پارس ناز پورتال

قوه تخیل و ابتکار خود را در زندگی به کار گیرید

قوه تخیل و ابتکار خود را در زندگی به کار گیرید

قوه تخیل و ابتکار خود را در زندگی به کار گیرید 

شما می‌ تواند قوه تخیل و ابتکار خود را در زندگی بهره گیری کنید تا مشاهده نمایید چه تغییرات مفیدی در زندگی شما بوجود خواهد آمد. گاهی وقتی انجام یک پروژه را در محل کار یا تحصیل به عهده می گیرید ممکن هست حسی از ناامیدی به سراغتان بیاید. ایده پردازی کاری دشوار هست بخصوص زمانی که صحبت از پردازش طرح هایي مفهومی هست

 

که باید به واقعیت بدل شوند. اما لازم نیست خیلی هم نگران باشید، چرا که حتی خلاق ترین افراد هم گاه در مسیر خلاقیت با بن بست مواجه می‌ شوند. در هر حال، روش هایي وجود دارد که با بهره گیری از آن میتواند ذهن خود را مجدد احیا کنید و قوه تخیل خود را فعال سازید تا به برترین راهکارها برای هر چالشی دست یابید.در ادامه با راهکارهایی که به فعال شدن قدرت ابتکار و خلاقیت شما کمک می‌کند آشنا شوید.

 

استراحت کنید

زمانی که تمرکز زیادی بر روی یک پروژه دارید، ذهن شما این فشار را حس می‌کند و در نهایت به انبوهی از افکار متفاوت می رسید که هیچ کمکی به دستیابی شما به هدفتان نمی کند. وقتی خود را به انجام کاری وادار می کنید دچار استرس می شوید و استرس وضعیتی هست که بیشتر افراد تمایل دارند به هر قیمتی شده از آن پرهیز کنند.

 

اگر احساس می کنید که هیچ فکر و ایده اي به ذهنتان نمی رسد، کاری که در دست دارید را متوقف کرده و استراحت کنید. مردم روشهای متفاوتی برای استراحت دارند، بنابراین هر کاری که می تواند شما را از افکار یا موقعیت استرس زا دور نگه دارد انجام دهید. قطعا پس از بازگشت به کار متوجه تاثیری که استراحت در شارژ مجدد قدرت ابتکار شما داشته خواهید شد.

 

مدیتیشن را از یاد نبرید

گاه به علت حجم چندان افکاری که هیچ ارتباطی با کاری که در دست دارید ندارند، ذهنتان قادر به ساخت ایده هاي دیدنی نیست. پیشنهاد می شود که باید از طریق مدیتیشن افکار خود را مرتب کنید. فقط لازم هست که محلی آرام و ساکت پیدا کنید، بنشینید و بر روی تنفس نظارت شده تان تمرکز کنید و ذهن خود را از تمامی افکار غیرضروری پاکسازی کنید.

 

سکوت محیط اطراف به شما کمک می‌کند به مغز خود در کاهش افکار مازاد و تمرکز بر ضروریات کمک کنید. هر چقدر که لازم هست به خودتان برای مدیتیشن زمان بدهید تا با ذهنی فعال به سراغ پروژه خود برگردید.

 

یادداشت بردارید

اشتباهی که خیلی ها مرتکب میشوند این هست که فراموش میکنند ایده هاي جالبی که به ذهن شان می رسد را یادداشت کنند. گاهی، این افکار از جایی که اصلا فکرش را هم نمی کنید به ذهنتان می رسد و معمولا در آن زمان آمادگی اجرای آن ایده ها را ندارید. برای اطمینان از آنکه ایده هاي خود را از دست نمی دهید،

 

باید عادت کنید که همۀ وقت} یک قلم و دفتر به همراه داشته باشید تا بتوانید بلافاصله از ایده هاي دیدنی خود یادداشت بردارید. گرچه در صورت تمایل می‌تواند از اسمارت فون تان هم برای یادداشت برداری کمک بگیرید.

 

لیست تهیه کنید

گاهی مشکل زیاد موجود بر سر راه خلاقیت این هست که ایده هایي در ذهن فرد وجود دارد ولی نمی داند کار را باید از کجا آغاز کند. بهتر هست ایده هاي خود را به شکل لیست هایي از اموری که باید انجام شود در آورید. هر ایده اي را میتواند به چند مرحله و بخش خاص تقسیم کنید.

 

به عنوان مثال، اگر باید گزارشی را در خصوص یک کشور تهیه کنید فهرستی از نکات دیدنی دقت آن کشور مثل آشپزی، مقاصد گردشگری، فرهنگ و موارد دیگر تهیه کنید و بعد به تهیه گزارش خود بپردازید.

 

مثبت اندیش باشید

دشمن خلاقیت، عادت مخرب خود انتقادی هست. اینکار مانع رشد خلاقیت افراد می شود. باید همواره انگیزه داشته باشید و از ایراد گرفتن از خودتان بپرهیزید. این روحیه ي انتقادی با بهره وری و خلاقیت در تضاد هست. همواره به خود بگویید که میتواند تلاش کنید تا بدین ترتیب اعتماد به نفس تان افزایش یابد و بتوانید به ایده هاي اخیر دست یابید. به محدودیت هاي خود فکر نکنید و تمرکزتان را بر نقاط قوت تان قرار دهید.

 

توقعات را کنار بگذارید

قدرت خلاقیت شما با توقع داشتن از دیگران و یا حتی خودتان کاهش می یابد. اضطراب در خصوص نحوه عملکرد می تواند خلاقیت را در نطفه خفه کند. اگر توقعات و انتظارات را کنار بگذارید، از حس لزوم راضی نگهداشتن سایرین راحت می شوید و بدین ترتیب به خلاقیت خود بال و پر می دهید. فقط به خاطر داشته باشید

 

که باید همواره تاکید را بر کیفیت بگذارید و به جزییات دقت کنید تا خلاقیت شما شکوفا شود. زمانی که نتیجه موضوع اصلی تمرکز شما نباشد، به تخیل خود فرصت ابراز وجود بیشتری می دهید.

 

مطالعه کنید

یکی از برترین روشهای شارژ مجدد ذهن مطالعه هست. کتاب، مجله، مطلب اینترنتی و بسیاری دیگر در دسترس شما میباشند تا بتوانید روحی تازه به قوه خلاقیت خود بدهید. اما همه ي افراد از مطالعه لذت نمی برند. اگر شما هم جزو این افراد هستید باید سعی کنید به تدریج زمان هاي کوتاهی را در طول روز به مطالعه اختصاص دهید

 

تا به تدریج با عادت مطالعه خو بگیرید. بهتر هست روزی نیم ساعت زمان صرف مطالعه مطالبی که با علایق شما در ارتباطند کنید. در همین مقالات و صفحات هست که ایده هاي دیدنی به ذهن شما خطور میکند.

 

موسیقی گوش کنید

برای فعال سازی قوه خلاقیت باید محرکی وجود داشته باشد و چه محرکی بهتر از گوش دادن به موزیک مورد علاقه تان؟ برای تعداد زیادی از مردم گوش دادن به موزیکی که دوست دارند به انها کمک می‌کند تمرکز خود را به دست آورند. لازم به گفتن نیست که اثبات شده که با گوش دادن به موسیقی می‌ تواند بر اضطراب غلبه کنید و روش هایي را برای خروج از اوضاع نامطلوب پیدا کنید. آلبوم اي از موزیک هاي مورد علاقه تان را تهیه کنید و در صورت ضرورت به آن گوش دهید.

 

سفر کنید

 به گزارش پارس ناز گاه برای شارژ مجدد خلاقیت باید اضافه بر تغییر سرعت به تغییر منظره هم فکر کنید. نکته دیدنی دقت در خصوص سفر این هست که سفر شما را از محدوده آسایش تان خارج می‌ کند و فرصت هاي زیادی را پیش روی شما قرار می دهد تا بتوانید تازه ها را کشف و تجربه کنید که خود به خلاقیت شما کمک می‌کند.

 

این سفر می تواند کوتاه و در ایام آخر هفته باشد و یا سفری بلند مدت تر؛ در هر حال انچه در انتظار شماست، به شما امکان شناخت دنیایی از ناشناخته ها را می دهد که به رشد قوه تخیل تان کمک می‌ کند.

 

کنجکاوی کنید

هر بار که با یک مانع روبرو می شوید، باید به فکر یافتن راه حل بیفتید و هرگز از حل مشکل ناامید نشوید. کنجکاوی در این مسیر کمک بزرگی هست، چون به شما کمک می‌ کند پرسش هایي را طرح کنید و در جستجوی پاسخ آن ها فرضیه هایي را برای خود تشکیل دهید. همین امر به ذهن ما فرصت فعالیت می دهد و خلاقیت ما را به چالش می کشد.