پارس ناز پورتال

چگونگی صحبت کردن افراد بدون اعتماد به نفس

چگونگی صحبت کردن افراد بدون اعتماد به نفس

چگونگی صحبت کردن افراد بدون اعتماد به نفس 

افرادی که اعتماد به نفس ندارند به خوبی در صحبت هایشان این خصلت خود را نشان می دهند،سه ویژگی این افراد را به شما خواهیم گفت.وقتی از اعتماد به نفس در صحبت کردن حرف می زنیم پیشنهاد‌هاي فراوانی وجود دارند که روش‌هاي گوناگون صحبت کردن با اعتماد به نفس را در اختیار شما می گذراند، ولی باز هم وقتی پای صحبت کردن در جمع،

 

در قرارهای رسمی و با غریبه‌ترها پیش می آید، هیچ‌یک کاربردی نیست و هنگام صحبت کردن اشتباهاتی مرتکب میشوید که شما را فردی بدون اعتماد به نفس نشان می دهند. شیوه سخن گفتن شما از عادات کودکی‌تان سرچشمه میگیرد؛ الگوهایی که به شکل هنجار یا به صورت تربیت، به‌طور مستقیم یا غیرمستقیم از خانواده و محیط فراگرفته‌اید.

 

اما تمام فرهیختگان یک باور مشترک دارند که «کمتر، غنی‌تر هست». این به چه معناست؟ خلاصه صحبت کردن و گزیده‌گویی روشی هست که شما را از مشکلات کلامی متعدد می‌رهاند. در حقیقت این جمله رابرت براونینگ (Robert Browning) مصداق مینمالیستی صحبت شاعر گران‌قدر خود ما هست که می‌فرماید: «کم گوی و گزیده گوی چون دُر».

 

پس برای این که بدون اعتماد به نفس صحبت نکنید، لازم نیست کارهای خارق‌العاده انجام بدهید یا نکات عجیب غریبی به‌کار بگیرید؛ تنها کافی هست اشتباهات رایجی که باعث می شوند در هنگام صحبت کردن فردی بدون اعتماد به نفس جلوه کنید را کنار بگذارید. با ما همراه باشید و با خواندن ادامه‌ي این مقاله این اشتباهات را بشناسید.

 

۱.به کلام‌تان شاخ‌وبرگ بیهوده ندهید

شاخ و برگ بیهوده چیست؟ در گفت‌وگو‌هاي مؤدبانه افراد معمولا از واژه‌هایي بهره گیری می کنند که قطعیت کلام و نظر انها را از بین می برد. واژه‌هایي نظیر: شاید، ممکن هست، احتمالا، به نظر می رسد و… . این واژه‌ها نشان میدهند که شما درمورد‌ي نظر و عقیده خود تردید دارید یا فرد قاطعی نیستید و از متقاعد کردن سایرین ناتوانید. در عوض میتوانید از واژه‌هایي کمک بگیرید که قدرت و اختیار بیشتری به شما میدهند، مثل: به وضوح، قطعا، مطمئنا، به سادگی و… .

 

۲. از عبارات شک‌و تردید بهره گیری نکنید

دانش شما معمولا اکثر از آن چیزی هست که فکر میکنید. پس از اظهار نظر کردن نترسید. وقتی اطلاعات شما قریب به یقین درست و منطقی هست، از عبارات توأم با شک و تردید بهره گیری نکنید. یکی از اشتباهاتی که شما را بدون اعتماد به نفس نشان میدهد، بهره گیری از همین جملات «سلب مسئولیت» هست یعنی شما از عبارات

 

و لغاتی بهره گیری می کنید که محتوای کلام‌تان را تصریح و تأیید نمیکند. در اصطلاحات قضایی و حقوقی عبارات سلب مسئولیت، عباراتی چندپهلو و گنگ میباشند که هیچ‌ چیز را تأیید یا رد نمیکنند، به شکلی که هیچ برداشت درستی نمی توان از آن ها داشت. چیزی شبیه پایانِ باز فیلم‌هاي امروزی که بعضی کارگردانان عزیز علاقه‌ي زیادی به بهره گیری از آن دارند. مشابه‌اي از این عبارات در گفت‌وگوهای عادی به این ترتیب هست:

 

کاملا مطمئن نیستم اما…
من خیلی در این اساس صاحب‌نظر نیستم اما…
نظر شما درست هست اما…

 

این عبارات و جملات شما را بدون اعتماد به نفس نشان می دهند. بهره گیری از این «اما» طبق مثال‌هاي قبلی، یکی از اشتباهات رایجی هست که اعتماد به نفس و استحکام دلایل و صحبت‌هاي شما را زیر سؤال می برد. پس تلاش کنید این لغت ناخوشایند را از ادبیات کلامی‌تان حذف کنید. به جای آن می توانید از این مشابه‌ها بهره ببرید:

 

من مطمئن هستم که…
من به تازگی متوجه شده‌ام که…
درستش این هست که…

 

۳. از سؤالات کوتاه تأییدی بهره گیری نکنید

سؤالات کوتاهی که در انتهای جملات برای گرفتن تأیید نظر از دیگران می‌پرسید، شما را بدون اعتماد به نفس جلوه می دهند. معادل این پرسش‌ها در زبان انگلیسی با عنوان Question Tags شناخته میشود. به هر زبانی که صحبت می کنید، این نوع پرسش باعث می شود دیگران فکر کنند که شما درمورد حرفی که می زنید اطمینان ندارید. مشابه‌اي از این پرسش‌ها:

 

لباس زرد قشنگ‌تر هست، این‌طور نیست؟
این نظریه اشتباه هست، این‌طور نیست؟
این راه کوتاه‌تر هست، درسته؟

 

بزرگ‌ترین مشکل بهره گیری از این پرسش‌هاي کوتاه در جملات این هست که شما را به دنبال تأیید و گرفتن موافقت از سایرین نشان می دهد. افرادی که با اعتماد به نفس صحبت میکنند به تأیید دیگران نیاز ندارند. برای این که از تله‌ي سؤالات کوتاه بگریزید، سعی کنید به‌طور کل در حرف زدن از جملات پرسشی بهره گیری نکنید.

 

وقتی میخواهید نظر خود را بیان یا عقیده‌تان را ابراز کنید، جملات خود را به شکل خبری و قاطعانه بیان کنید. افراد با اعتماد به نفس در حرف زدن فقط از یک نوع پرسش بهره میگیرند، انها از مخاطبان خود می‌پرسند: «سؤالی نیست؟»

 

 به گزارش پارس ناز فراموش نکنید که مختصر و خوب صحبت کنید. وقتی به اندازه حرف می زنید، حرف‌هایتان معقول‌تر و صحیح‌تر خواهد بود و دیگران اکثر به انها دقت می کنند و هنگامی که دیگران با اشتیاق به شما گوش کنند، اعتماد به نفس‌تان بالاتر میرود. لازم نیست سخنران بلامنازع هر جمعی باشید. گرچه این موضوع با ویژگی‌هاي شخصیتی شما ارتباط زیادی دارد

 

اما یادتان باشد که گزیده‌گویی ظرفیت‌هاي فراوانی در ارتباطات اجتماعی برای شما ایجاد میکند که یکی از مهم ترین دستاوردهای آن برای شما اعتماد به نفس در هنگام صحبت کردن هست.