پارس ناز پورتال

در خود عادت های جدید ایجاد کنید

در خود عادت های جدید ایجاد کنید

در خود عادت های جدید ایجاد کنید 

ایجاد کردن عادت های جدید در انسان راحت نیست و باید حس تغییر پذیری در وی کاملا بوجود آمده باشد.برایان تریسی می تواند در این باره به شما کمک کند. 

 

ایجاد یک عادت جدید چقدر طول می کشد؟

دوره زمانی آن می تواند از یک ثانیه تا چندین سال باشد. سرعت ایجاد الگوی عادت جدید با شدت احساساتی تعیین می شود که با آن تصمیم همراه است تا فعالیت در راهی خاص آغاز شود.بسیاری افراد در مورد کاهش وزن و تناسب اندام فکر می کنند، حرف می زنند و راه حل هایی ارائه می دهند.

 

این کار ممکن است سال ها طول بکشد. سپس یک روز دکترها می گویند «اگر وزن خود را کاهش ندهی و وضعیت فیزیکی خود را بهبود نبخشی، در معرض خطر مرگز زودهنگام قرار داری.»ناگهان، ترس از مرگ چنان شدت می یابد که فرد رژیم غذایی خود را تغییر می دهد، ورزش را شروع می کند و تبدیل به شخصی سالم و متناسب می شود. روانشناسان این حالت را یک «تجربه احساسی چشمگیر» می نامند.

 

هر تجربه ای از درد یا لذت شدید، در ترکیب یا رفتار، می تواند الگوی رفتاری عادت را خلق کند که می تواند تا آخرین روز زندگی فرد ادامه داشته باشد.

در خود عادت های جدید ایجاد کنید

برای مثال، اینکه دست خود را روی اجاق داغ بگذارید یا سیم برق را لمس کنید به شما شوک یا درد آنی می دهد. این تجربه شاید یک ثانیه طول بکشد. اما در بقیه زندگی تان، این عادت را در خود پرورش می دهید که دست خود را روی اجاق داغ نگذارید یا به سیم برق دست نزنید. این عادت بلافاصله شکل می گیرد و برای همیشه دوام خواهدداشت.

 

21 روز برای ترک یک عادت یا ایجاد یک عادت

متخصصان بر این باورند که 21 روز طول می کشد تا عادتی را ترک کنید یا الگوی عادتی با پیچیدگی متوسط را در خود ایجاد کنید. منظورمان عادت های ساده ای همچون در ساعتی خاص و صبح زودتر بیدار شدن، ورزش قبل از آغاز کار روزانه، گوش دادن به برنامه های آموزشی در اتومبیل، رفتن به رختخواب در ساعتی خاص،

 

وقت شناس بودن برای قرار ملاقات ها، برنامه ریزی روزها از قبل، آغاز با مهم ترین کارهایتان یا کامل کردن کاری که آغاز کرده اید قبل از انجام کار دیگر است. اینها عادت هایی با پیچیدگی متوسط هستند که به سادگی می توان در مدت 14 تا 21 روز و با تمرین و تکرار آنها را به وجود آورد.

 

چگونگی یک عادت جدید

طی سال ها، روشی ساده، قدرتمند و اثبات شده برای پرورش عادتی جدید تعیین شد که بسیار شبیه دستور پخت غذا در آشپرخانه است. شما می توانید آن را برای ایجاد هر عادتی به کار ببرید. با گذشت زمان ایجاد عادت هایی که می خواهید و تلفیق آن با شخصیت تان آسان تر و آسان تر می شوند.

 

1- تصمیم بگیرید

ابتدا تصمیم بگیرید. به روشنی تصمیم بگیرید که قصد دارید در تمامی موارد و هر زمان که رفتاری لازم بود، به روشی خاص عمل کنید. برای مثال اگر تصمیم می گیرید که هر روز صبح زود بیدار شوید و ورزش کنید، ساعت خود را برای زمانی خاص تنظیم کنید و وقتی زنگ به صدا در می آید، بلافاصله بلندشوید، لباس های ورزشی تان را بپوشید و جلسه ورزش خود را آغاز کنید.

در خود عادت های جدید ایجاد کنید

2- هرگز در عادت های جدیدتان استثنا قائل نشوید

دوم، در مرحله شکل گیری، هرگز نگذارید استثنایی در الگوی عادت جدیدتان به وجود بیاید. هرگز بهانه نیاورید و توجیه نکنید. اگر به این نتیجه رسیده اید که هر روز ساعت شش صبح از خواب بیدا شوید، خود را مجبور کنید که ساعت شش صبح بلند شوید تا زمانی که انجام این کار به صورت خودکار انجام شود.

 

3- به دیگران بگویید که رفتار جدیدی را تمرین می کنید.

سوم، به دیگران بگویید که قصد دارید رفتار خاصی را تمرین کنید. بسیار جالب توجه است که وقتی می دانید دیگران در حال تماشای شما هستند تا ببینند عزم دنبال کردن راهتان را دارید، چقدر عزم و نظم تان بیشتر می شود.

 

4- عادت جدید خود را در ذهن به تصویر بکشید

چهارم، خود را در حال اجرا یا رفتاری خاص در موقعیتی خاص به تصویر بکشید. هر چه بیشتر خود را به گونه ای تصور کنید که گویی از قبل آن عادت جدید را داشته اید. این رفتار جدید با سرعت بیشتری به وسیله ذهن ناخودآگاهتان پذیرفته شده و اتوماتیک می شود.

 

5- یک جمله تاکیدی بسازید

پنجم، یک جمله تاکیدی ای بسازید و بارها و بارها با خودتان تکرار کنید. این تکرار باعث افزایش سرعت پرورش عادت جدید می شود. برای مثال، می توانید چیزی شبیه این جمله بگویید که «من هر روز صبح ساعت شش از خواب بیدار می شوم!» این کلام را پیش از خواب با خود تکرار کنید. در بیشتر موارد، به طور خودکار پیش از اینکه ساعت تان زنگ بزند، بیدار می شوید و به زودی دیگر نیازی به زنگ ساعت ندارید.

در خود عادت های جدید ایجاد کنید

6- اصرار بورزید

ششم، بر رفتار جدید اصرار بورزید تا چنان خودکار و آسان شود که اگر آن را انجام ندهید احساس ناراحتی کنید.

 

7- به خود جایزه بدهید

هفتم، و مهم تر از همه اینکه برای تمرین عادت جدید به خودتان جایزه بدهید. هر بار که به خود جایزه می دهید، آن رفتار را دوباره تایید می کنید و دوباره خود را تشویق می کنید. به زودی، در سطح ناخودآگاه، لذت پاداش آن رفتار را با خود رفتار همراه می کنید. نیروی مثبتی را که به صورت ناخودآگاه به دنبال آن هستید با انجام رفتار یا عادت جدید به دست می آورید.