پارس ناز پورتال

دیدنی ترین گنبدهای مشهور دنیا را بشناسید

دیدنی ترین گنبدهای مشهور دنیا را بشناسید

دیدنی ترین گنبدهای مشهور دنیا را بشناسید 

برخی از بناها ساخته می‌شوند که گنبد دارند و این یکی از قدیمی ترین فنون معماری در تاریخ میباشد. امروز نگاهی داریم به بهترین گنبدهای جهان. گنبد، سازه اي نیم کره اي هست که معمولاً بعنوان سقف یا بام بهره گیری میشود. گنبدها از مواد و مصالح مختلفی در طول تاریخ به وسیله تمدن هاي گوناگون ساخته شده اند.

 

با پیدایش علم بنایی سازه هاي نیم کره در مقیاس بالا توسط رومیان باستان، گنبدها از لحاظ فنی اهمیت زیادی پیدا کردند. ساسانیان فرآوری نخستین گنبدها در مقیاس بالا را در ایران آغاز کردند. گنبدها در دوران رنسانس و باروک محبوبیت زیادی پیدا کردند که منجر به تولید برخی از مشهور ترین گنبدهای جهان شد.

 

14. قصر کنگره ایالات امریکا

دیدنی ترین گنبدهای مشهور دنیا را بشناسید

قصر کنگره ایالات امریکا در منطقه کپیتال هیل واشینگتن دی‌سی واقع شده هست. نخستین جلسه کنگره کشور آمریکا در این قصر در تاریخ 17 نوامبر 1800 برگزار شد، هر چند ساختمان در آن زمان هنوز نیمه کاره بود. گنبد چدنی فعلی قصر کنگره دومین گنبدی هست که در بالای ساختمان قرار گرفته، نه نخستین گنبد.

 

بعد از این که قصر کنگره در دهه 1850 ترویج پیدا کرد تا بتواند شمار بیشتری از قانونگذاران از ایالت هاي تازه پذیرش شده را در خود جای دهد، گنبد آغاز نیز جایگزین شد. این افزایش نه تنها طول قصر کپیتال را بیش از دو برابر کرد، بلکه گنبد اصلی چوبی را نیز به میزان زیادی بزرگتر کرد.

 

13. کلیسای جامع سنت پل

دیدنی ترین گنبدهای مشهور دنیا را بشناسید

کلیسای جامع سنت پل که در قرن هفدهم ساخته شد، یکی از مشهور ترین و شناخته شده ترین مناظر شهر لندن هست. زمانی که این کلیسا در جریان جنگ جهانی دوم بمباران شد، به وسیله آتش نشانان به شکلی حماسی نجات پیدا کرد. گنبد بزرگ این کلیسا از کلیسای سن پیترو در رم الهام گرفته شد

 

و بلندی آن در نوک به 108 متر می‌رسد. گنبد بلند بیرونی در واقع بدون سازه هست ولی نمایی جالب دارد، در حالی‌که دو گنبد کوتاه تر باطنی تعادل آن را حفظ کرده اند.

 

12. استوپای بزرگ سانچی

دیدنی ترین گنبدهای مشهور دنیا را بشناسید

استوپای بزرگ در سانچی، قدیمی ترین بنای سنگی در هند هست که حکم فرآوری آن در ابتدا به وسیله آشوکا شاه در قرن سوم پیش از میلاد صادر شد. هسته آن گنبد آجری ساده اي بود، که ظاهرا روی یادگارهای بودا ساخته شد. این استوپا یک قرن بعد به دو برابر سایز آغاز ترویج پیدا کرد. این گنبد در بالای آن سطحی صاف پیدا کرد و سه سمبل چتری روی آن سوار شد.

 

11. پروژه عدن

دیدنی ترین گنبدهای مشهور دنیا را بشناسید

پروژه عدن بزرگ ترین گلخانه جهان هست که در ناحیه کورنوال انگلیس قرار دارد. تولید این پروژه دو سال و نیم طول کشید و در سال 2001 درهای آن به روی عموم باز شد. پروژه عدن دارای دو محوطه بزرگ شامل گنبدهایی مجاور از گونه هاي گوناگون گیاهان خانگی از سرتاسر جهان هست.

 

نخستین محوطه دارای محیطی گرمسیری، و دومی دارای محیطی مدیترانه اي هست. گنبدها شامل صدها سلول پلاستیکی شش ضلعی و پنج ضلعی میباشند که به وسیله چارچوب هایي فولادی سر پا نگه داشته می‌شوند.

 

10. مسجد شیخ لطف الله

دیدنی ترین گنبدهای مشهور دنیا را بشناسید

مسجد شیخ لطف الله اصفهان که در اوایل قرن شانزدهم ساخته شد، یکی از شاهکارهای معماری ایرانی هست. این مسجد قرار بود مسجدی خصوصی برای درباریان باشید، بر خلاف مسجد شاه که مخصوص عموم ساخته شده بود. به همین علت، این مسجد هیچ مناره اي ندارد و از سایز کوچکتری هم برخوردار هست.

 

9. رایشستاگ

دیدنی ترین گنبدهای مشهور دنیا را بشناسید

رایشستاگ در ابتدا در سال 1894 تکمیل شد تا پاسخگوی نیازهای امپراتوری تازه شکل گرفته کشور آلمان برای ساختمان پارلمانی بزرگتری باشد. پل والوت معمار آن تصمیم داشت که رایشستاگ شبیه قصر هاي رنسانس باشد. در سال 1933 این ساختمان به وسیله یک کمونیست هلندی به آتش کشیده شد

 

و شدیداً دچار صدمه شد، پیشامد اي که نازی ها به شکل بسیار بدی از آن سوءاستفاده کردند. پس از وحدت دوباره کشور آلمان این محل تبدیل به مکان جلسه پارلمان نوین کشور آلمان با اسم بوندستاگ شد. رایشستاگ دستخوش بازسازی و تغییرات زیادی شده، که یکی از این تغییرات اضافه شدن گنبد شیشه اي زیبایی هست که به وسیله نورمن فاستر معمار بریتانیایی طراحی شد.

 

8. کلیسای سانتا ماریا دل فیوره

دیدنی ترین گنبدهای مشهور دنیا را بشناسید

سانتا ماریا دل فیوره که فرآوری آن در سال 1296 به سبک معماری گوتیک آغاز و در سال 1436 تکمیل شد، کلیسای جامع زیبای فلورانس و سمبل این شهر هست. این کلیسا یکی از بزرگ ترین کلیساها در ایتالیا هست، و تا پیش از عصر نوین، گنبد مشهور آن بزرگ ترین در جهان بود. این گنبد هم چنان بزرگ ترین گنبد آجری هست که تا به حال ساخته شده هست.

 

7. مسجد شاه

دیدنی ترین گنبدهای مشهور دنیا را بشناسید

مسجد شاه «یا مسجد امام» بعنوان یکی از شاهکارهای معماری ایرانی به شمار میرود. تولید آن در سال 1611 میلادی آغاز شد، و جذابیت آن تا حد زیادی به دلیل زیبایی هاي کاشی موزاییک هفت رنگ و کتیبه هاي خوشنویسی شده آن هست. صفویان رنسانسی در فرآوری گنبد

 

در ایران آغاز کردند و گنبد مسجد شاه با 53 متر بلندی، تبدیل به بلند ترین در اصفهان شد. خصوصیت متمایز این گنبد و سایر گنبدهای ایرانی کاشی هاي رنگی آن بود، که هم نمای بیرونی و هم نمای داخلی گنبدهای مساجد را پوشش میدهند.

 

6. قبه الصخره

دیدنی ترین گنبدهای مشهور دنیا را بشناسید

قبه الصخره که فرآوری آن در ابتدا در سال 691 بعد از میلاد تکمیل شد، یکی از نخستین و شناخته شده ترین دستاوردهای معماری اسلامی هست که در حرم شریف واقع شده هست. بر خلاف یقین عمومی، قبه الصخره مسجد نیست بلکه حرمی هست که زیر سقف بلند آن از صخره اي مقدس محافظت می‌کند.

 

این گنبد یکی از زیباترین ساختمان ها در شهر قدیم اورشلیم هست. گنبد طلایی آن از دور به وضوح دیده می‌شود و لایه هاي داخلی آن شامل سرامیک، موزاییک و خوشنویسی عربی هست.

 

5. پانتئون

دیدنی ترین گنبدهای مشهور دنیا را بشناسید

پانتئون در رم در سال 126 بعد از میلاد بعنوان معبدی برای تمام خدایان روم باستان ساخته شد و از قرن هفتم به بعد بعنوان کلیسای کاتولیک رومی مورد بهره گیری قرار گرفت. در بالای معبد گنبدی بتنی با دهانه اي در مرکز آن قرار دارد. تقریبا پس از دو هزار سال از زمان فرآوری، گنبد مشهور پانتئون هم چنان بزرگ ترین گنبد بتنی بدون مصالح نگهدارنده در جهان هست.

 

4. کلیسای سن پیترو

دیدنی ترین گنبدهای مشهور دنیا را بشناسید

فرآوری کلیسای سن پیترو در رم در سال 1506 آغاز و در سال 1615 به اتمام رسید. در سال 1547، میکل آنژ گنبد کلیسا را از نو طراحی کرد. بلندی گنبد سن پیترو از کف تا بالای صلیب بیرونی آن به 136.57 متر میرسد و بلند ترین گنبد در جهان هست.

 

3. ایا صوفیه

دیدنی ترین گنبدهای مشهور دنیا را بشناسید

ایا صوفیه در استانبول که به قرن ششم بر میگردد، در ابتدا کلیسای جامع قسطنطنیه بود ولی در قرن پانزدهم با تصرف شهر توسط عثمانی ها، تبدیل به مسجد شد. ایا صوفیه در حال آماده یک موزه هست. گنبد بزرگ آن با قطر 31 متر، یکی از شاهکارهای مهندسی روم باستان هست و برای بیش از 1000 سال برگترین فضای سرپوشیده در جهان بود.

 

2. تاج محل

دیدنی ترین گنبدهای مشهور دنیا را بشناسید

تاج محل در آگره هند مقبره بزرگی از سنگ مرمر سفید هست که بین سال هاي 1632 تا 1653 به دستور «شاه جهان» سلطان گورکانیان به یاد همسر مورد علاقه او ساخته شد. یکی از جالب ترین خصوصیت هاي تاج محل، گنبد مرمری آن هست که بر بالای مقبره قرار گرفته هست. بلندی حدوداً 35 متری آن تقریبا به اندازه طول پایه اش هست.

 

1. کلیسای جامع سنت باسیل

دیدنی ترین گنبدهای مشهور دنیا را بشناسید

دیدنی ترین گنبدهای مشهور دنیا را بشناسید

 

کلیسای جامع رنگارنگ مشهور سنت باسیل در مسکو بین سال هاي 1534 تا 1561 به وسیله بالکن مخوف ساخته شد تا یادبودی از فتح قازان و آستراخان باشد که قلمروهای قوم تاتارها بودند. طراحی این بنا هیچ مشابهی در معماری روسیه ندارد و در قرن ها حکومت امپراتوری بیزانس

 

پیش از فرآوری این کلیسا، همانند اي از آن را نمی‌توان یافت. کلیسای جامع سنت باسیل دارای 9 گنبد پیازی هست، نوعی از گنبد که تبدیل به شکل غالب گنبد کلیساها در روسیه شد.