پارس ناز پورتال

بهترین روش های کنار آمدن با اشتباهات در زندگی

بهترین روش های کنار آمدن با اشتباهات در زندگی

بهترین روش های کنار آمدن با اشتباهات در زندگی

همه ي ما در زندگی اشتباهاتی را مرتکب میشویم, خطاهایی که می تواند برایمان گران تمام شود و آثار روانی آن نیز ما را اذیت خواهد داد. هنگامی که شما پی به اشتباه خود بردید. کار درست و مسئولانه این هست که اشتباه خود را بپذیرید. و در چنین مواقعی پذیرش عواقب کارتان میتواند راه حلی برای برون رفت از این اشتباهات باشد.

 

نوع اشتباه خود را تشخیص دهید و خود را برای مقابله با آن حاضر کنید. در این راستا با طرف مقابل خود گفتگو کنید و از اشتباهی که صورت گرفته هست, پوزش خواهی کنید. سپس موقعیت را ترک کنید تا کمی وضعیت آرام شود.

 

تشخیص اشتباه

شما باید خودتان را برای انواع سرزنش‌ها حاضر کنید. از میزان اشتباهی که از شما سر زده هست آگاه شوید و یک آمار درستی از این اشتباه به دست آورید. در این راستا باید مسئولیت‌پذیر باشید. هر کس ممکن هست, اشتباه کند. در بیشتر موارد اشتباه کردن بخشی از زندگی ما انسان ها هست.

 

دقت داشته باشید, پذیرفتن کار اشتباه از طرف شما علامت ضعف و یا ناتوانی شما در انجام امورات محوله نیست. به یاد داشته باشید برای انجام ندادن و یا اشتباه انجام دادن کار خود توجیه نتراشید. پذیرفتن اشتباه در بیشتر مواقع بهتر از توجیه آوردن برای اشتباه هست.

 

خودتان را سرزنش نکنید

هر گاه اشتباهایی مرتکب شدید, خودتان را سرزنش نکنید. احتمالا کم کاری شخص و یا گروهی دیگر نیز در این اشتباه دخیل باشد. اما تمام قصور را از شما ببینند. احتمالا این فرمایش هم به دلیل آن باشد که شما اشتباه خود را گردن گرفته‌اید اما در چنین مواردی حق ندارید, دیگران را در اشتباه شخصی خود شریک کنید. به یاد داشته باشید, پذیرش اشتباه علامت آن نیست که با شما هیچگونه برخوردی نباید بشود.

 

پذیرش اشتباه دلیری می خواهد که هر کس از عهده آن بر نمی آید. احتمالاً همین پذیرفتن اشتباه باعث شود دقت‌تان را در انجام اموراتی که به شما محول شده, بالا ببرید. شما می توانید از اشتباهتان, درس عبرت بزرگی بگیرید تا در آینده مجدد آن را تکرار نکنید. بعنوان مثال, اگر پروژه‌اي در زمان معین به آخر نرسید

 

و شما هم از پرسنل این پروژه باشید, شما می توانید کم کاری هایي که از خودتان سر زده را لحاظ کنید, به فکر محکوم کردن دیگران نباشید, حتی اگر آن ها بخشی از این دشوار به وجود آموده باشند.

 

کار را به بعد موکول نکنید

کوشش کنید به محض این که اشتباهی از شما سر زد همکار و یا همکاران خود را در جریان بگذارید. چرا که ممکن هست, به زودی رخداد ناخوشایندتری به دلیل اشتباهی که از شما سر زده, به وجود آید. در چنین شرایطی شما و دیگر همکارانتان باید زودتر اقداماتی را صورت دهید تا بر دشواری های اضافه نشود.

 

یادتان باشد هر چقدر شناسایی دشوار زودتر صورت گیرد, حل آن نیز کم خرج‌تر خواهد بود اما اگر دشواری های و اشتباهات روی هم انبار شوند, احتمالاً دیگر وقتی برای جبران در اختیار نداشته باشید. شما با یک اقدام فوری می توانید از بروز انواع دشواری های جلوگیری کنید.

 

نگذارید یک اشتباه باعث شود تا کل سیستم به هم بریزد. پذیرش و رفع اشتباه در چنین شرایطی بسیار حیاتی هست. یادتان نرود شما باید در مورد اشتباهی که از شما سر زده هست, جوابگو باشید. هر چقدر دشواری های به وجود آمده از اشتباهاتتان کمتر باشد, به نفع شما خواهد بود. با این تفاسیر پذیرش اشتباه

 

و عنوان کردن آن کاملا به نفع شما هست. گرچه ممکن هست, اشتباهی که از شما سر زده, انچنان حیاتی نباشد. در چنین شرایطی اگر می توانید بدون آنکه به آلبوم کاری خود ضرر بزنید, دشوار را برطرف کنید. نیازی نیست دیگران را از هر اشتباهی که از شما سر می زند, باخبر سازید.

 

اعتراف کنید که اشتباه کرده اید

پذیرش اشتباهی که انجام داده‌اید, علامت آن هست که شما قبول دارید که در انجام کار خود قصور کرده و دچار اشکال هستید. پذیرش چنین امری گرچه دشوار هست اما همانند‌اي از مسئولیت‌پذیری شما را نشان میدهد. چرا که هر کسی چنین مسئولیتی را بر عهده نمی گیرد.

 

پوزش خواهی کردن

وقتی کاملا مشخص شد که دشوار پیش آمده, حاصل از اشتباه شما هست. عذرخواهی کنید و از مشکلی که پیش آمده, ابراز افسوس کنید. اشتباهی که از شما سر زده هست, را قبول کنید تا بتوانید بیشتر و با گمان راحتری پی رفع دشوار باشید. بعنوان مثال, می توانید بگویید:«من متاسفم که پروژه را خراب کرده‌ام. این تقصیر من هست و مسئولیت همۀ چیز را درباره اشتباهی که صورت داده‌ام می‌پذیرم».

 

احساسات شخص مقابل را درک کنید

وقتی که اعتراف می کنید, در انجام دادن کاری که به شما محول شده بود, اشتباه کرده اید. ممکن هست مدیر و یا سر کارگر شما عصبی و یا غمگین شود. در چنین شرایطی با دقت به خلقیات طرف مقابل بگویید که درک می کنم, عصبی و غمگین باشید. در حد امکان می توانم برای جبران این اشتباه, تلاش کنم.

 

چنین حرف‌هایي باعث می شود, شخص مقابل کمی آرام شود. گرچه اینکار ممکن هست, روی همه ي افراد تاثیرگذار نباشد. در چنین شرایطی حتماً موقعیت خود و طرف مقابل خود را بسنجید. سپس ابراز ندامت کنید.

بهترین روش های کنار آمدن با اشتباهات در زندگی

توصیه یک راهکار

وقتی شما به اشتباه خود اعتراف میکنید, این بدان معنی هست که به فکر جبران اشتباه خود هستید. بیشتر کسانی که از قبول اشتباه خود شانه خالی میکنند, به این علت هست که از عواقب بعد از اشتباه خود می ترسند.اعتراف به اشتباه شهامت می خواهد و نشان میدهد که شما مایل به تغییر هستید و می توان به شما اعتماد کرد.

 

اعتراف به اشتباه برای اجرای عدالت کمک فراوانی می کند. بیشتر افراد شخصی راکه اشتباه نه عمده بزرگی را مرتکب شده, پس از ابراز پشیمانی و ندامت به راحتی می‌بخشند. شما با گفتن این که بعد از این اشتباه جبران خواهید کرد و شخص متفاوتی خواهید بود, میتوانید تاثیر بسیار زیادی روی کار فرمای خود داشته باشید. به شرط آنکه از این جمله به دفعات پس ازهر اشتباهی بهره گیری نکنید.

 

پذیرش پیامدها

پذیرش پیامدهای هر اشتباهی ممکن هست وحشتناک باشد. به ویژه اگر از عواقب آن آگاه باشید. در چنین شرایطی خودباوری خود را بالا ببرید و با دلیری تمام با چنین مشکلی برخورد کنید. این شرایط ممکن هست, برای هر کسی پیش بیاید. به یاد داشته باشید که شما تجربه اینکار را از گذشته داشته‌اید.

 

کوشش کنید یکپارچگی شخصیتی خود را در هر شرایطی حفظ کنید. برخی از اشتباهات ممکن هست به حدی جدی باشند که مجبور شوید کار خود را ازدست بدهید و یا تبعات خیلی سنگیتن‌تری را تجربه کنید.اما علت نمی شود که یک عمر به دلیل یک اشتباه از خود و دیگران فراری باشید. احتمالاً وجود یک سری واکنش‌ها باعث شود, مسیر زندگی‌تان تغییر کند اما فرار کردن از اشتباهی که از شما سر زده, نمی تواند ایده خوبی باشد.

 

واقع بین باشید

احتمالا فرصت برای جبران اشتباهی که از شما سر زده, کم باشد. کمی واقع بین باشید و نگذارید که اشتباه شما باعث بروز انواع دشواری های جدیدتری شود. مدیریت بر روی زمان و رفتارتان می تواند به کمک‌تان بیاید. مشورت گرفتن از افراد دانا و با تجربه بی‌شک به سودتان خواهد بود. در هر محیطی که زندگی میکنید با افراد باتجربه و دانا در تعامل باشید. وجود اینگونه افراد میتواند, پشتوانه بسیار خوبی برای آلبوم کاری باشد.

 

شتاب نکنید

دیده شده هست, کسانی که دچار اشتباه میشوند, به دلیل استرس آن اشتباه دچار اشتباهات بزرگ‌تری میشوند. از این جهت وقتی اشتباهی مرتکب شدید خونسردی خود را حفظ کنید و در صورت ممکن چند نفس عمیق بکشید. وقتی آرامش‌تان حفظ شد, اقدامات مقتضی را انجام دهید.

 

بعنوان مثال, ممکن هست در صورت بروز اشتباه شتاب کنید و همین شتاب کردن در پاره‌اي از اوقات کار را خراب‌تر کرده و آلبوم کاریتان را بیش از پیش متضرر کند.

 

مراقب تجربه‌هاي تازه باشید

کوشش کنید در مورد کارهایی که به شما سپرده میشود, با اشخاص خبره و یا دیگر همکاران مشورت کنید. احتمالاً شما به فکر ابداع و یا آزمایش اخیر در عملکرد کاری خود باشید. گذشته از انجام چنین انتخاب‌هایي با همکاران خود گفتگو کنید. احتمالاً چنین روشی اصلا کاربردی نباشد و احتمال بروز اشتباه را چندین برابر افزایش دهد. این در حالی هست که شما فکر میکنید, کارتان درست هست. کوشش کنید هر کاری را طبق اصولی که از شما خواسته شده, انجام دهید.

 

در پشت این خواهش‌ها و راهنمایی‌ها سال‌ها تجربه وجود دارد. تصور این که کاری که از شما خواسته شده, نتیجه سال‌ها تفکر افراد با تجربه هست, احتمالا به شما کمک کند, هر کاری را خودسرانه آزمایش نکنید. کوشش کنید برای این که کار خود را بدون نقص انجام دهید و مرتکب اشتباه نشوید, از تجربه همکاران خود بهره ببرید. دقت داشته باشید, ندانستن خیلی بدتر از نپرسیدن هست.

 

تجربه گرفتن از اشتباه

به گزارش پارس ناز وقتی اشتباهی از شما سر زد, به طور مداوم خود را سرزنش نکنید. اینکار ممکن هست باعث سرخوردگی شما شود. یادتان نرود اشتباهات نیز بخشی از زندگی میباشند, به شرط آنکه یک اشتباه را دوبار تکرار نکنید. به آینده روشن امیدوار باشید و با قوت و دقت بیشتر به کار خود مشغول باشید.

 

یادتان نرود هیچ کس کامل نیست. کوشش نکنید با یک حالت شرم‌ساری زندگی کنید. مهم این هست که از اشتباه خود تجربه حاصل کنید و با دقت به تجربه‌اي که آموخته‌اید, در تمامی مسیرهای زندگی, دقت خود را بالاتر ببرید تا دیگر دچار اشتباه نشوید.