پارس ناز پورتال

گذشته آزاردهنده را این گونه از ذهن خود دور کنید

گذشته آزاردهنده را این گونه از ذهن خود دور کنید

گذشته آزاردهنده را این گونه از ذهن خود دور کنید 

اگر در قبل اتفاقات و زندگی تلخی را پشت سر گذاشته اید می توانید با بهره گیری از 5 راه کار زیر افکار منفی را کاملا از ذهن خود دور کنید. اگر شما هم نمیتوانید از شر خاطرات و موضوعات غمناک و آزادهنده قبل خود خلاص شوید یا بی خیال قبل شوید این سوالها را از خودتان بپرسید تا بتوانید به آرامش در زندگی حال و موفقیت در زندگی قبل برسید.

 

این جمله را همۀ وقت یادتان باشد:

“وقتی قبل تماس میگیرد بگذارید به صندوق تماسهای صوتی برود. قبل چیز جدیدی برای گفتن ندارد.

– مندی هیل

 

وقتی قبل خاطرات و آدم‌های ارزشمند زیادی دارد که قبلا می‌شناختید بی خیال قبل شدن قطعا چالش برانگیز به نظر می‌رسد. با این حال، اگر میخواهیم در آینده یک زندگی خوشحال و رضایت‌بخش داشته‌باشیم باید قبل را رها کنیم. گیر کردن در قبل فقط درجا زدن و افسردگی به بار می‌آورد، چون ما هیچ‌وقت نمی‌ توانیم به قبل برگردیم.

 

قبل می‌ تواند درس‌های ارزشمندی به ما بدهد، اما ماندن در قبل یعنی متوقف کردن زندگی، و این در پایان سودی برای ما ندارد. هر وقت خودتان را در حال مرور قبل یافتید و آرزو کردید کاش می‌توانستید به نحوی آن را برگردانید، به این ۵ سوال رجوع کنید که در ادامه آمده‌هست.

 

۱. در این لحظه من در زمان حال هستم یا قبل؟‌

بدیهی هست که برای گیر کردن در قبل باید واقعا ضمیر آگاه و قوه‌ی ادارک‌مان را به روزهای رفته معطوف کنیم. به عبارت دیگر، برای این‌که بی خیال قبل شویم، باید دقت‌مان را به لحظه‌ی کنونی معطوف کنیم تا بتوانیم کاملا از زندگی و چیزهایی که می‌ تواند به ما عرضه کند، لذت ببریم. زندگی در قبل جز افسردگی برای چیزهایی که قبلا وجود داشت، حاصل دیگری ندارد، و این یک واقعیت هست که این چیزها دیگر نمیتواند دقیقا همان‌طور باشد که به یاد می‌آورید.

 

مارشا رینولدز، دکترای روان‌شناسی، میگوید شما نمیتوانید خودتان را وادار کنید که عاشق زندگی فعلیتان باشید اما می‌ توانید ارزش امروز و امکان رضایت فردا را تشخیص دهید. یا شاید لازم باشد دنبال نقش، شغل، یا ماجراجویی جدیدی باشید که نیازهای قدیمی‌تان را رفع کند. مراقب باشید، نباید به این نتیجه برسید که در تلاش اخیر‌تان در حال شکست خوردن هستید چون فوق العاده و بی‌نقص نیستید. پشت سر گذاشتن یک‌گذار کامل زمان میبرد.

 

۲. آیا من همان باورها را دارم؟

ما در خلال زندگی ناچار هستیم گاهی باورهایمان را تغییر دهیم. تجربیات اخیر ما را ملزم میکند افکارمان را تغییر دهیم و تمام چیزهایی راکه زمانی فکر می‌ کردیم می‌ دانیم، زیر سوال ببریم. وقتی درمورد‌ی رها کردن قبل فکر میکنید، به یاد بیاورید از آن زمان تا به حال چه‌قدر رشد کرده‌اید، و نگاه‌تان به جهان تا چه حد با آن زمان متفاوت هست.

 

در قبل، جهان را از نقطه‌نظری مشخص نگاه می‌ کردید، چون تجربیات امروز را نداشتید. حالا که می‌ دانید چه بکنید، آیا باز هم میخواهید به خودِ سابق‌تان برشد؟ این بار که بی‌خیال قبل شدن به‌نظرتان دشوار آمد، دراین‌باره فکر کنید.

 

۳. آیا چیز بیش‌تری هست که باید از تجربه‌ی قبل‌ام بیاموزم؟

از خودتان بپرسید چرا هم‌چنان به قبل‌ برمی‌شد. اگر اغلب خودتان را در حال سفر به قبل‌ می‌یابید، احتمالا یک کار ناتمام در قبل‌ دارید. آیا تمام درس‌هایی راکه می‌توانستید، از قبل‌ آموخته‌اید، یا چیزهای بیش‌تری هست که باید در تجربیات‌تان کشف کنید؟ تعداد زیادی از اوقات ما قبل‌ را بازبینی میکنیم چون چیزی در قبل‌ باقی مانده‌هست که از آن درس بگیریم و شاید هنوز یاد نگرفته باشیم.

 

۴. آیا درس را کامل کرده‌ام؟

 به گزارش پارس ناز تعداد زیادی از آدم‌ها در قبل‌ زندگی می کنند فقط به این خاطر که تمام چیزهایی راکه می‌توانستند از آن نیاموخته‌اند. قبل‌ درس‌های مهمی به ما می‌ دهد، اگر آمادگی دریافت آن را داشته‌باشیم. زندگی هم‌چنان همان معلم‌ها را به سوی شما می‌فرستد تا زمانی که در آن درس استاد شوید، بنابراین شاید شما واقعا در قبل‌ زندگی نمی‌ کنید- شاید فقط تکرار همان وضعیت را دیدن می‌ کنید چون آن درس را هنوز کامل نکرده‌اید.

 

این هیچ اشکالی ندارد اما این بار که بی‌خیال قبل‌ شدن برایتان دشوار بود، باید این سوال را از خودتان بپرسید. این سوال کمک‌تان می‌ کند بفهمید چرا نمی‌ توانید از آن زمان بگذرید.

 

۵. امروز فایده‌ی قبل‌ برای من چیست؟

شما چه احساسی نسبت به قبل‌ دارید؟ آیا احساس می‌ کنید قبل‌ در سفر زندگی کمک‌تان کرده‌هست، یا احساس میکنید تجربیات‌تان به شما آسیب زده و فرسوده‌تان کرده‌هست؟ همۀ‌چیز در زندگی به ادراک و چشم‌انداز بستگی دارد بنابراین شاید فقط لازم باشد طرزفکرتان را درمورد‌ قبل‌ تغییر دهید تا بتوانید آن را رها کنید.

 

آینده منتظرتان هست زمان حال شما رافرا میخواند پس اجازه ندهید لحظات ارزشمند با فکر کردن درمورد‌ انچه می‌توانست باشد، سپری شود. فقط از امروز لذت ببرید، و از قبل‌ به خاطر درس‌هایی که به شما داده‌ هست تشکر کنید.