشد باز هم احساس تنهایی می‌کنید. مجردها احساس تنهایی می‌کنند و حتی متاهل ها نیز گاه و بیگاه با احساس تنهایی دست و پنجه نرم می‌کنند. برای مبارزه با این احساس کارهایی هست که می‌توانید آزمون کنید تا حس برترین داشته باشید.

 

گذشته از تنها شدن فهرست کارهایی که باید انجام دهید را بنویسید
به جای اینکه چشم براه بنشینید تا تنها شوید از پیش کارهایی که باید انجام دهید را فهرست کنید. این کارها شامل فعالیت هایي با همکاری دیگران هست و به شما حس بهتری می‌دهد. فعالیت هایي از قبیل پازل، دویدن، دوچرخه سواری، شنا، رفتن به موزه یا سفر یک روزه با تور. لازم نیست کاری که انجام می‌دهید

 

حتماً خیلی بزرگ باشد. حتی پیاده روی در اطراف منزل یا کمک به پیرمردی که در خیابان تنهاست و یا درود کردن به مغازه دار محله هم احساس خوبی به شما می‌دهد. هدف بیرون ارسال کردن شما از ذهنیت کنونی هست. به علاوه برای بهتر کردن حالتان میتوانید به موسیقی مورد علاقه تان گوش دهید.

 

حکایت گوش کنید
یکی از برترین راه ها برای مبارزه با احساس تنهایی خواندن یا گوش دادن به حکایت هست. روانشناسان توصیه میکنند به پادکست هایي که دربردارنده حکایت هاي حقیقی از تمام قشرهاست گوش بدهید. با گوش دادن به حکایت ها احساس میکنید با دیگران در رابطه هستید و با آنها به یک سفر احساسی میروید و خودتان را به نوعی در جایگاه او می‌بینید.

 

داوطلب شوید
یکی دیگر از برترین راه ها برای مبارزه با تنهایی کمک کردن به دیگران هست. تنهایی باعث گوشه گیری و در نهایت رشد افکار منفی میشود. اما با کمک به دیگران هم افکار منفی را از خود دور کرده‌اید و هم احساس تنهایی نخواهید کرد. کمک به دیگران سلامت عاطفی را تقویت می‌کند

 

به ویژه برای سنین بالای ۴۰ سال یعنی سال هایي که احساس تنهایی تشدید میشود. برای اینکار داوطلب کمک به کسانی شوید که احساس تنهایی می‌کنند. بعنوان مثال منزل سالمندان و پرورشگاه ها. با کمک به دیگران متوجه میشویم که ما هم میتوانیم تغییری در جهان ایجاد کنیم.

 

چیزی خلق کنید
وقتی چیزی را خلق میکنید حس بهتری خواهید داشت. یک بیت شعر و یا یک نقاشی رنگ روغن. خلق کردن احساس تنهایی را کاهش می‌دهد. از بحران برانگیزترین عوارض تنهایی احساس پوچی و اشتیاق برای رابطه برقرار کردن با دیگران و نیرویی در خارج از ماست. و گاهی اوقات این احساس با خلق چیزی از درونمان بروز داده میشود.

 

هر فعالیت خلاقانه اي مثل شعر، نویسندگی، خوانندگی، مجسمه سازی، نقاشی و خیلی چیزهای دیگر برای مبارزه با تنهایی کارساز هست. وقتی چیزی را خلق میکنیم از یک فضای خالی شروع میکنیم. یک صفحه سفید، یک بوم دست نخورده و گزینه میکنیم که چطور آن فضای خالی را پر کنیم. وقتی چیزی را خلق می‌کنید

 

در واقع با درون خودتان رابطه برقرار میکنید. وقتی یاد بگیریم که درونمان را به این شکل ابراز کنیم به حقوق بیشتری می‌رسیم چون هم مهارت هاي بهتری کسب می‌کنیم و هم به خود ما نیروی بیشتری می‌دهیم. به علاوه خلاقیت با مغز عاطفی و شناختی در رابطه هست.

 

مدیتیشن کنید
مراقبه به افرادی که احساس تنهایی می‌کند کمک زیادی می‌کند. آرام بنشینید و روی قسمت هایي از بدن که این احساس بروز داده شده مدیتیشن کنید. وقتی بدن را کاملا اسکن کردید با تنفس عمیق آرامش را به آن قسمت هاي بدن انتقال بدهید.

 

وقتی انرژی درمانی را به آن قسمت هاي بدن که احساس تنهایی می‌کردید فرستادید باز هم آرام بنشینید و به این فکر کنید که دیگران هم مثل شما احساس تنهایی میکنند. سپس به تمام آنها که احساس نمونه شما دارند نور بفرستید مثل اینکه آنها را در قلبتان با انرژی درمانی و نوری که به آنها نشان میدهد همۀ ما احساس مشابهی داریم شستشو میدهید.

 

بدن را حرکت دهید
ورزش کردن نیز به مبارزه با احساس تنهایی کمک میکند. تنهایی باعث گوشه گیری و عدم فعالیت می‌شود پس با حرکت دادن بدن با انها مبارزه کنید. با ورزش اندورفین ترشح میشود و به شما حس بهتری میدهد. و تمرکزی که در طول فعالیت هاي فیزیکی دارید ذهنتان را از احساس تنهایی دور میکند. باشگاه بروید، پیاده روی کنید، یوگا تمرین کنید برقصید یا به هر روش دیگری بدن را به حرکت دربیاورید.

 

به دوست یا فامیل زنگ بزنید
من هر بار که احساس تنهایی میکنم موبایل را برمیدارم و با برترین دوستم تماس می‌گیرم. حالم هر چقدر هم بد باشد با شنیدن صدای او بهتر میشود. آیا شما هم کسی را دارید که زمانی که احساس تنهایی میکنید با او تماس بگیرید؟

 

مشاوره بروید
همۀ ما در دوره خاصی احساس تنهایی می‌کنیم اما اگر شما احساس می‌کنید که این احساس مداوم هست باید به یک درمانشناس مراجعه کنید تا الگوهای شما را ارزیابی کند. احتمالاً به علت دلبستگی که با والدینشان هنگام رشد نداشتند بلد نیستند که چطور به دیگران نزدیک شوند.

 

بنابراین کار کردن روی این مسائل باعث میشود دیگر احساس تنهایی نکنید. درمانشناس ها می‌توانند به مبارزه با این احساس در صورتی که علت آن خجالت و یا پریشانی اجتماعی باشد کمک کنند.

 

این لحظات گذرا میباشند
ممکن هست ناامیدانه احساس تنهایی کنید اما باید بدانید که تنهایی کاملا طبیعی هست و روزی می گذرد. پس بهتر هست کارهایی را انجام دهید که با این احساس مبارزه میکند. سپس تبسم بزنید و این را بدانید که این لحظات نیز گذرا میباشند و مجدد احساس خوبی خواهید داشت.