پارس ناز پورتال

برای سرمایه گذاری چی بخریم

برای سرمایه گذاری چی بخریم

تفاوتی ندارد شمایی که در حال مطالعه این مقاله هستید در چه سنی به سر می‌برید یا چه شغلی دارید. اینکه خودکارفرما هستید، کسب و کار مستقل خود را دارید، در بخش خصوصی یا دولتی مشغول به کار هستید و یا حتی دانشجو و در حال تحصیل در سنین جوانی، میانسالی یا سنین بالاتر هستید.

 

لزوم سرمایه گذاری بر کسی پوشیده نیست و امروزه به بخشی از برنامه ماهانه یا سالانه هر فردی تبدیل شده است. اما سوال بسیاری که اهمیت زیادی دارد این است که ( برای سرمایه گذاری چی بخریم ؟) در واقع وقتی با دنیایی از گزینه های متنوع در سرمایه گذاری مواجه ایم چطور متوجه شویم که کجا می‌توانیم با پول کم سرمایه گذاری کنیم؟

 

کجا می‌توان سرمایه گذاری با پول بالاتر انجام داد و به سود خوبی رسید و هر کدام از این فرصتهای سرمایه گذاری چقدر سود دارند. در این مقاله قرار است به سوالات شما در این رابطه پاسخ دهیم.

 

تورم و سرمایه گذاری

ما هر ساله در ایران با کاهش چشمگیر ارزش پول ملی مواجه ایم که قدرت خرید مردم را تحت تاثیر قرار می‌دهد. اینجاست که لزوم سرمایه گذاری درست و صحیح بیش از هر چیز مشخص می‌شود.

 

خوشبختانه گزینه های سرمایه گذاری زیادی وجود دارد که بخشی در دارایی فیزیکی مانند زمین، ساختمان و خودرو است و بخشی نیز به بازارهای مالی مانند بورس مربوط می‌شود. اما از کجا بدانیم ما در کجا می‌توانیم سرمایه گذاری کنیم و بازدهی مناسب کسب کنیم؟ در ادامه بیشتر به این مطب می‌پردازیم.

 

بهترین سرمایه گذاری سال 1402 چیست

به تازگی آمار جدیدی از بانک مرکزی منتشر شده است که نرخ تورم نقطه ای را در سال گذشته حدود 70 درصد تخمین زده است. این بدین معنی است که در یک سال گذشته ارزش پول ملی به اندازه 70 درصد کاهش پیدا کرده.

 

تعبیر دیگری که از این نرخ می‌توان داشت این است که در یک سال گذشته سرمایه گذاری در هر دارایی که کمتر از این مقدار بازدهی نصیب سرمایه گذار کرده است کار چندان معقولی نبوده است.

 

شاید بتوان گفت سرمایه گذاری در سپرده بانکی با نرخ های اندکی که بانکها به مشتریان خود پیشنهاد می‌دهند هرچند بدون ریسک است اما کم بازده ترین سرمایه گذاری سال 1402 است. هر چه تفاوت بازدهی سرمایه گذاری با نرخ تورم کمتر و کمتر شود و حتی از آن پیشی بگیرد مسلما سرمایه گذاری بهتری را انتخاب کرده اید. حال به طور مجزا معایب و مزایای سرمایه گذاری در چند مورد را بررسی می‌کنیم.

 

سرمایه گذاری در خودرو و مسکن

سرمایه گذاری در خودرو و مسکن در کشور ما بسیار رایج است. بررسی قیمتی این دو نشان داده است که در 40 سال گذشته با وجود نوسانات جزئی، شاهد رشد پیوسته و مداوم قیمت آنها بوده ایم. بنابراین بسیار مرسوم است که بازدهی آن‌ها در بلندمدت جذاب باشد و بسیاری به سمت آن‌ها کشیده شوند.

 

وجه منفی سرمایه گذاری در خودرو و مسکن این است که به دلیل همین رشد پیوسته و مداوم قیمتی آن‌ها و متناسب نبودن رشد آن با افزایش در درآمد خانوارها موجب شده سرمایه گذاری در آن‌ها نیازمند داشتن منابع مالی زیادی باشد که عموما چالش بزرگی برای بسیاری از ما است. حال چاره چیست؟ آیا از رشد تورم جا میمانیم و می‌بایست شاهد این باشیم که روز به روز ارزش ثروت ما کاهش یابد؟

 

بهترین سرمایه گذاری با 100 میلیون در سال 1402

تا کنون سه موقعیت که شامل سپرده گذاری در بانک، سرمایه گذاری در مسکن و همچنین خرید خودرو را به عنوان گزینه های پیش روی سرمایه گذاری معرفی کرده ایم. همانطور که گفتیم سپرده های بانکی توان پوشش رشد نرخ تورم را ندارند و بازدهی خوبی برای ما ایجاد نمیکنند هرچند که سرمایه گذاری بدون ریسک محسوب می‌شوند.

 

خودرو و مسکن نیاز به منابع مالی بسیار زیادی در مقیاس میلیارد تومان دارند. بنابراین چگونه می‌توان مبالغ کمتر به عنوان مثال 100 میلیون تومان را در سال 1402 سرمایه گذاری کرد و بازدهی خوبی بدست آوریم؟

 

چند گزینه پیش رو داریم که شامل سرمایه گذاری در دلار، طلا و همچنین بورس است که نیاز به مبالغ کمتری نسبت به خودرو و مسکن دارند و با 100 میلیون تومان نیز امکان سرمایه گذاری دارند.

برای سرمایه گذاری چی بخریم

دلار بخریم یا طلا

حال که با کاهش ارزش پول ملی مواجه هستیم چرا در پول یا ارز خارجی سرمایه گذاری نکنیم تا هم از تورم جا نمانیم و هم در مواقعی که بازار ارز هیجانی می‌شود بتوانیم بازدهی های جذاب و مثبتی کسب کنیم. این موضوع در مورد سکه و طلا نیز صادق است.

 

حتی برای بسیاری سرمایه گذاری در طلا جذاب تر از خرید دلار و یورو است. چرا که قیمت طلا و سکه متاثر از دو عامل نرخ جهانی انس طلا و نرخ دلار بازار آزاد است و بنابراین با خرید طلا می‌توان از رشد هر دو استفاده کرد.

 

حال که از جذابیت های سرمایه گذاری در سکه و طلا و همچنین ارزهای خارجی گفتیم سوال این است که چه مشکلی وجود دارد که همه سرمایه گذاران به سمت این بازارها کشیده نمی‌شود؟ چرا تمام دارایی خود را در آن‌ها سرمایه گذاری نکنیم و بازدهی های جذابی نگیریم؟ پاسخ به ریسک های موجود در خرید و فروش طلا و دلار برمیگردد.

 

دلار و طلا هر دو دارایی فیزیکی هستند که سه مشکل اساسی دارند. اول اینکه این کالاها نیاز به اصالت سنجی دارند و ریسک تقلب در آن‌ها وجود دارد. دومین ریسک بازار فیزیکی دلار و طلا بر میگردد به خطر گم شدن یا دزدیده شدن آن‌ها و سومین عیب نیز این است که بلافاصله بعد از خرید دلار اگر قصد فروش آن را داشته باشید عموما با نرخی پایین تر از شما خریده می‌شود. این مشکل در خرید طلا و سکه بیشتر مشخص است.

 

با این تفاسیر هنوز این سوال پابرجاست که برای سرمایه گذاری چی بخریم که ریسک های گفته شده را نداشته باشد و با مبالغ کم نیز امکان سرمایه گذاری داشته باشد؟ پاسخ ما به شما سرمایه گذاری در بورس است. اما به دلیل اینکه برخی ابزارهای موجود در بورس دارای ریسک است لزوم آموزش بورس و یادگیری اصول اولیه بازار بیش از پیش مشخص می‌شود.

برای سرمایه گذاری چی بخریم

چرا باید در بورس سرمایه گذاری کنیم

بورس اوراق بهادار بازاری است که از تنوع بسیار بالایی برخوردار است و سرمایه گذاران می‌توانند هر ابزاری که می‌خواهند را در آن بیابند. به عنوان مثال صندوق طلا برای کسانی که قصد کسب بازدهی از نوسانات سکه، طلا و دلار را دارند بسیار مناسب است.

 

ریسک سرقت و گم شدن و یا تقلب در آن صفر است اما بازدهی آن متناسب با رشد طلا است. همچنین در بورس اوراق بهادار می‌توان از اوراق پرریسک مانند صندوق اهرمی تا اوراق بسیار کم ریسک مانند صندوق های درآمد ثابت و یا صندوق تضمین را یافت و در آن‌ها سرمایه گذاری کرد.

 

صندوق اهرمی چیست ؟

در صورتیکه قصد سرمایه گذاری در بورس با اعتبار را دارید و ریسک آن را نیز می‌پذیرید یکی از گزینه های جذاب جدید بازار سرمایه صندوق اهرمی است (صندوق اهرمی چیست). صندوق اهرمی یکی از صندوق های سرمایه گذاری سهامی است که عمده دارایی آن سهام و حق تقدم سهام است و علاوه بر اینکه از مزایی صندوق سرمایه گذاری که مدیریت حرفه ای و و نقدشوندگی بالا برخوردار است، شخص دارنده از استراتژی اهرم نیز برای دوچندان کردن بازدهی خود می‌تواند بهره مند شود.