پارس ناز پورتال

راه کنار آمدن با کارهای کسل و خسته کننده

راه کنار آمدن با کارهای کسل و خسته کننده

راه کنار آمدن با کارهای کسل و خسته کننده 

در جهان همۀ چیز همه ي وقت طبق خواست ما پیش نمی‌رود، ممکن هست در شغلی مشغول به کار شویم که اصلا به آن علاقه اي نداریم. نقاط قوت شخصیتی، ابرقدرت هاي پنهان، منبع انرژی طبیعی و برترین خصوصیات درونی ما میباشند که از ما یک انسان می سازند. نقاط قوت شخصیتی اکثر از انچه فکرش را می‌کنید پرکاربرد میباشند.

 

همۀ ما میدانیم که نقاط قوت شخصیتی به مدیریت و غلبه بر استرس کمک میکنند و باعث شکوفایی ما می‌شوند.تحقیقات زیادی در این اساس انجام شده هست اما نظر شما در به کار بردن این نقاط قوت شخصیتی در کارهای خسته کننده چیست؟

 

دانشمندان دانشگاه هاروارد برای رسیدن به پاسخ این سوال تحقیقاتی را انجام داده اند و در این تحقیق افرادی را به ۲ گروه تقسیم کرده اند. از هر ۲ گروه خواسته شد کارهایی انجام دهند که دوست ندارند. «کارهای خسته کننده اي مانند جارو زدن، ظرف شستن یا گردگیری کردن» ساختاری که به یکی از گروه ها اضافه کردند این بود که در حین انجام دادن کاری که هیچ علاقه اي به آن ندارند به یک نکته یا یک چیز دیدنی تمرکز کنند.

 

بعنوان مثال اگر کاری که به آن هیچ علاقه اي ندارد انجام می‌دهد شستن ظرف هاست به چیزهایی مانند حباب هاي مایع ظرفشویی، وزن ظرف ها و حکاکی هاي ظروف دقت کنند. در نتیجه گزارش هاي این گروه نشان می داد که از کار خود لذت میبرند و آن را به خوبی انجام میدهند.

 

این تحقیق نشان میدهد که نقاط قوت شخصیتی «در این مورد قوت کنجکاوی» کار خسته کننده را تبدیل به یک کار دیدنی می‌کند و باعث شد شرکت کنندگان نه تنها از کار دوری نمی‌کردند بلکه اکثر خودشان را مشغول به آن کار میکردند.

 

چگونه با یک کار خسته کننده کنار بیاییم

بیایید این موضوع را در کارهای پیچیده تری در نظر بگیریم. یکی از کارهایی که معمولا خیلی ها از آن کناره می‌گیرند تغییر دادن و یا سازمان دادن فضای کار یا فضای منزل هست. در ادامه راهکاری آورده می‌شود که در آن نقاط قوت شخصیتی باعث میشود نه تنها وظیفه را کامل انجام دهید بلکه از انجام دادن آن لذت هم ببرید. پس چرا از این انرژی طبیعی خود کمک نگیریم؟ از این ۵ مرحله برای رسیدگی به فضای کاری بهره گیری کنیم.

 

دقت خود را به فضای کار متمرکز کنید و از خود این سوال ها را بپرسید:

 

همین حالا چه چیزی در فصای کاری من مفید کار میکند؟

 

چه چیزی در فضای کاری من انرژی من را بالا می‌برد و باعث می‌شود احساس خوبی داشته باشم؟

 

چه چیزی در فضای کاری انرژی من را تحلیل می‌برد؟

 

چگونه میتوانم ارزش هاي شخصی ام را در این فضا بیان کنم «مانند خانواده، سخت کوشی، دوستان، معنویات»؟

 

نقطه قوت خلاقیت داشته باشید
اجازه بدهید ایده هاي اخیر به ذهن تان بیاید. قضاوت و انتقاد از خود را کنار بگذارید و هر ایده ممکنی را برای تغییر فضای کاری ارائه بدهید.

 

از نقطه قوت “احتیاط” برای سازماندهی استفاه کنید

به گزارش پارس ناز احتیاط باعث میشود برای ایده ها نقشه بریزید، برنامه ریزی کنید و در نحوه اجرا و پیاده سازی آن تصمیم گیری کنید. ابتدا تنها با یک ایده شروع کنید و وارد عمل شوید. این ایده میتواند تغییر مکان کشوها یا اضافه کرده تصویر یا تغییر جای مبلمان باشد.

 

نقطه قوت خود تنظیمی را به کار ببرید
زمانی که حواستان پرت میشود یا علاقه به کارتان را از دست می‌دهید از قدرت خود تنظیمی بهره گیری کنید و تمرکز را به کار بازگردانید. چندین بار اینکار تکرار کنید.

 

نقطه قوت درک زیبایی را به کار ببرید تا از کارتان لذت ببرید
بنشینید، نفس عمیق بکشید و به فضای کارتان نگاه کنید. لحظه اي مکث کنید و به خودتان اجازه بدهید که لذت، شادی و فضایی که در آن هستید را حس کنید. به احساسات مثبت امتداد بدهید و از فضای که در آن هستید قدردانی کنید.