پارس ناز پورتال

هیچ گاه خودتان را بد نگویید و موج منفی ندهید

هیچ گاه خودتان را بد نگویید و موج منفی ندهید

هیچ گاه خودتان را بد نگویید و موج منفی ندهید 

به یاد داشته باشید که شما هیچ گاه نباید خودتان را بد بگویید و موج منفی به خودتان بدهید،چراکه اینکار شما را از پیشرفت باز خواهد داشت. کلمات نیز تأثیر بسیاری بر افکار و احساسات ما می گذارند. کلمات می‌تواند ما را بسیار هیجان زده، متأثر یا شاد کنند.

 

پس توجه کنید کلماتتان را در جهت مثبت و خوشگل کردن افکار و احساساتتان به کار ببرید لذا جمله هاي منفی که باعث می‌شوند ذهنیتی منفی پیدا کنید و این ذهنیت روی کارتان هم اثر منفی می‌گذارد را از خودتان دور کنید.سرمنشأ مثبت اندیشی از باورهای ما می‌آید. باورها و اعتقادات هر فرد و نوع برداشتش از زندگی و وقایع آن هست

 

که وی را به سمت و سوی خوشبختی و یا بدبختی می‌برد. هر اتفاقی که در زندگی ما پیش می‌آید از نظر ما یا خوشایند هست یا ناخوشایند. پس هرامری می‌تواند باعث خوشحالی و خوشبختی ما و یا باعث ناکامی و ناراحتی ما شود.مثبت اندیشی به ما کمک می‌کند که بتوانیم تغییرات مفیدی در رفتار، گفتار، کار و زندگی خود ایجاد کنیم.

 

کلمات نیز تأثیر بسیاری بر افکار و احساسات ما می گذارند. کلمات می‌تواند ما را بسیار هیجان زده، متأثر یا شاد کنند. پس توجه کنید کلماتتان را در جهت مثبت و خوشگل کردن افکار و احساساتتان به کار ببرید لذاجمله هاي منفی که باعث میشوند ذهنیتی منفی پیدا کنید و این ذهنیت روی کارتان هم اثر منفی می‌گذارد

 

را از خودتان دور کنید. فراموش نکنید که افکار منفی میتواند یک روز سفید را خاکستری نشان دهد و افکار مثبت حتی یک روز خاکستری را خوشگل و سفید میکند.در این مطلب می‌خواهیم جملاتی را با هم مرور میکنیم که باید از ذهن تان پاک کنید و به زبان نیاورید:

 

1-سخت هست
هر کاری سختی خودش را دارد و کارآفرینی و ایجاد کسب و کار هم از این قاعده مستثنی نیست. اما شما براساس توانایی هایي که داشتید اینکار را گزینه کردید و باید با تکیه بر همان توانایی ها کار را انجام دهید. اگر کارها برایتان همه ي وقت سخت جلوه می‌کند بهتر هست کارآفرین نشوید!

 

2-کمک نمی‌خواهم
شما هیچ وقت نمی‌توانید همه ي کارها را خودتان انجام دهید. برای بهتر انجام شدن کارها و بهتر نتیجه گرفتن به مشاوران و کارمندان مفید نیاز دارید. پس از انها کمک بخواهید و به انها اعتماد کنید.

 

3-من ارزشش را ندارم
این جمله مستقیما اعتماد به نفس شما را مورد حمله قرار میدهد و هیچ ریشه اي در حقیقت ندارد. گفتن “من ارزشش را ندارم” باور منفی هست که می‌تواند به سرعت شما را از پا درآورد. پس تا دیر نشده کاری بکنید.

 

4-من آدم بی خاصیتی هستم
گفتن این جمله به خود به کلی قدرت شخصی تان را می رباید و شما را بدون انگیزه می سازد.

 

5-دیگران بهتر از من میباشند
معمولا همۀ ما تمایل داریم خود ما را با دیگران مقایسه کنیم. اما گفتن این جمله به خود که ” دیگران بهتر از من میباشند” ضربه شدیدی به اعتماد به نفس وارد می‌کند.

 

6-شاید…
سعی کنید با اطمینان جلو بروید. بهره گیری از کلماتی مثل شاید یا اگر نشان می‌دهد شما مطمئن نیستید. اگر میدانید راهی درست هست، امکاناتش را دارید و زمان مناسبی هست، جلو بروید.

 

7-نمیدانم
ممکن هست در کار مسائلی پیش بیاید که جواب مناسب یا راهکار مناسبش را بلد نباشید اما سعی کنید به دنبال پاسخ مناسب بگردید.

 

8-می ترسم
شما باید شجاع باشید. شجاع بودن یکی از مشخصه هاي کارآفرینی هست. نباید از چالش ها و موقعیت هاي اخیر بترسید چون ترس برایتان محدودیت ایجاد میکند و اجازه نمی‌دهد پیش بروید.

 

با خودگویی هاي منفی چکار کنیم؟
گام هاي زیر را پیگیری کنید تا بهتر بتوانید بر خودگویی هاي منفی تان نظارت داشته باشید:

 

1-مچ خودتان را بگیرید
در ابتدای روز زمان کوتاهی را به فکر کردن به افکار و خودگویی هایتان اختصاص دهید و خودگویی هاي منفی تان را شناسایی کنید.

 

2-این تنها یک فکر هست
همه ي ما در طول روز فکرهای زیادی را از سر می گذرانیم. اما همه ي انها حقیقی نیستند . بنابراین زمانی که فکر یا خودگویی منفی تان را شناسایی کردید، به خودتان بگویید ” این تنها یک فکر هست”. بنابراین شما باور دارید که یک فکر فقط یک فکر هست نه حتما یک واقعیت.

 

3- میزان حقیقی بودن فکر خود را بسنجید
بعنوان یک قاضی در مورد فکر خود قضاوت کنید. مشاهده نمایید فکرتان تا چه اندازه واقعیت دارد. اگر تا حد زیادی حقیقی بود تلاش کنید برای آن راه حلی پیدا کنید. مثلا اگر دلایل و شواهد کافی برای این خودگویی منفی دارید که “دیگران من را دوست ندارند” فکر کنید که چگونه می‌توانید رفتار خود را تغییر دهید تا فرد دوست داشتنی تری شوید. اما اگر فکرتان واقعیت کمی دارد بهتر هست آن را با جملات و خودگویی هاي مثبت جایگزین کنید.

 

4- نفس عمیق بکشید
 به گزارش پارس ناز این تمرین را امتحان کنید. در جایی آرام بنشینید. چشم هایتان را ببندید. بدنتان را رها کنید و نفس هاي عمیق بکشید. آرام آرام احساس می‌کنید حس بهتری دارید و افکار و خودگویی هاي مثبت به ذهنتان می‌آید. خودتان هم شروع کنید خودگویی هاي مثبت را در ذهنتان مرور کنید.

 

5-از مشاور کمک بگیرید
اگر فکر می‌کنید خودگویی هاي منفی تان بسیار فراوان و عمیق هست بهتر هست از یک مشاور کمک بگیرید تا بتوانید با خودگویی هاي مثبت نسبت به خود حس بهتری پیدا کنید و اکثر از زندگی لذت ببرید.