پارس ناز پورتال

نکات مهم برای مردان قبل از اقدام به بارداری

نکات مهم برای مردان قبل از اقدام به بارداری

نکات مهم برای مردان قبل از اقدام به بارداری 

درست هست که خانم ها نقش بسیار زیادی در مراقبت از جنین حین بارداری دارند اما گذشته از بارداری مردان نیز باید به نکاتی دقت کنند. تصمیم یک زوج برای بچه‌دار شدن معمولاً منجر به تمرکز روی سلامت مادر خواهد شد، درحالی‌که سلامت پدر نیز نقش مهمی در قدرت باروری و سلامت جنین دارد. در این مقاله با مواردی آشنا خواهید شد که مردان گذشته از اقدام به بارداری باید انجام دهند.

 

واقعیتی که در صورت قصد شما برای بارداری باید به آن دقت شود این هست که مشکلات باروری فقط مربوط به زنان نیست. اگرچه به علت رابطه خونی مادر و جنین، امکان انتقال مواد زیان آور به جنین و بروز نقص‌هاي مادرزادی جنین در دوران بارداری از طریق مادر اکثر هست، اما تحقیقات نشان داده هست که قرار گرفتن

 

مردان در معرض مواد خاصی پیش از بارداری اضافه بر آنکه می تواند منجر به بروز مشکلاتی در باروری شود، می تواند بروز نقص‌هاي مادرزادی در جنین را تا حدی افزایش دهد.بخش قابل توجهی از موارد ناباروری ناشی از مردان هست. درصورتی‌که قصد بارداری دارید، بهتر هست هر دو نفر شما از نظر سلامت در برترین وضع ممکن باشید.

 

بهتر هست اضافه بر مادر، پدر نیز به جلسه‌ي معاینات پیش از بارداری برود تا پیش از اقدامتان از سلامت باروری خود مطمئن شوید و در صورت وجود هر مشکلی دکتر سریعاً نسبت به درمان آن اقدام کند. همین طور پدر می تواند با رعایت مواردی که در ادامه خواهید خواند به سلامت خود در دوران پیش از بارداری کمک زیادی کند

 

مصرف داروها و تماس با مواد شیمیایی
مصرف بعضی از دارو‌ها می تواند در باروری مرد تاثیر منفی بگذارد. اگر مردی قصد بارداری دارد، بهتر هست اضافه بر این که هیچ داروی بدون نسخه‌اي را مصرف نکند، در مورد دارو‌هایي که دکتر‌هاي دیگر برای مشکل فعلی او تجویز کرده‌اند نیز با دکتر خود صحبت کند. ممکن هست وقتی قصد بارداری دارید، دکتر تصمیم به قطع یا جایگزین کردن بعضی از داروها بگیرد. داروهای زیر در میزان قدرت باروری مردان تاثیر منفی دارد

 

سایمتیدین، سولفاسالازین و نیتروفورانتوئین برای درمان زخم معده، مشکلات دستگاه گوارش و عفونت‌هاي مجاری ادرار بهره گیری می شود. این داروها ممکن هست باعث کاهش ساخت و تعداد اسپرم شود.

 

استروئیدهایی نظیر پردنیزولون و کورتیزون که برای درمان آسم، آرتریت و عوارض پوستی بهره گیری میشود در باروری مردان تاثیرگذار هست.

 

شیمی‌درمانی و اشعه‌درمانی می تواند باعث عقیم شدن مردان یا تغییرات چشمگیری در کیفیت و کمیت اسپرم شود.

 

همین طور ممکن هست محیط کار مرد، یکی از عواملی باشد که باعث ناباروری شود. قرار گرفتن طولانی‌مدت در معرض بعضی مواد مثل آفت‌کش‌ها، کودهای شیمیایی، سرب، نیکل، جیوه، کروم، اِترهای اتیلن گلیکول، مواد پتروشیمی، بنزن، پرکلرواتیلن یا تشعشع میتواند باعث کاهش کیفیت و کمیت اسپرم و در نتیجه ناباروری یا بروز بعضی از نقص‌هاي مادرزادی شود.

 

تغدیه پدر و نقش آن در باروری
تغذیه‌ي مناسب پدر می تواند تاثیر خوبی در باروری او داشته باشد. دریافت مواد مغذی کافی مثل روی که کمبود آن می تواند باعث کم شدن تعداد اسپرم مرد شود و ممکن هست باروری مرد را بهبود دهد. رژیم خوراکی مناسب در کنار ورزش به پدر کمک می کند تا اضافه بر آنکه سلامت و باروری بهتری داشته باشد،

 

به وزن مناسب نیز دست پیدا کند. کمبود وزن یا اضافه وزن چندان میتواند در باروری مرد تاثیر منفی داشته باشد. مواد خوراکی زیر روی و سایر مواد مغذی را داراست و میتواند باعث افزایش باروری شود:

 

گوشت
غلات کامل
غذا هاي دریایی
تخم‌مرغ
جگر گوسفند و ماهی تن
قارچ

 

افزودن ویتامین E به رژیم خوراکی نیز می تواند باعث افزایش باروری شود. همین طور بهتر هست مردان در دوران پیش از بارداری جهت اطمینان از دریافت مواد مغذی و ویتامین‌هاي مناسب از مکمل‌هاي باروری مردان بهره گیری کنند که شامل ویتامین و مواد معدنی دیگر هست. مصرف بعضی از مواد مثل الکل، محصولات دخانی و مواد مخدر میتواند

 

در باروری مردان تاثیر بگذارد و خطر بروز نقص‌هاي مادرزادی را در جنین افزایش دهد. مصرف الکل می تواند باعث کاهش روی در بدن مرد شود. مصرف سیگار، قلیان یا مواد مخدر نیز می تواند کیفیت اسپرم‌ها را کاهش دهد. همین طور اثبات شده هست که مصرف ماده‌ي مخدر حشیش باعث کاهش کیفیت و تعداد اسپرم میشود.

 

فعالیت بدنی و فکری چندان و خستگی میتواند در کیفیت اسپرم و در نتیجه باروری مرد تاثیر داشته باشد. بهتر هست مردان در دورانی که برای بارداری اقدام میکنند، استراحت کافی نیز داشته باشند.

 

خنک نگه داشتن بیضه‌ها
 به گزارش پارس ناز گرمای ناشی از جکوزی، سونا، حمام آب داغ طولانی‌مدت و اکثر از ۳۰ دقیقه، کیسه‌ي آب گرم، پتوی برقی، شلوار و لباس‌زیر تنگ میتواند باعث گرم شدن بیش از حد بیضه‌ها و در نتیجه کاهش تعداد اسپرم شود. همین طور دوچرخه‌سواری و بهره گیری از موتورسیکلت به علت ایجاد اصطکاک و تکانه‌هاي زیادی باعث افزایش

 

دمای بیضه‌ها می شود. افزایش دما یا آسیب احتمالی به بیضه‌ها میتواند باعث کاهش ساخت اسپرم شود و در نتیجه ناباروری شود. پزشکان پیشنهاد می کنند مردی که قصد باردار شدن دارد در طول روز، یکبار بیضه‌هاي خود را با آب خنک کند، اینکار باعث بهبود ساخت اسپرم خواهد شد.